handdator

Visa fullständig version : Deffa med diabetes. - Hur blir det med kollisarna?


Ishie
2008-02-15, 21:16
Hur blir det med kolhydraterna under deff? Kommer dem små mängder man äter under dett att så att säga "räcka" ?

Ligger ju nu på konstigt stort kalori plus. Äter var annan timme till var tredje timme. Och plannerar en deff i maj, bara för att få bort det absoluta överflödet.
Att plocka fram nån sommar form, finns inte ens på kartan. Men man vill ju inte skrämma sina medmänniskor heller.

Vet att det finns några "socker allergiker" här på forumet ^^
Har ni nå bra råd på ämnet deffning med diabetes?

Kan tillägga att jag fick diagnosen 15e Nov förra året.
Så är ganska ny innom ämnet.

Johan_P
2008-02-15, 22:22
Lite off-topic, men måste fråga... typ I eller II?

Raggis
2008-02-15, 22:49
Tippar på typ-I, då typ-II oftast drabbar äldre.

Ishie
2008-02-15, 23:14
Correct.

Tolkia
2008-02-16, 10:04
Sök på vad Sverker skrivit på diabetestemat, där finns säkert matnyttig information att tillgå.

Hobbes
2008-02-16, 12:33
Sök på vad Sverker skrivit på diabetestemat, där finns säkert matnyttig information att tillgå.

+1

Han skrev en utmärkt dagbok inför någon tävling, mycket intressant läsning!

Själv diabetiker sedan 23 år tillbaka, aldrig deffat dock. Själv så innebär det att ha stenkoll på blodsockret och insulinet, ökat cardio och styrketräning ökar min insulinkänslig till det grövsta. Att ha balans helt enkelt och äta snabba kolhydrater när de behövs bäst efter träningen. I övrigt har jag inte gjort stora förändringar i min kost, äter basmat och bra mat.

TABATA intervall träning fungerar för mig, kör själv efter CrossFit systemet och förlorar centimetrar runt midjan utan att minska nämnvärt i vikt. Det är klockrent för mig, dock har jag fått vara försiktigt med mitt insulin då jag sänkt det drastiskt emellanåt då insulinkänsligheten ökat makalöst. Även dagen efter mina pass.

Ännu en gång, aldrig deffat i dess rätta bemärkelse.

Ishie
2008-02-16, 14:10
Ok tackar och bockar =)

Sverker
2008-02-16, 14:31
20år/182cm/~72kg:confused:

Tänk efter nu ! Behöver du slipa formen ?

Jag är inget föredömme för någon diabetiker eftersom jag tar viss risk när jag deffar ned mig i tävlingsform. Risken med insulinkoma får du ALDRIG underskatta.
Hobbes skriver bra och rätt fram. Jag har exakt samma erfarenheter som Hobbes.

Sitt lugnt i båten nu och lär känna din kropp och hur den reagerar på träning och aktivitet. Samråd med din läkare och utnyttja dietisten när det gäller diabeteskost. Dietisterna kan mer än vad du tror.

Ishie
2008-02-16, 14:47
Jag har ingen våg, men jag väger inte 72 nu. Alltid haft liten muskel massa i förhållande till fett. Så det är svårt att motivera fortsatt överätande.
Man kan väll säga att jag bulkar nu sen en månad tillbaka. Alltid haft svårt för att gå vare sig upp eller ner i fett/muskler. Har sett likadan ut sen jag gick i sexan, bara växt på längden.

Äter jag lite å tränar som en idiot går det ungefär lika bra som att jag äter jätte mycket kalorier/mat.

<edit> Kan tillägga att jag sover 10h per natt. Så sömnen är det inge fel på.

Johan_P
2008-02-16, 17:49
Hur länge har du tränat?

En månads kaloriöverskott är början av en bulk, så det är kanske lite förhastat att säga att att det går lika bra när du äter mycket mat samt när du äter lite. Rent generellt borde du få ökningar om du ligger på kaloriplus samt tränar hårt.

