handdator

Visa fullständig version : Coop-reklamen


Cilia
2008-02-13, 09:14
Är det jag som får dåliga vibbar av coopreklamen som går just nu.

Det är en tjej som sitter med sin lillebror (tror jag). Lillebror är bara ngra månader och hon pratar om att han måste träna regelbundet och äta rätt.

Med tanke på alla ätstörningar och krav som redan finns bland barn idag känns det mer som en scen ur verkligheten än en rolig bild. Scenen ur verkligheten är inte lika kul.

Tolkia
2008-02-13, 09:19
Jag är inte heller jätteförtjust i den. Jag får erkänna att jag flinar när hon säger att lillebror borde äta mer frukt och grönsaker istället för träspadar (jag har ett par barn i bekantskapskretsen som har ätit upp diverse, det ena mer osannolikt än det andra), men idén i sig känns väldigt mossig. "Barn som vill äta rätt" liksom? "Det skulle jag göra om jag inte kunde komma ur stolen själv ..." öh? Särskilt när man samtidigt visar "Femhundrakiloskliniken", "Du är vad du äter" etc. etc. *screwy*

Officer
2008-02-13, 09:47
Fy fan vilket gnäll!

Jag tycker att det är en kul reklam, jättesöt unge och budskapet går fram utan att det betyder att en bunt 3åringar ska gå runt snart och ha ätstörningar pga reklamenfilmen.

Sparrisen
2008-02-13, 09:49
Hmm, jag har också reagerat på den reklamen.

Lellan
2008-02-13, 09:57
Jag reagerade också först, men så bitchslappade jag mig själv som straff för att vara skitnödigt pk.

MEN så satt jag på bussen häromdagen, och några skolungar i.. tja 8-9 årsåldern? Ja de snackade iaf om kalorier, och om det fanns GI-ostbågar för annars skulle de inte äta de på fredagsmyset. En tjej som mest satt tyst fick en massa frågor om hur hon gick ner i vikt när hon hade anorexia, om hon spydde eller motionerade. Å så satt de och bestämde sig kollektivt för att inte äta skollunchen å motionera på rasten. HELT sant. Utan ironi. SMÅ barn, pojkar och flickor. Med en fröken som satt å önskade sig därifrån såg det ut som. Jag satt å funderade på att lägga mig i men kände mig för tjock för att de skulle ha lyssnat.. haha. Vilken ironi.

För i helvette!! *gah!*

Man brukar säga "It´s only funny cause it´s true" men reklamen är ju tragisk för att den är för verklighetsnära (utan humor).

Timme
2008-02-13, 09:59
Fy fan vilket gnäll!

Jag tycker att det är en kul reklam, jättesöt unge och budskapet går fram utan att det betyder att en bunt 3åringar ska gå runt snart och ha ätstörningar pga reklamenfilmen.

:D

Jag håller emd dig.

Cilia
2008-02-13, 10:01
Lellan precis om man umgås med barn i den åldern iaf tjejer så är det mycket av deras tid som går åt till att tänka på hur dom ser ut och vad dom äter etc. Är det det vi vill att våra barn ska ägna sig åt?

Jag tror iofs att det mesta kommer från hemmet (inte reklamen). Föräldrar som pratar om att banta etc. Men även om man inte har det hemma så har man alla kompisar som pratar om det.

Jag vet inte om reklamen skadar mer än annat men jag får obehagkänslor just därför att det snarare är en bild ur verkligheten än en gullig scen.

Viktor_Balck
2008-02-13, 10:02
Fy fan vilket gnäll!

Jag tycker att det är en kul reklam, jättesöt unge och budskapet går fram utan att det betyder att en bunt 3åringar ska gå runt snart och ha ätstörningar pga reklamenfilmen.

Kul? Coop-reklamen är nog bland de sämre reklamfilmer jag sett, nästan lika usel som telia-reklamen. Har inte tänkt på vad budskapet varit förräns jag läste i den här tråden och jag håller väl med, kanske inte så väldigt lämplig.

