handdator

Visa fullständig version : Brister i kroppen??


Sly!
2008-02-16, 18:10
Hallu!

Är det någon som känner igen sig?

Jag tror att det är någon sorts brist i kroppen!

Jag har rätt ofta problem med "yrsel"
ganska lätt för "svimfärdighet",
"illamående" och lätt för "trötthet".
Jag har haft detta under många år.

Jag har varit på läkarundersökning angående detta
och de tog en hel del rutin prover och det visade sig att
allting är "normalt" bra förvisso men jag tvivlar på vården!

Har hört talas om likasinnade som mig, som fått
prover som skickats till Tyskland och då fick man
exakta svar vilket visade att det fanns vissa brister,
trotts våra läkarundersökningar visar andra resultat.

Jag testade med en "proteindrink" nu och de verkade
lindra lite grann men inte tillräckligt i de långa loppet.

Det är också så att jag har "panikångest" problem
som väldigt många har tyvär och jag är diagnostiserad
med "ADHD" vilket jag anser att det är inget att dölja
och skämmas över igentligen. :) Det kanske är som de säger
att det fattas "aminosyror" "proteiner" ....
enligt amerikansk forskning "ortomolekylär" behandling.

Hjälp!

mickes
2008-02-16, 22:08
Du kanske äter dåligt eller för lite?

Tolkia
2008-02-16, 22:19
Fattas det aminosyror så är bristen lätt avhjälpt - ät mer proteinrik mat. Kanske äter du lite dåligt överlag? Dåliga järnvärden kan ju ge yrsel och trötthet. Sover du bra, dricker du tillräckligt osv.?

Att skicka prover till Tyskland på specialsuperanalys är ett bra sätt att göra sig fattig, men oftast, skulle jag säga, av tveksamt värde. Om man inte är inne på New Age-spåret.

demode
2008-02-16, 22:21
Kanske äter du för lite? Är du hyperaktiv (vet inte om du tar medicin eller vad) så kan du ha rätt hög energiförbrukning! Sen kan det ju också vara din medicin om du äter någon.

Eddie Vedder
2008-02-16, 22:47
"Tog en del prover" säger du?:confused:

Ja tack för den infon, vore ju bra om du kunde säga lite specifikt vilka prover det gällde. Bara gissa på random näringsbrist hit och dit kommer ju inte ge ett dugg.

Sly!
2008-02-16, 23:59
"Tog en del prover" säger du?:confused:

Ja tack för den infon, vore ju bra om du kunde säga lite specifikt vilka prover det gällde. Bara gissa på random näringsbrist hit och dit kommer ju inte ge ett dugg.

Oj! Sorry! Tyvär är det bara något som jag minns att mor min nämnde,
men vad det specefikt var för prover kan jag kanske återkomma med...

Sly!
2008-02-17, 00:37
Kanske äter du för lite? Är du hyperaktiv (vet inte om du tar medicin eller vad) så kan du ha rätt hög energiförbrukning! Sen kan det ju också vara din medicin om du äter någon.

Börjar bli intressant här! :)

Jag äter iallafall en lagom skålmängd med havregrynsgröt,
innehållande frukt oftast. Lunch och kvällsmiddag. Äter mest
fisk eller kyckling och ahar alltid grönsaker till såsom morötter
och brockolli och halva tallriken kolhydrater. Pasta mestadels, potatis ibland
och ris titt som tätt. Ha även börjat med eggnudlar.
Försöker dricka mycket vatten varje dag.

Men jag har mycket svårt för som de rekomenderar att äta på
fasta tider, i och med att jag har många bollar i luften...
Lätt att glömma bort tiden då. Tex om man får en inbokad bestämd
tid som råkar vara under just "mattiden" eller om man nu är mitt
uppe i något dagligt göromål som man ängnar flera timmar till,
så glömmer man lätt bort denna tid.

