handdator

Visa fullständig version : Oranga kuvertet


Cilia
2008-02-12, 21:26
Antar att det är fler än jag som har fått det.
Jag brukar oftast bara öppna det och kasta det för det säger inte så mycket men den här gången tittade jag lite på det

Men jag tycker fortfarande att det är svårt att få ut ngt av det.

Om jag jobbar till 61 års ålder får jag ca 18 000 kr/mån med 2 % tillväxt.
Jobbar jag till 70 års ålder får jag ut ca 40 000 kr/mån med 2 % tillväxt.

Så räknade jag snabbt på den tillväxt jag har haft sista året och då var den ca 5 %. Nu vet jag inte hur den har varit tidigare men om det är ngt snitt så säger 2 % inte mycket som exempel (antar att dom måste ha ngt iofs)

Sen är det där mitt dåliga samvete.
Jag borde bli betydligt bättre på att engagera mig i mitt sparande.
Men jag har inte orkat.


Vad gör ni med era oranga kuvert?

Alexlindgren
2008-02-12, 21:27
Wtf? Helt okej "lön" om man jobbar till 70 år. Bara 53 år kvar då :D

Cilia
2008-02-12, 21:29
Wtf? Helt okej "lön" om man jobbar till 70 år. Bara 53 år kvar då :D
så kan man se det men du vet inte vad dom pengarna eg är värda när det är dags att gå i pension.

Det är en annan orsak till att jag har svårt att relatera till uppgifterna.
Vi har ju inflation med

Yankeee
2008-02-12, 21:29
Kastar. Tror inte ens att de beräknar någon pension för mig och ppm-sparandet kollar jag på interweb.

Torwald
2008-02-12, 21:31
Cilia: Räkna med 2% inflation per år så har du marginal också. Det är ju inte rocket science att skissa på vad pengarna är värda om 40-50 år. Jag hoppas att du menar att pengarna har en real tillväxt på 2% per år, för att ha en tillväxt som knappt är större än inflationen är ju inte mycket att hurra för.

Trance
2008-02-12, 21:32
Jag planerar inte mer än några dagar framåt, så nej jag kollar inte på det eller sparar på något speciellt sätt. Jag lever i nuet vilket tyvärr bara är coolt om man fyller nuet med någon mening.

Cilia
2008-02-12, 21:37
Cilia: Räkna med 2% inflation per år så har du marginal också. Det är ju inte rocket science att skissa på vad pengarna är värda om 40-50 år. Jag hoppas att du menar att pengarna har en real tillväxt på 2% per år, för att ha en tillväxt som knappt är större än inflationen är ju inte mycket att hurra för.
jag är ganska bra på att räkna på sånt.
Tyvärr har jag läst ca 3 år på högskolan på just sånt.

Tyvärr så är jag så pass gammal så jag har upptäckt att verkligheten sällan blir som kalkylerna.

Räknar jag som du föreslår så blir det inte så kul.
Det ser jag ju utan att ens göra en beräkning.

The_RobRoy
2008-02-12, 21:55
Det är väl rätt vettiga siffror, det säger dig vad det du får i pension är värt idag (nu-värdet). Räknat med att du slår inflationen med 2%. Vilket är ett rätt rimligt mål i en lågrisk pensionsportfölj.

Torwald
2008-02-12, 21:55
jag är ganska bra på att räkna på sånt.
Tyvärr har jag läst ca 3 år på högskolan på just sånt.

Tyvärr så är jag så pass gammal så jag har upptäckt att verkligheten sällan blir som kalkylerna.

Räknar jag som du föreslår så blir det inte så kul.
Det ser jag ju utan att ens göra en beräkning.
Nej det är klart att det inte kommer att bli så exakt, men fördelen med att räkna på lite längre sikt är ju att kortsiktiga diffar kan komma att jämna ut sig. Om du kollar exempelvis här http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33831.asp tror jag nog att vi kan räkna med mellan 1 och 5% inflation kommande 40 åren, och förhoppningsvis närmare 2 än 5. 2% tillväxt på slantarna är hysteriskt dåligt faktiskt. Här har du ju en säker referens, och notera räntan. Runt 4% i dagsläget. http://www.scb.se/templates/tableOrChart____32290.asp

EDIT: Som RobRoy säger, det ger ju en reell tillväxt på runt 2% som är att förvänta sig från ett riktigt safe sparande. Varför inte lite mer osäkra fonder? Du ska ju spara länge till.

