handdator

Visa fullständig version : Bänkpress 1-3 reps??


Klicken
2008-02-12, 18:57
Jo jag undrar är det lönt att köra bänkpress om man bara klarar 1-3 reps? Eller borde jag sänka vikterna?

regus
2008-02-12, 18:58
Vad vill du ha ut av träningen?

Klicken
2008-02-12, 19:00
Vad vill du ha ut av träningen?

Jag vill bli starkare, så stark som möjligt. Jag tycker förövrigt det är svårt att öka i bänk, har stått stilla ett tag nu.

virre678
2008-02-12, 19:14
Jag vill bli starkare, så stark som möjligt. Jag tycker förövrigt det är svårt att öka i bänk, har stått stilla ett tag nu.
Då är det inte "dåligt" att köra 1-3 reps, tycker dock själv att 2-6 fungerar bra då jag inte tycker att det ger så mycket att köra singlar varje pass även om det kan vara enormt roligt. Men variera vikten och repsen så kommer du nog ökningarna. Kör på och ÄT MYCKET så kommer de bli toppen

mini
2008-02-12, 19:19
Du har väl inte tränat så änge? Jag tycker inte att nybörjare ska köra singlar/lågreps, det bäddar för problem med senor och leder. Låt det ta lite tid, sänk vikten, träna teknik och komplettera med andra övningar som kan hjälpa dig att blir bättre i bänk.

Jacksatan
2008-02-12, 19:21
Du har väl inte tränat så änge? Jag tycker inte att nybörjare ska köra singlar/lågreps, det bäddar för problem med senor och leder. Låt det ta lite tid, sänk vikten, träna teknik och komplettera med andra övningar som kan hjälpa dig att blir bättre i bänk.

Det är nog lättare att överbelasta nervsystemet(alla nybörjare kör väl i princip failiure i varje set?) och vila för kort tid också, när man inte känner sin kropp så bra. Jag skulle, som du säger, rekommendera att höja repsen något.

Klicken
2008-02-12, 19:29
Du har väl inte tränat så änge? Jag tycker inte att nybörjare ska köra singlar/lågreps, det bäddar för problem med senor och leder. Låt det ta lite tid, sänk vikten, träna teknik och komplettera med andra övningar som kan hjälpa dig att blir bättre i bänk.

Nej det stämmer jag är snart inne på ungefär 5 månader. Hur länge ska man vänta för att börja köra lågreps då på ett ungefär? Vad för andra övningar finns det att som kan hjälpa mig att bli bättre i bänk?:)

mini
2008-02-12, 19:34
Nej det stämmer jag är snart inne på ungefär 5 månader. Hur länge ska man vänta för att börja köra lågreps då på ett ungefär? Vad för andra övningar finns det att som kan hjälpa mig att bli bättre i bänk?:)

Jag tycker att du ska vänta tills du har koll på lite mer teori och har fått tekniken kollad. Svårt att säga exakt efter hur lång tid.

Vad du ska träna för att hjälpa bänken beror på varför du inte ökar. Triceps och bröst primärt, lats sekundärt skulle jag säga. Det kan också vara en teknikfråga, eller att du inte äter ordentligt, eller något annat. Byt ut bänken mot hantelpress några veckor, gå tillbaka och kolla om något hänt med bänkpressen.

Klicken
2008-02-12, 19:38
Jag tycker att du ska vänta tills du har koll på lite mer teori och har fått tekniken kollad. Svårt att säga exakt efter hur lång tid.

Vad du ska träna för att hjälpa bänken beror på varför du inte ökar. Triceps och bröst primärt, lats sekundärt skulle jag säga. Det kan också vara en teknikfråga, eller att du inte äter ordentligt, eller något annat. Byt ut bänken mot hantelpress några veckor, gå tillbaka och kolla om något hänt med bänkpressen.

