handdator

Visa fullständig version : Musikant/byggare


KaptenKnäsvag
2008-02-14, 01:10
Jag har parallelt spelat gitarr och styrketränat i flera år nu, och jag undrar - sänker de båda förutsättningarna för muskulär utveckling i underarmar? I.o.m att jag spelar metal så blir det väldigt korta och ryckiga rörelser under en längre tid när jag spelar gitarr, men när jag tränar blir det explosivt som faen.

Gör detta att jag inte blir riktigt optimerad på någonting?

Taragon
2008-02-14, 10:03
Tror inte det spelar någon roll...

kolla in Zakk Wylde han är biff och spelar gitarr ;)

http://www.spirit-of-metal.com/membre_groupe/photo/Zakk_Wylde-12205.jpg

Gris
2008-02-14, 10:09
ehehe, ihihi, uhuhu, jag tror du nog kan vara ganska så lugn.

zydar
2008-02-14, 10:31
det tror jag med ;)

kaysim
2008-02-14, 12:07
Skön tråd:) jag spelar också gitarr, har gjort det i ca 12 år. Väldigt mycket under grundskolan, och framförallt under gymnasiet då jag gick på en musiker/artist skola. Har aldrig varit i närheten av att tänka sådär=) Kör på!! (vad för metal spelar du?)

Piranha
2008-02-14, 12:09
Tror inte det spelar någon roll...

kolla in Zakk Wylde han är biff och spelar gitarr ;)

http://www.spirit-of-metal.com/membre_groupe/photo/Zakk_Wylde-12205.jpg

Oh ja sanlöst grov kille :rolleyes:

Kevin Levrone spelade gura och det verkade inte hämma hans uveckling.

Runda Grodan
2008-02-14, 12:14
För att vara på säkra sidan kanske du skulle sluta spela gitarr?

Officer
2008-02-14, 12:22
Jag lirar också gura. Har inte märkt någon försämring i spelförmåga pga styrketräning. Snarare förbättring vad gäller mjölksyra i underarmen.

KaptenKnäsvag
2008-02-14, 12:24
Skön tråd:) jag spelar också gitarr, har gjort det i ca 12 år. Väldigt mycket under grundskolan, och framförallt under gymnasiet då jag gick på en musiker/artist skola. Har aldrig varit i närheten av att tänka sådär=) Kör på!! (vad för metal spelar du?)

Jag spelar en hel del grejer, även icke-metal. Är med i ett band som spelar någon slags metalcore, det är inte riktigt min grej, men det är ändå roligt. Annars gör jag egen skit som är jämförbart med 1349. Sen brukar jag även göra lite pop ála Broder daniel.

Själv?

JohnRick
2008-02-14, 12:50
Som vi vet är det ännu värre för trummisar då vi är de mest fysiska musikerna. Virgil Donati och Kenny Aronoff omhuldar t ex tyngdlyftning. Så att det ena hämmar det andra på något håll kan i det närmaste skrinläggas.
Spela är positivt. Att lyfta vikter är positivt. Nuff said.

kaysim
2008-02-14, 13:08
Jag spelar en hel del grejer, även icke-metal. Är med i ett band som spelar någon slags metalcore, det är inte riktigt min grej, men det är ändå roligt. Annars gör jag egen skit som är jämförbart med 1349. Sen brukar jag även göra lite pop ála Broder daniel.

Själv?

Spelar för tillfället mest med mitt band (indierock/pop), men det slinker förbi lite frank gambale licks ibland också;) En del hardcore blir det ibland också. Musik jag lyssnar mycket på är typ Converge, Saetia, bloc party, editors med mera! gillar du broder daniel borde du gilla editors och interpol! Inte riktigt samma stil, men bra skit helt enkelt:)

Ondskapelsen
2008-02-14, 13:08
Jag lirar också gura. Har inte märkt någon försämring i spelförmåga pga styrketräning. Snarare förbättring vad gäller mjölksyra i underarmen.