EDIT2: Och byt sparande när det börjar närma sig.

jakke
2008-02-12, 22:05
http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2008/01/nnu-mer-rnta-p-rnta.html

Cilia
2008-02-12, 22:10
Nej det är klart att det inte kommer att bli så exakt, men fördelen med att räkna på lite längre sikt är ju att kortsiktiga diffar kan komma att jämna ut sig.
hhhmmm ok då
förlåt för att jag är mer skeptisk.
det många glömmer är att bästa sättet att förutspå framtiden är att titta på historien och då är det inte alltid så stabilt.





http://klirr-i-kassan.blogspot.com/2008/01/nnu-mer-rnta-p-rnta.html
Det där ser som utdrag ur några av mina gamla skolböcker.








Konstigt att jag verkar vara den enda här som tycker att dom är relativt ointetsägande. Läste en artikel härromdagen av en ekonomijournalist (tror jag det var) som tyckte man skulle skrota kuverten. Antar att han och jag är undantagen som bekräftar regeln *s*

Torwald
2008-02-12, 22:15
Den där länken var ju läsvärd, men knappast realistisk. Räntan kommer ju knappast att vara 4% om vi har 3% inflation...

Semiramis
2008-02-12, 22:18
Jag är också ett undantag. Jag ämnar försöka gå in på nätet och se hela min pension eftersom jag har en ganska stor del som arbetsgivaren betala också men jag gav upp när e-legitimationen inte fungerade. Jag får oranga kuvert och så andra kuvert från ett antal försäkringsgivare med olika slattar från olika system och jag gitter inte sätta mig in i det. Jag lägger dem i en låda och tänker att någon gång kanske jag orkar ta tag i det. Och jag jobbar ändå med försäkringar (om ock inte pensionsförsäkringar) :em:

Cilia
2008-02-12, 22:23
Jag är också ett undantag. Jag ämnar försöka gå in på nätet och se hela min pension eftersom jag har en ganska stor del som arbetsgivaren betala också men jag gav upp när e-legitimationen inte fungerade. Jag får oranga kuvert och så andra kuvert från ett antal försäkringsgivare med olika slattar från olika system och jag gitter inte sätta mig in i det. Jag lägger dem i en låda och tänker att någon gång kanske jag orkar ta tag i det. Och jag jobbar ändå med försäkringar (om ock inte pensionsförsäkringar) :em:
se där, två puckon!

jakke
2008-02-12, 22:36
Den där länken var ju läsvärd, men knappast realistisk. Räntan kommer ju knappast att vara 4% om vi har 3% inflation...

Det är väl så nu. Inflationen är väl dessutom över 3%

Tolkia
2008-02-12, 22:39
Vad gör ni med era oranga kuvert?
1. Sprättar upp.
2. Försöker förstå.
3. Misslyckas med 2.
4. Får diffusa obehagskänslor.
5. Lägger det på köksbordet i högen för "papper som förmodligen är viktiga".
6. Förtränger det x veckor.
7. Rensar bort det såsom varande "förmodligen viktigt men över bäst-före-datum" vid någon grundligare städning.
8. Glömmer skiten till nästa gång.

Torwald
2008-02-12, 22:47
jakke: Jo inflationen är för närvarande rätt hög. Vad den är just i år är ju inte särskilt intressant i ett längre perspektiv. Jag tror det är ganska enkelt att se en ganska tydlig trend i det här diagrammet:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33819.asp

Nilsjohan
2008-02-12, 23:09
kollar lite snabbt på innehållet. Annars så är jag rätt så aktiv med mitt PPM (byter några gånger per år) och har gjort aktiva val av tjänstepension mm...

Angel
2008-02-12, 23:31
Ja kan knappt planera va ja ska ha till middag...

Rhino
2008-02-13, 00:13
Präktighetsvarning på! *whistle* Jag sprättar det oranga kuvertet och förstår inte riktigt vad det står eller vad det betyder, däremot har jag pensionssparat privat nästan 100k. Jag antar det är bra, men förstår faktiskt inte exakt hur det fungerar heller. Har en viss känsla för att jag kommer behöva skatta även för dessa pengar den dag jag tar ut dem.

