handdator

Visa fullständig version : Tung styrketräning under deff givet, men hur tung?


Haeffner
2008-02-17, 12:34
För att behålla muskelmassa under ett energiunderskott krävs ju att musklerna stimuleras och tungt för att dessa ska behållas i största möjliga mån.

Frågan är hur deffenitionen "tung styrketräning" lyder i detta fall. Under uppbyggnad brukar man ju generellt säga 8-12reps för bäst volymtillväxt, gäller samma för att behålla byggda muskler?

Just nu kör jag efter principen riktigt tungt i "tunga" övningar som Böj, Mark och Bänk med max 8reps och lättare i "mindre" övningar där jag kan gå upp mot 12reps men sällan över om jag inte kör ett riktigt pumpset med småpauser, dropset, cheatings eller nåt annat tokigt.

Finns några bra riktlinjer för Reps under deff?

shut teh face
2008-02-17, 12:36
Jag undrar detsamma faktiskt.

Jag har ingen möjlighet ekonomiskt att gå på gym just nu.
Så jag undrar ifall man kan utföra den nödvändiga styrketräningen med sin egen kroppsvikt (+ det man har hemma)? Alltså tillräckligt för att stimulera musklerna så de inte ryker under deff. :)

Scratch89
2008-02-17, 13:13
Allt under 15 reps eller så ska nog räknas som tung styrketräning. Exakt var gränsen går i de olika studierna som Grub postar vet jag inte, men det har ju förekommit maxrepetitioner på 40% av 1RM, vilket inte är så tunga vikter, men ändå klassas som tung styrketräning. Träna på som vanligt och försök att alltid lägga på lika mycket vikt på stången, och lägg krutet på kosten och konditionsträningen istället!

loztdignity
2008-02-19, 14:41
Jag kör så tungt som möjligt och många sett kan bli 4-reppare

Jag försöker som Scratch89 säger sätta samma vikt på stången som förra passet, eller gärna mer de dagar man känner att man är peppad som fan

Sniggel
2008-02-19, 19:31
Kör som man brukar fast färre set och eller övningar och eller dagar (eftersom man har sämre återhämtning och mindre mängd glykogen). Det tror jag på.

Haeffner
2008-02-19, 23:04
Kör som man brukar fast färre set och eller övningar och eller dagar (eftersom man har sämre återhämtning och mindre mängd glykogen). Det tror jag på.

Låter inte helt olikt min egna filisofi där jag kör lägre volym men hög volym och relativt hög frekvens.

Rhino
2008-02-19, 23:20
Låter inte helt olikt min egna filisofi där jag kör lägre volym men hög volym och relativt hög frekvens.

Något är ju fel med den meningen och jag måste påpeka det just för att jag faktiskt inte förstår vad du menar. :)

tp_88
2008-02-19, 23:22
Just nu kör jag efter principen riktigt tungt i "tunga" övningar som Böj, Mark och Bänk med max 8reps och lättare i "mindre" övningar där jag kan gå upp mot 12reps men sällan över
Finns massa åsikter, men det där tror jag är väldigt bra riktlinjer.

Food_rulez
2008-02-19, 23:30
De blir ju inte tyngre ju färre reps man gör eller lättare ju fler.

tp_88
2008-02-20, 17:12
De blir ju inte tyngre ju färre reps man gör eller lättare ju fler.
Jo?

Eller tycker du att 1000 reps med 1kg i bänkpress (för att dra det till ett extremfall) är "Tung styrketräning"?

Food_rulez
2008-02-20, 18:04
Jo?

Eller tycker du att 1000 reps med 1kg i bänkpress (för att dra det till ett extremfall) är "Tung styrketräning"?

tycker då de är bra mycket tyngre än en 1a på 1 kg. Så tänker jag iaf.

AJO
2008-02-20, 18:40
Tycker att det är ännu lättare med 0,1 kg.

Food_rulez
2008-02-20, 19:17
Tycker att det är ännu lättare med 0,1 kg.

Ja, men sånna vikter har vi inte på mitt gym så jag får nöja mig med enkilos bänkpress.

Haeffner
2008-02-20, 20:29
Något är ju fel med den meningen och jag måste påpeka det just för att jag faktiskt inte förstår vad du menar. :)


Hehe åfan såg galenheten nu :P
Menade låg volym men hög frekvens.

tp_88
2008-02-20, 22:33
tycker då de är bra mycket tyngre än en 1a på 1 kg. Så tänker jag iaf.
Eeh, nej?

Men det handlade ju inte om samma vikter, och olika antal reps. Utan en tyngre vikt med lägre antal reps, kontra en lättare vikt med fler antal reps.

Food_rulez
2008-02-21, 14:00
Eeh, nej?

Men det handlade ju inte om samma vikter, och olika antal reps. Utan en tyngre vikt med lägre antal reps, kontra en lättare vikt med fler antal reps.

Jaha, så du kör aldrig t ex lätta treor? Ligger du alltid på max?

tp_88
2008-02-21, 20:00
Jaha, så du kör aldrig t ex lätta treor? Ligger du alltid på max?
Jag har nog tränat det mesta som går, så jo. Lätta 3or är inte tung styrketräning imho nej.

Men en maxtung 3a är TYNGRE styrketräningen än en maxtung 8a. Vad är problemet?

Food_rulez
2008-02-21, 21:24
Jag har nog tränat det mesta som går, så jo. Lätta 3or är inte tung styrketräning imho nej.

Men en maxtung 3a är TYNGRE styrketräningen än en maxtung 8a. Vad är problemet?

Jaha jag trodde vi var överens om vad problemet var. Jag ska försöka förklara.
Jag menar att få rep per automatik inte betyder tung träning och du menar motsatsen.

Tycker de känns mer logiskt att mäta "tunghet" utifrån max och inte utifrån antal reps man gör.

Rahf
2008-02-21, 21:30
Kör jag få reps så kör jag på tung vikt. Finns väl ingen anledning att köra på vikter som man slänger upp utan problem? Ska väl vara rehab eller en periodiserad vilovecka då.

Viktor_Balck
2008-02-21, 21:46
Påminner mig om ett snack en kompis hade när han träffade Magnus Samuelsson, vad som är bra eller inte bra att köra när det gäller reps.

Han sa nåt i stil med "det är så många som frågar mig om reps, tungt eller lätt, ska jag köra 20 reps på 100 eller 8 på 120, jag brukar då svara att det bästa är att köra 20 reps på 120"

:D

Food_rulez
2008-02-21, 22:13
Kör jag få reps så kör jag på tung vikt. Finns väl ingen anledning att köra på vikter som man slänger upp utan problem? Ska väl vara rehab eller en periodiserad vilovecka då.

Ja, anledningarna kan vara olika beroende på vad man vill ha ut av sin träning hur mycket man vill träna osv.