handdator

Visa fullständig version : Inflammation i övre rygg och nacke


Per B
2008-02-14, 08:39
Halloj!
Jag var i Österrike och åkte snowboard förra veckan (6 dagars åkning). När man åker bräda står man med huvudet vridet åt ett håll väldigt mycket eftersom man normalt bara åker åt ett håll. Av detta fick jag efter några dagar ont i nacken och ryggmusklerna runt skuldrorna, inte riktigt nackspärr men nästan... rimligtvis en inflammation?!? Jag har behandlat med zonsalva och värme, men även om det lindrar väldigt bra för stunden har jag inte blivit av med "skiten". Finns det några andra bra huskurer, eller måste jag pallra mig iväg till doktorn för att få Voltaren utskrivet?

Tack på förhand,
Per

grimfish
2008-02-14, 18:53
Det finns knappast anledning att gå till doktorn om du inte får väldigt stora besvär. För det första kan man köpa Voltaren receptfritt och för det andra påpekar du ju själv att det fungerar med Zon-slava. Genom att fortsätta med vardagliga aktiviteter (men undvika att t.ex. knycka med nacken) går det i de flesta fall över av sig själv.

Martin Löwgren
2008-02-14, 22:11
Varför skulle det ha bildats en inflamation av ett ensidigt arbete?

Du har bara överbelastat muskler lederna, vila, massage eller t.ex naprapat löser det.

Ett tips: Sluta tro på reklamfilmerna du ser på tv om alla antiinflamatorisk salvor med mera. De är ren och skär marknadsföring från företagen som får folk att tro att lite salva löser allt. Eller som en läkare jag pratat med säger "Har man som läkare runt 7min per patient är voltaren och råd om vila ett rätt enkelt och skönt sätt att få ut patienten ur rummet" *flex*

grimfish
2008-02-14, 23:05
Överbelastning är den vanligaste orsaken till inflammation, så det är nog inte helt otroligt. Observera att man inte bör vila helt, utan att det bästa oftast är att fortsätta med sina vardagliga aktiviteter.

Per B
2008-02-14, 23:15
Tack för tipsen. Jag inser nog själv också att det inte är nån inflammation, utan helt enkelt en överbelastning. Och jag gör precis som ni säger och är aktiv som vanligt. Värme kör jag dock med, det är skönt (bastu, varm dusch, vetepåse). Och ja, jag har nog gått på alla reklam: Ipren-mannen är ju sååå söt! *whistle*

Martin Löwgren
2008-02-16, 12:04
Tack för tipsen. Jag inser nog själv också att det inte är nån inflammation, utan helt enkelt en överbelastning. Och jag gör precis som ni säger och är aktiv som vanligt. Värme kör jag dock med, det är skönt (bastu, varm dusch, vetepåse). Och ja, jag har nog gått på alla reklam: Ipren-mannen är ju sååå söt! *whistle*
Många som tyvärr gör det och ingen är gladare än mig att du iallafall fattat att det är ren och skär marknadsföring från läkemedelsföretagen.