Ishie
2008-02-16, 21:28
Hur länge.. Ja jag börja väll lite smått för en sisådär 6 år sedan. Sen fatta jag väll inte att maten innebar nått förens 16. Å sen har jag lidit av inomningssvårigheter hela mitt liv. Enda anledningen till att jag sover bra nu är för att jag är arbetslös.. Går jag å lägger mig 11 så somnar jag tidigast 2. Och då sover jag fram till 11-12 på dagen.

Men so far är det +40-70kg i mark, beroende på hur man räknar. +/-0 i böj (ja, jag tränar ben inge jävla disco) säkert tappad lite med sen jag var som starkast. Bänk har jag gått +17,5kg sen jag prova första gången för 6 år sedan.

Mark och biceps curl, är det enda jag gjort bra ökningar i. Och åter igen. Ja, jag tränar alla muskel gruper. Det finns ingen muskel grupp jag tycker illa om att träna å därför skiter i det. Däremot tränar jag inte vader längre.

Ishie
2008-02-16, 21:41
20år/182cm/~72kg:confused:

Tänk efter nu ! Behöver du slipa formen ?

Jag är inget föredömme för någon diabetiker eftersom jag tar viss risk när jag deffar ned mig i tävlingsform. Risken med insulinkoma får du ALDRIG underskatta.
Hobbes skriver bra och rätt fram. Jag har exakt samma erfarenheter som Hobbes.

Sitt lugnt i båten nu och lär känna din kropp och hur den reagerar på träning och aktivitet. Samråd med din läkare och utnyttja dietisten när det gäller diabeteskost. Dietisterna kan mer än vad du tror.

Njaa.. Helt ärligt så kan jag mer om kost än min dietiskt verkar det som.
Det brukar sluta med att jag får förklara vad hon tror att hon menar.

I själva verket så tycker jag att jag kan allt jag bör kunna för att lyfta skrot å äta rätt etc. Men resultaten har fortfarande uteblivigt, och det är det jag stör mig på. Folk säger ät mer. Jag har typ en matsked olivolja i nästan allt jag äter. Äter pasta/ris flera ggr per dag. Fullkorn givigtvis. Kör så mycket basövningar jag orkar med, och nästan inga maskiner.

Hobbes
2008-02-16, 21:52
Njaa.. Helt ärligt så kan jag mer om kost än min dietiskt verkar det som.
Det brukar sluta med att jag får förklara vad hon tror att hon menar.

I själva verket så tycker jag att jag kan allt jag bör kunna för att lyfta skrot å äta rätt etc. Men resultaten har fortfarande uteblivigt, och det är det jag stör mig på. Folk säger ät mer. Jag har typ en matsked olivolja i nästan allt jag äter. Äter pasta/ris flera ggr per dag. Fullkorn givigtvis. Kör så mycket basövningar jag orkar med, och nästan inga maskiner.

Jag håller med Sverker i all välmening - kunskap tar tid, ödmjukhet är en del av den processen.

Vill inte peka finger (eller hela handen för den delen heller) men jag reagerade på det du skrivt ovan (markerade de passagerna). Fick diabeters vid 11 års ålder, när jag skriver nu till dig så är jag fortfarande långt ifrån lärd om hur min kropp fungerar och näringslära i allmänhet. Har bra koll - ja, men inte fulllärd. Du måste sätta dig ner och skriva ner hur din kost ser ut, hur du tränar, vad som går bra - framför allt vad du vill förbättra. Se över din kost med dietist, diabeters läkare och diabeters sköterska. Din diabeters måste du ha koll på under de värsta tänkbara förhållande - inte bara under tider av normalitet. Du skriver att du var arbetslös, det om något kan vara stressande för kroppen.

Mitt råd är låt det ta tid, jag pratar av egen erfarenhet, försöker bara ge dig råd i all välmening. Lyssna på dina läkare, dietister och diabeters sköterska de är där för att hjälpa dig.

Sök på diabeters i forumet, läs de poster och samla information. Som diabetiker måste det nyfikna örat och ögat vara öppna för ny fakta som hela tiden kommer fram.

Återkom gärna med frågor PMa om det är bekvämt.