Okej jag får göra det, tack

gymboken
2008-02-13, 11:11
Jo jag undrar är det lönt att köra bänkpress om man bara klarar 1-3 reps? Eller borde jag sänka vikterna?

Om du har svårt att lägga upp schema / öka i bänkmomentet skulle jag rekommendera mm2k's upplägg;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=92512

Har ökat väldigt bra med detta schema och tränat övriga muskelgrupper som vanligt.

ChrisDEFC
2008-02-13, 13:56
Byt ut bänken mot hantelpress några veckor, gå tillbaka och kolla om något hänt med bänkpressen.

+1 samt kötta på lite på triceps! kör bara hantelpressar och variera lutning på bänken :thumbup:

Timme
2008-02-13, 14:17
Jag skulle rekomendera att du sänker vikterna och gör 5or för att sedan sänka till 3or.

Du börjar på en lätt vikt som du gör 3 set med 5 reps i varje. Öka vikten med 2.5kg varje vecka och fortsätt göra 5or. När du inte kan öka mer och fortfarande göra 5or så ökar du ändå men gör 3or.

Typ såhär:

3set 5reps på 40kg
3set 5reps på 42.5kg
3set 5reps på 45kg
3set 5reps på 47.5kg
3set 5reps på 50kg
3set 3reps på 52.5
3set 3reps på 55
3set 3reps på 57.5
3set 3reps på 60

När man kommer till 60 kan man börja om med 5or men börja denna gång på en högre vikt än 40. Kanske 50?

Klicken
2008-02-13, 20:17
Tack för alla tips, skit snällt av er att hjälpa en ny börjare med sina från och till dumma frågor :)

larkan
2008-02-14, 08:47
6 reps passar bäst för mig, men en sak som jag måste tillägga, det är inte bra att faila på övningar så ta häldre vikter som du kan behärska

Ganymedes
2008-02-14, 13:15
6 reps passar bäst för mig, men en sak som jag måste tillägga, det är inte bra att faila på övningar så ta häldre vikter som du kan behärska

Det är inte nödvändigtvis dåligt med fail heller. Att däremot köra till fail allt för ofta, DET är inte bra. Ville bara förtydliga det (för jag antar att det är så du menar?).

Ondskapelsen
2008-02-14, 13:41
Kan någon förklara det positiva i failureträning över huvudtaget :S?

bubbe
2008-02-14, 13:42
Kan någon förklara det positiva i failureträning över huvudtaget :S?

Man når sitt riktiga max?

kanske inte så positiv poäng, men för någon kanske det är positivt iaf.

Clarkolofsson
2008-02-14, 14:07
Alltid träna till failure om man är under uppbyggnadsfas. Många som förespråkar att man inte skall göra det, för man "tröttar" ut nervsystemet. Bull shit. Träna skiten ur kroppen och ta en vilovecka var 8vecka istället.

Timme
2008-02-14, 14:39
Alltid träna till failure om man är under uppbyggnadsfas. Många som förespråkar att man inte skall göra det, för man "tröttar" ut nervsystemet. Bull shit. Träna skiten ur kroppen och ta en vilovecka var 8vecka istället.

Eller så tränar man sig inte sönder och samman och tar en vilovecka 2gånger/år

Klicken
2008-02-14, 15:16
Huh, ursäkta men vad menas med failure?

Clarkolofsson
2008-02-14, 15:24
Eller så tränar man sig inte sönder och samman och tar en vilovecka 2gånger/år

Upp till var och en.

EkarN
2008-02-14, 16:29
Jag vill bli starkare, så stark som möjligt. Jag tycker förövrigt det är svårt att öka i bänk, har stått stilla ett tag nu.