Det där handlar väl mer om att du e nybliven singel?
Eller e ja ute o cyklar?

kaysim
2008-02-14, 13:10
Som vi vet är det ännu värre för trummisar då vi är de mest fysiska musikerna. Virgil Donati och Kenny Aronoff omhuldar t ex tyngdlyftning. Så att det ena hämmar det andra på något håll kan i det närmaste skrinläggas.
Spela är positivt. Att lyfta vikter är positivt. Nuff said.

Har flertal trummande vänner som lider mycket av handledsproblem (en har varit tvungen att sluta lira), t ex carpal tunnel syndrom osv. riktigt tråkigt, gäller att man får in hyffsat bra teknik innan det är för sent, annars kan mycket gå fel.

z_bumbi
2008-02-14, 13:10
Som vi vet är det ännu värre för trummisar då vi är de mest fysiska musikerna.

Har du testat säckpipa?

kaysim
2008-02-14, 13:14
Det där handlar väl mer om att du e nybliven singel?
Eller e ja ute o cyklar?

guuud vad rolig du är, har aldrig hört något liknande förut!!:laugh:

JohnRick
2008-02-14, 14:28
Har flertal trummande vänner som lider mycket av handledsproblem (en har varit tvungen att sluta lira), t ex carpal tunnel syndrom osv. riktigt tråkigt, gäller att man får in hyffsat bra teknik innan det är för sent, annars kan mycket gå fel.

Självklart. Tekniken är - om än bara ett medel - A och O för att inte få problem i händerna. Minns att jag hade känningar i slutet av 90-talet, men sedan kom jag upp i övande på en fyra-fem timmar om dagen och då släppte det. Moeller technique ftw.

För övrigt händer det garanterat gitarrister i lika stor utsträckning. Och pianister.

JohnRick
2008-02-14, 14:31
Har du testat säckpipa?

Jag vill minnas att jag har det ngn gång runt 2001. Men det blir mer en kardiovaskulär ansträngning med cirkelandning o allt det krafset. Vad gäller muskelaktivering vid utövande vågar jag gissa att batterister ändå har det värst.

Marcelo_Garcia
2008-02-14, 14:47
Doyle från Misfits är ganska bitig, men då är han iofs inte direkt bäst i världen på gitarr. Kanske är därför, trots allt? ;)

http://www.miniatureguitarshop.com/images/Foto's/B034_n.jpg

Taragon
2008-02-14, 15:49
Oh ja sanlöst grov kille :rolleyes:

ähh jag tycker han ser grov ut

Damien Thorne
2008-02-14, 21:01
Oh ja sanlöst grov kille :rolleyes:

Kevin Levrone spelade gura och det verkade inte hämma hans uveckling.

Jag tycker han ser grövre ut än de flesta på gymmen.

Jämför du Kevin Levrones plinkande med metal? *rolleyes*

KaptenKnäsvag
2008-02-14, 21:10
Jag tycker han ser grövre ut än de flesta på gymmen.

Jämför du Kevin Levrones plinkande med metal? *rolleyes*

Och om killen i fråga har lyssnat på 1349 som är ungefär vad jag siktar på så borde han förstå att det inte är jämförtbart ;D

eDSSqAF-VdU

Damien Thorne
2008-02-14, 21:20
Och om killen i fråga har lyssnat på 1349 som är ungefär vad jag siktar på så borde han förstå att det inte är jämförtbart ;D



Jämför detta med Kevin Levrones video...
Ser det ut som Levrone måste anstränga sina armar för att spela? ;)

dEBUMnmv2nQ

akerstrom
2008-02-14, 21:31
Kevin Levrones sjöng ju f*n rätt bra!!;)

130kg finsk sisu
2008-02-15, 00:20
JAg lirar också gitarr och är väl lite grövre än medelsvensson... kanske...

Taragon
2008-02-15, 06:59
JAg lirar också gitarr och är väl lite grövre än medelsvensson... kanske...

:thumbup: