handdator

Visa fullständig version : Denna studie verkar kunna bli intressant, eller?


Shamrock
2008-02-14, 10:34
http://www.nih.no/templates/projects____844.aspx

Betydning av måltidsfrekvens for økning i muskelmasse og styrke ved styrketrening

King Grub
2008-02-14, 10:44
Ja, den har varit uppe några gånger. Resultatet i den studien visade på större muskeltillväxt med matintaget fördelat på 3 mål per dag jämfört med 6 mål.

Shamrock
2008-02-14, 10:57
Jaha den är alltså klar?

På hemsidan stod det under data insamling. Mkt intressant resultat, finns det någonstans man kan få tag i en fulltext version eller liknande?

Mvh Alex

Shamrock
2008-02-14, 11:07
Jaha, nu hittade jag en sammanfattning av publikationen på deras hemsida. Man kan ju undra varför alla rekommenderar 5+ mål om dan fortfarande:) man får väl göra det man tycker passar bäst.

Tack för mig!

Ola Wallengren
2008-02-14, 11:50
Det är svårt at bedömma en studie utifrån sammanfattningen men man kan nog säga att denna studie inte ger något definitivt svar på om måltidsfrekvensen spelar roll, i alla fall utifrån sammanfattningen.
Det finns några frågetecken som behöver rätas ut först.
Ungefär hälften av männen avbröt studien, skiljde de sig från de som var kvar och var fördelningen lika mellan grupperna?
Man har kontrollerat kostintaget med upprepade 24-h recalls. Kanske ingen dålig metod men noggrannheten är kanske inte riktigt så stor att man kan uttala sig om skillnader mellan grupper av 13 personer vardera och kanske inte heller justera en mutipelregression med kostintagsdata (vilket iofs är rätt smart). Det som är slående är att 3-mål grupper gick upp mest i vikt och fett, visade detta sig i kostregistreringarna? DXA är väldigt bra på att mäta kroppsammansättningen och från den kan man ganska noggrannt räkna ut energibalansen över dessa 12 veckor mycket bättre än med några 24-h recalls.
Om man i stället justerar multipelregressionen med energibalansen så skulle de resultatet vara mycket intressant och mer rättvisande.

Shamrock
2008-02-14, 12:16
Har du någon fulltextversion som du kan dela med dig?:)

Ola Wallengren
2008-02-14, 13:40
Nej. Jag tror att den "bara" är presenterad i en abstract bok för en kongress i Finland.