handdator

Visa fullständig version : Bygga upp muskler och deffa nu, eller bara bygga upp och deffa sen?


Bojje
2008-02-14, 02:41
Tjena!

Jag väger cirka 85 kg och är 186 cm lång.

Jag har en del fett runt midjan och magen, och självklart vill man bli av med det. Jag har börjat styrketräna och så som jag förstått det så ska man ligga på ett kaloriöverskott när man ska bygga upp muskler. Grejen är den att jag är rätt så otränad, och för att det ska se bra ut efter deffen så måste jag bygga upp lite muskulatur.

Men nu är frågan om man ska göra det nu samtidigt som man bygger muskler? Rent spontant skulle jag inte göra det men jag har ju läst att tung styrketräning sätter igång förbränningen, men hur blir det med muskelbyggandet?

Min fråga är alltså, ska jag fortsätta äta som jag äter samtidigt som jag tränar riktigt hårt och bygger muskler under en tid för att sedan deffa, eller ska jag kombinera? Anledningen till att jag frågar är mestadels på grund av att jag är rädd för att lägga på mig en del hull under muskelbyggandet.

Sverker
2008-02-14, 07:20
Learning by doing !

För mig är svaret självklart. Palla dig iväg till träningen och träna.
Släpp alla krystade ideal och skaffa dig en bra inställning till träning och hälsa istället.


Självklart kommer träningen att förändra din kropp i positiv riktning med mer muskler och med starkare självkänsla att bära musklerna:thumbup:

Bojje
2008-02-14, 14:39
Bara att fortsätta träna då? ;)

Pepz
2008-02-14, 15:01
Lyd Sverkers råd!
Du är nybörjare och kommer att tillgodogöra dig träningen på ett helt annat sätt än vad som gäller för de som tränat ett tag.

Försök att träna något som du verkligen gillar och kommer att göra under en lång tid så får du ut det mesta möjliga.