Ödmjukast,
Marcus

Ishie
2008-02-16, 23:22
Well.. Sen när ska man behöva göra mer än lyfta tungt å äta mycket..
Jag bor ju hemma så hur min "kost ser ut" är ju praktiskt taget omöjligt att säga över tiden, då jag inte kontrollerar själv vad det blir till mat. Idag åt jag havregryns gröt med keso i ..... Känns som att man ger upp allt bara för att få normal kroppsbyggnad, men det händer inte ett smack.

Fortsätter det såhär hela sommaren så vet jag inte om jag kommer fortsätta träna alls. Det ger ju ändå inget. Du och jag har ju inte samma diabetes läkare/dietist. Ska in å ta prover om ett par veckor. Ser jag ju verkligen fram emot..... Önskar man kunde säga, nej tack jag vill inte ha dem gjorda.

- Ja men det gör vi ju för att se att du sköter dig.

Jo men tjena, skulle jag inte göra det eller? Satsa på att bli blind kanske.. hmm? Vafan tänker dem med..

Scratch89
2008-02-17, 13:15
Du är ju nästan underviktig enligt BMI, så att du äter som en häst och lyfter hela världen tror jag inte på.

Ishie
2008-02-17, 16:56
Du är ju nästan underviktig enligt BMI, så att du äter som en häst och lyfter hela världen tror jag inte på.

Vem bryr sig om BMI? Antingen är man fet, eller så är man det inte :confused:
Men jag kommer väll skita i att deffa, finns inget att deffa fram, om man ska va ärlig. Och det ska man ju vara.
Och jag väger inte 72. Men jag äger ingen våg just nu, så det är svårt att säga. Vägde 67 i slutet av lumpen (30nov -07), mesta dels pga allt vatten jag tappat.

Sen serverar inte sjukhus mycket mat direkt. Gick hungrig i en veckas tid. Det va fan smärtsamt.
Fanns inget att göra om dagarna än dricka kaffe å titta på tv :thumbup:

Sen vare ju jul och nyår. Tog ett tag att vänja sig, även om det inte var någon stor omställning. Sen mitten av januari har jag käkat som en dåre å tränat 4 ggr i veckan. Tar även kreatin för att få tillbaka vattnet i musklerna.

Min all-round vikt i lumpen låg på ca 72. Det var därför jag skrev det, det är den sista "normal" vikten jag kunde komma på. Men där rörde jag ju på mig i mycket större omfattning än här hemma, samt att väga mycket när man ändå bär på en massa var bra onödigt. Som mest har jag vägt 84. Men det är flera år sedan.

Med reservation för flertalet särskrivningar, dålig formulering etc mm osv.. :D
Drar en edit om det behövs.

Mental
2008-02-17, 17:25
Vem bryr sig om BMI? Antingen är man fet, eller så är man det inte :confused:


Japp, antingen är man fet eller så är man det inte. Men att kalla någon med ett BMI ~21 för fet så tror jag man får putsa glasögonen.

Om BMI inte passar dig så greppa ett måttband då, och mät midjemåttet, ligger det över 94cm kan du börja fundera. över 102 kan jag gå med på att kalla dig fet.

Food_rulez
2008-02-17, 20:38
Hur blir det med kolhydraterna under deff? Kommer dem små mängder man äter under dett att så att säga "räcka" ?

Ligger ju nu på konstigt stort kalori plus. Äter var annan timme till var tredje timme. Och plannerar en deff i maj, bara för att få bort det absoluta överflödet.
Att plocka fram nån sommar form, finns inte ens på kartan. Men man vill ju inte skrämma sina medmänniskor heller.

Vet att det finns några "socker allergiker" här på forumet ^^
Har ni nå bra råd på ämnet deffning med diabetes?

Kan tillägga att jag fick diagnosen 15e Nov förra året.
Så är ganska ny innom ämnet.


Jag antar att du är 1a som jag. Jag fick diabetes 4 år sedan, när jag var 21 helt oväntat. Jag märkte de när jag testade sockret på skoj av en slump. Träningen har funkat bra sedan dess men diabetesen är förjävlig att hanskas med psykiskt ibland.

När jag ska banta minskar jag lite på kolhydraterna och fettet, glöm inte att minska på måltidsdosen. Basaldosen brukar jag ha samma. De brukar funka bra förutom när jag får lågt och överäter i panik.