Lellan
2008-02-13, 10:22
Lellan precis om man umgås med barn i den åldern iaf tjejer så är det mycket av deras tid som går åt till att tänka på hur dom ser ut och vad dom äter etc. Är det det vi vill att våra barn ska ägna sig åt?

Jag tror iofs att det mesta kommer från hemmet (inte reklamen). Föräldrar som pratar om att banta etc. Men även om man inte har det hemma så har man alla kompisar som pratar om det.

Jag vet inte om reklamen skadar mer än annat men jag får obehagkänslor just därför att det snarare är en bild ur verkligheten än en gullig scen.


Bantade själv när jag var 7 år, hade en störd dagmamma så det var väl mer hon som bantade mig, men så trist ska inte barn ha det.. Minns att hon hällde kli över stekta potatisen och falukorven som hon serverade för att jag skulle bli mätt fortare, jag fick vatten istället för mjölk till maten, och när de andra barnen var ute och lekte fick jag hoppa studsmatta en halvtimme innan jag skulle leka.. *screwy*

Det hade inte varit ok om jag var rund, men när man kikar på foton så VAR jag ju inte ens det! (hade däremot rätt tydliga smilgropar som till stor del växt bort, hon sa nåt om apelsinhud i fejjan (ännu mer *screwy* )). Iofs fick hennes dotter anorexia och har väl nu som vuxen inte blivit frisk än så det var väl inte så sunt tänk där.

Skitsamma; onödig reklam eftersom den inte ens är kul om man glömmer bort hela ätstörningsgrejen. Jo jag har humor

D Andersson
2008-02-13, 10:40
Att 1-2% av barnen har ätstörningar känns klart marginellt när man jämför med att ungefär hälften av barnen antingen redan är överviktiga eller kommer att bli i vuxen ålder. Risken att barnet i reklamen blir överviktigt är med andra ord ca 25 gånger högre än att det får ätstörningar - så vad bör hon oroa sig mest för?

Är kravlöshet rätt väg att gå när det gäller något öht?

Cilia
2008-02-13, 10:49
herr Andersson jag förstår inte vad du menar.
Har du sett reklamen?

Lellan
2008-02-13, 10:51
Att 1-2% av barnen har ätstörningar känns klart marginellt när man jämför med att ungefär hälften av barnen antingen redan är överviktiga eller kommer att bli i vuxen ålder. Risken att barnet i reklamen blir överviktigt är med andra ord ca 25 gånger högre än att det får ätstörningar - så vad bör hon oroa sig mest för?

Är kravlöshet rätt väg att gå när det gäller något öht?

:D Nu var du roligare än Coop-reklamen (som ju iofs inte va så jättekul).

Men OM du mot förmodad skulle va seriös: vaddå, krav gällande mat is the way to go? *screwy* Tror mer på sunt förnuft och uppmuntran till rörelseglädje. Korta skärmtiden. Ät och servera bra käk, visa att fysisk aktivitet är en naturlig del i vardagen.

Förbud och förmaningar gällande mat brukar faktiskt ha motsatt effekt, själv smygåt jag när jag blev bantad hos dagmamman. Så jag gick upp av hennes "bantning", sedan fick jag välja att vara ensam hemma eller hos dagmamma, valde ensam och vips så slutade jag sno bullar ur frysen. :thumbup:

Palm
2008-02-13, 11:08
Är inte poängen att visa hur absurd hälsohetsen kan vara ibland genom att utsätta en växande liten unge för den? Typ, "ät grönt och sunt, men bli för guds skull ingen hälsoasket eller fruktfascist".

D Andersson
2008-02-13, 11:25
herr Andersson jag förstår inte vad du menar.
Har du sett reklamen?

