handdator

Visa fullständig version : kolesterolproblem, kostillskott?


ww3
2008-02-13, 10:07
Hej,

Förra veckan gjorde jag blodtester och det visade sig att jag har högt kolesterol värde enligt läkaren, det vanliga värden är 2,5 - 4,5 och jag ligger på 4,8*.

Kan någon form av kostillskott som kreatin eller gainer påverkar kolesterolen? Att det ökar? eller ens minskar.

Ålder: 16 år
Håller på med: Fotboll & Gym, fotboll 3 ggr veckan, gym 3 ggr veckan
Längd: 173
Vikt: 72 kg

Tacksam för svaar!

ww3
2008-02-13, 18:15
any ideas? (A)

Per B
2008-02-13, 18:20
Det logiska är väl att börja med att kolla på maten. Skriv gärna vad du äter (per dag) under en vecka.

Iofs tycker jag ju läkaren borde hjälpt dig med tips på vad du ska göra för att komma tillrätta med detta.

King Grub
2008-02-13, 18:25
Kreatintillskott i samband med styrketräning förbättrar kolesterolvärdena, om något (1).

Gainers är kolhydrat och protein, mat i pulverform, och måste ses som en del av kosten som helhet. Stor glykemisk belastning kan påverka HDL-kolesterol och därmed blodfettvärdena (2), och i den belastningen ingår gainern, men är inte i sig ansvarig för påverkan.

1. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WN4-45SJBPV-73&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=3e43dfb53709e01f259679d5a1d85b10

2. http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/81/2/376

Sverker
2008-02-13, 18:30
Vad är det för enheter på kolesterolvärdena ?
Borde inte värdena ligga något högre. Är det total kolesterol eller bara LDL ?

ww3
2008-02-15, 22:08
Det är total kolesterol.

Jag brukade förut äta 2 kokta ägg varje dag till frukost, kan det vara de som har höjt mitt värde? Och jag brukade äta väldigt mycket kött, och nu har jag minskat på allt för att ta blodtester igen och se svaret.

ww3
2008-02-15, 22:12
Btw glömde lägga till en sak, jag kommer ihåg att jag brukade ta Gainer Pro efter varje träning, ungefär 1,5 dl sedan tog jag det med mjölk ( efter träningen såklart ) , kan den även ha orsakat något?

Eddie Vedder
2008-02-15, 22:31
Jag brukade förut äta 2 kokta ägg varje dag till frukost, kan det vara de som har höjt mitt värde?

Det låter inte troligt, det dietära kolesterolets inverkan på ens blodvärden är något som inte längre tillskrivs särskilt mycket betydelse. Än idag förekommer forskningsresultat som pekar på det visserligen, men som sagt anses det ha mycket lägre betydelse än vad man förr trodde.

Har du kontakt med en dietist bör du lyssna på honom/henne.:thumbup:

I övrigt är isoflavoner från sojabönor något som visat positiva effekter på blodvärden i många studier, satt och läste ett gäng i ämnet senast igår faktiskt.:) Det råder lite halvt delade meningar om det främst gäller från sojaprodukter i kosten eller om isolat i tillskottsform har störst inverkan dock. Även där finns det forskning som säger både bu och bä.:Virro

Knabb
2008-02-16, 22:55
ww3,
Med tanke på din låga ålder verkar det lite underligt. Är du frisk och kry förövrigt? Vissa människor har naturligt lite högre kolestrolvärden utan att det behöver betyda så värst mycket. Sambandet Mellan hjärtkärlsjukdomar och högt kolesterol är inte speciellt starkt. Vad hade du för enskilda värden på HDL och LDL, kvoten är lite mer intressant än totalkolesterolet.
Äggen är verkligen strunt samma. Normalt höjs kolesterolet något när du bulkar och sänks något när du deffar. Om du äter relativt mycket eller lite fett, kolesterol, protein och kolhydrater har ingen större betydelse.

ww3
2008-02-17, 15:51
Eddie Vedder: Jo jag ska besöka läkare, ska be han skriva remiss att jag kan besöka sport-dietist , för just nu är det kaos för min del, jag vet inte exakt vad jag ska äta och inta äta.

Knabb: Jo jag är helt frisk. Jag kollade även njurarna ifall det var något fel, and no results found. Men den dagen jag gjorde blodtestet hade jag väldigt hög feber, och det visade sig att jag hade lite mkt äggvita(urintestet) men sedan några veckor efter när jag gjorde om urintestet så var det ingen äggvita alls, dvs det var bara febern som hade orsakat det. Det jag fick resultat på var endast total kolesterolen, jag kan försej be läkaren om HDL och LDL. Alltså jag äter ju inpricp allt, förutom godis och saker som innehåller mycket mättade fetter.