Torwald
2008-02-13, 00:21
Präktighetsvarning på! *whistle* Jag sprättar det oranga kuvertet och förstår inte riktigt vad det står eller vad det betyder, däremot har jag pensionssparat privat nästan 100k. Jag antar det är bra, men förstår faktiskt inte exakt hur det fungerar heller. Har en viss känsla för att jag kommer behöva skatta även för dessa pengar den dag jag tar ut dem.

Det beror på hur du sparar. Sparar du i en K-klassad försäkring så sparar du ju redan skattade pengar, de är skattefria att ta ut. Det vanligaste antar jag är att spara i p-klassade försäkringar, alltså mot skatteavdrag. Dessa får du betala inkomstskatt på när du tar ut.

Rhino
2008-02-13, 00:25
Det beror på hur du sparar. Sparar du i en K-klassad försäkring så sparar du ju redan skattade pengar, de är skattefria att ta ut. Det vanligaste antar jag är att spara i p-klassade försäkringar, alltså mot skatteavdrag. Dessa får du betala inkomstskatt på när du tar ut.

Ja, jag vet faktiskt inte. Kan inte ge något vettigare svar än att det är i Nordea och Skandia. :Virro

Och att jag fått automatiskt pengar tillbaka via deklarationen pga detta sparande varje år.

Cilia
2008-02-13, 09:04
Och att jag fått automatiskt pengar tillbaka via deklarationen pga detta sparande varje år.
Då är det det senare du sparar i.
Generellt säger man att ju längre man kan skjuta upp skatten desto bättre.

Rhino
2008-02-13, 09:09
Då är det det senare du sparar i.
Generellt säger man att ju längre man kan skjuta upp skatten desto bättre.

Okej, det är ju i och för sig bra! Men det känns ändå lite konstigt att behöva skatta för att få tillbaka sina egna pengar...

Det jag har ibland funderat på är om det finns något värde i sig att spara pengar i just ett privat pensionskonto, eller om det är bättre att istället lägga dem på ett vanligt sparkonto, där de är helt "mina".

Vad vinner jag egentligen på att spara dem just som pensionspengar?

En för- och nackdel kan ju vara det att jag ej kan ta ut dem i morgon för att köpa en ny TV, utan måste vänta. Men å andra sidan kan det ju uppstå ett läge där man verkligen behöver dem, och de då ej är åtkomliga förrän om typ 30 år.

Cilia
2008-02-13, 09:18
Okej, det är ju i och för sig bra! Men det känns ändå lite konstigt att behöva skatta för att få tillbaka sina egna pengar...

Det jag har ibland funderat på är om det finns något värde i sig att spara pengar i just ett privat pensionskonto, eller om det är bättre att istället lägga dem på ett vanligt sparkonto, där de är helt "mina".

Vad vinner jag egentligen på att spara dem just som pensionspengar?

En för- och nackdel kan ju vara det att jag ej kan ta ut dem i morgon för att köpa en ny TV, utan måste vänta. Men å andra sidan kan det ju uppstå ett läge där man verkligen behöver dem, och de då ej är åtkomliga förrän om typ 30 år.
Men du har ju aldrig skattat för dom!
Någongång måste du skatta annars skulle det bli helt skattefritt.

Många kombinerar vanligt sparande med pensionssparande dvs inte bara ha det ena. Du sparar ju för ett speciellt ändamål.

Idén är just att dom inte ska vara tillgängliga utan att du ska ha dom när du blir pensionär.

Osten80
2008-02-13, 09:22
Oftast åker det direkt i pappersinsamlingen.

pragmatist
2008-02-13, 09:23
Det jag har ibland funderat på är om det finns något värde i sig att spara pengar i just ett privat pensionskonto, eller om det är bättre att istället lägga dem på ett vanligt sparkonto, där de är helt "mina".

Kapitalförsäkring. Du slipper inte skatt men den blir klart lägre.

Vad vinner jag egentligen på att spara dem just som pensionspengar?