Nej jag har inte sett reklamen, ville bara ifrågasätta om det är ett så stort problem att tänka på vad man äter och att röra på sig. Tänker folk för mycket eller för lite på vad dom äter? För ovanlighetens skull ska jag citera Paolo Roberto "folk bygger kök för hundratusentals kronor och sen använder man micron tio minuter om dagen"

Jag reagerar oftast när någon framför en standardklyscha som inte stämmer. Det kan vara allt mellan himmel och jord: ätstörningar och krav på barn är ett jätteproblem, det finns en könsmaktsordning, lönegap mellan kvinnor och män, Israel är onda, USA är onda, LCD är bättre än Plasma o.s.v.


Lellan: Din dagmamma låter inte riktigt klok. Men att ställa krav utan att se till att de efterlevs är samma sak som inga krav alls. Meningen med krav är alltså att de efterlevs, allt kan inte bygga på frivillighet när det gäller barn och uppfostran. Eller du vill inte ha några krav i skolan eller någon annan stans heller?

Alltidxx
2008-02-14, 15:29
Coops reklam är rolig och gullig. Ätstörningsvibbar ser bara den som vill se dom.

Alltidxx
2008-02-14, 15:35
Lellan precis om man umgås med barn i den åldern iaf tjejer så är det mycket av deras tid som går åt till att tänka på hur dom ser ut och vad dom äter etc. Är det det vi vill att våra barn ska ägna sig åt?

Jag tror iofs att det mesta kommer från hemmet (inte reklamen). Föräldrar som pratar om att banta etc. Men även om man inte har det hemma så har man alla kompisar som pratar om det.

Jag vet inte om reklamen skadar mer än annat men jag får obehagkänslor just därför att det snarare är en bild ur verkligheten än en gullig scen.

Shit. Jag fick precis en orokänsla över att när jag får barn så kommer tjejen säkert bli nojjig för just detta och därför härja med mig om att jag inte får deffa och bulka längre för barnen kanske blir kocko då. Nu ser jag inte alls fram emot att få barn...

Lellan
2008-02-14, 20:23
Nej jag har inte sett reklamen, ville bara ifrågasätta om det är ett så stort problem att tänka på vad man äter och att röra på sig. Tänker folk för mycket eller för lite på vad dom äter? För ovanlighetens skull ska jag citera Paolo Roberto "folk bygger kök för hundratusentals kronor och sen använder man micron tio minuter om dagen"

Jag reagerar oftast när någon framför en standardklyscha som inte stämmer. Det kan vara allt mellan himmel och jord: ätstörningar och krav på barn är ett jätteproblem, det finns en könsmaktsordning, lönegap mellan kvinnor och män, Israel är onda, USA är onda, LCD är bättre än Plasma o.s.v.


Lellan: Din dagmamma låter inte riktigt klok. Men att ställa krav utan att se till att de efterlevs är samma sak som inga krav alls. Meningen med krav är alltså att de efterlevs, allt kan inte bygga på frivillighet när det gäller barn och uppfostran. Eller du vill inte ha några krav i skolan eller någon annan stans heller?

Förtydliga gärna varför dina åsikter om att röra på sig och tänka på vad man äter hör hemma i den här tråden, som handlar om en reklam du inte sett...

Eller vad krav och hur det efterlevs har att göra med min knäppa dagmamma? Hon hällde kli på min mat och du snackar om att jag inte vill ha några krav på barn i skolan? Du gör kopplingar jag inte ser.

Enlighten me please... *popcorn* Om du vill.

Lellan
2008-02-14, 20:27
Coops reklam är rolig och gullig. Ätstörningsvibbar ser bara den som vill se dom.

Eller om man råkat märkt ätstörningsvibbar hos barn.

Shit. Jag fick precis en orokänsla över att när jag får barn så kommer tjejen säkert bli nojjig för just detta och därför härja med mig om att jag inte får deffa och bulka längre för barnen kanskie blir kocko då. Nu ser jag inte alls fram emot att få barn...