EDIT: kan stress och dålig sömn höja kolesterol värden?

ww3
2008-02-17, 15:56
En annan fråga, i uppladdningsfasen när jag började ta kreatin så tog jag kreatin i 2,5 dagar innan jag slutade för att läkaren bad mig att pausa med kosttillskott tills jag gör testerna igen. Men om jag ska börja med kreatin igen, ska jag fortsätta 2-3 dagar till(uppladdnings-dagar) eller ska jag börja från zero, 5 dagar(uppladdningsfasen)? Det var ju ungefär en vecka sen jag slutade ta kreatin.

Eddie Vedder
2008-02-17, 15:57
EDIT: kan stress och dålig sömn höja kolesterol värden?

Ja absolut. Dåliga sömnvanor, allmänt konstiga dygnsrytmer, stress o.s.v. är ogynnsamt för hälsan på flera sätt. Lipidmetabolism är en hälsofaktor som påverkas.

Inga källor såhär på ram arm och är just nu för slö för att leta reda på några, så du får ursäkta mig och helt enkelt välja att inte tror mig om du inte tycker det känns trovärdigt.:)

bestof
2008-02-17, 16:00
Undvika mättade fetter är väl en grundstomme.
Varför inte prova omega-3 tillskott, det sänker ju det dåliga LDL-kolesterolet i blodet.
Forskare har nyligen upptäckt att omega-6 är dåligt, och tex. Becel, som ska vara bra för kolesterolet är nu det sämsta alternativet. Ska du äta omega-6 får du se till att få i dig mycke antioxidanter som hindrar oxidationen av fettsyrorna.

Omega-3 är att rekommendera!

ww3
2008-02-17, 16:04
Eddie: alltså jag har hört det förut, jag tror det var av min skolsyster som berättade men nu har jag fått det bekräftat , tack! =)

btw angående sömn, jag sover väldigt dåligt, har gjort det sedan 3 år tillbaka, bara nu på sistone jag har skärpt mig lite.

bestof: jo jag tog omega-3 kapslar förut men jag slutade ett tag, vet inte varför. kanske dags och börja ta det igen!

ww3
2008-02-17, 17:23
En annan fråga, i uppladdningsfasen när jag började ta kreatin så tog jag kreatin i 2,5 dagar innan jag slutade för att läkaren bad mig att pausa med kosttillskott tills jag gör testerna igen. Men om jag ska börja med kreatin igen, ska jag fortsätta 2-3 dagar till(uppladdnings-dagar) eller ska jag börja från zero, 5 dagar(uppladdningsfasen)? Det var ju ungefär en vecka sen jag slutade ta kreatin.


hoppas inte någon missade frågan (A)

illitch77
2008-02-18, 15:49
Varför kollade man kolesterolvärden? Finns det några andra kraftiga riskfaktorer för hjärtkärlsjuklighet (ärftlighet, rökning mm)?

Ett kolesterolvärde på 4.8 kan knappast i sig motivera någon annan kost än vad som ändå skulle rekommenderas till en 16 årig tränande individ. Precis som nämnts tidigare är det dessutom snarast hereditet och i viss mån psykosociala faktorer som styr kolesterolvärdet vid normalkost.

Den enda (?) intressanta informationen ett kolesterolprov skulle kunna ge i ditt fall (förutsatt att du är frisk osv) är om du har en sk ärftlig hyperlipidemi och det har du bevisligen INTE. I övrigt ger provet ingen väsentlig information.

ww3
2008-03-05, 12:10
Eftersom min pappa och brorsa har fått njurproblem(det verkar vara ärvtligt) så ville jag också kolla om jag kan få samma problem.

Jag gjorde nya blodprover och kolesterol värden har gått upp mera. Jag hade 4,8 för några månader sen, nu är jag uppe i 5.2.

Total kolesterol Kolesterol (mmo: 1,2 - 4.5) 5.2*
TG (mmol/L 0.30 - 1.6 ) 0,8
HDL Kolesterol( 0,8 - 2.1 ) 1.2
LDL Kolesterol(1.2-4.3) 3.6
FS-LDL/HDL KVit(0.4 - 6.6)3.0

Sen hade jag lite för höga kreatinin värden, man ska ha under 70, jag hade 73. För några månader sen hade jag upp till 75.

Vilket är det onda och goda kolesterolet? allts HDL och LDL?

King Grub
2008-03-05, 12:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=571542&postcount=6

ww3
2008-03-05, 12:19
Istället för KVit så ska det vara kvot* det jag skrev ovanför

ww3
2008-03-05, 12:20
Var det bra värden eller dåliga?