Så det är nog ingen fara att jag äter för lite då igentligen (rätta mig gärna!)
Det händer sällan numera men ibland förköper jag mig på andra investeringar
så det blir mindre över till mat och då får jag givetvis skylla mig själv. Men det är bara å bättra sig. :) Men! Det kanske sätter sina spår under lång sikt pga slarvande... Jag kanske skrev det men När jag var yngre så var jag helt okunnig gällande näring samt struntade i det och mor min har nog rätt då som på pekade att jag kan få brister när jag blir äldre. Det kanske är dessa "brister" jag lider lite av i dagens läge...

Jo! Jag går på medeciner varje dag som har centralstimmulerande påverkan under vissa tider av dyngnet. Som du nämnde "hög energiförbrukning" så tror jag nog att medecinen tar mycket energi under dom "roliga timmarna" hehe.
Jag brukar bli extremt pigg, mycket gladare och positivare en vanligt.

Men men! De må själa energi medecinen men innan jag började med medecineringen så hadde jag ändå dessa "brister" så det är frågan om...
Kankse är som sagt att man slarvat under uppväxten enligt morsans varningar...

Sly!
2008-02-17, 00:44
Fattas det aminosyror så är bristen lätt avhjälpt - ät mer proteinrik mat. Kanske äter du lite dåligt överlag? Dåliga järnvärden kan ju ge yrsel och trötthet. Sover du bra, dricker du tillräckligt osv.?

Att skicka prover till Tyskland på specialsuperanalys är ett bra sätt att göra sig fattig, men oftast, skulle jag säga, av tveksamt värde. Om man inte är inne på New Age-spåret.

Hmm! I sånt fall borde jag få i mig "aminosyror". Numera äter jag mest fisk
och kyckling. (läs också svaret till "Denode" nedan)

hmm ok. jag har hört talas om att de kanske är järnbrist.
Där ligger jag bet på kunskap. Blodpudding inehåller järn
vet jag men sen vet jag inte. Tipsa mig gärna! :)

Sly!
2008-02-17, 00:56
Fattas det aminosyror så är bristen lätt avhjälpt - ät mer proteinrik mat. Kanske äter du lite dåligt överlag? Dåliga järnvärden kan ju ge yrsel och trötthet. Sover du bra, dricker du tillräckligt osv.?

Att skicka prover till Tyskland på specialsuperanalys är ett bra sätt att göra sig fattig, men oftast, skulle jag säga, av tveksamt värde. Om man inte är inne på New Age-spåret.

Jag är en ganska rastlös person så jag har mycket svårt att lägga mig i tid och numera har jag blivit lite mer av en nattmänniska. På nätterna är jag mycket kreativ då. Jag har prövat att lägga mig på bestämd tid men det blir bara vändande och vridande tills jag blir skogstokig och slår på tv.n hehe

Men jag sover iallafall ut. men då blir det att jag vakna runt 11.00 tiden.

mv920
2008-02-17, 01:45
Kan det ha med ångest att göra?

vanliga symtom vid ångest:

1. Palpationer, bultande hjärta eller ökad hjärtfrekvens
2. Svettning
3. Darrning eller skakning
4. Muntorrhet
5. Svårighet att andas
6. Kvävningskänsla
7. Obehag eller smärta i bröstet
8. Illamående eller magbesvär
9. Känslor av yrsel, ostadighet, virrighet, svimfärdighet
10. Derealisation eller depersonalisation
11. Rädsla att förlora kontrollen eller sitt förstånd
12. Dödsångest
13. Frossbrytningar eller blodsvallningar
14. Parestesier (domningar eller klåda)

Sverker
2008-02-17, 07:41
Järnet är lätt. Det får du med kött. Ta dig tid och gör köttfärssås så du får i dig kött 5 - 6 gånger per vecka. Hittar du ditt rätta energibehov så kommer säkert järnintaget att öka ifall du äter för lite idag.


Mitt enkla råd är att du prioriterar upp maten. Sätt ut fasta tider där du äter frukost, lunch och middag. Lägg lite tid på matlagningen. Inte en pan pizza i mikron utan ta dig tid till att laga mat.
Varför inte hitta en bra lunchrestaurang som är lite lugnare och inte så rörig. Sitt ned och njut av lunchen.