Första månaderna brukar man ha kvar lite produktion så då kan de vara lite lättare att styra nivåerna. Använder du pennor eller pump?

Food_rulez
2008-02-17, 20:41
Vem bryr sig om BMI? Antingen är man fet, eller så är man det inte :confused:
Men jag kommer väll skita i att deffa, finns inget att deffa fram, om man ska va ärlig. Och det ska man ju vara.
Och jag väger inte 72. Men jag äger ingen våg just nu, så det är svårt att säga. Vägde 67 i slutet av lumpen (30nov -07), mesta dels pga allt vatten jag tappat.

Sen serverar inte sjukhus mycket mat direkt. Gick hungrig i en veckas tid. Det va fan smärtsamt.
Fanns inget att göra om dagarna än dricka kaffe å titta på tv :thumbup:

Sen vare ju jul och nyår. Tog ett tag att vänja sig, även om det inte var någon stor omställning. Sen mitten av januari har jag käkat som en dåre å tränat 4 ggr i veckan. Tar även kreatin för att få tillbaka vattnet i musklerna.

Min all-round vikt i lumpen låg på ca 72. Det var därför jag skrev det, det är den sista "normal" vikten jag kunde komma på. Men där rörde jag ju på mig i mycket större omfattning än här hemma, samt att väga mycket när man ändå bär på en massa var bra onödigt. Som mest har jag vägt 84. Men det är flera år sedan.

Med reservation för flertalet särskrivningar, dålig formulering etc mm osv.. :D
Drar en edit om det behövs.

Minns när jag hamnade på sjukhus. de var storm ute och tv funkade inte och överallt var de sjuka gamlingar. Jag hade ingen lust att vara där.

Ishie
2008-02-18, 00:21
Japp, antingen är man fet eller så är man det inte. Men att kalla någon med ett BMI ~21 för fet så tror jag man får putsa glasögonen.

Om BMI inte passar dig så greppa ett måttband då, och mät midjemåttet, ligger det över 94cm kan du börja fundera. över 102 kan jag gå med på att kalla dig fet.
Om rippade bb's med mycket muskler har högt bmi och inte är feta så måste ju folk med samma bmi och mer fett och mindre muskler kunna va feta, eller hur?
Frågor på det?

Midje måttet är ju nästan lika ointressant, då allt fett inte hamnar kring midjan.

Sverker
2008-02-18, 07:18
Jag vet inte vad jag ska tro eller vad jag ska skriva:(
Du har fått bra respons och mycket bra svar, men du tänker annorlunda än oss andra diabetiker.

Diabetes är ett livslångt kontrakt där det gäller att sköta sig och sitt blodsocker för att undvika diabetesskadorna. Skador som sakta smyger på en med tiden. Av alla de tankar som borde snurrar i huvudet på dig så funderar du kring ditt utseende:confused:

Tolkia
2008-02-18, 07:20
Om rippade bb's med mycket muskler har högt bmi och inte är feta så måste ju folk med samma bmi och mer fett och mindre muskler kunna va feta, eller hur?
Frågor på det?
Ja. Eller snarare ett påstående: Nej, det går inte att ha ett BMI nära den undre gränsen och vara fet. Det går utmärkt att ha ett lågt BMI och vara otränad, klen, föra ett ohälsosamt liv (röka, kröka osv., vad vet jag), men det går inte att vara FET (om man inte lägger fetmagränsen vid Kate Moss eller så). Man kan inte vända jämförelsen "det går att ha ett högt BMI utan att vara fet" till "det går att vara fet utan att ha ett högt BMI" (man får väga ganska mycket innan BMI blir väldigt högt). Nog för att fett väger mindre än muskler per volymenhet, men det är ju inte viktlöst.

Varför inte gräva upp en våg någonstans (dina föräldrar, någon kompis, gymmet, badhuset ...?) och ta reda på hur det förhåller sig istället för att gissa runt.

Ishie
2008-02-18, 12:30
Jag vet inte vad jag ska tro eller vad jag ska skriva:(
Du har fått bra respons och mycket bra svar, men du tänker annorlunda än oss andra diabetiker.

