handdator

Visa fullständig version : "Kolhydratladda" inför långlopp


Federer
2008-02-13, 16:19
På många träningsprogram inför maraton och halvmaraton rekommenderar man att under den sista veckan inför loppet tömma kroppen så mycket som möjligt på kolhydrater (genom att öka intaget av fett och protein samt skära ner kolhydraterna till nära noll) för att de allra sista dagarna skyffla in stora mängder. På så sätt ska man vara "fullladdad" med den energi man behöver inför loppet.

Nu undrar jag om det här verkligen funkar? Kan man ladda in ett överskott av kolhydrater? Omvandlas inte det överskottet till fett? Eller tar den processen längre tid än ett dygn och att det därmed skulle kunna funka?

Vet någon också vad det kallas på engelska? Försökte söka om ämnet på svenska men det enda som kommer upp är diverse bloggar och just träningsprogram. Sökte även här på forumet men inget fanns att hitta, så jag hoppas någon kan svara. (Gärna med referenser till vetenskapliga artiklar, om sådana finns)

Koloftw
2008-02-13, 16:21
Ja. Ja. Nej, det blir glykogen först, när glykogenet är fullt så blir resten fett.

Carb up, carb load, refeed.

Det finns massor med info att hitta.

Eddie Vedder
2008-02-13, 16:23
Jag tror det där med tömning är något som dött ut på senare tid faktiskt. Går precis lika bra att börja kolhydratladda från normalt utgångsläge.

I övrigt så är det verkligen inget som man tjänar på vid en halvmara skulle jag säga. När jag ska springa halvmarathon är jag tvärtom noga med att väga lätt, att kolhydratladda innebär ju bara att jag får släpa på en tung kropp och så mycket energi som en total laddning innebär hinner jag ändå inte förbruka under det loppet.
Då är en energibalans och en lätt kropp mycket bättre för prestationen.

Marathon har jag aldrig sprungit men där kan nog en laddning vara mer befogad, samma sak med t.ex. ett Vasalopp.

www.marathon.se kan säkert ha något läsvärt i ämnet.:thumbup:

Ja. Ja. Nej, det blir glykogen först, när glykogenet är fullt så blir resten fett.

Carb up, carb load, refeed.

Pratar du utifrån erfarenhet nu? Du har väl aldrig sprungit milen ens?

Tolkia
2008-02-13, 16:25
Sök igen, på "kolhydratladdning", t.ex.

En liknande tråd som ett exempel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94298&highlight=kolhydratladdning

Federer
2008-02-13, 16:33
Oj, vad fort det gick!

Tack för svaren, jag får söka bättre nästa gång...

Och Eddie, jag är medveten om att det mer gäller maraton och ultralopp men det står faktiskt i halvmaraton-programmet också (om jag inte minns fel).

Jag har letat igenom den sidan, men inte hittat något, mer än det som står i just programmen. Men jag kanske ska leta noggrannare där med...

Eddie Vedder
2008-02-13, 16:39
Och Eddie, jag är medveten om att det mer gäller maraton och ultralopp men det står faktiskt i halvmaraton-programmet också (om jag inte minns fel).

Ja det är ju inte otänkbart att det finns upplägg för laddning inför halvmaror också, men det lär ju inte vara samma typ i alla fall.

Jag kan ju bara tala från de lopp jag själv sprungit och då har jag defintivt vunnit på att inte ladda överdrivet, ätit mig ordentligt mätt dagarna innan och varit noga med att inte hamna på underskott bara.:) När man väl springer är en full mage och tung kropp värdelöst.:Virro

Federer
2008-02-13, 16:42
När man väl springer är en full mage och tung kropp värdelöst.:Virro

Hehe, ja, det håller jag med om!

Tolkia
2008-02-13, 16:52
Jag tror att det som Eddie beskriver som "ätit mig ordentligt mätt dagarna innan" av vissa faktiskt skulle beskrivas som en mindre "kolhydratladdning" (utan tömning, då). Jag har hört folk kalla det att äta en rejäl tallrik spaghetti till middag varje dag under ett par dagar före lopp/match/annan tävling för "kolhydratladdning" också (vissa skulle med den definitionen kolhydratladda varje dag).

