handdator

Visa fullständig version : vad händer med proteinet?


jenni
2008-02-16, 19:17
Jag har de senaste 4 veckorna haft ett höjt intag av proteintillskott
det blir ca 150gr pulver utspritt under dagen, vilket ger mig en kcal överskott
men ändå har min vikt inte ändrats, jag har värken gått upp eller ned,
är det för att kroppen inte ta till godo alla kalorier från proteinet, då det är en mycket högre dos än vad jag bör få i mig? eller vad händer med detta överskott,
Har kollat liknande trådar men vad jag har förstått så leder överskottet till viktuppgång, men för mig har det inte blivit så, det enda som jag känner påverkas är att jag blir väldigt varm hela tiden, påverkas förbränningen på nått sett eller?
hoppas någon förstår sig på detta :confused:

Racso
2008-02-16, 19:22
Energi som inte lagras måste förbrännas eller komma ut.

Eftersom du inte gått upp i vikt så påstår jag att du INTE ligger på kaloriöverskott.

Hur kan det komma sig? Ja, du säger själv att du är "väldigt varm hela tiden".

Racso
2008-02-16, 19:24
Med andra ord, din förbränning har ökat genom termogenes.

jenni
2008-02-16, 19:36
Energi som inte lagras måste förbrännas eller komma ut.

Eftersom du inte gått upp i vikt så påstår jag att du INTE ligger på kaloriöverskott.

Hur kan det komma sig? Ja, du säger själv att du är "väldigt varm hela tiden".

jo jag ligger på ett kaloriöverskott, jag har ju ökat mitt normala nivå med ca 700 kcal då borde jag ju gå upp i vikt eller?

Racso
2008-02-16, 19:39
Definitionen av ett energiöverskott är viktuppgång. Ingen viktuppgång, inget överskott.

jenni
2008-02-16, 19:51
men om jag har ökat energintaget med 700kcal mer än förr, varför påverkas inte vikten alls?
normalt ska jag ligga på ca 2000kcal/dag för att hålla nuvarande vikt, men med 700kcal extra borde ju vikten ändras?

Rahf
2008-02-16, 20:34
Du kan ha ökat din aktivitetsnivå och därigenom din energiförbrukning.

Har du räknat kalorierna? Annars är det nog väldigt lätt att överskatta sitt intag.

jenni
2008-02-16, 20:40
Du kan ha ökat din aktivitetsnivå och därigenom din energiförbrukning.

Har du räknat kalorierna? Annars är det nog väldigt lätt att överskatta sitt intag.

nej, jag har inte ökat aktivitetsnivån, snarare minskat, jag räknar inte kalorierna dagligen då jag vet vad jag brukar ligga på , men i och med jag ökat proteintillskottet så mycket så jag ligger på ett överskott så borde min vikt ha påverkats tycker jag, känns lite som bortkastade pengar då jag inte gått upp
nått alls på 4 veckor, min pojkvän tycker att det är lite konstigt också

Rahf
2008-02-16, 20:41
nej, jag har inte ökat aktivitetsnivån, snarare minskat, jag räknar inte kalorierna dagligen då jag vet vad jag brukar ligga på , men i och med jag ökat proteintillskottet så mycket så jag ligger på ett överskott så borde min vikt ha påverkats tycker jag, känns lite som bortkastade pengar då jag inte gått upp
nått alls på 4 veckor, min pojkvän tycker att det är lite konstigt också

Som sagt, det är lätt att överskatta sitt intag.

King Grub
2008-02-16, 21:08
En mycket större del av proteinet går till värmeproduktion, jämfört med kolhydrat eller fett.

Att du inte ökar i muskler heller av just proteinintaget visar ju effektivt, att ökat proteinintag inte innebär mer muskelmassa, bara grundbehovet täcks (och det är rätt lätt med en vanlig blandad kost).

Vill man bara ha mer kalorier för att öka i vikt, finns det billigare källor till det.

