handdator

Visa fullständig version : Om man äter för lite, hur märks det?


shut teh face
2008-02-14, 14:11
När någon nisse här på forumet klagar över att h*n inte går ner i vikt så svarar folk ofta; du kanske äter för lite? Ät lite mer så ska det nog gå bra.

Hur ska man kunna märka skillnad på ifall ens viktförlust är fett eller något annat?

Det är klart det syns efter x veckor, men innan dess dåå'rååå?

Endura
2008-02-14, 14:17
När har nån fått kommentaren att de kanske äter för lite när de inte går ner i vikt?
Har du inte vänt runt lite på texten nu?

King Grub
2008-02-14, 14:18
När någon nisse här på forumet klagar över att h*n inte går ner i vikt så svarar folk ofta; du kanske äter för lite? Ät lite mer så ska det nog gå bra.

Det svaret ger bara personer som inte känner till grundläggande fysiologiska mekanismer.

shut teh face
2008-02-14, 14:18
När har nån fått kommentaren att de kanske äter för lite när de inte går ner i vikt?
Har du inte vänt runt lite på texten nu?

Jag har nog drömt. :(

Det svaret ger bara personer som inte känner till grundläggande fysiologiska mekanismer.
Ok. Tack.

Jag har en tendens att oroa mig mycket när jag ska sköta kosten.
Så ni får räkna med mer konstiga trådar.

Ola Wallengren
2008-02-14, 16:11
Det svaret ger bara personer som inte känner till grundläggande fysiologiska mekanismer.

En del dietister ger nog det rådet också när patienten lämnar en kostregistrering på 1-2 måltider per dag, ca 300-500kcal (vägandes 100kg+) och som inte går ner i vikt.
Vad man då antar är att patienten inte har varit helt sanningsenlig i sin beskrivning av vad han/hom äter. Då går man kanske igenom hur det kanske borde se ut, vilket givetvis är mer än vad pat. rapporterade, och försöker motivera pat. till att hålla denna kosthållning. Men det beror naturligtvis på vilken insikt och motivation pat. har och om man kommit fram till vad problemet egentligen är.