handdator

Visa fullständig version : excelmallen för kcalberäkning, stämmer den?


melle
2008-02-12, 21:50
I ca en vecka har jag använt mig av den excelmall för energiberäkning som finns att hämta här på kolo. Jag ska ligga på 1600 kcal 40%/40%/20% och för att komma upp till 1600 kcal och så att allt blir rätt i mallen måste jag KRÄNGA i mig mat hela tiden och jag är mätt konstant, vilket känns ganska jobbigt =). Alltså är min fråga om det finns någon mer här som använder sig av denna mallen? Jag har funderat på om den kanske räknar fel, fast jag har kontrollräknat och då har resultatet blivit detsamma. Eller är det kanske så att 1600 kcal är för mkt för mig, eller är fördelningen fel?

Om ni behöver veta:
Jag tränar väldigt mycket, gymmar 4 ggr/vecka, dansar 6 timmar varje helg samt promenerar vissa dagar. Mitt mål är att försöka bli av med lite fett.

Det känns inte som någon diet då jag är mätt konstant precis =) Vill ju inte ligga för lågt heller pga diverse anledningar som alla här vet!

Tacksam för svar =D

Raggis
2008-02-12, 21:51
Jag använder den, och det fungerar ypperligt. Du kan ju skriva in egna värden.

melle
2008-02-12, 21:55
Jepp jag skriver in allting sådant.
Så man ska verkligen äta så mkt då? aja det återstår väl egentligen att se, jag får prova mig fram =) Många som är på diet säger ju att de är så hungriga osv..

Raggis
2008-02-12, 22:06
Allt är relativt, tänk på det. Om du går ner i vikt, så gör du uppenbarligen något rätt. Om inte, tja - då är det bara att ändra på något.

Sparrisen
2008-02-12, 22:24
Jag använder den. Jag tycker att den fungerar alldeles utmärkt. Själv äter jag 3400 kcal och är hungrig hela tiden :) Motsatta problemet!

Ligger f.ö. på cirka 50%25%25%

elo_
2008-02-12, 22:30
Jag sliter för att få i mig ca 3000 kcal om dagen, då med ration 40/40/20.

Jag har varit hungrig någon gång här under 10 dagars diet, men då är det när något har kommit ivägen för måltider. Vanligtvis är jag proppmätt från morgon till kväll... Har även förlorat närmare 2-3 kilo på dessa 10 dagar, så åt rätt håll är det nog.

GurraGo
2008-02-12, 23:21
Kan du inte skriva vad du äter en dag samt vad det blir för svar i mallen? Bara för att kolla att du inte "gjort ngt fel". Vet inte vad det skulle vara för vad jag har hört ska den stämma men det kan ju vara ett sätt att dubellkolla.

Jag måste äta mellan 2700-4000 kcal/dag beroende på aktivitet/er vilket har gjort att jag blandar smör i gröten, äter chokladbollar till kaffet i plugget etc. Allt för att komma upp till önskad balans. Är du tjej, smal, lätt och så kanske du äter ganska litet och har vant dig vid det, men för de flesta är 1600 kcal ganska lite.

melle
2008-02-13, 17:39
Nu har jag försökt bifoga 2 bilder på excelmallen av dagens käk, får hoppas att det funkar. Det kom inte med på bilden men summan av detta blev 1551,9 kcal.

Just idag känner jag mig inte lika proppmätt som jag gjort de andra dagarna så det börjar kännas bättre nu, det känns lite mer lagom. Denna veckan blir det inte heller någon mer träning än en promenad per dag eftersom jag måste plugga väldigt mycket till en tenta jag har på lördag. Eftersom det tar sammanlagt 3-4 timmar för mig att åka till gymmet, träna och åka hem igen så kan jag inte lägga tid på det denna veckan =/ Men i af så kände jag mig lika mätt förra veckan då jag åt likadant och även tränade.

Det är verkligen svårt att få i sig all den här maten, den är så mättande! Det kan vara så att jag åt mer "tomma kalorier" innan det var kanske därför som jag var hungrigare då. Men jag har ändå inte ändrat så jättemycket i min kost, tagit bort en del saker som bröd, småätande av diverse andra saker (kex tex).. Kan inte komma på allt =)

Sedan i somras till nu har jag ätit 2000-2500 kcal och jag fattar inte hur jag lyckades få i mig allt, men det var väl en del onyttigheter som slank ner ibland kan jag tro.

// Sandra

kolle
2008-02-13, 18:30
Imponerande att du tycker det är nästintill jobbigt att få i dig 1600 kcal, det är ju typ två måltider?

melle
2008-02-13, 20:03
Nej, om du tittar på bilden jag skickat så ser du att det inte är det. Det är frukost, lunch, middag, kvällsmål och så en del grejer där emellan.

Jag tycker också att det är konstigt att jag blivit mätt på så lite, det är därför jag ställer frågan om mallen verkligen stämmer.

Jag kan tex inte som min pojkvän klämma i mig 500-600 g kyckling på en gång utan jag måste verkligen dela upp i många mål per dag för att få i mig tillräckligt.

P.S sallad är inte inräknat i mallen men jag äter inte enorma mängder av det precis ändå

mvh

Ponny
2008-02-13, 21:13
Jag har själv precis börjat använda mallen och jag tycker den funkar väldigt bra. Jag tror du har räknat fel på havregrynsgröten. Mallen avser kokt havregrynsgröt, inte själva havregrynen! Så det borde stå 150 - 200 gram, inte 35 som det gör nu. (OBS Rätta mig någon om jag har fel, men såå kalorifattigt är väl knappast gröt!?)

Men annars verkar det rätt! Kollade faktiskt nyss hur mkt 50 gram okokt pasta är... Om du blir mätt på det så är det bara att gratulera!

Qvintus
2008-02-13, 21:29
Var finns det att ladda ner ?

melle
2008-02-13, 23:02
Hmm okej vet inte om jag går med på det riktigt, Ponny. När havregrynen är kokta så är de ju bara fyllda med vatten, då blir de väl inte mer energirika?
Allt annat mäts ju okokt, men det kan ju säkert finnas en anledning till att man ska räkna in kokt gröt i stället för okokt. Jag har skrivit in min egen gröt där, alltså skrivit av det som står på paketet (tror jag i alla fall men det kanske är så att jag använder mig av det som redan finns där =S får kolla upp det)

Sök på excelmall så kommer den upp =)


mvh

melle
2008-02-13, 23:09
Tack! jag kollade och jag använde mig av det som redan fanns i mallen, inte det som jag själv skrivit in! Nu ska nog allt bli rätt =D

najen
2008-02-14, 00:29
Jag måste ha missat något, var kan man få tag i den här mallen?

Jompi
2008-02-14, 00:39
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27177

Varsågod.

Scratch89
2008-02-14, 07:36
Jag vet inte om du uppfattade det, men tydligen mäter mallen kokta råvaror. 30 gram havregryn blir betydligt mer som gröt, och 50 gram pasta borde bli ungefär samma.

melle
2008-02-14, 08:57
Okej det var dumt att de hade kokta, trodde allt räknades som okokt. Men nu använder jag mig bara av det jag själv skrivit in så då måste det bli rätt =)

Tack, nu har jag fått svar på min fråga =)

mvh

najen
2008-02-14, 11:24
Jompi: Tackar :)