CoolHandLuke
2008-02-16, 21:31
En mycket större del av proteinet går till värmeproduktion, jämfört med kolhydrat eller fett.
Ah. Hade fått för mig att det var en bieffekt som inte räknades in i 'kalori'-summan. Men det vore iofs orimligt. Man måste ju värma kroppen oavsett tillgång. Är det något man märker av måntro. Får nog prova.

Annars tänker jag att underskattningen inte är för nuvarande intag. Dvs under perioder när man är fokuserad på sitt intag har man bra koll men när man kontrollerar bakåt så underskattar man hur man brukade äta.

King Grub
2008-02-16, 21:53
Ah. Hade fått för mig att det var en bieffekt som inte räknades in i 'kalori'-summan.

Ja, dom 25 procenten har räknats bort i siffran på runt 4 som anges som energivärde per gram protein.

Därefter går ytterligare 0.8 kcal bort, så slutsiffran för Net Metabolizable Energy är 3.2 kcal per gram protein.

FAO FOOD AND NUTRITION PAPER 77. Food energy - methods of analysis and conversion factors. Report of a Technical Workshop, Rome, 3-6 December 2002. FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION OF THE UNITED NATIONS Rome, 2003. CHAPTER 3: CALCULATION OF THE ENERGY CONTENT OF FOODS - ENERGY CONVERSION FACTORS:

jenni
2008-02-17, 15:03
En mycket större del av proteinet går till värmeproduktion, jämfört med kolhydrat eller fett.

Att du inte ökar i muskler heller av just proteinintaget visar ju effektivt, att ökat proteinintag inte innebär mer muskelmassa, bara grundbehovet täcks (och det är rätt lätt med en vanlig blandad kost).

Vill man bara ha mer kalorier för att öka i vikt, finns det billigare källor till det.

förlåt om jag är trög nu ;)
men menar du att dessa kalorier förbränns och inte läggs på så att man går upp i vikt? jag trodde att det var som alltid, mer kcal in än ut= viktuppgång:confused:

Racso
2008-02-17, 15:08
förlåt om jag är trög nu ;)
men menar du att dessa kalorier förbränns och inte läggs på så att man går upp i vikt? jag trodde att det var som alltid, mer kcal in än ut= viktuppgång:confused:

[Kcal in] - [Kcal ut] = Viktförändring

Detta gäller alltid. (kallas energiprincipen inom fysik och gäller bilar. människor, sjärnor...)

Det som kanske är krångligt är att [kcal ut] inte är konstant, den beror på vad du äter, din ålder, hormonstatus, sjukdomar osv.

Sen så är det inte heller ovanligt att krppstemperaturen ökar vid överätning (och därmed [kcal ut]). Dett pågår dock inte hur länge som helst och snart kommer du att gå upp i vikt. (men här får Grub rätta mig om jag har fel)

Eddie Vedder
2008-02-17, 15:10
men menar du att dessa kalorier förbränns och inte läggs på så att man går upp i vikt? jag trodde att det var som alltid, mer kcal in än ut= viktuppgång:confused:

Jo det är ju grunden, d.v.s. energi som inte förbrukas lagras in. Men det som teoretiskt borde resultera i en fettökning för en individ måste inte alltid göra det. Finns individuella variationer mellan hur individ A och individ B svarar på överätning, många faktorer spelar in där.

Så det går inte att bara göra en teoretisk uträkning på sitt energibehov, göra en teoretisk uträkning av sitt intag och därigenom dra en klar slutsats om ens viktökning. I praktiken blir det mer komplicerat än så.;)

jenni
2008-02-17, 15:37
Jo det är ju grunden, d.v.s. energi som inte förbrukas lagras in. Men det som teoretiskt borde resultera i en fettökning för en individ måste inte alltid göra det. Finns individuella variationer mellan hur individ A och individ B svarar på överätning, många faktorer spelar in där.

