handdator

Visa fullständig version : Många måltider vs Få


Multivitamin
2008-02-14, 18:18
Hej har en fråga som säkert har ställts förut här på kollo.
Det jag undrar är vilka fördelar man får genom att äta 6 små mål per dag istället för 3 stora eller 2 stora spelar ingen roll bara det är färre mål.

Det jag har hört är att genom att äta 6 mål så ökar matsmältningen och ämnesomsättningen?

Tacksam för svar!

exzs
2008-02-14, 18:21
Proteinupptagningen också. Dessutom så undviker du att få blodsockerspikar.

King Grub
2008-02-14, 18:21
Det verkar inte spela någon speciell roll. Gör som du trivs bäst med. Är något av alternativen du nämner bättre än det andra, är det oklart vilket det är.

Ämnesomsättningen ökar inte av fler måltider, inte heller proteinupptag.

Akuta insulinfrisättningar har inte negativa metabola konsekvenser; det är kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer av insulin som är negativt.

exzs
2008-02-14, 18:24
Jag har alltid fått för mig att kroppen lättare tar till sig protein om man äter flera små mål än några stora, det är alltså bara en myt?

King Grub
2008-02-14, 18:25
Upptaget tar längre tid vid intag av större mål. Upptaget av protein från mat är ändå bara ett fåtal gram per timme.

Så lite som 30 gram kasein, för att ta ett exempel, utsöndras, tas upp och håller proteinsyntesen jämn under minst sju timmar.

dooh
2008-02-14, 18:28
Grub, lite OT.
Är ämesomsättning en myt? Jag menar vissa människor kan äta vad som helst och aldrig gå upp,andra tittar på en kaka och blir feta? Jag har förstått hela det här att det handlar bara om andel kalorier man gör av med vs intar. Men stämmer det då? När vissa sitter och spelar dator hela dagen och stoppar i sig en massa kalorier utan viktuppgång?

Och det har alltid snackats en massa om att man förbränner mer om man äter oftare.

Till tråden
För min del är många måltider ett sätt att inte äta för mycket när jag väl äter pga hunger. För är jag "mätt" när jag börjar äta blir det inte lika mycket hetsätande av det. Så enkelt är det för min del.

Kräket
2008-02-14, 18:32
Upptaget tar längre tid vid intag av större mål. Upptaget av protein från mat är ändå bara ett fåtal gram per timme.

Så lite som 30 gram kasein, för att ta ett exempel, utsöndras, tas upp och håller proteinsyntesen jämn under minst sju timmar.

Hur påverkar denna vetskap användningen av tillskott typ Esapro som föreskriver en fastetid för full effekt?

Jag brukar fasta i c.a. 6 timmar inför ett styrketräningspass då jag ska använda Esapro. Vanligtvis har jag då ätit ett relativt stort, och proteinrikt mål mat. Om denna tidsrymd ska förlängas ytterligare, så kommer det innebära problem för mig att få tid (och magutrymme) att räcka till för mitt kcal-behov.

Multivitamin
2008-02-14, 18:34
Så det är alltså bara en stor myt.. Har en till fråga som jag hörde Anna skipper lr vad hon heter tala om på programmet "Du är vad du äter" och det hon sa var att om inte kroppen får i sig mat på ett antal timmar så går den i svältläge och sedan när du börjar äta igen så kommer maten du äter lagras som fett, och så håller det på sådär hela tiden beroende på hur och när du äter.

King Grub
2008-02-14, 18:59
Svältläge i det avseendet är trams.

Animalistic
2008-02-14, 19:04
Så det är alltså bara en stor myt.. Har en till fråga som jag hörde Anna skipper lr vad hon heter tala om på programmet "Du är vad du äter" och det hon sa var att om inte kroppen får i sig mat på ett antal timmar så går den i svältläge och sedan när du börjar äta igen så kommer maten du äter lagras som fett, och så håller det på sådär hela tiden beroende på hur och när du äter.

Lyssna inte på henne :)

Multivitamin
2008-02-14, 19:12
Det ska jag inte heller :P Stör mig ganska mycket på avsnitten då man ser slutresultaten så står dom med nya käder, ny frisyr , och en massa spackel.. varför kan man inte bara få se dom stå i underkläder och se om det skett någon förändring? Och sen att dom ska skutta runt och dansa gör det bara ännu värre, verkar vara så falskt ibland.

Pellegris
2008-02-14, 19:17
http://www.halso.info/forum/t-29923-1.html

Mycket intressant tråd. Endel läsning, men besvarar dina frågor.

Enligt lajne och englund så spelar det ingen roll. Fördelen med att äta 2ggr på en dag skulle tydligen vara att kroppen utsöndrar mindre insulin. Insulinet har ju den egenskapen att det lagrar fett i fettcellerna. Så mindre insulin = mindre lagrad fett. Eller har jag missuppfattat detta?

Multivitamin
2008-02-14, 19:23
Intressant.. Tyckte King Grub skrev någonstans att det inte var så bra att äta direkt efter träning enligt en studie om jag minns rätt?

Eddie Vedder
2008-02-14, 19:29
Fördelen med att äta 2ggr på en dag skulle tydligen vara att kroppen utsöndrar mindre insulin.

Det vet jag inte om det stämmer, samma energiintag och samma makrofördelning totalt sett borde ju innebära en likvärdig insulininsöndring även om det blir två stora istället för färre små.

Men det är ju just den här totala inverkan på insulinet som gör att den höga måltidsfrekvensens påstådda fördelar faller. Det råder vad jag vet ingen fullständig klarhet i vad som är bäst för hälsan av ständiga små insulinpåslag under hela dagen i förhållande till lika mycket insulin men i större mängd färre gånger.

Insulinet har ju den egenskapen att det lagrar fett i fettcellerna. Så mindre insulin = mindre lagrad fett. Eller har jag missuppfattat detta?

Ja insulin lagrar in fett i cellerna, det lagrar även in aminosyror och glukos (sänkningen av blodglukos och glukosinlagringen i muskel- och leverceller är väl den primära funktionen) och en försämrad insulinkänslighet lär på verka det till det sämre.
Men insulin krävs inte för fettinlagring. Det är viktigt att känna till, det lagras in utan problem även om insulin inte finns närvarande.

Rahf
2008-02-14, 20:24
Intressant.. Tyckte King Grub skrev någonstans att det inte var så bra att äta direkt efter träning enligt en studie om jag minns rätt?

Snarare tvärtom. Mat efter träning är bra, musklerna behöver aminosyror och även glykogen som är deras energireserv. Glykogen bildas av kolhydrater så det är bra att äta bådadera. Det enda som egentligen kan sägas vara lite sämre att äta efter träning är fettrik mat eftersom det drar ner upptagshastigheten på protein och glukos, men det är ovesäntligt om du nu inte vräker i dig 4dl dressing till varje måltid.

Mat efter träning är bra!

King Grub
2008-02-14, 20:26
Intressant.. Tyckte King Grub skrev någonstans att det inte var så bra att äta direkt efter träning enligt en studie om jag minns rätt?

Näringstajming kring träning är ett kapitel för sig. Det är alltid en fördel att tillföra näring efter träning (undantag om man vill maximera fettoxidationen just under dom närmaste timmarna efter passet, men då på bekostnad av proteinbalansen).

CoolHandLuke
2008-02-14, 20:49
Mitt psyke orkar inte med att småäta. Det som om man skulle gå omkring och småträna styrketräning hela dagarna. Blir varken hackat eller malet. Jag kör hellre hårt en stund och sen är det bra tills nästa gång.

Kräket
2008-02-14, 20:55
Så lite som 30 gram kasein, för att ta ett exempel, utsöndras, tas upp och håller proteinsyntesen jämn under minst sju timmar.

Med risk för att återupprepa frågan i inlägg # 7, men har jag missförstått något? Om endast 30 gram kasein (typ en kesella/kvarg) kan hålla proteinsyntesen jämn och tillse tillförsel av aminosyror så torde fastetiderna för effektiv användning av esapro bli väldigt långa?

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta? :confused:

King Grub
2008-02-14, 21:07
Att proteinsyntesen är jämn innebär inte att magen är fullproppad.

Kräket
2008-02-14, 21:11
Att proteinsyntesen är jämn innebär inte att magen är fullproppad.

Aha, så esapros syntesstimulerande effekt beror (bl.a./framförallt?) på det snabba upptaget genom magsäcken, och inte på den snabba tillförseln ut i muskulaturen (kanske iochförsig inte motsäger varandra).

Aningens förvirrat, kanske dags att läsa om den monumentala esapro-tråden...:Virro

King Grub
2008-02-14, 21:16
Det är snabba tillflöden av aminosyror i blodet som stimulerar proteinsyntesen (en mage full med mat skulle göra att allt blandades där och den snabba tillflödet uteblev).

EAA mellan målen stimulerar i alla fall proteinsyntesen utan att störa gensvaret på dessa, även i vila:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

bollio
2008-02-15, 10:58
Jag är fullt övertygad om att matsmältningssystemet behöver vila mellan varven. Att ständigt bombardera det med "snacks" och 6 mål om dagen tror jag kan leda till irritation på sikt.

