handdator

Visa fullständig version : Är detta ett bra rehabilteringsprogram för axlar?


Breadboy
2008-02-15, 13:21
Har tränat hos sjukgymnast i två månader snart enligt följande program:

3*15 bent-over shrugs
3*15 omvända flyes
3*15 utåtrotationer
3*15 inåtrotationer
3*15 serratusövning
3*15 övning med boll; rullar den fram och tillbaka med hela kroppen med underarmarna liggande på den
3*15 övning med boll; utgångsposition som i toppläget av armhävningar, benen på bollen, rullar bollen in mot kroppen med hjälp av benen
3*15 lyft åt sidan ända upp över huvudet
3*15 drag till hakan

Ser det okej ut? Alla övningar med relativt lätt vikt. De två sista övningarna började jag träna efter en månad. Det är ingen av övningarna som gör direkt ont, men jag har hört att lyft åt sidan inte ska göras över axelhöjd på grund av inklämningsrisken... Jag har fullt förtroende för min sjukgymnast men vill ändå ha några ytterligare åsikter på programmet :)

Martin Löwgren
2008-02-16, 11:59
De flesta övningar i riktigt bra och jag använder de själv på mina patienter. Drag mot haken och lyft åt sidan ändå vägen upp dock och några andra är inga jag skulle använda i den tidiga fasen direkt hos en axelpatient (dock vet jag ju inte hur länge du rehabiliterat, vilken skada du hade osv).

En sjukgymnast har riktigt bra koll på anatomi och rehabilitering så du behöver inte oroa dig för att de inte skulle vara bra övningar.

/Axon

Breadboy
2008-02-16, 13:44
Hon trodde att det handlar om någon senruptur eller liknande, förmodligen i supraspinatus... Minns inte riktigt. Har haft ont i ett halvår ungefär men det var mest i början som det gjorde riktigt ont. Numera är det uthärdligt.

Tack ska du ha förresten!

nkt_91
2008-02-16, 14:36
asså, jag är lite ny i övnings namnen... finns där nån sida man kan refereras till var man ser hur övningarna utförs. tränar på hemmagym, så man hittar på lite egna namn:P

Martin Löwgren
2008-02-16, 14:40
Hon trodde att det handlar om någon senruptur eller liknande, förmodligen i supraspinatus... Minns inte riktigt. Har haft ont i ett halvår ungefär men det var mest i början som det gjorde riktigt ont. Numera är det uthärdligt.

Tack ska du ha förresten!

Hur gammal är du?

Om du inte har utsatts för något trauma är sannolikheten till en ruptur av m. supraspinatus högst osannlik. M. supraspinatus kan ruptera hos äldre individer då dess sena relativt tidigt börjar degenerera (förtvinar) p.g.a den dåliga blodförsörjningen.

Du kan ha fått en liten partiell bristning men att den skulle rupturerat helt - bullshit.

Du kan enkelt kolla detta. Håll den skadade axeln/armen tätt mot kroppen och se om du kan lyfta armen åt sidan (som vid hantellyft åt sidan). Kan du inte lyfta armen de första 30graderna så tyder mycket på en total ruptur.

Om det inte är en ruptur (vilket jag är relativt säker på att det inte är) ska du gå på fortsatt utredning (gärna hos någon som vet vad de snackar om).

/Axon

Breadboy
2008-02-16, 16:36
Hur gammal är du?

Om du inte har utsatts för något trauma är sannolikheten till en ruptur av m. supraspinatus högst osannlik. M. supraspinatus kan ruptera hos äldre individer då dess sena relativt tidigt börjar degenerera (förtvinar) p.g.a den dåliga blodförsörjningen.

Du kan ha fått en liten partiell bristning men att den skulle rupturerat helt - bullshit.

Du kan enkelt kolla detta. Håll den skadade axeln/armen tätt mot kroppen och se om du kan lyfta armen åt sidan (som vid hantellyft åt sidan). Kan du inte lyfta armen de första 30graderna så tyder mycket på en total ruptur.

Om det inte är en ruptur (vilket jag är relativt säker på att det inte är) ska du gå på fortsatt utredning (gärna hos någon som vet vad de snackar om).

/Axon

Oj, det var värst...

Jag är 19 år gammal. Jag skadade mig i bänkpressen; märkte att det började hugga till i bottenläget ganska precis i vändningen till den koncentriska fasen. Så det var väl inget trauma direkt.

Japp, gjorde testet och har full rörlighet. Det smärtade inte till heller över huvud taget.

Grejen är den att jag varit hos två läkare och en sjukgymnast. Den första läkaren testade olika rörelser på mig och kom fram till att det förmodligen var någon partiell bristning i akromiomområdet(?) har jag för mig. Den andra läkaren kunde inte så mycket; han trodde att det var något med supraspinatus bara och gav mig en remiss till en ultraljudundersökning som inte visade något samt rekommenderade sjukgymnastträning.

Anonym112
2008-02-20, 14:56
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2830867&postcount=10

Rekommenderar starkt

Martin Löwgren
2008-02-21, 18:54
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2830867&postcount=10

Rekommenderar starkt

Hur kan du för det första påstå att det där är en bra rehabövning för axeln? Säg en struktur du INTE sträcker ut, herregud ge inte råd som du inte har någon som helst fakta bakom. Varför skulle full extention, utåtrotation och abduktion ge en stabiliare axel?

Ger du marklyft som rehab för patienter med diskbråck också kanske?

Att du snabbt sågar behandling från en leg. naprapat (sjukgymnast jobbar likadant med axelpatienter) med en gedigen utbildning inom anatomi och rehab säger ju mer om dig än om yrkeskårerna *screwy* .

Kog
2008-04-13, 11:07
Skulle Martin eller någon annan inom området kunnig person vilja förklara vad som händer mer exakt när man utför denna övning? Anledningen till att jag frågar är att jag själv upplevt viss axelsmärta i samband med pressövningar i allmänhet, bänkpress i synnerhet.

Jag har testat den beskrivna övningen och tycker det känns vansinnigt skönt efteråt. Det verkar som den sträcker ut precis allt det jag är stel i av någon anledning vilket leder till en bättre balans i hela axelpartiet.

En mer ingående anatomisk förklaring till detta vore väldigt uppskattat.

Åse Columbus
2008-04-13, 14:52
inte för att ja rekommenderar den övningen kanske för trådskaparen...

men övningen som sådan gör jag med ett kvastskaft.....som uppvärmning innan överkroppsövningar....tillsammans med lite rotatorcuffsövningar....och den e skön i det begreppet!