handdator

Visa fullständig version : Trana under Pencillinkur( lakaren sager OK)


dawgfather
2008-02-17, 09:41
Hallo allihop. Jag har varit krasslig i halsen de senaste 2 veckorna. Fick pencillin utskrivet idag av min lakare pga infektion i halsen. Jag fragade henne om det var ok for mig att trana. Hon svarade JA sa lange jag inte kanner mig spoeciellt svag sa sa hon att det bara var att kora pa...Fragade aven pa apoteket och jag fick samma svar.

Jag har inte tranat pa over 2 veckor*gah!* och vill garna komma igang igen.

Fragan ar alltsa skall jag trana samtidigt som jag kakar pencillin( lakaren sa ju att det var OK) eller skall jag vanta i ca 10-12 dagar till. Kan tillagga att jag borjade med pencillinet idag...

MKT tacksam for seriosa svar!

Eldhroka
2008-02-17, 09:45
Om läkaren säger ok, så är det väl det.
Jag själv skulle köra lugnt.

King Grub
2008-02-17, 09:45
Det är inte penicillinet som ev kan göra det farligt att träna; det är infektionen. Penicillinet maskerar infektionens symptom, så man kan känna sig bra trots att infektionen är kvar.

Att träna med halsinfektion låter inte lämpligt, men du bör ju kunna lita på din läkares svar.

grimfish
2008-02-17, 11:05
Det låter märkligt att en läkare bedömer att du är så sjuk att du behöver penicillin och sedan säger att du kan träna så länge du inte känner dig svag. Dessutom påstår du att de säger samma sak på Apoteket. Jag tror att du kan ha missuppfattat dem. Om du nu dessutom har fått klara besked från två håll förstår jag inte heller varför du skulle fråga här.

Som läkare brukar man åtminstone inte ge rådet att träna när man har en infektion i halsen.

bulldozer
2008-02-17, 11:24
Hade infektion i tanden och fick pencillin, då avrådde apotekspersonalen från
att träna under pencillinkuren.

kaysim
2008-02-17, 14:13
Hallo allihop. Jag har varit krasslig i halsen de senaste 2 veckorna. Fick pencillin utskrivet idag av min lakare pga infektion i halsen. Jag fragade henne om det var ok for mig att trana. Hon svarade JA sa lange jag inte kanner mig spoeciellt svag sa sa hon att det bara var att kora pa...Fragade aven pa apoteket och jag fick samma svar.

Jag har inte tranat pa over 2 veckor*gah!* och vill garna komma igang igen.

Fragan ar alltsa skall jag trana samtidigt som jag kakar pencillin( lakaren sa ju att det var OK) eller skall jag vanta i ca 10-12 dagar till. Kan tillagga att jag borjade med pencillinet idag...

MKT tacksam for seriosa svar!

vet hur det känns att inte ha tränat på länge. Men vila i 10 dagar till tycker jag. Jobbigt ifall du skulle bli ännu mer sjuk, du tar ju ändå pencillinet för att du har en infektion i kroppen. Man blir alltid "helt" frisk fortare om man vilar. Även om det är tråkigt=/

Durre
2008-02-17, 14:13
Skräddaren säger NEJ.

-S-T-
2008-02-19, 10:56
Fråga gärna läkaren om träningen kommer att ge bra resultat medan kroppen kämpar mot en infektion, och posta sedan svaret här.

Mushan
2008-02-19, 11:07
Som Grub sa, det är infektionen som gör det farligt. Jag har haft luftvägsinfektion nyss, jag tränade med det under min pencilinkur, gick fint.

loztdignity
2008-02-19, 14:10
Haha, din läkare sa ju att det var OK

Bara att köra då

-S-T-
2008-02-21, 13:33
Haha, din läkare sa ju att det var OK

Bara att köra då

Har en läkare aldrig haft fel menar du?

major Pectoralis
2008-02-21, 13:46
Det behöver inte vara en fråga om "rätt och fel", rakt av. Sannolikt kalkylerar olika lärare olika vad det gäller risk (skall det vara 100% säkert eller räcker det med 90% osv). Exempelvis finns läkare som anser att man inte förkyld förrän man har feber etc. Dock är det även ställt utom allt tvivel att även läkare kan begå misstag.

-S-T-
2008-02-22, 11:05
Håller med om att det inte är en fråga om rätt och fel. Frågan är om det finns någon mening med att träna sjuk, det vill säga om det ger positiv utdelning. Träningen är säkert genomförbar och såvida man inte har otur förvärras väl inte infektionen, men är det smart?