handdator

Visa fullständig version : Vad ska man dricka på krogen?


seaman
2008-02-15, 23:33
Tja vet att alkohol inte är bra för träningen.

Men dricker inte så ofta, vad är bäst eller minst "dåligt" för kroppen att dricka?

Är det att bli full på öl eller cider som gäller?

tack

Korkish
2008-02-15, 23:37
Tror inte det är VAD du dricker det är nog mängden alkohol du får i dig som spelar roll.

seaman
2008-02-15, 23:40
Jo men asså, öl innehåller bra mkt mer kolhydrater än cider, cider innehåller iofs en hel del socker. Tänkte energimängd lr så?

Rahf
2008-02-15, 23:42
Du dricker vafan du vill. Går man omkring och funderar på vilken alkoholhaltig dryck som är mindre dålig så blir man olycklig.

Ska du supa så sup, ha inte dåligt samvete över det. Nej det finns ingen alkoholhaltig dryck som är bättre än den andra ifall du uppnår samma alkoholnivåer, vissa påstår det men poängen är att alkoholen är generellt dålig. Det är ditt val så stå för det.

seaman
2008-02-15, 23:46
Jo sant, ska man supa så ska man. Hatar dock bland mår K** dagen efter verkligen. En kväll blir antingen cider eller bärs, spelar ingen roll för mig. Klart det måste göra någon skillnad. "Öl-kagge" finns la inte utan anledning ;)

joriice
2008-02-15, 23:49
Drick det du gillar, i måttlig mängd.

tp_88
2008-02-15, 23:51
Klart det måste göra någon skillnad. "Öl-kagge" finns la inte utan anledning ;)
Öl och cider innebär i princip exakt lika många kalorier, så du blir alltså lika "fet" på cider som på öl.

Timme
2008-02-16, 00:09
1g alkohol ger 8 kcal. ungefär dubbelt som mycket energi som 1g kolhydrat ger ;)

seaman
2008-02-16, 00:12
1g ren alltså 100% alkohol så om du dricker 1 liter 4,5% cider. Blir blir det ju cirka 4,5 g alc. Som blir 36 kcal om jag fattar det rätt?

Men det borde ju vara bra mkt bättre att drick light cider än vanlig cider/öl eller hur?

Raggis
2008-02-16, 00:14
1g ren alltså 100% alkohol så om du dricker 1 liter 4,5% cider. Blir blir det ju cirka 4,5 g alc. Som blir 36 kcal om jag fattar det rätt?

Men det borde ju vara bra mkt bättre att drick light cider än vanlig cider/öl eller hur?

Det bästa är att dricka ren sprit(40%).

seaman
2008-02-16, 00:16
Jo faktiskt är det ju det, men man vill ju ha något i hande. Dunkar ju inte i sig en flarra rent. Cider lr öl gäller för mig. Då måste ju light vara bäst antar jag.

Rahf
2008-02-16, 00:32
Jo faktiskt är det ju det, men man vill ju ha något i hande. Dunkar ju inte i sig en flarra rent. Cider lr öl gäller för mig. Då måste ju light vara bäst antar jag.

Men för helvete drick vad du vill!! Jag blir rent ut sagt förbannad när sånt här kommer på tapeterna. Drick vafan du vill, det är alkoholen som är huvudproblemet, inte resten. Har du någon vett och sans så dricker du med måtta och med inte alltför jämna mellanrum. När du väl dricker så drick vad du vill, varför ska du hålla på och begränsa dig? För att någonting kan vara snäppet mindre ohälsosamt än något annat?

Förbannad, fast inte på riktigt.

cliclock
2008-02-16, 00:50
Klart det är skillnad på energimängden i ren sprit och till exempel likör (minst 50% socker), men tror det är marginellt i samanhanget då orden "nyttigt" och "sprit" inte går hand i hand.

Vill du bli full och ha kul, skit i vad du dricker.
Vill du må lite bättre psyksikt, skit i fyllekäket. Alltid en start

Hades
2008-02-16, 00:56
1g ren alltså 100% alkohol så om du dricker 1 liter 4,5% cider. Blir blir det ju cirka 4,5 g alc. Som blir 36 kcal om jag fattar det rätt?

Men det borde ju vara bra mkt bättre att drick light cider än vanlig cider/öl eller hur?

1 liter=1 kg=1000 gram. 45 gram alkohol. 360 kcal.

Roosen
2008-02-16, 01:01
Gör som Jörgen Kruth, drick bara öl :-)

L-Sami
2008-02-16, 03:09
Man blir snabbast full genom att shotta ren sprit, ju starkare desto snabbare blir man full. När man uppnår en god fylla så dricker man inte lika mycket alkohol och det leder till att man inte intar lika mycket kalorier. Det är visst högst individuellt men det är något att tänka på när man ska dricka, genom en öl tar det längre tid att uppnå berusningsstadie om man dricker den med normal fart dvs inte svepa än genom att shotta 4cl sprit.