Diabetes är ett livslångt kontrakt där det gäller att sköta sig och sitt blodsocker för att undvika diabetesskadorna. Skador som sakta smyger på en med tiden. Av alla de tankar som borde snurrar i huvudet på dig så funderar du kring ditt utseende:confused:

Som jag skrev tidigare så har det inte varit någon direkt omställning.
Det värsta som finns är ju folk som tycker synd om en.
Som du vet så är det ju ingen big deal OM man sköter sig.
Man har ju hört skräckexempel, men sköter man sig inte å vill ha hjärtinfarkt vid 25 så får man väll välja att få det då.

Nu börjar alla bli väldigt off topic.. Tråden har inget med mig och göra.

Davil
2008-02-18, 19:27
Hallåjsan Patrik!

Kan vi konstatera följande :

* Du är 20år "gammal".
* Du har haft Diabetes i 3 månader.
* Du är slank i kroppen, absolut ingen övervikt.
* Du säger att du kan och vet mer än dietisten, som har långvarig utbildning för kostråd till diabetiker. Detta efter 3månader med diabetes...
------------------------------------------------
Jag vet inte vad jag ska skriva mer.:(

von huff
2008-02-18, 19:50
Jag har diabetes(hafi i 9år) och det man bör tänka på är att anpassa insulinet.Tycker att det funkar bra för mig,fast som många konstaterat i tråden så behöver du nog inte deffa.Satsa istället på att hålla blodsockret under kontroll än att börja leka med doserna om du endå bara haft diabetes i 3 mån.

Ishie
2008-02-19, 15:06
Hallåjsan Patrik!

Kan vi konstatera följande :

* Du är 20år "gammal".
* Du har haft Diabetes i 3 månader.
* Du är slank i kroppen, absolut ingen övervikt.
* Du säger att du kan och vet mer än dietisten, som har långvarig utbildning för kostråd till diabetiker. Detta efter 3månader med diabetes...
------------------------------------------------
Jag vet inte vad jag ska skriva mer.:(
Jag läser näringsfysiologi på min fritid. När man får rätta sin egen dietist så är man väll inte okunnig.. Jag bara säger..

<edit>Hur som helst så har jag fått svar på min fråga.

machine gun
2008-02-19, 15:10
Jag läser näringsfysiologi på min fritid. När man får rätta sin egen dietist så är man väll inte okunnig.. Jag bara säger..

Dina fritidsstudier väger självklart tyngre än fyra års universitetsstudier och flera års arbetslivserfarenhet på området.

Ishie
2008-02-19, 15:34
Dina fritidsstudier väger självklart tyngre än fyra års universitetsstudier och flera års arbetslivserfarenhet på området.
Hon har inte nämnt nått jag inte redan visste. Nöjd?
Jag är utbildad svetsare, det betyder inte att jag är bra på det.

Mental
2008-02-19, 15:41
Tja, lycka till då.

Insulinus
2008-02-25, 21:29
Hej! Jag har varit diabetiker i 19 år (är 23 år nu) och tränat olika sporter sedan jag va 8 år. De senaste 6 åren har jag tränat seriös styrketräning med undantag för några mindre uppehåll.
Har faktiskt bara träffat min dietist en gång som jag kommer ihåg. Träffade säkert en del dietister som mindre men då va ju mina föräldrar med och lyssnade.
Dom va jättenoggranna med maten och hade koll på mitt blodsocker hela tiden. Dock så va insulintyperna mycket sämre då än nu (tex actrapid måltidsinsulin som man va tvungen att ta 30 min innan man åt). Men på senare år så började dom strunta mer o mer i att va så jätte noggranna med maten och mitt HbA1c ändrades inget för det.

Sedan jag va 18 år har jag styrt mitt matintag helt själv och alltid tänkt på vad jag äter (betyder inte att jag bara äter nyttigt). Försöker tänka att e jag sötsugen äter jag godis precis som vilken annan människa som helst.
Även jag har lärt näringslära, träningskunskap och styrketräningskurser men det betyder absolut inte att jag har lika bra koll som min dietist som arbetar med dessa saker 40h i veckan och förmodligen får gå kurser med jämna mellanrum för att hålla sig uppdaterad. Som sagt, bara för att jag läst kursen betyder det inte att jag fårstår hela sammanhanget.