Så det går inte att bara göra en teoretisk uträkning på sitt energibehov, göra en teoretisk uträkning av sitt intag och därigenom dra en klar slutsats om ens viktökning. I praktiken blir det mer komplicerat än så.;)

gud, jag är fortfarande förvirrad, deet enda jag har kännt av överskottet är att jag blir febervarm , men jag har inte ökat ett endaste kg på en månads överättning, men kan det vara att de extra kcal just kommer från proteintillskott?

Eddie Vedder
2008-02-17, 15:44
gud, jag är fortfarande förvirrad, deet enda jag har kännt av överskottet är att jag blir febervarm , men jag har inte ökat ett endaste kg på en månads överättning, men kan det vara att de extra kcal just kommer från proteintillskott?

Protein har högst TEF av alla makronutrienter (se King Grubs inlägg #12) så det är inte otänkbart att det har en liten inverkan att du ökat just intaget av protein.

Men dels gissar jag på en viss ökad ämnesomsättning till följd av högre enrgiintag rent generellt, troligtvis lite felberäkningar här och där (nej dina uträkningar är inte 100%:iga även om dom säkert är noggranna och ligger nära sanningen) samt en ökad NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) som ytterligare en påföljd av ditt högre energiintag.

För någonstans tar ju energin de facto vägen om du är viktstabil.;)

jenni
2008-02-17, 18:53
Protein har högst TEF av alla makronutrienter (se King Grubs inlägg #12) så det är inte otänkbart att det har en liten inverkan att du ökat just intaget av protein.

Men dels gissar jag på en viss ökad ämnesomsättning till följd av högre enrgiintag rent generellt, troligtvis lite felberäkningar här och där (nej dina uträkningar är inte 100%:iga även om dom säkert är noggranna och ligger nära sanningen) samt en ökad NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) som ytterligare en påföljd av ditt högre energiintag.

För någonstans tar ju energin de facto vägen om du är viktstabil.;)

så betyder det att om jag äter ett överskott i form av proteinpulver så kommer jag inte öka i vikt? har ju gått en hel månad nu och nada har hänt

Eddie Vedder
2008-02-17, 18:57
så betyder det att om jag äter ett överskott i form av proteinpulver så kommer jag inte öka i vikt? har ju gått en hel månad nu och nada har hänt

Jo det kommer du göra.

Att ingenting hän beror ju på tt du inte hamnat på överskott, oavsett om du vill tro det eller ej.;) Energin har som sagt tagit vägen någonstans, men om du fortsätter att sträva efter överätning kommer du så småningom åstadkomma ditt energiöverskott och då kommer vikten öka.

jenni
2008-02-17, 19:07
Jo det kommer du göra.

Att ingenting hän beror ju på tt du inte hamnat på överskott, oavsett om du vill tro det eller ej.;) Energin har som sagt tagit vägen någonstans, men om du fortsätter att sträva efter överätning kommer du så småningom åstadkomma ditt energiöverskott och då kommer vikten öka.

ska jag öka ännu mer då det nuvarande överskottet på 700kcal inte gör någon skillnad?

(jag ligger normalt på ca 2000kcal , senaste månaden på 2700kcal)

WHITEFOLKS
2008-02-17, 19:16
Du ligger inte på ett överskott av 700kcal, du kan ha ökat ditt intag med 700kcal men det är inte samma sak.

Om du nu vill gå upp i vikt och det är därför du lägger till proteinpulvret så låter det som en rätt dyr lösning, ät lite nötter, drick röd mjölk eller en semla istället.

Eddie Vedder
2008-02-17, 19:27
ska jag öka ännu mer då det nuvarande överskottet på 700kcal inte gör någon skillnad?

(jag ligger normalt på ca 2000kcal , senaste månaden på 2700kcal)

WHITEFOLKS ger ett kanonsvar i inlägget ovan.

Du måste inse att du inte har legat på 700kcal överskott, du kan inte ens vara säker på att du ätit 2700kcal heller för den delen.

