handdator

Visa fullständig version : Effektivaste muskelåterhämtningen


knackwursten
2008-02-14, 15:15
Kollade på lite ufc all access, helt sinnesjukt hur hårt vissa tränar! Hursomhelst Wanderlei Silva hade ett roligt tips för muskelåterhämtning..

http://img145.imageshack.us/img145/710/silvaxb4.jpg

Är detta något man kan prova i samband med bodybuilding? Gör bb proffs något liknande? "Most effective way" kanske skall tas med en nypa salt?

Vinter
2008-02-14, 15:19
Tja har man muskelbristningar i var och varannan muskel finns det nog olika tekniker man provar för att minska på smärta och skynda på återhämtning. Många thaiboxare behandlar benen och olika delar av kroppen med ispåsar efter en match. Gör ganska ont ändå att vakna upp dagendärpå.

Ironwoman
2008-02-14, 15:23
För mig är det riktigt bra för återhämtningen med isbad, dock är det ju inte så kul, så därför gör jag det bara efter speciella pass som sliter riktigt mycket (5-10/år under sommartid). Dock sitter jag bara i från midjan och nedåt, men kör 10 min.

Naturligtvis tillsammans med en massa mat för bra återhämtning.

kulle
2008-02-14, 15:26
Såg ett program om sprinters i USA som körde just isbad efter passen. Själv föredrar jag bastun.:thumbup:

thatkrillesshow
2008-02-14, 21:03
Johan wissan brukar/de köra isbad efter ett lopp för återhämtningen.

openside
2008-02-15, 08:15
Månag av topplagen i rugby kör isabad med het dush. Vissa kör även iskall dusch het dush varavat. Vilket är lättare om man inte vill tappa upp ett helt badkar.

Modify
2008-02-15, 11:13
Är det bara jag, återhämtning eller ej, som aldrig på fullaste allvar hade satt mig i ett kar med iskallt vatten efter ett träningspass? Det måste ju vara helt sjukt obehagligt.

Betar
2008-02-17, 13:24
Är det bara jag, återhämtning eller ej, som aldrig på fullaste allvar hade satt mig i ett kar med iskallt vatten efter ett träningspass? Det måste ju vara helt sjukt obehagligt.

Du är nog långt ifrån ensam ;) Känns som en aning overkill med isbad för de som inte är på elitnivå.

ramagoen
2008-02-17, 16:01
eh jag tror mat funkar bra om man inte är proffs ja.

Sen kan man ju såklart få massage och sådant, så gör kineserna i tyngdlyftning och säkerligen alla andra proffs. Fotmassage, d.v.s. dom går på varandra med fötterna är tydligen effektivt och sådant.

Bigglet
2008-02-17, 18:26
På vilket sätt skulle detta förbättra återhämtnignen fysikst sätt? Kanske gör det psykiskt vad vet jag (?)

Mr. Athletic
2008-02-17, 19:11
På vilket sätt skulle detta förbättra återhämtnignen fysikst sätt? Kanske gör det psykiskt vad vet jag (?)

Man ger blodomloppet en ultrakick. Prova själv att hålla handen under iskallt vatten, efter ett tag om du tar bort den lär det kännas som om handen brinner.

Sniggel
2008-02-17, 19:35
På vilket sätt skulle detta förbättra återhämtnignen fysikst sätt? Kanske gör det psykiskt vad vet jag (?)

När du badar kallt kommer kroppen ytliga blodkärl att dra ihop sig så att blodet koncentreras till inre organen. När du bastar kommer de ytliga blodkärlen vidgas för att avge överflödig värme. På så sätt kan man öppna och stänga blodkärlen till och från genom att variera varmt och kallt och kanske (kanske) påverkar det tillströmningen av näring till muskler och organ.

schabo-labo
2008-02-18, 06:07
När du badar kallt kommer kroppen ytliga blodkärl att dra ihop sig så att blodet koncentreras till inre organen. När du bastar kommer de ytliga blodkärlen vidgas för att avge överflödig värme. På så sätt kan man öppna och stänga blodkärlen till och från genom att variera varmt och kallt och kanske (kanske) påverkar det tillströmningen av näring till muskler och organ.
Jag har för mig jag har läst att kroppen inte själv begränsar tillströmmningen så mycket att du på något sätt behöver hjälpa den för att påskynda eller öppna tiillströmmnigen. Samma som med NO-produkter att det "ökade blodflödet" egentligen inte spelar någon roll.

När man såg nån gång sprintern Wissman på tv så hade han ju bråttom till sitt isbad, så ibland fick sig reportrarna en väldigt kort intervju. Han tog det med stort allvar allafall.

Guddi
2008-02-18, 14:27
Kontrastbad (växla mellan kallt och varmt) är en av väldigt få saker som faktist har visat sig hjälpa med återhämtningen från träning och som minskar träningsvärken. Jag tror att de flesta elitidrottsmänn som vet vad de sysslar med har någon typ av kallt bad/dusch med i sitt program under de tyngre perioderna.

Henrik Larsson såg tex till att Helsingborgs IF installerade ett kallbad när han kom till klubben. Tipselittruppen fick snällt offra stora delar av deras duschrum får detta :)

birra_peroni
2008-02-18, 16:48
Är det inte rätt stor risk att man blir förkyld? Ett isbad efter bastu brukar man ju klara sig från men 10 minuter isbad? och sedan en varmduch efteråt? eller e jag helt ute och cyklar?

Micke-s
2008-02-18, 16:57
Är det inte rätt stor risk att man blir förkyld? Ett isbad efter bastu brukar man ju klara sig från men 10 minuter isbad? och sedan en varmduch efteråt? eller e jag helt ute och cyklar?

har för mig att förkylning e ett virus,.
och om inte din motståndskraft sjunker under badet/duschen så lär du inte bli förkyldare än vanligt ! .. eller e jag ute och cyklar?!

tigerofsweden
2008-02-18, 17:33
har för mig att förkylning e ett virus,.
och om inte din motståndskraft sjunker under badet/duschen så lär du inte bli förkyldare än vanligt ! .. eller e jag ute och cyklar?!


Jag har också för mig att man måste bära på förkylningsviruset för att man ska kunna bli förkyld. Så det är inget som skulle påverkas när man t ex fryser

krellik
2008-02-18, 17:37
Är det inte rätt stor risk att man blir förkyld? Ett isbad efter bastu brukar man ju klara sig från men 10 minuter isbad? och sedan en varmduch efteråt? eller e jag helt ute och cyklar?

Du bör kanske inte göra det om du känner du har "nån skit i kroppen" så att säga...

Jag är inte övertygad om hur vetenskapligt det är men jag tror just att utsätta kroppen för kyla under kontrollerade former ska vara ett ganska säkert sätt att boosta sitt imunförsvar. Ryssen Pavel Tatsouline skrev bland annat en ganska intressant artikel om detta för några månader sen i fightermag.