Eddie Vedder
2008-02-17, 07:45
I sånt fall borde jag få i mig "aminosyror". Numera äter jag mest fisk och kyckling.

Att lida brist på essentiella aminosyror är en bedrift i ett land som Sverige. Det är svårare att LYCKAS få i sig mindre protein än vad ens basala behov kräver.
Olika behov vid hård fysisk aktivitet, vid deff, vid trauma o.s.v. kan alltid diskuteras men när det gäller att utveckla BRIST så är det nästan omöjligt om man inte svälter sig mer eller mindre.

jag har hört talas om att de kanske är järnbrist.
Där ligger jag bet på kunskap. Blodpudding inehåller järn
vet jag men sen vet jag inte. Tipsa mig gärna! :)

Inte för att jag tycker om det här med att bara rabbla upp massa eventuella näringsbrister såfort man mår dåligt av någon anledning men tips på järnrik mat är köttprodukter. Alla köttprodukter innehåller något som heter hemjärn vilket är en mer lättupptaglig form av järn, samtidigt finns det en ännu oidentifierad "köttfaktor" som bidrar till att järnabsorbtionen ökar.

Så köttprodukter i maten innehåller dels lite/mycket järn i sig men förbättrar även absorbtionen av icke-hemjärn som finns mest i vegetabilier och som inte tas upp lika lätt.

Blodpudding är sjukt järnrikt som du nämner, käkar du det en eller två gånger i veckan kan du nästan vara säker på att det räcker i kombination till den övriga kosten. Så det kanske är det enklaste sättet.

Annars är bra järnkällor rött kött, lever, musslor (mycket underskattad järnkälla och gott dessutom:thumbup: ), fullkornsprodukter (helst med surdeg), sojabönor, ägg är en ganska okej järnkälla etc. En annan faktor som påverkar upptaget av icke-hemjärn är C-vitamin, så försök ha något C-vitaminrikt till varje måltid dessutom. En portion broccoli kanske, paprika, vitkålssallad, en apelsin....


Sen ska jag vara lite petig moderator och be dig använda MultiQ-knappen i fortsättningen. Slipper du svara på varje inlägg i nya poster efter varandra hela tiden.:)

Sly!
2008-02-19, 11:45
Alla köttprodukter innehåller något som heter hemjärn vilket är en mer lättupptaglig form av järn

Jag förösökte med "Multi Q" men Firfox mozilla tycks inte tillåta den.
Inget händer tyvär.

Har försökt förstå vad "Hemjärn" är. Är alltså hemjärn den naturliga
järnkällan som redan finns i kroppen om jag förstått rätt? Rätta mig gärna! :)

Sly!
2008-02-19, 11:49
Kan det ha med ångest att göra?

vanliga symtom vid ångest:

1. Palpationer, bultande hjärta eller ökad hjärtfrekvens
2. Svettning
3. Darrning eller skakning
4. Muntorrhet
5. Svårighet att andas
6. Kvävningskänsla
7. Obehag eller smärta i bröstet
8. Illamående eller magbesvär
9. Känslor av yrsel, ostadighet, virrighet, svimfärdighet
10. Derealisation eller depersonalisation
11. Rädsla att förlora kontrollen eller sitt förstånd
12. Dödsångest
13. Frossbrytningar eller blodsvallningar
14. Parestesier (domningar eller klåda)

De mesta av det stämmer som jag känner igen.
Det varier från gång till gång hur jobbig ångesten kan vara.

1 och 3 känns ganska ofta!
9 kan vara de jag tog upp på tråden.

10 är jag inte helt med ( tappa verklighets uppfattning kanske?)

11 känns igen med.

Keen
2008-02-19, 15:30
glutenallergi kanske? Testat det och/eller för andra allergier?

Musselbank
2008-02-19, 15:51
Som synes kan ångesten -oron i sig själv ge symptom som tycks vara "kroppsliga". Till ångesten hör det ofta till att oroa sig över kroppens hälsa. Man övertolkar små signaler. Och man kan kanske inte lita på att tex en undersökning säger att allt är OK.