Eddie Vedder
2008-02-16, 05:40
1g alkohol ger 8 kcal.

7 kcal fakiskt.;)

On topic: Vad man ska dricka på krogen? Ja har man bestämt sig för att dricka alkohol är det ju rent ut sagt tragiskt att man funderar på "den bästa alkoholdryckern för träningen". Rahfs inlägg i tråden är skitbra och jag håller med till 100%.

Ska man ut och supa så super man, oroar man sig samtidigt för bakfylla, mycket kcal etc. så ser man till att hålla mängden på en lägre nivå. Fattar inte ens hur man kommer på tanken att försöka optimera sitt alkoholdrickande, drick det som är gott, bli så full du vill och ha kul.:cheers:

Vad träningen anbelangar så kan du fundera på det under alla andra dagar i veckan istället.:thumbup:

Doktorn
2008-02-16, 08:52
Tja vet att alkohol inte är bra för träningen.

Men dricker inte så ofta, vad är bäst eller minst "dåligt" för kroppen att dricka?

Är det att bli full på öl eller cider som gäller?

tack

Drick te. Helst Earl Grey.

skaparn
2008-02-16, 09:20
Öl och cider innebär i princip exakt lika många kalorier, så du blir alltså lika "fet" på cider som på öl.

Empiriska studier på Umeå Universitet visar på att man faktiskt blir mer smalfet av cider än av öl. Av öl blir man dessutom tuff vilket höjer testosteronnivåerna = mindre fettinlagring och mer kappmuskler.

Och av vin blir man bra på cykel.

Lord_Real
2008-02-16, 10:17
Empiriska studier på Umeå Universitet visar på att man faktiskt blir mer smalfet av cider än av öl. Av öl blir man dessutom tuff vilket höjer testosteronnivåerna = mindre fettinlagring och mer kappmuskler.

Och av vin blir man bra på cykel.

LoL!

När jag håller ölföreläsningar för gäster på bryggeriet så kommer alltid frågan "är det sant att man får ölmage av öl?" och då svarar jag alltid "Ja öl innehåller det absolut sämsta ämnet mot viktbehållning". Efter jag sagt det så skjuter nästan alltid samtliga tjejer fram ölen på bordet och vägrar dricka tills jag fått folk gissa vad det ämnet heter. När det visar sig vara alkohol brukar folk vanligen fråga vilket GI alkohol har. ;)
Sedan vet man att samtliga tjejer där som gnäller på öl och att man blir tjock av öl brukar dricka de där übersöta sockercidrarna (eller ren baileys) som jag inte kan tänka mig kan innehålla mindre kalorier än öl. Men tycker de att det är gott så gör det itne fel (hur de kan tycka det är gott är dock en gåta). :P

Man skall alltid leva i balans. Kalori in mot kalori ut. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Ät och drick gott på helgen ät nyttigt och träna i veckan. Det är inte svårare än så. :P

maRRtin
2008-02-16, 13:04
Empiriska studier på Umeå Universitet visar på att man faktiskt blir mer smalfet av cider än av öl. Av öl blir man dessutom tuff vilket höjer testosteronnivåerna = mindre fettinlagring och mer kappmuskler.

Och av vin blir man bra på cykel.
En flaska Hennessy gör att man blir rik, får mörk hy och blir duktig på att prata fort.

Mazr
2008-02-16, 13:10
Ofärgad sprit är det bästa, både ur "näringssynpunkt och bakistillstånd) ;)

Torwald
2008-02-16, 13:55
Vin, åtminstone rött, innehåller ju ganska mycket antioxidanter. Så ska man supa kanske man kan passa på att dricka lite vin? :)

agazza
2008-02-16, 14:13
Oftopic men finns fortfarande öltävlingen kvar i umeå?

Handcuff
2008-02-16, 14:23
Man kan dricka ingenting på krogen också. Eller vatten :)

pettnolf
2008-02-16, 15:49
Det är ju lite värdelöst att räkna kalorier när det gäller etanol, iom att etanol inte används som energi särskilt effektivt, en hel del av alkoholen blir bara värme, utan att kunna lagras in som fett eller användas som energi.

Om det inte vore för det toxiska effekten som alkohol utövar på mitokondrierna där beta-oxidationen sker så skulle alkohol vara värsta mirakelkuren vid deffning faktiskt, moderat alkoholkonsumption verkar snarare göra folk smalare, vid samma energikonsumption givetvis.


Några intressanta studier om ämnet;

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/266/4/R1204

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10859689?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11516237?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1

Rahf
2008-02-16, 16:49
Det är ju lite värdelöst att räkna kalorier när det gäller etanol, iom att etanol inte används som energi särskilt effektivt, en hel del av alkoholen blir bara värme, utan att kunna lagras in som fett eller användas som energi.

Om det inte vore för det toxiska effekten som alkohol utövar på mitokondrierna där beta-oxidationen sker så skulle alkohol vara värsta mirakelkuren vid deffning faktiskt, moderat alkoholkonsumption verkar snarare göra folk smalare, vid samma energikonsumption givetvis.


