handdator

Visa fullständig version : Stabilitetsövning för axlar


Nimille
2008-02-14, 18:59
Varit hos en sjukgymnast efter lite besvär med axlarna, mannen undersökte mig och kom fram till att jag var lite överrörlig i axlarna samt var ostabil (osäker om det var det exakta ordvalet han använde sig av dock).
Någon rekommendation på övning som tränar upp stabiliteten?

Jag ska dit igen nästa vecka och förhoppningsvis få lite tips på övningar och hur jag ska lägga upp träningen kring axlarna framöver.
Men lite koloråd är alltid önskvärt :)

Martin Löwgren
2008-02-14, 22:13
Lita alltid först på din sjukgymnast, de är grymt skarpa på rehabövningar för axeln. När du fått dina övningar kan du berätta om dem så kanske vi kan förbättra dem?

Du tjänar inget på att få övningar beskriva över internet när du är hos ett proffs som visar dig övningar praktiskt.

Mvh Axon

Nimille
2008-02-15, 12:21
Aight, update nästa onsdag då :)

Martin Löwgren
2008-02-16, 12:00
Aight, update nästa onsdag då :)

Klockrent. Jag hjälper gärna till med några riktigt grymma rehabövningar jag använder.

Ciao

Mushan
2008-02-16, 12:57
Iso push up har jag läst att den funkar.

http://www.t-nation.com/article/most_recent/exercise_of_the_week_the_iso_pushup

lite info, värt och testa. :)

Martin Löwgren
2008-02-16, 14:37
Iso push up har jag läst att den funkar.

http://www.t-nation.com/article/most_recent/exercise_of_the_week_the_iso_pushup

lite info, värt och testa. :)

Det är en bra övning men ingen man ger till patient som har diagnosticerats med instabilitet. Den kommer senare i rehaben när patient har god kontakt med sin interscapulära muskulatur.

Nimille
2008-02-20, 18:57
Klockrent. Jag hjälper gärna till med några riktigt grymma rehabövningar jag använder.

Ciao
Nu har jag varit på återbesöket. Det vi kom fram till var egentligen inte mycket. Han poängterade rotatorcuff träningen och sedan disskuterade vi lite allmänt om träning osv.
Konkret fick jag denna övningen för axlarna samt rådet att köra högre repsomfång (10-30) istället för tidigare 4-12

Sittande uppresning med drag
Utgångsställning: Sitt grensle på en 3-delad vinkelbänk.
Ryggstödet vinklat framåt. Dragen skall lågt ställda i dragapparaten linorna korslagda.
Utförande: Res upp kroppen och dra linorna bakåt och samtidigt skjut fram bröstet.


Förstår ni övningen eller ska jag skanna in bilden?

Hudiksvall_Bänkpress
2008-02-21, 08:45
Börja träna med kettlebells! Helt överlägset tycker jag för bli stabilare i axlarna...
En kille som har gjort en hel hög med instruktionsvideos och böcker i ämnet är Pavel Tsatsouline.

Lycka till!

Liten Men Fet
2008-02-21, 13:41
Nu har jag varit på återbesöket. Det vi kom fram till var egentligen inte mycket. Han poängterade rotatorcuff träningen och sedan disskuterade vi lite allmänt om träning osv.
Konkret fick jag denna övningen för axlarna samt rådet att köra högre repsomfång (10-30) istället för tidigare 4-12

Sittande uppresning med drag
Utgångsställning: Sitt grensle på en 3-delad vinkelbänk.
Ryggstödet vinklat framåt. Dragen skall lågt ställda i dragapparaten linorna korslagda.
Utförande: Res upp kroppen och dra linorna bakåt och samtidigt skjut fram bröstet.


Förstår ni övningen eller ska jag skanna in bilden?

Skanna in bilden om du har tid för jag kan inte se det framför mig alls.

Nimille
2008-02-21, 18:14
Skanna in bilden om du har tid för jag kan inte se det framför mig alls.
Varsågod

Nimille
2008-02-21, 19:16
Jag tränar efter detta just nu om de skulle vara till någon hjälp
Måndag: Push

* Dips
* Bänkpress
* Axelpress m. hantlar
* Sidolyft


Onsdag/Söndag: Pull

* Chins
* Stångrodd
* Facepulls
* Hammercurl

Fredag: Ben + lite push

* Frontböj
* Raka marklyft
* Vadpress i benpress
* Liggande tricepsextension
* Sidolyft

4-5set per övning, varje pass avslutas med två set mage
(Värmer upp rotatorcuffarna med 2-3set inåt/utåt rotation i cable inför alla pass

Hur bör jag göra?