Men för att återgå till topic så går det alldeles utmärkt att deffa/bulka som diabetiker. Så länge man känner sin kropp och kan tyda signalerna (kommer med erfarenheten) så är det inga problem att balansera insulinnivåerna och hålla en jämn blodsockernivå under hela dygnet.

Finns ju numera pumpar som smådoserar insulin under hela dygnet, du tar ett blodsocker knappar in värdet i pumpen o sen räknar pumpen ut hur mycket insulin som behövs (utefter vissa förinställda uppgifter såsom kroppsvikt m.m.)

Lycka till med viktuppgången om det nu va det du skulle satsa på, dricka grädde är ju ett klassigt knep. *drool*

lille skutt
2008-02-29, 08:39
Jag vet inte vad jag ska tro eller vad jag ska skriva:(
Du har fått bra respons och mycket bra svar, men du tänker annorlunda än oss andra diabetiker.

Har du sett den här?

http://www.nytimes.com/2008/02/07/health/07diabetes.html?_r=2&em&ex=1202533200&en=44f11d56e70417f7&ei=5087%0A&oref=slogin&oref=slogin

Vad tror du kunde vara skälet till högre mortalitet här?

Tolkia
2008-02-29, 09:26
Intressant (på ett inte helt behagligt sätt). Den jämförelse de gör med östrogenbehandling av kvinnor ligger onekligen nära till hands (Lite är bra -> mer är bättre -> oops, det var det visst inte?).

Jag hade velat se försöksprotokollet, men en sak som faller mig in är det som nämns i artikeln, nämligen att man kanske hade för bråttom. Försökspersonerna hade haft diabetes ett bra tag (10 år i snitt) och cirkulationssystemet är inte alltid brutalflexibelt när man är 60+. Att många av försökspersonerna redan hade hjärt-kärl-problem pekar ännu mer i den riktningen (ett redan ansträngt system klarar förmodligen våldsamma förändringar ännu sämre). Vad hade hänt om man försökt med en gradvis förändring?

"It was quite a surprise when the patients who had worked so hard to get their blood sugar low had a significantly higher death rate" säger forskarna som ansvarar för studien, kanske blev just det ett problem?

Jag tycker också att det ser ut som om försökspersonerna i den ena gruppen var väldigt kraftigt medicinerade. Övermedicinerade (det är känt att det inte alltid är någon lätt sak att medicinera äldre patienter när antalet preparat är stort)?

Det här är ju inget som är specifikt för diabetes dock; inväntar åsikter från någon som kan det området!

bollio
2008-03-02, 10:03
http://blogg.passagen.se/resources/millimetervagor/Typ1kurva.jpg


Conclusion: the present report shows that a 70-90 g carbohydrate diet is a feasible
long-term alternative in the treatment of type 1 diabetes and leads to improved glycaemic
control.


A Low Carbohydrate Diet in Type 1 Diabetes: Clinical Experience ? A Brief Report
Nielsen, Jørgen Vesti ; Jönsson, Eva ; Ivarsson, Anette
Ups J Med Sci. 2005;110(3):267-73.

Sverker
2008-03-02, 11:34
Nu har vi äntligen en långtidsstudie med liten variation i deltagarnas kroppsvikt under perioden.

Resultaten på undersökta parametrar ser bra ut. NU gäller det att översätta dessa resultat till unga och aktiva. Deltagarn i studien var 41 - 61 år och hade en energiförbrukning på 2 000 kcal ( vad jag får ut av texten ), de får strikta instruktioner om när och hur mycket de får äta.

joakimg
2008-03-19, 21:33
Fick du göra lumpen med diabetes? för mig vart det obligatorisk frisedel.

Insulinus
2008-03-19, 21:48
Fick du göra lumpen med diabetes? för mig vart det obligatorisk frisedel.

Jag fick inte! Ingen diabetiker får göra lumpen, precis som vi inte får köra tung lastbil i yrkestrafik eller bli brandman/vägpolis/ambulansförare.
Finns faktiskt en hel del yrken vi inte får utöva pga riskerna med hypo/hyperglykemi!

