handdator

Visa fullständig version : Hur spysjukan påverkar matsmältningen?


abjork
2008-02-15, 09:52
Tjena alla glada forum medlemmar,

Vad händer med magen efter att man har haft spysjukan? Nu är det fyra dagar sedan jag spytt och jag har fortfarande otroligt svårt att få i mig mat. Det enda som jag kan äta utan att magen blir orolig är yoghurt. Det räcker med att jag äter en banan eller en mackan så känns det som att jag blir proppmätt. Jag får inte känsla av att jag skulle vilja spy. Det känns mera som om magen inte vill processa den mat som jag äter.

Därför har jag en del frågor över vad som händer efter att man spytt upp precis allt som man har i magen:

Vad händer med magen vid spysjuka?
Krymper magsäcken efter att man spyr?
Hur påverkas syrorna(?) som hjälper till med matsmältningen i magen?


Vet inte om detta är rätt del av forumet att posta denna tråd i, men hittade ingen lämpligare del.

CoolHandLuke
2008-02-15, 20:59
Om jag teoriserar fritt så kan jag tänka att det kanske kan bli lite halsbrännesymptom. Dvs magmunnen blir påverkad. Dvs det är inte problem med magsäcken eller tarmarna.. det är att det inte täpper igen riktigt på ovansidan. Om man dessutom har det stressigt eller oroligt i vardagen så är det nog ett troligt scenario.

I vilket fall är det enligt min erfarenhet bara tålamod och lugn som hjälper såntdär. Kanske finns nått på apoteket som kan hjälpa men det blir mest ett substitut för den riktiga läkningen.

Bronkitkorv
2008-02-17, 08:16
Jag hade skitsjukan istället för spysjukan som är samma sak i stort sett och känner fortfarande att mat det är inget för mej, allting är äckligt efter 3 tuggor. Teorin med magmunnen kastas härmed i soptunnan..

Kan det möjligen vara det att tarmarna som står för näringsupptaget inte riktigt kommit igång eller blir det små rubbningar i ämnesomsättningen kanske ?

Slartibartfast
2008-02-17, 10:51
Jag lånar tråden lite och frågar hur några dagars spysjuka påverkar muskelförlusten om man har väldigt lite kroppsfett. Folk brukar säga att man blir väldigt deffad av spysjukan, men om man inte har nåt fett från början då? Är det musklerna som ryker då?

Låter ju självklart egentligen. Om man är oäten i fyra dagar (typ 10K kcal underskott), så tappar man nästan 1,5 kg muskler? Och allt som man lägger på sig när man börjar äta ordentligen igen är fett?

King Grub
2008-02-17, 10:52
Varför skulle du lägga på dig fett efter en ev muskelförlust? I sådana fall är det en ökning av fettfri massa som åstadkommess vid återgång till normalt ätande. Det är efter fettförlust som en viktuppgång består av företrädesvis fett.

Slartibartfast
2008-02-17, 11:00
Varför skulle du lägga på dig fett efter en ev muskelförlust? I sådana fall är det en ökning av fettfri massa som åstadkommess vid återgång till normalt ätande. Det är efter fettförlust som en viktuppgång består av företrädesvis fett.

Aha, ok.

Även om muskelmassan som man hade när man insjukande inte är ens normala muskelmassa? Den är ju onormal i den bemärkelsen att den är produkten av styrketräning.

Strävar inte kroppen att återställa normaltillståndet hela tiden? Alltså om man är 80 kg med 8% bf när man insjuknar och ens otränade normaltillstånd är 70 kg med 11 % bf, strävar inte kroppen att återuppta det otränade normalläget isf? Alltså om man går ner till 75 kg efter spysjukan så har man ännu flera kg mera muskler än man har naturligt, och kroppen har inget intresse att återställa den mängd muskler man förlorat?

King Grub
2008-02-17, 11:01
Normaltillståndet är tillståndet ditt liv kräver. Sätter du dig i soffan permanent anpassar sig kroppen efter dom kraven (som inte är så stora) och anpassar i sin tur gradvis muskelvolymen efter dessa.

Slartibartfast
2008-02-17, 11:02
Normaltillståndet är tillståndet ditt liv kräver.

Förvisso.

Edit: eller nä, det är ju ett resultat av genetiken. Vissa är 75 kg/15% bf medan andra är 75kg/10% bf under samma omständigheter. Eller hur?

King Grub
2008-02-17, 11:06
Normaltillståndet är tillståndet deras liv kräver. Det innebär inte identiskt "normaltillstånd" för olika individer, även vid identiska yttre omständigheter.

Tolkia
2008-02-17, 11:07
Strävar inte kroppen att återställa normaltillståndet hela tiden? Alltså om man är 80 kg med 8% bf när man insjuknar och ens otränade normaltillstånd är 70 kg med 11 % bf, strävar inte kroppen att återuppta det otränade normalläget isf? Alltså om man går ner till 75 kg efter spysjukan så har man ännu flera kg mera muskler än man har naturligt, och kroppen har inget intresse att återställa den mängd muskler man förlorat?
Frågan är vad som är ens "normaltillstånd"? Med den teori du presenterar borde väl egentligen allas kroppar sträva tillbaka till ett 3,5-kg:s bäbisstadium (det absoluta "utgångsläget")? Kroppens "normaltillstånd" är det tillstånd som krävs för att klara tillvaron; belastar du den "normalt sett" med styrketräning ett antal gånger i veckan är ju det "normalt". Kroppen skiljer inte mellan att lyfta en stock på 20 kg ute i skogen och på att lyfta motsvarande vikt på gymmet på ett sådant sätt att den förstnämnda belastningen skulle ge "naturliga" muskler som kroppen "vill" behålla, och det sistnämnda "onaturliga" muskler som kroppen "inte vill" behålla.

Edit: Jamen pucktvåa som vanligt.

Slartibartfast
2008-02-17, 11:11
Det innebär inte identiskt "normaltillstånd" för olika individer, även vid identiska yttre omständigheter.

Det är ju precis det jag säger. Två personer som har exakt samma levnadsvanor/aktivitetsnivåer och väger lika mycket, kan ha väldigt olika kroppssammansättningar som dikteras av deras genetiska predispositioner.

King Grub
2008-02-17, 11:12
Och bådas "normaltillstånd" är tillståndet deras liv kräver... :rolleyes:

Slartibartfast
2008-02-17, 11:20
Och bådas "normaltillstånd" är tillståndet deras liv kräver... :rolleyes:

Ok, där håller jag inte med iofs. :) Eller så pratar vi om olika saker.

Om två personer levde i ett laboratorium under kontrollerade identiska förhållanden och fick exakt lika mycket mat skulle de ändå (beroende på hur olika deras genetiska förutsättninagr är) skilja markant i kroppssammansättning även om de vägde exakt lika mycket. Det håller du med om, eller hur?

King Grub
2008-02-17, 11:25
Ja, och deras normaltillstånd är tillståndet deras liv kräver. Det är inget man kan hålla med om eller inte - det är så.

CoolHandLuke
2008-02-18, 06:37
Får nog passa på att dra en favoritfundering i repris som aldrig fått något tydligt svar: Hur är det med protein som energidepå egentligen? Alltså hur snabb är omsättningen och vilka faktorer påverkar hastigheten.

Hittar en del artiklar som den här:
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/57/2/316

Men det är specialfall och hittar lite om hur snabb återhämtningen kan vara.