KAnske övertränat dig, prova att sänka vikterna och köra högreps ett tag, alternativt t.o.m byta övning ett tag, för att variera lite.

mr ruhl
2008-02-14, 17:06
Kan någon förklara det positiva i failureträning över huvudtaget :S?

kan nån förklara vad som är negativt? och inte nåt jävla teoretiskt skit utan nåt som folk verkligen märkt är negativt

Food_rulez
2008-02-14, 19:02
kan nån förklara vad som är negativt? och inte nåt jävla teoretiskt skit utan nåt som folk verkligen märkt är negativt

man kan råka lägga av en brakare. De gör iofs jag redan på uppvärmningen.

Alexton
2008-02-14, 21:02
Jag skulle byta övning och köra lite hantelpressar ett tag, variera lite bröstövningar.

Timme
2008-02-14, 21:49
kan nån förklara vad som är negativt? och inte nåt jävla teoretiskt skit utan nåt som folk verkligen märkt är negativt

Man blir totalt nedslagen fysiks och psykiskt.

Man blir trött och seg. Ingen explosivitet kvar i musklerna och man känner sig aldrig "pigg" i musklerna när det är dags för nästa pass.

Så upplever jag det hela i alla fall.

Hade jag smakat på dunderhonungen så hade det kanske inte varit lika negativt med träning till failure men dunderhonung är något jag inte tänker röra.

mr ruhl
2008-02-14, 22:00
Man blir totalt nedslagen fysiks och psykiskt.

Man blir trött och seg. Ingen explosivitet kvar i musklerna och man känner sig aldrig "pigg" i musklerna när det är dags för nästa pass.

Så upplever jag det hela i alla fall.

Hade jag smakat på dunderhonungen så hade det kanske inte varit lika negativt med träning till failure men dunderhonung är något jag inte tänker röra.

ja vi är väl skapta olika, jag har aldrig upplevt dom saker du skriver och det utan dunderhonung här med. jaja funkar det inte för dig så ska du såklart inte köra så men som sagt alla är vi olika..

Timme
2008-02-14, 23:01
ja vi är väl skapta olika, jag har aldrig upplevt dom saker du skriver och det utan dunderhonung här med. jaja funkar det inte för dig så ska du såklart inte köra så men som sagt alla är vi olika..

För en styrkelyftare så är failure den värsta mardrömmen ska du veta :D

Bommar jag ett lyft gråter jag konstant i ett antal dagar *cry*

130kg finsk sisu
2008-02-14, 23:26
Skrev detta i en annan tråd, tycker det passar här oxå:
Mitt tips hämtar jag från min egen bakgrund, tipset:
Läs runt i litteratur och internet. Pröva, var inte främmande för något utan pröva DET SOM DU FINNER INTRESSANT. Träna hellre för lite än för mycket.
Om du vill öka just i bänkpress så skall man tänka "hela (över)kroppen lyfter i bänkpress" inte nåt trams att man lyfter bänkpress med bröst eller bröst/triceps. Stärk hela överkroppen och du kommer att öka i bänkpress.

Bönne
2008-02-14, 23:26
Kört bänk 1-2 gånger i veckan, bröstträning totalt 2-3 gånger i veckan (helkroppspass). En bröstövning per pass. Varannat pass har varit bänk.

Kört tre set (på tyngsta möjliga vikt), som högst 3 reps då det gäller bänk - övriga övningar max 6 reps, för det mesta kring 4a. I och med att jag alltid kört på tyngsta möjliga vikt, så hade det blivit failur ungefär varannat pass. Har personligen inte upplevt något negativt, ökat och gått om tidigare personbästa med 5kg, på en lägre kroppsvikt.

Klicken
2008-02-14, 23:31
Vad är failure för andra gången?:)

Bönne
2008-02-14, 23:54
Vad är failure för andra gången?:)En repitition där man inte klarar av att avsluta den positiva fasen.

Klicken
2008-02-14, 23:57
En repitition där man inte klarar av att avsluta den positiva fasen.

Okej, men vad menas med positiva fasen då? Prata svenska tack :)

tntballe
2008-02-15, 00:02
när du inte klarar att pressa upp stången.