Hobbes
2008-03-19, 21:56
Fick du göra lumpen med diabetes? för mig vart det obligatorisk frisedel.

Jag ville verkligen göra lumpen, men min läkare sa till slut till mig att han visste vad jag skulle fått göra och vad jag ville göra - kontentan var att han ansåg att jag skulle mått sämre av att genomföra lumpen än att vara utan den. Så ja, det var frisedel*cry* .

Dock har jag varit i kontakt med Diabeters tidningen där de i ett nummer skriver att ingen med insulinbehandlad diabeters fått dispans att ta fallskrärmscertifikat de senaste decennierna definitivt de senaste 10 åren.

Jag fick dispans och tog mitt A-cert samt gick BAS-utbildning vilket är en grundläggande instruktörsutbildning. Det var inga problem, det var 1995-1997!

De skrev nämligen att det fanns ett pilotfall angående dispansen, men vad fel de hade - jag har redan fått och genomfört utbildningen!!!

Hobbes
2008-03-19, 21:58
Jag fick inte! Ingen diabetiker får göra lumpen, precis som vi inte får köra tung lastbil i yrkestrafik eller bli brandman/vägpolis/ambulansförare.
Finns faktiskt en hel del yrken vi inte får utöva pga riskerna med hypo/hyperglykemi!

Kan bekräfta från säker källa (Bertil B. chef över Nationella Insatsstyrkan) att de haft en medlem under 5 år med diabeters!

Det är imponerande!

Ishie
2008-03-25, 03:32
Var till läkaren för ca två veckor sedan och fick reda på att min HbA1c låg på strax under 6 :hbang: *flex*

Jag fick ju diabetes 3 veckor innan muck (va inte där förens 2 sista dagarna igen). Jag kan lova dig att du INTE hade velat göra lumpen, även om du hade fått.

När sjukdomen sa ifrån var det slutövning, jag tror det va dagen innan övningen skulle sluta. Vi hade vart ute å gått i hård terräng hela dagen, så mitt blodsocker hade eventuellt blivigt så långt att lemmarna helt enkelt inte orkade göra nånting.
Jag hamnade flera hundra meter bakom resten av gruppen (Som laddare gick man sist i formeringen), som var avskiljd från resten av plutonen, så inga yrkes officerare i närheten. Och när jag väl kom ikapp, så hade rasten de övriga tagit precis slutat, men jag orkade inte, utan bara kollapsade på en stubbe.

Som tur var så hade även en annan pluton tagit rast på samma plats, och en yoff (yrkes officer) gav mig vatten med kolhydrats pulver i. Så det räddade mig för stunden. Vid det här tillfället hade jag redan gått runt å vart super törstig som beskriven tidigare tråden i lite över en vecka. Man hade ju snackat me polarna, å en sa att det var symptom på diabetes. Men man tänkte inte mer på det.

Väl hemma i Skövde igen (P4) så gick jag till läkaren ang något helt annat å han undrade varför jag hade så mycket vatten med mig. Det vart blodsocker test, å jag fattade redan då hur det låg till. Det blev sjukhuset på direkten. Dagen efter skickades jag till ett sjukhus nämre hemorten, efter mycket tjat.

Inkompetenta läkare där må jag säga! De tog inte ur droppnålen ur armen innan de skicka iväg mig, och gav mig inget insulin till lunch(!)
Då trodde jag ju att det inte va nån fara, men såhär i efterhand blir man ju fan förbannad. Hur som helst så är det historien om hur jag fick diabetes ;)

Åh just det.. Angående dietisten. Hon sa en väldigt konstig sak. Jag berättade att jag börjat träna styrketräning seriöst och åt mycket mat således. Jag berättade att jag låg på kaloriöverskott och förklarade varför, å då svarar hon "Men då behöver du ju bara äta mycket dem dagar du tränar, annars kan du lägga på dig fett, och det kan leda till övervikt"
Jag svär, vid oändligt många släktingars gravar att detta är sant.

Jag hoppas! (Och det verkar som det) att ni andra inte har en så kass dietist.