Visst är det bra att vara skeptisk och känna efter själv, inte bara "lita på läkaren"! Men ångesten gör att observationerna blir opålitliga och ett dåligt underlag för analys. Det tilkommer ett irrationellt element.

Så kom ihåg att du i vissa specifika avseenden eventuellt inte är riktigt pålitlig :-) oron kanske saknar grund, en verkan utan direkt orsak. Det är otillfredsställande, men ofta ett faktum.

enbär
2008-02-19, 17:59
Har själv lidit av panikattacker och ångest under årens gång. Har nu fått diagnosen ADD (ADHD utan hyperaktivitet) vid 25 års ålder och har väntat sedan september på att få komma till en specialläkare som har rättighet att skriva ut de mediciner jag behöver.

Har undertiden jag fått vänta läst mycket om ADD och ADHD på egen hand. Finns många bra böcker på engelska med tips och förslag på saker som kan underlätta och hjälpa en. Kan dela med mig av det jag upplever fungerar för mig.


1. Fettsyror.
Människor med ADHD/ADD har ofta brist på omega-3-fettsyrorna EPA, DPA, DHA samt omega-6-fettsyran GLA (trotts höga eller normala halter av omega-3-fettsyran ALA och omega-6-fettsyran LA). Verkar som att det är något fel på enzymerna som omvandlar GLA och LA till övriga fettsyror. Personligen tar jag 10ml flytande fiskolja/dag (förutom de dagar då jag äter mycket fisk). Har märkt en tydlig skillnad mot för innan jag började med detta, effekten kommer smygande och märks tydligast efter några veckor. Finns ett kosttillskott på marknaden som heter EyeQ (innehåller EPA, DHA och GLA) som fått bra resultat i studier på barn med ADHD. Kanske fungerar bättre än ren fiskolja men är för dyrt för mig just nu.

2. Tillsatser.
Ofta är folk med ADHD/ADD väldigt känsliga för tillsatser i maten. Speciellt konstgjorda färgämnen, aromer, smakförstärkare, konserveringsmedel och transfetter. Azofärgämnena är ökända från studier att rubba barns koncentration och göra dem överaktiva. Tyvärr är det så mycket tillsatser i maten idag att det är svårt att ta reda på exakt vilka ämnen i en produkt man reagerar negativt på. Aromers namn behöver inte ens skrivas ut på innehållsförteckningarna utan oftast står det just bara ”aromer”. Har i alla fall känt skillnad när jag försöker utesluta så mycket konstgjort som möjligt. Det blir tyvärr till att laga mycket mat, snacks och godis själv.

3. Koordination. Fysisk aktivitet som stimulerar lillhjärnan anses öka hjärnans kognitiva funktioner. Finns en uppsjö med aktiviteter och övningar man kan utföra. Går själv hos en sjukgymnast där jag får lite olika övningar men utöver det brukar jag jonglera, stå på balansplatta och stompa när tillfälle ges. Går säkert att kombinera in mer koordination i ens ordinarie styrketräning.


Se gärna till att få i dig mycket proteiner framför allt till frukost. Då detta kan motverka den svårstart och seghet folk med ADHD/ADD ofta upplever på morgonen. Att utesluta eller endast inta mycket små mängder av alkohol och koffein kan också hjälpa.

Här är en föreläsning om kosttillskott, mat och tillsatser vid ADHD. Har inte sett hela själv, men de delar jag såg var väldigt intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=2utqmVGPCt0

Det finns många fördelar med att ha ADD/ADHD. Dina chanser att bli helt fri från ångestattacker är betydligt högre än för de som inte har ADHD. Fokusera på det du är bra på, det du tycker är skoj och utveckla detta, ge det mycket plats och tid i ditt liv. Häng inte upp dig på saker som är negativt, känns tråkigt och jobbigt. Du är ämnad att syssla med det du tycker är skoj. Gör det och du kommer få ett rikt och kul liv! Lycka till

Sly!
2008-02-24, 21:18
Har själv lidit av panikattacker och ångest under årens gång. Har nu fått diagnosen ADD (ADHD utan hyperaktivitet) vid 25 års ålder och har väntat sedan september på att få komma till en specialläkare som har rättighet att skriva ut de mediciner jag behöver.