Vadå "inte få"? Du är väl vuxen? Käkar vad du vill? Då så.

Men vad gäller föräldrar som har ett osunt förhållande till mat så kan det föras över på barnen, ja. Men om du inte sitter å gafflar om kalorier så tror jag inte det faktum att du råkar ha broccoli eller gainer i käften påverkar dina framtida barn i någon större utsträckning. Tat lugnt. :)

Marcelo_Garcia
2008-02-14, 20:34
Är det jag som får dåliga vibbar av coopreklamen som går just nu.

Det är en tjej som sitter med sin lillebror (tror jag). Lillebror är bara ngra månader och hon pratar om att han måste träna regelbundet och äta rätt.

Med tanke på alla ätstörningar och krav som redan finns bland barn idag känns det mer som en scen ur verkligheten än en rolig bild. Scenen ur verkligheten är inte lika kul.

Samtidigt är ju övervikt ett ökande problem, kanske vore det inte helt fel om barn lärde sig äta rätt "från början"?

Reklamen är nog bara meningen att vara rolig, jag tror inte att jättemånga barn kommer få ätstörningar av att en unge sitter och dissar en bäbis. Känns lite som "faran med videovåldet".

Lellan
2008-02-14, 20:41
Samtidigt är ju övervikt ett ökande problem, kanske vore det inte helt fel om barn lärde sig äta rätt "från början"?

Reklamen är nog bara meningen att vara rolig, jag tror inte att jättemånga barn kommer få ätstörningar av att en unge sitter och dissar en bäbis. Känns lite som "faran med videovåldet".

Så den kunskap ungen förmedlar i reklamen har hittills gått barnen förbi och genom att titta på den blir de sunda raska friska?

Alltså, barn behöver INTE bli itutade när de är pytte om vad som är nyttigt. Faktiskt. Jag tycker man helt sonika kan servera bra käk, sen på lördagen äter man något som tillhör "sällanmat" och frågar ungen varför man inte kan äta det varje dag så kan man bara säga att man skulle må dåligt av att äta sån mat varje dag. Men att det är ok ibland. Serverar man och äter bra och rör på sig behöver det inte bli så konstigt.

Vilket det kan bli med skuld och skam och krav kring mat.

Cilia
2008-02-14, 21:25
Samtidigt är ju övervikt ett ökande problem, kanske vore det inte helt fel om barn lärde sig äta rätt "från början"?

Reklamen är nog bara meningen att vara rolig, jag tror inte att jättemånga barn kommer få ätstörningar av att en unge sitter och dissar en bäbis. Känns lite som "faran med videovåldet".
Jag tror dom flesta redan vet hur man ska äta.

För mig var det inte så att jag tror att den här reklamen automatiskt skapar ätstörningar hos alla barn. Det är mer att jag bara får obehagskänslor av den och inte tycker den är varesig bra eller gullig. Jag har eg inga moraliska aspekter på huruvida barn kommer ta skada eller ej.

Fat tony
2008-02-14, 21:42
lite off topic men denna tycker jag e skit rolig

icJzhos_qAw&feature

Marcelo_Garcia
2008-02-14, 21:50
Så den kunskap ungen förmedlar i reklamen har hittills gått barnen förbi och genom att titta på den blir de sunda raska friska?


Jag antog att det var ditt argument? Vet barnen redan om det är det väl inget problem om de hör igen, det som ett skämt i en reklam?

Marcelo_Garcia
2008-02-14, 21:52
Jag tror dom flesta redan vet hur man ska äta.

För mig var det inte så att jag tror att den här reklamen automatiskt skapar ätstörningar hos alla barn. Det är mer att jag bara får obehagskänslor av den och inte tycker den är varesig bra eller gullig. Jag har eg inga moraliska aspekter på huruvida barn kommer ta skada eller ej.

Tycker inte heller att den var något vidare bra, men jag får inga obehagskänslor direkt. Ställer mig ganska neutral till den och tror inte den kommer påverka barn åt det ena eller andra hållet.