Du vinner en del om din grundinkomst är hög p.g.a. marginalskatteeffekten, men om den är lite lägre så är det ingen större fördel jämfört med andra sparformer.

Rhino
2008-02-13, 09:29
Men du har ju aldrig skattat för dom!
Någongång måste du skatta annars skulle det bli helt skattefritt.


Fast jag har ju faktiskt skattat på dem, när jag fick ut dessa pengar som lön. Som dessutom min arbetsgivare betalat skatt i sin tur på. Så visst är de väl skattade? Vad jag menar är om jag hade satt in exakt samma pengar på ett bankkonto hade jag kunnat ta ut dem om 30 år utan någon extra kostnad.

Just nu känns det som att de kommer bli trippelskattade?? :cryout: :)


Du vinner en del om din grundinkomst är hög p.g.a. marginalskatteeffekten, men om den är lite lägre så är det ingen större fördel jämfört med andra sparformer.

Jag har ganska hög lön, men vet förstås inget om marginalskatteeffekten! :Virro Vad innebär den? Eller när inträffar den?

Torwald
2008-02-13, 09:38
Fast jag har ju faktiskt skattat på dem, när jag fick ut dessa pengar som lön. Som dessutom min arbetsgivare betalat skatt i sin tur på. Så visst är de väl skattade? Vad jag menar är om jag hade satt in exakt samma pengar på ett bankkonto hade jag kunnat ta ut dem om 30 år utan någon extra kostnad.

Just nu känns det som att de kommer bli trippelskattade?? :cryout: :)



Jag har ganska hög lön, men vet förstås inget om marginalskatteeffekten! :Virro Vad innebär den? Eller när inträffar den?
Det betyder att du i marginalen (alltså på de sista slantarna) betalar mer skatt om du tjänar mycket pengar. Du vet, Sveriges skattesystem? Om du inte vet hur det fungerar tjänar du förmodligen inte tillräckligt mycket för att ha någon nytta av det ;)

Appropå din beskrivning ovan låter det som att du har P-klassade försäkringar till ditt sparande.

Lellan
2008-02-13, 09:43
1. Sprättar upp.
2. Försöker förstå.
3. Misslyckas med 2.
4. Får diffusa obehagskänslor.
5. Lägger det på köksbordet i högen för "papper som förmodligen är viktiga".
6. Förtränger det x veckor.
7. Rensar bort det såsom varande "förmodligen viktigt men över bäst-före-datum" vid någon grundligare städning.
8. Glömmer skiten till nästa gång.

Haha.. det där är ju jag. Typ vid nyår brukar det slängas. Då har det legat och varit "förmodligen viktigt" ett tag. Som om jag skulle få en uppenbarelse å fatta.. *screwy*

Rhino
2008-02-13, 09:49
Tack för hjälp med detta!

Det betyder att du i marginalen (alltså på de sista slantarna) betalar mer skatt om du tjänar mycket pengar. Du vet, Sveriges skattesystem? Om du inte vet hur det fungerar tjänar du förmodligen inte tillräckligt mycket för att ha någon nytta av det ;)


Jo, skattesystemet, har hört talas om det, men förstår ej hur det fungerar. Betalar det som de kräver av mig. :)

Med marginalskatt, är det samma sak som "statlig skatt"? Som väl är en extraskatt om når över någon viss gräns? Det är jag ganska säker på att jag betalar, men inte för att det spelar någon roll.

Cilia
2008-02-13, 09:54
Du vet, Sveriges skattesystem? Om du inte vet hur det fungerar tjänar du förmodligen inte tillräckligt mycket för att ha någon nytta av det ;)
Gud så arrogant.
Det är inte alla som orkar sätta sig in i det.

Cilia
2008-02-13, 09:56
Med marginalskatt, är det samma sak som "statlig skatt"? Som väl är en extraskatt om når över någon viss gräns? Det är jag ganska säker på att jag betalar, men inte för att det spelar någon roll.
Nej, marginalskatten är den skattesats du betalar på "sista" kronan.
Vi betalar skatt i en stege kan man säga.
Når du nästa steg så betalar du en högre %-sats på dom pengar över det steget. Ju högre upp på stegen du är ju mer tjänar du på att skjuta upp skatten dvs du får ut mer pengar som du kan placera.