Har undertiden jag fått vänta läst mycket om ADD och ADHD på egen hand. Finns många bra böcker på engelska med tips och förslag på saker som kan underlätta och hjälpa en. Kan dela med mig av det jag upplever fungerar för mig.


1. Fettsyror.
Människor med ADHD/ADD har ofta brist på omega-3-fettsyrorna EPA, DPA, DHA samt omega-6-fettsyran GLA (trotts höga eller normala halter av omega-3-fettsyran ALA och omega-6-fettsyran LA). Verkar som att det är något fel på enzymerna som omvandlar GLA och LA till övriga fettsyror. Personligen tar jag 10ml flytande fiskolja/dag (förutom de dagar då jag äter mycket fisk). Har märkt en tydlig skillnad mot för innan jag började med detta, effekten kommer smygande och märks tydligast efter några veckor. Finns ett kosttillskott på marknaden som heter EyeQ (innehåller EPA, DHA och GLA) som fått bra resultat i studier på barn med ADHD. Kanske fungerar bättre än ren fiskolja men är för dyrt för mig just nu.

2. Tillsatser.
Ofta är folk med ADHD/ADD väldigt känsliga för tillsatser i maten. Speciellt konstgjorda färgämnen, aromer, smakförstärkare, konserveringsmedel och transfetter. Azofärgämnena är ökända från studier att rubba barns koncentration och göra dem överaktiva. Tyvärr är det så mycket tillsatser i maten idag att det är svårt att ta reda på exakt vilka ämnen i en produkt man reagerar negativt på. Aromers namn behöver inte ens skrivas ut på innehållsförteckningarna utan oftast står det just bara ”aromer”. Har i alla fall känt skillnad när jag försöker utesluta så mycket konstgjort som möjligt. Det blir tyvärr till att laga mycket mat, snacks och godis själv.

3. Koordination. Fysisk aktivitet som stimulerar lillhjärnan anses öka hjärnans kognitiva funktioner. Finns en uppsjö med aktiviteter och övningar man kan utföra. Går själv hos en sjukgymnast där jag får lite olika övningar men utöver det brukar jag jonglera, stå på balansplatta och stompa när tillfälle ges. Går säkert att kombinera in mer koordination i ens ordinarie styrketräning.


Se gärna till att få i dig mycket proteiner framför allt till frukost. Då detta kan motverka den svårstart och seghet folk med ADHD/ADD ofta upplever på morgonen. Att utesluta eller endast inta mycket små mängder av alkohol och koffein kan också hjälpa.

Här är en föreläsning om kosttillskott, mat och tillsatser vid ADHD. Har inte sett hela själv, men de delar jag såg var väldigt intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=2utqmVGPCt0

Det finns många fördelar med att ha ADD/ADHD. Dina chanser att bli helt fri från ångestattacker är betydligt högre än för de som inte har ADHD. Fokusera på det du är bra på, det du tycker är skoj och utveckla detta, ge det mycket plats och tid i ditt liv. Häng inte upp dig på saker som är negativt, känns tråkigt och jobbigt. Du är ämnad att syssla med det du tycker är skoj. Gör det och du kommer få ett rikt och kul liv! Lycka till

Hej! Bättre sent en aldrig med mitt svar. Haft fullt upp! :)
Stortack! Jag känner igen det angående konstgjorda aromämnen.
Jag fick inte äta speciellt mycke godis när jag var liten eftersom
jag blev totalt okoncentrerad/ hyperaktiv mm...mm...

Det sista du skrev är en stor tröst att ångesten lär försvinna. :)
Den dagen den livsglädjen går inte att utala med ord!
Ska göra vad jag kan gällande att ägna sig åt saker man trivs med i livet.