Lellan
2008-02-14, 22:15
Jag antog att det var ditt argument? Vet barnen redan om det är det väl inget problem om de hör igen, det som ett skämt i en reklam?

Ok, min humor kanske har gått å dött el nåt. Men den saknar nåt för att va kul, någon avväpnande charmighet som inte fanns. Därför blir den mest ett trött lite småtragiskt verk över tiden vi lever i.. Finns väl inte en kotte som blivit sund av pikar, varför ska det (är det?) kul att barn sitter å pikar ett barn.. är väl just såna pikar som kan få sund kunskap att bli osunda beteenden.

Reklamen var ju inte ens kul och därför onödig kan jag känn, dra inte för stora växlar av det... :)

Tycker inte heller att den var något vidare bra, men jag får inga obehagskänslor direkt. Ställer mig ganska neutral till den och tror inte den kommer påverka barn åt det ena eller andra hållet.

Nu kan jag väl erkänna att jag inte direkt går upp i limningen av reklamen, men jag antar att den var avsedd att vara rolig vilket den inte var eftersom vissa barn gärna pikar varandra sådär och har ett vikt/kost-tänk som är osunt i mina ögon. Därav dålig smak i munnen istället för garv när den visas.

Lellan
2008-02-14, 22:17
lite off topic men denna tycker jag e skit rolig

icJzhos_qAw&feature

Ja, typ så jag mena! Den va kul, den andra mest tröttsam å obehaglig. Sur unge som sitter å pikar - jmf med två coola bebbar.. :D

D Andersson
2008-02-15, 07:48
Förtydliga gärna varför dina åsikter om att röra på sig och tänka på vad man äter hör hemma i den här tråden, som handlar om en reklam du inte sett...
Eller vad krav och hur det efterlevs har att göra med min knäppa dagmamma? Hon hällde kli på min mat och du snackar om att jag inte vill ha några krav på barn i skolan? Du gör kopplingar jag inte ser.

Enlighten me please... *popcorn* Om du vill.

Mitt första inlägg var ett svar på trådens ämne d.v.s. till Cilia , det var inte så mkt riktat till dig faktiskt.

I mitt andra inlägg utvecklade jag mitt resonemang och spann vidare på Cilias mening i det första inlägget som jag anser vara kärnan i den här tråden: "Med tanke på alla ätstörningar och krav som redan finns bland barn idag.." Du verkade hålla med trots att du kände dig lite "pk" och höll ju uppenbarligen med eftersom du kände dig manad att svara.

Tolkia
2008-02-15, 11:56
Jag har redan sagt att jag inte gillar reklamen jag heller. Det har dock inte att göra med att jag tror att barn skulle utveckla ätstörningar av att exponeras för just den reklamsnutten, men jag tycker att den säger något om de vuxna som har utvecklat den, de vuxna för vilka den har utvecklats och det samhälle i vilket vi lever som jag inte uppskattar. Det finns redan idag ofantligt mycket reklam och andra offentliga budskap på temat "smal=sund=lyckad=a-människa, tjock=osund=misslyckad=b-människa" (en syn på smal/tjock och sund/osund som har mycket mer med moral att göra än med fakta ang. fysisk hälsa), jag kan inte se att vi behövde ytterligare en.

daja
2008-02-15, 19:53
Den reklamen tillhör en av mina favoriter för tillfället, kanske för att jag själv har barn i ungefär samma ålder som den lilla killen i barnstolen.

Guybrush
2008-02-15, 20:07
Jag har inte tänkt i dessa banor alls när jag har sett reklamen. Men visst, jag förstår hur det kan störa vissa.

Jag har mest retat mig på att tjejen är så störig och jobbig.

mini
2008-02-21, 15:56
Jaha, ännu en grymt dålig Coop-reklam. Skånska medelålders kvinnor har varken slalomskills eller humor. Jag blir förbannad.