Rhino
2008-02-13, 10:04
Når du nästa steg så betalar du en högre %-sats på dom pengar över det steget.

Ju högre upp på stegen du är ju mer tjänar du på att skjuta upp skatten dvs du får ut mer pengar som du kan placera.

Ok, tack för det, jag tror jag är med så här långt! Men.. detta med att skjuta upp skatten, eftersom jag faktiskt har betalat skatt på min inkomst - som jag sedan lägger en viss del till pensionssparande - hur skjuter jag egentligen upp skatten?

(Eller har det att göra med att jag automatiskt får tillbaka en del pengar via deklarationen?)

Cilia
2008-02-13, 10:08
Ok, tack för det, jag tror jag är med så här långt! Men.. detta med att skjuta upp skatten, eftersom jag faktiskt har betalat skatt på min inkomst - som jag sedan lägger en viss del till pensionssparande - hur skjuter jag egentligen upp skatten?

(Eller har det att göra med att jag automatiskt får tillbaka en del pengar via deklarationen?)
men du får ju tillbaka på skatten det du redan har betalat i skatt just för att du har valt att skjuta upp den via pensionsförsäkringssparande

Rhino
2008-02-13, 10:15
men du får ju tillbaka på skatten det du redan har betalat i skatt just för att du har valt att skjuta upp den via pensionsförsäkringssparande

Ok, det är alltså det jag får tillbaka på deklarationen! Okunnig och ointresserad som jag är har jag bara vetat att staten ger tillbaka en viss mängd pengar per år, men inte riktigt begripit varför. :)

Jag har fram till nu månadssparat 1600 kr vilket var någon form av gräns för något, kanske just för hur mycket man kunde få tillbaka på deklarationen?

Någonstans har jag också fått för mig att denna gräns nu kommer att sänkas?

pragmatist
2008-02-13, 10:27
Ok, det är alltså det jag får tillbaka på deklarationen! Okunnig och ointresserad som jag är har jag bara vetat att staten ger tillbaka en viss mängd pengar per år, men inte riktigt begripit varför. :)

Jag har fram till nu månadssparat 1600 kr vilket var någon form av gräns för något, kanske just för hur mycket man kunde få tillbaka på deklarationen?

Någonstans har jag också fått för mig att denna gräns nu kommer att sänkas?

Maxavdraget för pensionsförsäkring kommer under 2008 vara 12,000:- istället för som tidigare ett halvt prisbasbelopp med tillägg av 5 procent av tjänsteinkomst mellan 10 och 20 prisbasbelopp. Det finns alltså ingen skattemässig poäng med att pensionsspara mer än 1,000:- per månad under 2008.

Cilia
2008-02-13, 10:27
Japp det är gränsen för vad du får tillbaka förutsatt att du inte tjänar mer pengar. Jag har inte alla gränser i huvudet men tjänar du över (tror det är 7,5 basbelopp) så får du spara upp till 10 % (tror jag). Längesen jag kollade på det där.


edit: se där, andra kan mer och är före. läs det istället

Rhino
2008-02-13, 10:36
Det finns alltså ingen skattemässig poäng med att pensionsspara mer än 1,000:- per månad under 2008.

Mm, det var ungefär det jag hade en känsla av.

Nu kommer jag dessutom vara pappaledig under nästan ett halvår och leva knapert, så då kommer pensionssparandet ställas in helt! :)

Mirre
2008-02-13, 11:11
Notera att avdragsutrymmet för pensionssparande är sänkt till 12 000kr per år. Du som sparar 1600kr per månad ska omgående sänka ditt sparande. Du ska aldrig spara mer i en pensionsförsäkring än vad du kan göra i avdrag.

Om du tjänar mycket idag så kan du alltså passa på att spara en tusing i månaden i privat pensionsförsäkring om du inte har bra tjänstepensioner via din arbetsgivare. Privat pensionsförsäkring/IPS, är inget jag personligen vill sitta och rekommendera generellt utan det är högst individuellt om man ska spara i just den sparformen. När du sätter in pengar kan du alltså göra avdrag. Under tiden pengarna är placerade betalar du fn 0,62% i skatt till staten samt avgifter till pensionssparinstitutet. Vid uttag läggs utbetalningen på toppen av din pension och du betalar inkomstskatt på beloppet. Försäkringsbolag samt staten tjänar alltså på att du gör avdraget och lägger pengarna i deras ägo i x antal år.

