handdator

Visa fullständig version : När och hur - cardio


royce
2008-02-16, 15:34
Hej,

Vill addera cardio (konditionsträning) till min styrketräning men har några frågor.

1. När bör jag köra cardio? I samband med styrketräning eller vilodag?
2. Vad bör jag äta före/efter ett cardio pass?
3. Hur uppskattar ni kcal förbränningen vid cardio i er energi-intags uppfattning?

Tacksam för svar.

mvh,

R

regus
2008-02-16, 15:49
1. När bör jag köra cardio? I samband med styrketräning eller vilodag?
2. Vad bör jag äta före/efter ett cardio pass?
3. Hur uppskattar ni kcal förbränningen vid cardio i er energi-intags uppfattning?




1. Så långt ifrån styrketräningen som möjligt
2. Mat duger bra före. Snabba kolhydrater efter. Mat funkar efter också.
3. 700kcal/h löpning.

royce
2008-02-16, 15:56
1. Så långt ifrån styrketräningen som möjligt
2. Mat duger bra före. Snabba kolhydrater efter. Mat funkar efter också.
3. 700kcal/h löpning.

Grymt svar tack- :thumbup:

L-Sami
2008-02-16, 16:10
1. Beror på vad syftet med träningen är.
2. Fettsnål mat innan, efter passet snabba kolhydrater och vanlig blandad måltid när du kommer hem.
3. Jogga 30min 60-70% av HF max, ca 400-500kcal.

royce
2008-02-16, 18:05
1. Beror på vad syftet med träningen är.
2. Fettsnål mat innan, efter passet snabba kolhydrater och vanlig blandad måltid när du kommer hem.
3. Jogga 30min 60-70% av HF max, ca 400-500kcal.

Jag kör en långsam bulk, ska upp 2-3 kilo på 4-5 månader. Vill dock köra kondition för att fördela om fett på magen samt för att må och leva bättre.

Hur många ggr i veckan rekommenderas?

King Grub
2008-02-16, 18:18
Vill dock köra kondition för att fördela om fett på magen

Den effekten har inte konditionsträning. Det handlar om fett i bukhålan, runt dom inre organen, inte underhudsfett. Det är i o f s i högsta grad hälsobefrämjande, men en ung, någorlunda aktiv person som inte är direkt överviktig har inte överflödiga mängder viskeralt fett.

royce
2008-07-12, 17:19
1. Så långt ifrån styrketräningen som möjligt
2. Mat duger bra före. Snabba kolhydrater efter. Mat funkar efter också.
3. 700kcal/h löpning.

Av rent intresse, varför bör jag lägga cardion så långt från styrketräningen som möjligt?

King Grub
2008-07-12, 17:23
Dels därför att konditionsträning och styrketräning inducerar motsatta signalmekanismer som åtminstone delvis tar ut varandra, dels därför att det är svårt att göra den ena formen av träning rättvisa när man redan tömt depåerna med den andra.

royce
2008-07-12, 17:31
Dels därför att konditionsträning och styrketräning inducerar motsatta signalmekanismer som åtminstone delvis tar ut varandra, dels därför att det är svårt att göra den ena formen av träning rättvisa när man redan tömt depåerna med den andra.

Ok tack för svar. Bör lägga cario på icke träningsdagar då.

Hur ser ni på cardio under bulk?

Eddie Vedder
2008-07-12, 17:42
Hur ser ni på cardio under bulk?

Samma sak som annars förstås.

royce
2008-07-12, 17:48
Samma sak som annars förstås.

Givande svar tack :smash::)

Eddie Vedder
2008-07-12, 23:23
Givande svar tack :smash::)

Det var ett seriöst svar. Vad förväntade du dig? Du frågar hur andra ser på konditionsträning under bulk. Och svaret är att det är samma sak oavsett mål, konditionsträningen förbättrar just konditionen och dess påverkan på cellnivå ger andra signaler än styrketräning.

Detta gäller oavsett om du väljer att titulera en viss period av träningen som bulk eller deff. Alla svar måste inte vara invecklade och krångliga och allt måste inte bygga på massa teoretiska resonemang om smådetaljer.

Konditionsträning har vissa effekter på kroppen. Dessa effekter ändras som sagt inte även om du kallar din träningsperiod för bulk eller något annat.