Men ja, om du vill öka i vikt måste mer energi tillföras. Om det råder ingen tvekan, att enbart öka genom mer proteindrinkar känns ju knappast varken särskilt gott eller ekonomiskt.

jenni
2008-02-17, 19:39
tack för era svar
så jag bör öka ännu mer, mer än 2700kcal? det låter som mycket

ang varför jag tar just protein är för att jag inte vill gå upp i fett, vilket jag har för mig är lättare gjort om jag ta de extra kalorierna från annan källa

WHITEFOLKS
2008-02-17, 19:45
Se till att få i dig så mycket protein du behöver, så mycket fett du behöver och fyll på med kolhydrater tills du ligger på tillräckligt överskott.

Kolhydraterna kommer ge dig energi att träna hårt, är billigt och oftast ganska gott :D

Eddie Vedder
2008-02-17, 19:54
ang varför jag tar just protein är för att jag inte vill gå upp i fett, vilket jag har för mig är lättare gjort om jag ta de extra kalorierna från annan källa

Din kropp vet inte vad du anser vara "de extra kalorierna". Du kan inte peka ut ett enskilt livsmedel/en enskild måltid och säga att "det är överskottet".

Ett energiöverskott är summan av allt du stoppar i dig under en given mätperiod i förhållande till vad du förbrukar under samma mätperiod. Klart du kommer få mer fett på kroppen om du får i dig överskottsenergi.

Fett lagras lättare in, det är sant, men det är fortfarande inte så att proteinpulvret i sig är "överskottet", det bidrar med energi precis som kolhydrater och fett gör.

jenni
2008-02-17, 21:13
Du ligger inte på ett överskott av 700kcal, du kan ha ökat ditt intag med 700kcal men det är inte samma sak.

Om du nu vill gå upp i vikt och det är därför du lägger till proteinpulvret så låter det som en rätt dyr lösning, ät lite nötter, drick röd mjölk eller en semla istället.

WHITEFOLKS ger ett kanonsvar i inlägget ovan.

Du måste inse att du inte har legat på 700kcal överskott, du kan inte ens vara säker på att du ätit 2700kcal heller för den delen.

Men ja, om du vill öka i vikt måste mer energi tillföras. Om det råder ingen tvekan, att enbart öka genom mer proteindrinkar känns ju knappast varken särskilt gott eller ekonomiskt.

Din kropp vet inte vad du anser vara "de extra kalorierna". Du kan inte peka ut ett enskilt livsmedel/en enskild måltid och säga att "det är överskottet".

Ett energiöverskott är summan av allt du stoppar i dig under en given mätperiod i förhållande till vad du förbrukar under samma mätperiod. Klart du kommer få mer fett på kroppen om du får i dig överskottsenergi.

Fett lagras lättare in, det är sant, men det är fortfarande inte så att proteinpulvret i sig är "överskottet", det bidrar med energi precis som kolhydrater och fett gör.

men om det nu i en månad inte har hänt nått, jag väger exakt lika mycket som jag gjorde innan jag lade till ökad mängd proteintillskottt
det är ju en skillnad på 700kcal under en månad t.o.m över en månad nu
förstår mig inte på det :confused:

King Grub
2008-02-17, 21:31
NEAT.

http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/sci;283/5399/212

Rahf
2008-02-17, 21:32
men om det nu i en månad inte har hänt nått, jag väger exakt lika mycket som jag gjorde innan jag lade till ökad mängd proteintillskottt
det är ju en skillnad på 700kcal under en månad t.o.m över en månad nu
förstår mig inte på det :confused:

Du har helt enkelt inte åstadkommit ett kaloriöverskott. Hur man än vrider och vänder på det så är det den fundamentala saken som gäller. Hade du haft en metabolisk sjukdom (låg sannolikhet) så hade det märkts tidigare.

Vi kan analysera sönder alla orsaker, vilket är svårt när man inte har koll på exakt vad du äter och i vilka mängder.

Du behöver mer energi för att gå upp i vikt. Så enkelt är det.