Alternativet är, precis som någon tidigare har skrivit, att spara i en kapitalförsäkring. Där sätter du in kapital utan möjlighet till avdrag, betalar en schablonskatt på fn 1,12% av värdet per den 1 jan och när du tar ut kapitalet betalar du inget alls och slipper alltså reavinstskatt på uppgången. Avkastningskravet/breakeven är strax under 3,8% jämfört med om du skulle ha en vanlig depå. Om du bara sparar i räntepapper är kapitalförsäkring inte att rekommendera eftersom ränteprodukter generellt inte ger mer än avkastningskravet.

Personligen så sparar jag i en kapitalförsäkring eftersom min arbetsgivare är generös och betalar in till min tjänstepension. Eftersom jag inte vet vad min marginalskatt kommer att vara när jag går i pension men har helt ok lön samt pensionsinbetalningar idag, så vill jag inte ta risken att betala ännu mer i skatt när jag tar ut min pension, om 34 år :D .Jag jobbar personligen hellre med skattade pengar istället för att skjuta skatt framför mig och ha en latent skatteskuld till staten, därav valet av privat sparande i kapitalförsäkring.

Torwald
2008-02-13, 13:34
Cilia, det var väl inte arrogant, jag skämtade ju bara. Jag skrev ju hur det fungerade. Om man betalar 57% marginalskatt har man ju också förhoppningsvis koll på varför, det var bara det jag menade.

KlopFer
2008-02-13, 13:52
Varför börja spara tidigt? vet ju ändå inte om jag lever när jag är 50 så kan likagärna använda mina pengar till annat.

Om jag senare får familj, barn osv kommer jag dock börja spara. Men innan det? hell no :D

Fast nu svara jag inte på din fråga direkt, men ah kände för att skriva av mig:)

Osten80
2008-02-13, 14:14
Det skulle vara ett rent under om jag lyckas överleva till 65.
Jag kan inte se det framför mig.

Rhino
2008-02-13, 15:09
Alternativet är, precis som någon tidigare har skrivit, att spara i en kapitalförsäkring. Där sätter du in kapital utan möjlighet till avdrag, betalar en schablonskatt på fn 1,12% av värdet per den 1 jan och när du tar ut kapitalet betalar du inget alls och slipper alltså reavinstskatt på uppgången. Avkastningskravet/breakeven är strax under 3,8% jämfört med om du skulle ha en vanlig depå. Om du bara sparar i räntepapper är kapitalförsäkring inte att rekommendera eftersom ränteprodukter generellt inte ger mer än avkastningskravet.

Tack för mycket bra information! Kanske skall ta och fundera lite på vad som är lämpligast framöver.


så vill jag inte ta risken att betala ännu mer i skatt när jag tar ut min pension, om 34 år :D

Då har du ju långt kvar! Jag går i pension i dag om exakt 32 år. :)

Om man betalar 57% marginalskatt har man ju också förhoppningsvis koll på varför, det var bara det jag menade.

Nu vet jag fortfarande inte exakt vad jag betalar eller varför, men grejen är att arbetsgivaren drar ju av skatten åt en och jag får en viss summa pengar varje månad - med skatten avdragen på ett förhoppningsvis korrekt sätt. Så länge detta sköts av någon annan (dvs om man ej är egen företagare) så känns det som att det inte spelar någon roll om jag vet varför en viss mängd skatt dras.

Snafu
2008-02-13, 15:22
Huä jag borde pensionsspara. Det får bli vid nästa löneökning. Men det sa jag vid förra också.

Huäää.

Mirre
2008-02-13, 15:33
Då har du ju långt kvar! Jag går i pension i dag om exakt 32 år. :)


Grattis!

Ja, bara 32 år kvar är inte så kul, gamling! :D

Rhino
2008-02-13, 15:41
Grattis!

