handdator

Visa fullständig version : Nytt schema, behöver någolunda hjälp.


Revolt
2008-02-13, 17:37
Tjena.

Har tänkt börja med ett nytt schema eftersom att mitt gamla inte gav mig så stort resultat. Ökade i princip nästan inga vikter alls.

Lite info.

Är 16 år, väger 72kg har väl tränat nu i ett halv år.

Mitt gamla schema såg ut som följande

Mån Biceps, bröst
Tis Triceps, ben
Ons Vila
Tors Rygg
Fre Axlar, mage
Lör Vila
Sön Vila

(vet att det inte var ett höjdar schema!)

Mitt nya har jag lagt upp som följande

Mån - Bröst, lätt mage, kondis

Tis - Rygg både övre, undre

Ons - Triceps, ben

Tors - Vila

Fre - Biceps, underarmar, lätt bröst

Lör - Axlar, mage tungt

Sön - Vila

Tror ni det duger?

Några tips på specifika övningar jag borde köra?
Jag är inte så extremt insatt i det här med träningen, däremot har jag tänkt att börja satsa lite mer på det nu inför sommaren så man hinner "biffa" till musklerna en aning, inför stranden. :naughty:

Gillar att köra "Hardcore" träning dvs jag gillar att köra ganska många sets per muskel. Tex, när jag kör triceps så händer det att jag kör 15-19 sets i 4-5 övningar. Onödigt?

Kommer inte på vad mer jag ska skriva, så om det är något speciellt ni undrar över så är det bara till att fråga!

Uppskattar ALL hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Revolt
2008-02-13, 17:45
Kan lägga till att jag är ca 185cm lång

Solve
2008-02-13, 18:15
skulle aldrig kunna köra efter de där själv... kan du inte läggaihop

1.bröst axlar triceps
2.Rygg biceps
3. Vila
4.Ben mage
5. vila
7. kondis
tror de skulle ge bättre

dock ingen expert men annars kan du ta ett färdigt program

Anledning: Du får en basövning i varje pass, du tränar ingen muskel med risk för träningsverk och du kan då lasta på mer

OCH du bheöver äta mer du väger för lite för den lääängden de är nsätan halva grejen om du vill öka

loffepoffe
2008-02-13, 19:03
Säger som solve. Ditt gamla och ditt nya schema är ju exakt likadana?

Biceps, Rygg.
Bröst, Triceps, Axlar.
Ben, Mage.

Du kan ändra till detta om du tkr att du inte hinner med bröst, triceps och axlar på samma dag.
Bröst, triceps.
Biceps, Rygg.
Ben, Axlar, mage.
Vila.

Revolt
2008-02-13, 21:06
Anledningen till att jag lagt upp det som jag har gjort är för att jag tycker inte jag kan prestera lika bra om jag kör tex bröst, triceps under samma pass. För att musklerna blir för trötta. Detsamma gäller rygg, biceps, efter jag kört rygg så orkar jag inte köra lika intensivt med biceps...

Men visst, jag kan ju prova ett tag o se hur det känns.

Angående kosten så ja, jag har nog slarvat lite med maten. Men jag är inte direkt den smala typen av människor så jag är lite petig med maten... Dock har jag ändrat min inställning nu och nu käkar jag så gott som allt jag kommer över. :)

Solve
2008-02-13, 22:06
Anledningen till att jag lagt upp det som jag har gjort är för att jag tycker inte jag kan prestera lika bra om jag kör tex bröst, triceps under samma pass. För att musklerna blir för trötta. Detsamma gäller rygg, biceps, efter jag kört rygg så orkar jag inte köra lika intensivt med biceps...

Men visst, jag kan ju prova ett tag o se hur det känns.

Angående kosten så ja, jag har nog slarvat lite med maten. Men jag är inte direkt den smala typen av människor så jag är lite petig med maten... Dock har jag ändrat min inställning nu och nu käkar jag så gott som allt jag kommer över. :)

:smash: det är ju så man bygger! man ska ju tröttaut muskeln kör på de där ett tag så lovar jag att du ser resultat.

sen maten.. ät allt du kommer över bara, fått de tippset själv o de gör att man ökar som faan kör hårt

Revolt
2008-02-13, 22:16
Hehe jo.. :P Men jag menar lite mer att jag orkar inte köra klart alla mina set om jag kör på det viset, fast det kanske är att jag kör för många sets isåfall?

Speedy
2008-02-13, 22:20
man behöver väl inte hänga upp sig så mycket på seten vad jag har förstått, är musklen slut så är den...det är ju det som är poängen..sker det efter tre eller tio set spelar väl mindre roll eller?? jag är ingen som helst expert på detta men det känns mest logiskt. sen 19 set för triceps känns ju faktiskt lite i överkan..:)

Revolt
2008-02-13, 22:26
Jo det är det nog, men jag blir inte trött, eller... jag brukar aldrig bli trött när jag kör triceps får bara en liten nypande känsla i muskeln och det är då jag lägger av. Vet inte hur jag ska göra för att bli trött i dem... Men jo 19 set är nog antagligen i överkant eftersom att jag ligger ganska tungt när jag kör dem.

Solve
2008-02-13, 22:27
kör 4+3set för triceps 2övningar då altså samma på alla muskler så kör jag! alltid basövningen/bästa övningen ska ha ett mer :D sen kör 11 (magic number) rep

Revolt
2008-02-13, 22:33
4+3set, hur menar du då? Jag brukar köra ca 3-5 set per övning jag kör med triceps och det är väl ca 4-5 övningar jag kör. Dock 12 (15 vid lättare vikter) reps per set ;)

Speedy
2008-02-13, 22:36
han menar att tex smal bänk 4*11 och en möjligen mer isolationsövning 3*11 är väl ungefär så jag kör jag med..jag blir riktigt trött och har bra träningsvärk ofta..(inte för att det bevisar att det ära bra men iaf..) så blir du inte trött får du väl lassa på mer vikt :)

Revolt
2008-02-13, 22:41
Jaha. Hehe, brukar alltid lassa på så mycket armarna går för, men det tycks inte göra så stor skillnad. :P

larkan
2008-02-14, 08:45
Som någon redan har nämt där uppe!

SPRING INTE EFTER ETT STYRKETRÄNINGSPASS! Stretcha istället och spring dagen efter. Ger mycket bättre effekt

daggermoon
2008-02-14, 09:48
Jag skulle säga att du kör för hög volym, 15-19 set på en relativt liten muskel som triceps lär vara alldeles för mycket för en nybörjare. Angående schemat i övrigt skulle jag personligen hellre köra tvåsplit eller helkropp baserat på basövningar, men det är jag det.

Som tidigare påpekats så bör du äta mer också.

Revolt
2008-02-14, 16:02
Är ingen direkt nybörjare enligt mig själv, har kört en del innan detta halvåret men det har inte varit lika "seriöst" som det har varit nu på senare tid. hade ett halvårs uppehåll dessutom, därför jag inte nämnde något.