handdator

Visa fullständig version : Rund insexskruv


Granatgiraffen
2008-02-14, 16:31
Hello friends,

Vad gör man när en lite nedsänkt insexskruv är rund? Finns det inget fint verktyg som man kan sätta ner och skruva på så det växer ut åt sidorna och greppar tag!? Hade varit grymt.

Eller hur fan får jag loss den? Dunkar ner en skruvmejsel i lämplig storlek kanske? Kan ju nämnas att det är relativt ömtålig utrustning.

Snafu
2008-02-14, 16:33
Huäää, bågfil, såga om den till en ..skruv så att säga?

Locktite mellan insexskruven och ett stycke offerbar skruvmejsel?

Piranha
2008-02-14, 16:38
Anledningen att den blivit rund är väl att den sitter som berget dragen med för hårt moment så limma låter kekk.

Borra av skallen på den och sen dra ut resterande del av skruven med tång. ( om du sen kan separera styckena ).

Fäst ett verktyg på den med en svetsloppa och försök skvuva den.

Jag röstar nog för alt-1

überstarken
2008-02-14, 16:46
dra i en grispitt.


EDIT: Men glöm inte fråga bonden först :D

Granatgiraffen
2008-02-14, 16:52
Anledningen att den blivit rund är väl att den sitter som berget dragen med för hårt moment så limma låter kekk.

Borra av skallen på den och sen dra ut resterande del av skruven med tång. ( om du sen kan separera styckena ).

Fäst ett verktyg på den med en svetsloppa och försök skvuva den.

Jag röstar nog för alt-1

Den är nersänkt med en manick över sig, så fastän jag borrar bort skallen så kommer jag inte åt med en tång.

Det är en rätt liten insex så att svetsa där vet jag inte, lite känslig elektronik nära. Men ja. TAck ändå.

Piranha
2008-02-14, 16:53
Den är nersänkt med en manick över sig, så fastän jag borrar bort skallen så kommer jag inte åt med en tång.

Det är en rätt liten insex så att svetsa där vet jag inte, lite känslig elektronik nära. Men ja. TAck ändå.

Har du fått av skallen och lättat trycket på skruven behövs sällan nå större vridmoment för att få ur den, då kanske lim funkar.

Arf Pingvin
2008-02-14, 17:29
Vad är den skruvad i? Ofta hjälper det att knacka på bultar för att de ska släppa, tex om det är oxidation i aluminium. Ta ett dorn som går ner i hålet och knacka relativt hårt så kan det släppa med lite tur.

Kommer du åt med en huggmejsel så kan det gå att knacka upp på kanten, men du sa att den var rätt liten, kanske går bort.

z_bumbi
2008-02-14, 17:47
dra i en grispitt.


EDIT: Men glöm inte fråga bonden först :D

Gris- eller svinpitt är ett bra val.

internethjälten
2008-02-14, 18:25
Hamra ner en torx!

Eller så lägger du en mutter utanpå och svetsar fast den i hålet
och sen drar du loss den!

Cerwinbob
2008-02-14, 18:33
ALternativt hamra ner en större insekts, kan funka.

Liten Men Fet
2008-02-14, 20:00
Hamra ner en torx!

Eller så lägger du en mutter utanpå och svetsar fast den i hålet
och sen drar du loss den!

ALternativt hamra ner en större insekts, kan funka.

Det skulle jag också testa om man inte kan svetsa på något, man kanske skulle testa en slagskruvmejsel med lite för stor torx.
Vad sitter skruven i? Är det stadig typ motorblock i gjutjärn eller rackligt typ datorchassi?

Granatgiraffen
2008-02-14, 20:14
Det skulle jag också testa om man inte kan svetsa på något, man kanske skulle testa en slagskruvmejsel med lite för stor torx.
Vad sitter skruven i? Är det stadig typ motorblock i gjutjärn eller rackligt typ datorchassi?

Den lite rackligt, inte som ett datorchassi men jag skulle inte klassa det som megatåligt direkt.
Sitter på en kolv, kan man väl säga.
Bara testa att dunka ner en torx? hm.
Skulle fortfarande vilja veta om det smarta verktyget finns. Sätter ner en för liten storlek i det trasiga insexhålet, sen skruvar jag bara högst upp och verktyget växer åt sidorna längst ner tills det mer eller mindre borrar in sig lite i sidorna. Hade ju varit grymt!

Batman
2008-02-14, 20:17
Inseksnyckel i tum ? vissa storlekar är det inte mycket som skiljer.

Torx kan funka bra det med, och knacka lite på den som tidigare nämnt, att värma kan funka det med.

Finns det möjlighet att smörja gängorna så är rostlösningens gud 5-56 ett bra alternativ.

gängpaj
2008-02-14, 22:13
Trotyl och pentyl har alltid funkat bra...

hahavaffan
2008-02-14, 22:34
Först lite 5-56, sen knacka på den så hårt du vågar med en hammare, sen i med en precis lagom bred rak skruvmejsel och vrid. För bäst resultat hamra på skruvmejseln först. Så har jag fått loss många hårda insex under moppetiden :)

Liten Men Fet
2008-02-14, 23:28
Den lite rackligt, inte som ett datorchassi men jag skulle inte klassa det som megatåligt direkt.
Sitter på en kolv, kan man väl säga.
Bara testa att dunka ner en torx? hm.
Skulle fortfarande vilja veta om det smarta verktyget finns. Sätter ner en för liten storlek i det trasiga insexhålet, sen skruvar jag bara högst upp och verktyget växer åt sidorna längst ner tills det mer eller mindre borrar in sig lite i sidorna. Hade ju varit grymt!