Några intressanta studier om ämnet;

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/266/4/R1204

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10859689?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11516237?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257

Alkohol hämmar fettförbränningen.

pettnolf
2008-02-16, 17:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257

Alkohol hämmar fettförbränningen.

Ja? Skrev ju precis det;
"Om det inte vore för det toxiska effekten som alkohol utövar på mitokondrierna där beta-oxidationen sker"

Rahf
2008-02-16, 17:33
Ja? Skrev ju precis det;
"Om det inte vore för det toxiska effekten som alkohol utövar på mitokondrierna där beta-oxidationen sker"

Skriv på lekmannaspråk, alla har inte akademisk utbildning.

Det spelar ingen roll om du inte har det heller, du fattar vad jag menar.

Ekenstar
2008-02-16, 19:34
White russian såklart (kahlua + vodka + mjölk) så man får i sig lite protein.

Alternativt en Kicki Danielsson:
http://blogg.aftonbladet.se/19862/perma/658211

Olof J
2008-02-16, 21:14
Gainomax och Vodka såklart ;-)

Cilia
2008-02-17, 21:59
Hur många sånna här trådar har inte skapats?
Kan man inte bara samla ihop alla dom här trådarna i en och typ lägga som favorit.
Verkar ju vara något som bör hållas koll på vid seriös träning.

Morty
2008-02-17, 23:50
Vodka + EAA med vatten till :o
Mycket viktigt att EAA:t blandas med vodkan annars blir det katabolt.

Johan_P
2008-02-18, 00:12
Vodka + EAA med vatten till :o
Mycket viktigt att EAA:t blandas med vodkan annars blir det katabolt.

I med lite kreatin så kallar vi det prestationshöjande.

xeym
2008-02-18, 00:40
12cl vodka med en skopa rage brukar få igång en lite grann iaf^^

Ganymedes
2008-02-18, 08:37
Fast en lösning kan ju vara att supa till extra mycket när man ska gå hem, ja så att allt kommer upp istället. Då ligger man i balans sedan och no harm done. :)

Lite seriösare dock: Om man nu tycker sig vara så jävla seriös med sin träning, så kommer man inte dricka allt för mycket. Så enkelt är det. Man kan ju inte bara vara seriös när man känner för det, då får man resultat därefter.

Mushan
2008-02-18, 17:27
Drick "Ljus sprit" innehåller mindre kalorier.

Smml
2008-02-18, 18:24
Läsk :D haha det har man druckit ett par gånger på krogen :P

überstarken
2008-02-18, 19:14
proteinpulver blandar sig skitdåligt i vodka så prova inte det :(

Micke-s
2008-02-18, 19:58
skjut heroin , inga kcal,

Whistler
2008-02-19, 01:15
proteinpulver blandar sig skitdåligt i vodka så prova inte det :(

Men det funkar med Bailey's. :D

Mega_man1000
2008-02-19, 08:37
tror jag läast här på kolo tidigare att kcal i alkohol används direkt som värme energi till musklerna och på så sätt blir man inte tjock på lite alkohol? lr?

Rahf
2008-02-19, 09:49
Var nåt snack om att kroppen inte kunde tillgodogöra sig energin från alkohol. Däremot så undertrycker alkoholen fettförbränningen ända tills kroppen gjort sig av med all alkohol.

Eddie Vedder
2008-02-19, 14:51
tror jag läast här på kolo tidigare att kcal i alkohol används direkt som värme energi till musklerna och på så sätt blir man inte tjock på lite alkohol? lr?

Det var en ganska grov missuppfattning. Men att man inte ser samma/någon viktökning hos personer där en viss konsumtion alkohol ingår i kosten är ett faktum, anledningen är inte lika klar men dels verkar större mängd av alkoholens energi avges som värme.

Så jo man kan bli tjock av alkohol och det är DEFINITIVT inget som ger dina muskler energi.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257&highlight=etanol

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107192&highlight=alkohol

Domi
2008-02-20, 14:08
En del ställen gömmer proteinpulver i barerna, det gäller bara att veta om det. ;)

smeklol
2008-02-20, 22:14
Vet inte om jag kan håller med om att man ska ge fan i vad man dricker när man dricker..

För någon helg sedan när min vapendragare skulle köpa 4,5% och 7,0% cider, så visade det sig på festen att mina 7,0or var 4,5or och det slutade med att jag drack 7 liter 4,5% cider..

Även om alkoholen i sig är dålig så dricker jag faktiskt hellre vin eller något annat än att smälla i mig 7 liter cider.. Och det är dessutom billigare..


Eller är det dumt att grogga cola light med sprit, istället för att dricka 7 liter cider?

Eddie Vedder
2008-02-20, 22:24
Eller är det dumt att grogga cola light med sprit, istället för att dricka 7 liter cider?

Om man föredrar cider är det ju ganska dum ja. Dessutom vet jag många som har problem just med att dricka SPRIT, en kväll med öl/vin/cider funkar men sprit slår bakut.