Tack!! *cupid*


Ja, bara 32 år kvar är inte så kul, gamling! :D

Nja, säg inte det. När jag då är 65 och kan sitta och lata mig så behöver du jobba två hela år till! Då kommer det vara skönt. ;)

Mirre
2008-02-13, 15:46
Nja, säg inte det. När jag då är 65 och kan sitta och lata mig så behöver du jobba två hela år till! Då kommer det vara skönt. ;)
Rent hypotetiskt ska jag ju jobba i ytterligare 32 år men i praktiken tänker jag inte jobba mer än fram till 60. Det innebär alltså att jag kan lata mig i tre år innan du kan börja lata dig. :D

Rhino
2008-02-13, 16:01
Rent hypotetiskt ska jag ju jobba i ytterligare 32 år men i praktiken tänker jag inte jobba mer än fram till 60. Det innebär alltså att jag kan lata mig i tre år innan du kan börja lata dig. :D

Damn! Jag har dock ej grubblat så mycket på om jag skall köra någon tidigare pensionsålder (det känns ju ändå som det är ett bra tag kvar...), men jag blev lite chockad när jag i det så kallade oranga kuvertet i går såg saker i stil med "du får X kronor i pension om du jobbar fram tills 71 års ålder".

Det känns gammalt! Vill staten verkligen att vi skall jobba så länge?

Torwald
2008-02-13, 16:15
Nu vet jag fortfarande inte exakt vad jag betalar eller varför, men grejen är att arbetsgivaren drar ju av skatten åt en och jag får en viss summa pengar varje månad - med skatten avdragen på ett förhoppningsvis korrekt sätt. Så länge detta sköts av någon annan (dvs om man ej är egen företagare) så känns det som att det inte spelar någon roll om jag vet varför en viss mängd skatt dras.
Jag är ledsen om jag lät otrevlig, det var inte alls så jag menar. Jag tycker dock att det är en aning naivt att inte försöka sätta sig in i vad det är man betalar egentligen. Det framgår ju ändå ganska tydligt av lönebeskedet. Som du själv sa får du ju tillbaka pengar på deklarationen, och kanske har du lån (och därmed räntor att betala) som du också gör skatteavdrag för. Då kan det ju vara värt att ha åtminstone en grundläggande insikt, så att du kan avgöra om du får tillbaka tillräckligt mycket pengar, om inte annat.
Saxat från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalskatt):

Beloppsgränser
För svenska skattebetalare gäller 2006 att för inkomster upp till 317 700 kr om året tas endast kommunalskatt ut vilket ger en marginalskatt på 30-32 procent (beroende på kommunal skattesats). På lönedelar över 317 700 kr tillkommer statlig skatt på 20 procent vilket ger en marginalskatt på 50-52. Slutligen, på lönedelar över 472 300 kr tillkommer dessutom en värnskatt på 5 procentenheter vilket ger en slutlig marginalskatt på 55-57.

Ungefärlig marginalskatt i Sverige 2006 Inkomst (SEK) Skattesats (procent)
-317 700 => 30-32%
317 700-472 300 => 50-52%
472 300- => 55-57%

(SIC)

Hoppas att det hjälpte något.

Torwald
2008-02-13, 16:18
För övrigt står det såvitt jag vet fel i Wikipediaartikeln. De sista 5 procenten heter inte värnskatt längre, värnskatten avskaffades 1999. Det heter väl bara statlig inkomstskatt eller något nu, eller möjligen Den nya värnskatten.

Rhino
2008-02-13, 16:26
Jag är ledsen om jag lät otrevlig, det var inte alls så jag menar. Jag tycker dock att det är en aning naivt att inte försöka sätta sig in i vad det är man betalar egentligen.

Det är helt lugnt! Jag uppfattade det inte illa!

Jag kan också till viss del hålla med om att det kan verka konstigt att inte veta vad eller varför jag betalar skatt, men jag känner verkligen inte att jag orkar bry mig. Det känns helt enkelt för "besvärligt" och jag utgår från att det som står i lönespecifikationen (dvs av arbetsgivaren avdragen skatt) och i deklarationen är korrekt. Jag betalar och ser glad ut. :)

I höst byter jag jobb och då blir det tydligen (enligt din länk) till att betala de högsta procentsatserna där, men jag litar på att den nya arbetsgivaren räknar ut denna skatt på ett korrekt sätt, haha!