Jag har aldrig stött på nåt sånt vektyg och om man tänker på att insexhålet kanske är 4-5 mm i diameter sen så ska man göra ett skaft med iallafall 3 rörliga piggar som kan komma ut och en mekanism som går upp i skaftet. Det ska dessutom hålla när du tar i för att skruva upp en fastrostad skruv och ska gå å köpas på biltema för 50 spänn.
Det går int å göra.
Banka i en för stor torx håller jag fortfarande på.

Hur stor är det försänkta skruvhuvudet?

Motorbreath
2008-02-14, 23:47
En klick autosol i mönstret kan göra att du får fäste med ett verktyg som går ner. Annars nån droppe olja i mönstret kan göra att du får lite hydraulisk hjälp till fäste.

Snafu
2008-02-15, 09:57
En klick autosol i mönstret kan göra att du får fäste med ett verktyg som går ner. Annars nån droppe olja i mönstret kan göra att du får lite hydraulisk hjälp till fäste.

que va?

Granatgiraffen
2008-02-15, 14:29
Jag har aldrig stött på nåt sånt vektyg och om man tänker på att insexhålet kanske är 4-5 mm i diameter sen så ska man göra ett skaft med iallafall 3 rörliga piggar som kan komma ut och en mekanism som går upp i skaftet. Det ska dessutom hålla när du tar i för att skruva upp en fastrostad skruv och ska gå å köpas på biltema för 50 spänn.
Det går int å göra.
Banka i en för stor torx håller jag fortfarande på.

Hur stor är det försänkta skruvhuvudet?

Det är 3 mm vill jag minnas. Så en liten plutt

Liten Men Fet
2008-02-15, 14:44
Det är 3 mm vill jag minnas. Så en liten plutt

Då är det ju svårt å trixa med svets och grejer men å andra sidan borde den inte sitta så hårt slå i en lite för stor torx och vrid. Men vid det här laget borde du redan fixat det. Hur har det gått?

Granatgiraffen
2008-02-15, 14:54
Då är det ju svårt å trixa med svets och grejer men å andra sidan borde den inte sitta så hårt slå i en lite för stor torx och vrid. Men vid det här laget borde du redan fixat det. Hur har det gått?

Gått och gått. Jag kommer först till problemområdet på måndag, och det är lite kritiskt med tid när jag väl är där. Så vi får se. Får ge mig ut och inhandla lite torx av diverse storlek i helgen. Det går säkert bra!?

Snafu
2008-02-15, 14:56
Gått och gått. Jag kommer först till problemområdet på måndag, och det är lite kritiskt med tid när jag väl är där. Så vi får se. Får ge mig ut och inhandla lite torx av diverse storlek i helgen. Det går säkert bra!?

Ska du göra ett bryt?

Muskelbyggaren
2008-02-15, 15:11
Jag tycker nästan det är kul när skruvar fastnar numer, tillfredsställelsen när man får loss dem är total.

Granatgiraffen
2008-02-15, 16:16
Ska du göra ett bryt?

Ska jag göra ett vadå? Förklara dig genast.

Snafu
2008-02-15, 16:18
Ska jag göra ett vadå? Förklara dig genast.

Ska du göra inbrott?

Lät så mystistk "jag kommer inte ha så mycket tid när jag är där".

:D

Granatgiraffen
2008-02-15, 16:24
Ska du göra inbrott?

Lät så mystistk "jag kommer inte ha så mycket tid när jag är där".

:D

AHA! Låt oss inte gå in på detaljer, det är bättre för oss båda. Jag lovar att nämna dig i min bok "Granatgiraffen - från småbryt till storbryt"

Prankie
2008-02-15, 17:21
Superlim!

1. Limma
2. Torka
3. Skruva

Sen finns det lösningsmedel ifall du vill använda din insexnyckel igen. :)

internethjälten
2008-02-15, 20:46
Finns miljoner sätt som går fortare att få loss en sabbad
skruv än att skapa en tråd på ett forum... hur svårt är det
lixom? tummen mitt i handen, hur lyfter du då skivstången?

Granatgiraffen
2008-02-15, 21:48
Finns miljoner sätt som går fortare att få loss en sabbad
skruv än att skapa en tråd på ett forum... hur svårt är det
lixom? tummen mitt i handen, hur lyfter du då skivstången?

Går säkert i din grotta. Det här är dock en dyr och rätt ömtålig sak.

Granatgiraffen
2008-02-20, 15:05
Det gick inte på något sätt av dom beskrivna, känn er inte som losers för det! Det slutade med en helt annan lösning som jag inte orkar skriva ner. Men skruven lossades inte. Ha det bra kompisar

delta_mats
2008-02-20, 15:12
Du skulle bara borrat ur skruven.