Optimalt är nog att äta energitäta mål, 3-4 ggr om dagen, höga på fett så man håller sig sig mätt mellan måltiderna. Det ger också jämnare blodsockerkurva.

SLV- och viktväktarna får nog det svårt med ett sådant upplägg. Mellanmål tycks vara ett mantra hos dem grupperna.

Multivitamin
2008-02-21, 13:24
Hur många timmar kan man vara utan mat förresten?
Hoppas att det inte finns några större nackdelar med att inte äta på över 16+ timmar?

Koloftw
2008-02-21, 13:37
Hur många timmar kan man vara utan mat förresten?
Hoppas att det inte finns några större nackdelar med att inte äta på över 16+ timmar?

Du kan låta bli att äta på en hel dag, om du bara gör det en gång. Det kommer inte göra stor skada.

shut teh face
2008-02-21, 13:39
Det händer att jag äter middag 18.00 och inte äter före jag går och lägger mig.
Kan vakna och äta frukost typ 1400 dagen efter. Det är ganska lång tid utan mat. :D

Detta är dels för jag inte har någon frukt hemma, tkr om frukt på kvällen. Men tänkte börja äta kesella + funlight på kvällen

Multivitamin
2008-02-21, 13:39
Säker? tänkte speciellt på dom som kanske kör periodisk fasta det ska väl ge lite fördelar har jag hört och det finns ju vissa som kör mer än 24timmars fasta, är detta skadligt på något sätt?

Multivitamin
2008-02-21, 13:40
Det händer att jag äter middag 18.00 och inte äter före jag går och lägger mig.
Kan vakna och äta frukost typ 1400 dagen efter. Det är ganska lång tid utan mat. :D

Det är det som är så bra medans man sover :D man känner ingen hunger!

xeym
2008-02-21, 13:42
Oxå intresserad av det om man exempelvis förbränner 3000kcal per dag och 2 dagar bara får i sig 1000 kcal men sista så äter man 7000kcal. Skulle det vara neggativ för musklerna?

shut teh face
2008-02-21, 13:43
Oavsett vad folk säger så äter jag när jag är hungrig. Om jag inte är hungrig på 20 timmar (inkl. 9h sömn) då tänker jag inte äta något stort mål. Däremot kan jag lägga in nån frukt ibland även fast jag inte är hungrig.. bara för "att" typ.

Koloftw
2008-02-21, 13:43
Oxå intresserad av det om man exempelvis förbränner 3000kcal per dag och 2 dagar bara får i sig 1000 kcal men sista så äter man 7000kcal. Skulle det vara neggativ för musklerna?

Om 1000 kcal tar 5h att absorberas helt för kroppen så tar 7000 kcal 35h.

Eddie Vedder
2008-02-21, 14:02
Oxå intresserad av det om man exempelvis förbränner 3000kcal per dag och 2 dagar bara får i sig 1000 kcal men sista så äter man 7000kcal. Skulle det vara neggativ för musklerna?

Det beror nog på hur omfattande muskelförlust dagarna på kaloriunderskott skulle innebära. För så enkelt som att man bara kompletterar x antal tusen kcal underskott under några dagar med ett ett jättesöverskott under en dag, vilket energimässigt motsvarar föregående dygns underskott, tror jag nog inte det är.

Förlorar du tillräckligt många gram muskelmassa under dagarna på underskott är det inte säkert att ett jätteöverskott kommer innebära att du får tillbaka lika många gram, risken finns nog att mer blir fett då.

Nitrometan
2008-02-21, 14:12
Hur många timmar kan man vara utan mat förresten?
En bit över 500 timmar. Man har väl observerat att folk som matstrejkar överlever ungefär 3 veckor. (3x7x24=504)

Fast jag förstår inte varför du skulle vilja vara utan mat så länge som möjligt?

Multivitamin
2008-02-21, 14:39
Haha nej självklart så skulle jag aldrig vilja vara utan mat så länge.. Bara av ren nyfikenhet som jag undrade. Jag tänkte bara att det inte kunde vara så skadligt för kroppen om man fastar mer änn 24h, finns väl dom som kör periodisk fasta längre och samtidigt uppnår bra resultat lr är jag ute och cyklar?

Rahf
2008-02-21, 14:52
Haha nej självklart så skulle jag aldrig vilja vara utan mat så länge.. Bara av ren nyfikenhet som jag undrade. Jag tänkte bara att det inte kunde vara så skadligt för kroppen om man fastar mer änn 24h, finns väl dom som kör periodisk fasta längre och samtidigt uppnår bra resultat lr är jag ute och cyklar?

Periodisk fasta är 16h fasta och 8h med ganska mycket mat. Över 24h fasta skulle nog förstöra dagen för vilken tränande som helst.

Multivitamin
2008-02-23, 09:42
okej men låt oss säga att man äter 6 mål per dag eller kör periodisk fasta hur blir metabolismen då?? Går det ens att öka metabolismen på något sett?

Eddie Vedder
2008-02-23, 09:46
okej men låt oss säga att man äter 6 mål per dag eller kör periodisk fasta hur blir metabolismen då??

Jag förstår inte hur du menar. Metabolismen pågår ju ständigt och jämt, ämnesomsättingen är förhöjd i samband med måltid och sänkt vid andra tillfällen etc.
Hur du väljer att äta kommer ha mycket liten inverkan, om det ens inverkar överhuvudtaget vid likvärdigt energiintag och samma makronutrientfördelning.

Men givetvis kan du öka på din metabolism, träna är ju ett tips t.ex.

EDIT: Och med träningen syftar jag på den ökningen du åstadkommer under aktivitet, inte den ofta så överskattade effekten på energiförbrukning i vila (EPOC).

King Grub
2008-02-23, 09:47
okej men låt oss säga att man äter 6 mål per dag eller kör periodisk fasta hur blir metabolismen då??

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18).

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Multivitamin
2008-02-23, 09:58
Eddie jag tänkte snarare på om (x) måltider per dag påverka metabolismen :)
Allright Grub, Energy balance = metabolismen ?

Eddie Vedder
2008-02-23, 10:07
Eddie jag tänkte snarare på om (x) måltider per dag påverka metabolismen :)

Ja och jag svarade: "Hur du väljer att äta kommer ha mycket liten inverkan, om det ens inverkar överhuvudtaget vid likvärdigt energiintag och samma makronutrientfördelning."

Energy Balance betyder energibalans. Energibalansen är balansen mellan intag och utgifter av energi.

joak1m
2008-02-23, 12:57
Det verkar inte spela någon speciell roll. Gör som du trivs bäst med. Är något av alternativen du nämner bättre än det andra, är det oklart vilket det är.

Ämnesomsättningen ökar inte av fler måltider, inte heller proteinupptag.

Akuta insulinfrisättningar har inte negativa metabola konsekvenser; det är kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer av insulin som är negativt.

Så det är alltså ej farligt att t.ex. dricka gainer 3ggr om dagen även dom dagar man inte tränar?

CoKEmaN
2008-02-23, 15:25
Om 1000 kcal tar 5h att absorberas helt för kroppen så tar 7000 kcal 35h.

nu måste jag ha missat nåt, men vad fick du dom värdena ifrån? bara taget ur luften som ett exempel, eller har du några referenser på det? måste ju vara olika för olika personer och beroende på vad man ätit?

Rahf
2008-02-23, 17:11
Så det är alltså ej farligt att t.ex. dricka gainer 3ggr om dagen även dom dagar man inte tränar?

Ditt scenario är återgivet i andra delen av meningen, den som inte är i fet text.

1684_
2008-02-23, 18:12
Jag äter 4 hyffsat stora mål och en frukt som mellanmål, funkar utmärkt. mår toppen och ja , musklerna växer ;)

joak1m
2008-02-23, 19:42
Ditt scenario är återgivet i andra delen av meningen, den som inte är i fet text.

var går gränsen mellan flera akut höjda nivåer och kroniskt höjda nivåer?

jag uppfattar det mer som ständigt ätande mellan måltider i form av t.ex. snacks och godis

gainers utspridda 2-3 ggr om dagen borde väl inte ge kroniskt förhöjda nivåer utan flera akuta?

Rahf
2008-02-23, 20:12
var går gränsen mellan flera akut höjda nivåer och kroniskt höjda nivåer?

jag uppfattar det mer som ständigt ätande mellan måltider i form av t.ex. snacks och godis

gainers utspridda 2-3 ggr om dagen borde väl inte ge kroniskt förhöjda nivåer utan flera akuta?

Om jag vänder på frågan:

Varför skulle nån vilja få i sig 2-3 gainers på en vanlig vilodag om denne har fullt tillräckliga möjligheter att äta näringsrik mat?

quality
2008-02-24, 01:54
Om jag vänder på frågan:

Varför skulle nån vilja få i sig 2-3 gainers på en vanlig vilodag om denne har fullt tillräckliga möjligheter att äta näringsrik mat?

Då vänder jag också på frågan,

Varför skulle man inte vilja få i sig 2-3 gainers en vanlig vilodag? Gainer är gott och det är skönt att slippa äta stora lass mat om man har ett högt kaloribehov.

Rahf
2008-02-24, 09:43
Då vänder jag också på frågan,

Varför skulle man inte vilja få i sig 2-3 gainers en vanlig vilodag? Gainer är gott och det är skönt att slippa äta stora lass mat om man har ett högt kaloribehov.

Därför att det skulle kunna jämföras med att slänga i sig tre mindre godispåsar om dagen. Inte det bästa för insulinresistensen och definitivt inte för huvudet när blodsockret skjuter i höjden.

Det finns måltidsersättare som är bättre lämpade för det än just gainers.

Eddie Vedder
2008-02-24, 13:32
Varför skulle man inte vilja få i sig 2-3 gainers en vanlig vilodag? Gainer är gott och det är skönt att slippa äta stora lass mat om man har ett högt kaloribehov.

Vad man vill göra måste ju inte vara samma sak som vad som är lämpligt att göra.

Om du har ett högt kaloribehov innebär ju det troligtvis att du förbrukar den energin du stoppar i dig och då är ju inte gainer lika "illa" som om man blir fet på köpet.

Vad lång tids konsumtion av flera gainers per dag kan tänkas ha för inverkan på hälsan för en frisk och fysiskt aktiv individ utan hereditet för att utveckla diabetes kan man ju enbart spekulera i. Några undersökningar är ju knappast gjorda på just det.;)

Det är som med allt annat, hälsan avgörs av många många samverkande faktorer av diverse levnadsvanor i kombination med ens genetiska förutsättningar. Och dricker man flera gainers per dag mellan kanske 15 och 25 års ålder och sedan utvecklar diabetes typ 2 vid 60 års ålder är det ju inte så lätt att svara på om det har med saken att göra.:)

JFO
2008-03-04, 17:28
Hej har en fråga som säkert har ställts förut här på kollo.
Det jag undrar är vilka fördelar man får genom att äta 6 små mål per dag istället för 3 stora eller 2 stora spelar ingen roll bara det är färre mål.

Det jag har hört är att genom att äta 6 mål så ökar matsmältningen och ämnesomsättningen?

Tacksam för svar!

Jag tycker det spelar roll om man ska orka. Dvs om du inte lägger upp kosten så den kommer kring träningen.

Äter 2 mål mat och skall få i sig 2800 kcal, äter 1400 på morgonen och 1400 på kvällen. Ska träna mitt på dagen. LÅter inte så bra i mina öron/ögon. Vi har ju alla stött på extremister.

Att det rent näringsmässigt inte betyder att näringen är förbrukad bara för att maten i magen är slut spelar väl ingen roll om man inte orkar prestera nått. Och det är ju det en tränande vill, prestera bra träning.


För mig är fördelarna klara med de olika sätten att äta. Flera små, bättre för den som har känsligt blodsocker och man kan vara mer impulsiv med sin träning. Få och stora funkar för den som inte har det förstnämnda.

De säger att äta många mål mat är bra för att hålal magen i trimm, tror dock får du bara i dig tillräckligt med fibrer så spelar det ingen roll. Dessutom tycker jag att man får se här till vad som passar ens mage, vissa kan äta stora mål, andras magar gillar fler och små mål.

Alltså gör som passar dig bäst. Ibland äter man många ibland äter man färre, bara man får i sig sina mängder av diverse näringsämnen under dagen. Har du inga problem med ditt ätande så behöver man ju inte förändra det.

King Grub
2008-03-04, 17:50
Näringstajming kring träning är ett kapitel för sig; det har påpekats förr. Det som avses när man nämner att det inte spelar någon speciell roll hur många mål man fördelar kaloriintaget på - "gör som du trivs bäst" - är dom vanliga målen, i vila.

me2
2008-03-04, 19:44
Det som avses när man nämner att det inte spelar någon speciell roll hur många mål man fördelar kaloriintaget på - "gör som du trivs bäst" - är dom vanliga målen, i vila.

Före jag läste detta tänkte jag fråga om allt som stod på den här sidan var trams:

http://www.abcbodybuilding.com/magazine/13weekstohardcorefatburningdiet.htm

Men eftersom det är skilda saker så är det inte lika relevant.

(trots detta smyger jag självklart in länken)

JFO
2008-03-05, 13:09
Näringstajming kring träning är ett kapitel för sig; det har påpekats förr. Det som avses när man nämner att det inte spelar någon speciell roll hur många mål man fördelar kaloriintaget på - "gör som du trivs bäst" - är dom vanliga målen, i vila.

Precis, det är skillnad på mat och efter träningen mål.