handdator

Visa fullständig version : Någorlunda nybörjare - råd och tips för tillväxt.


Snoop D
2008-02-14, 22:27
Hej alla på Kolozzeum.
Är så att jag tränat i ungefär ett år, inte alltför seriöst, men tillräckligt för att jag kan se en skillnad på min kropp sedan jag började.
Jag har sökt lite på forumet, men inte hittat exakt vad jag söker.. Plus att det mesta ligger utspritt i olika trådar. Ni får ursäkta min lathet, men jag skulle gärna samla mina frågor i en egen tråd, och hoppas på att ni orkar ta er tid att svara på dessa :)

Till att börja med, lite info om mig:
Kön: Man
Ålder: 17 (född augusti -90)
Längd: ~184
Vikt: ~70 kg

Bänkpress: ~50 kg (ca 10-12 reps) (stått still ganska länge)
Hantel: ~12 kg

Så, min målsättning med träningen är främst att bygga muskler (ökad muskelvolym) och att, till följd av det, gå upp i vikt. Jag vill helt enkelt få en snygg, muskulös kropp. :) Jag är redan hyfsat välbyggd, med "markerade" och någorlunda "välformade" muskler. Men som sagt, jag vill bli större och öka i vikt.

Vad jag skulle vilja är att höra hur ett bra schema för detta skulle kunna se ut, då jag förmodar att träning med ett schema för varje vecka ger bättre resultat än "improviserade gymbesök" (där jag kör lite olika från gång till gång - ingen struktur).
Hur många gånger i veckan lönar sig bäst för ökad muskelvolym? Hur långa pass? Skulle vara mycket tacksam om ni kunde ge exempel på något schema. Kan träna 3-4 gånger/vecka, mer om det "krävs".

Under passet, vad lönar sig bäst då? Jag syftar på upplägget. Ska jag köra alla set i en övning på rad, eller ska man köra två övningar parallellt? Hur lång tid bör man vänta mellan seten, samt hur många reps/set ger bäst resultat?
Allt ovan nämnt gäller så klart med ökad muskelvolym och viktökning som mål!

Slutligen, vilket kanske skulle passa bättre i kostforumet, men som jag ändå slänger in här i min "samlande tråd": Det är så att jag gärna tar någon form av kosttillskott för att uppnå resultat. Vad fungerar bäst för mig, är totalt nybörjare på den fronten? Vet i princip bara att protein är bra, heh.. Ska man ta gainers, pulver som man blandar..?

Hoppas ni har överseende med att mina frågor kanske kommit upp tidigare, men som sagt är det svårt att hitta svar som fungerar för just mina "krav".
Tack på förhand! :)

Gris
2008-02-14, 23:18
ät mat och kör efter något redan existerande träningsprogram så kommer du bli grov, om några år det vill säga.

Damonk
2008-02-15, 09:00
Pröva starting strength. Tanken är att du ska köra tre gånger i veckan, enligt ett ABA, BAB, ABA, BAB etc-schema. Om det blir för mycket kan du dra ner lite på knäböjandet, men tanken är att du ska sparka igång benen ordentligt. Benen ger signaler till resten av kroppen att börja jobba.

Om det står 3x5, så kör 2x5 med mindre vikt innan som uppvärmning. Tänk att du bänkar 3x5 på 40 kilo. Värm då upp 2x5 med 25-30 kilo.

När du har kört i sex-åtta veckor så kan du ta en vilovecka där du bara kör extraövningarna. Sen sätter du igång igen.



Workout A

3x5 knäböj (skivstång)

3x5 bänkpress (skivstång eller hantlar)

1x5 marklyft (skivstång)

2x5-8 dips (kör med extravikt om du klarar mer än 2x10)

Du kan byta ut dips mot sluttande (decline) bänkpress.

Workout B

3x5 knäböj (skivstång)

3x5 stående militärpress (skivstång) eller hantelpress

3x5 stående rodd med skivstång eller hantelrodd

2x5-8 pull-ups (extravikt om du klarar mer än 2x10)

Extra övningar, körs vid varje träningstillfälle

-Lutande situps (incline) 3x5 (extravikt om du klarar mer än 3x5)

Om du saknar en lutande b

-Hyperextensions - 3x8

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html

Om du vill köra mer isolering så kan du lägga till de här övningarna under sista workouten varje vecka:

Liggande tricepsextensions (skivstång eller hantlar) 2x8-12

Bicepscurl med hantel eller skivstång 2x8-12

Damonk
2008-02-15, 09:19
Missade ett par saker:

Det är viktigt att du kör regelbundet. Ät ordentligt, annars ökar du inte i vikt och antagligen inte i muskelvolym.. Ta mer mat än du brukar. Ät en burk Kesella eller motsvarande om dagen.

Kör alla set i övningar på rad. Vänta 30-60 sekunder mellan seten/övningarna.

Om du vill ta kosttillskott är en proteindryck med snabba kolhydrater att rekommendera direkt efter träning, men det behövs nog inte för att du ska växa. Testosteronet gör sitt, så att säga.

Uppvärmingsseten som jag nämnde ska alltså göras innan de riktiga arbetsseten. 2x5 uppvärmning, sen 3x5 arbete.

Det här programmet är inriktat på att bygga upp din styrka och volym. När du har kört det ett par månader-ett halvår så kan du lägga till fler övningar/mer isolation.

Under lutande situps ska det stå "Om du saknar en lutande bänk så kan du köra utan."

Läs gärna på om kost och träning under tiden, så blir det lättare att skapa ett eget program med tiden.

Anders The Peak
2008-02-15, 13:28
Jag tycker att du ska läsa det här om Träningsmetodik som Henrik Eiselt skrivit. Jag tycker att han har sammanfattat det hela på ett mycket bra sätt.
http://www.eiselt.se/train.htm