Vidare har Eddie en stor poäng: Man behöver inte mega-kolhydratladda före en prestation som inte är en megaprestation (t.ex. en halvmara). Det handlar om en balans mellan plus och minus; kolhydratladdning har ju vissa bieffekter också, t.ex. det att man drar på sig vätska och följaktligen kan bli både tung och stum i benen (jag tror att det är olika hur mycket man lider av just det), och att matsmältningssystemet kan opponera sig (vilket ju är en LITEN ANING opraktiskt på tävling ...). Har man inte testat förut skall man ta det försiktigt med experimenterandet innan tävling; man kan få obehagliga överraskningar.

Koloftw
2008-02-13, 16:57
och att matsmältningssystemet kan opponera sig

Kan du utveckla?

Tolkia
2008-02-13, 17:03
Kan du utveckla?
Gasfabrik och räserbajs (worst case scenario).

GurraGo
2008-02-13, 23:37
Eddie har rätt ang. "tömning", (om nu någon tvivlade), jag har läst det i bl.a. idrottsnutritionsböcker. Szalkai är ju lite "old school" och kör tömning i sitt marathonprogram, men det förkastas såvitt jag vet idag. Vanlig kolhydratladdning med början 4 dgr innan en mara är det som rekommenderas.

Gällande det här med halvmara och kolhydratladdning räcker förråden till i åtminstone 1 ½ h, varför det för t.ex eliten inte är aktuellt med kolhydratladdning. För att man ska ha nytta av en kolhydratladdning till en mara skulle jag gissa att man måste vara ute i minst 2 h. Är du ute mellan 1 ½ h och 2 h gör nog inte kolhydratladdningen så stor nytta även om du i praktiken faktiskt "nyttjar den". (tidsintervallet är bara en subjektiv gissning).

Ang. det här med att känna sig tung i kroppen är det viktigt att betona att den huvudsakliga kolhydratladdningen inte sker samma dag som loppet. T.ex rekommenderar Vitargo (www.energikakan.se - under "Nyheter"- "Blandningstips" - "Löpning") att man inför GBG-varvet börjar 2 dagar innan loppet. Detta är det jag också hört från flera löpare. Huruvida det stämmer har jag inga kunskaper som kan bekräfta eller ej.

Jag har inför maran kört med uppladdning med Vitargo och det tyckte jag kändes bra. En fördel är ju just att du undviker att behöva ät så mkt som du hade behövt äta om du hade ätit pasta e.d.

z_bumbi
2008-02-14, 07:56
Kolhydratsladdningen har ju också som Tolkia antyder att göra med hur man äter i vanliga fall. Äter man en för träningen vettig diet med rikligt med kolhydrater så har man förhoppningsvis redan välfyllda depåer och då får man varken någon större effekt inför något "kortare" lopp eller någon större viktuppgång vid en lugnare laddning. Inför längre lopp så bör man inte gå upp så många kilon från den normala vikten till fulladdad för då tror jag att man slarvar med kolhydratsintaget i vanliga fall. Självklart ska det bli en viktuppgång men det finns de som går upp väldigt mycket och då tror jag de gör något fel i kosten/träningen i vanliga fall.

Scratch89
2008-02-14, 08:06
Ja. Ja. Nej, det blir glykogen först, när glykogenet är fullt så blir resten fett.

Carb up, carb load, refeed.

Det finns massor med info att hitta.

Blir kolhydrater fett? Intressant. Utveckla.

Eddie Vedder
2008-02-14, 08:14
Blir kolhydrater fett? Intressant. Utveckla.

De novo lipogenes. Det inträffar inte vid normalt ätande men om man helt fyller sina glykogendepåer så lär det ske.

Marcs
2008-02-14, 08:27
Den enda sorts kolhydratladdning jag gjort innan ett lopp var innan Sthlm Marathon förra året då jag enbart åt lite mer mat än vad jag vanligtvis gör och att jag sedan kompletterade med 2 doser carboflex.

Scratch89
2008-02-14, 16:53
De novo lipogenes. Det inträffar inte vid normalt ätande men om man helt fyller sina glykogendepåer så lär det ske.

Det vet jag väl :D
Jag skulle mest se om han förstår vad han pratar om.