Klicken
2008-02-15, 00:09
Jaha tack så mycket båda två.

mr ruhl
2008-02-15, 13:24
För en styrkelyftare så är failure den värsta mardrömmen ska du veta :D

Bommar jag ett lyft gråter jag konstant i ett antal dagar *cry*

haha ja då är det ju tur att man inte är styrkelyftare då :D

Timme
2008-02-15, 13:33
haha ja då är det ju tur att man inte är styrkelyftare då :D

Ja det är väl det ända negativa med styrkelyft :D Men blir somsagt totalt krossad av att faila.

kavalen
2008-02-15, 14:12
Jag kan inte förstå varför folk håller på och envisas med flera bröstpass per vecka etc etc. Kör bröst en gång per vecka så mycket man orkar till failure, sen väntar man tills samma dag nästa vecka, då är man utvilad och pigg samt slipper vara trött och få skador. Är det så svårt att förstå, man ska inte köra bröst två eller flera gånger i veckan. antingen kör man pricnipen månadag till fredag olika musklegrupper så varje får 1 veckas vila eller så lägger man upp det på två pass i veckan dvs under och överkropp. jag maxar på varenda passoch orkar det också, just för att jag har 6 dagars vila emellan.

bubbe
2008-02-15, 14:21
Jag kan inte förstå varför folk håller på och envisas med flera bröstpass per vecka etc etc. Kör bröst en gång per vecka så mycket man orkar till failure, sen väntar man tills samma dag nästa vecka, då är man utvilad och pigg samt slipper vara trött och få skador. Är det så svårt att förstå, man ska inte köra bröst två eller flera gånger i veckan. antingen kör man pricnipen månadag till fredag olika musklegrupper så varje får 1 veckas vila eller så lägger man upp det på två pass i veckan dvs under och överkropp. jag maxar på varenda passoch orkar det också, just för att jag har 6 dagars vila emellan.

Låter inget vidare i mina öron, fast å andra sidan kanske du har hittat just din melodi. Jag själv skulle stagnera efter 3-6 veckor med en sådan ensidig negativ träning.


Fördelen med att träna som styrkelyftare ifall man primärt är ute efter att bli starkare, är att träningen blir mer strukturerad och målinriktad på ett sätt som bevisligen fungerar för massor av människor.

130kg finsk sisu
2008-02-15, 14:30
Jag kan inte förstå varför folk håller på och envisas med flera bröstpass per vecka etc etc. Kör bröst en gång per vecka så mycket man orkar till failure, sen väntar man tills samma dag nästa vecka, då är man utvilad och pigg samt slipper vara trött och få skador. Är det så svårt att förstå, man ska inte köra bröst två eller flera gånger i veckan. antingen kör man pricnipen månadag till fredag olika musklegrupper så varje får 1 veckas vila eller så lägger man upp det på två pass i veckan dvs under och överkropp. jag maxar på varenda passoch orkar det också, just för att jag har 6 dagars vila emellan.
Bröst?

bubbe
2008-02-15, 14:37
Bröst?

Starka bröst = stark i bänkpress (dvs kör mycket pecdec, flies och hantlar) :laugh:

bertbert
2008-02-15, 14:40
Jag kan inte förstå varför folk håller på och envisas med flera bröstpass per vecka etc etc. Kör bröst en gång per vecka så mycket man orkar till failure, sen väntar man tills samma dag nästa vecka, då är man utvilad och pigg samt slipper vara trött och få skador. Är det så svårt att förstå, man ska inte köra bröst två eller flera gånger i veckan. antingen kör man pricnipen månadag till fredag olika musklegrupper så varje får 1 veckas vila eller så lägger man upp det på två pass i veckan dvs under och överkropp. jag maxar på varenda passoch orkar det också, just för att jag har 6 dagars vila emellan.

Det där är dåliga råd. Jag ökar mycket bättre på två eller till och med tre "bröst"pass i veckan än bara ett.

jwzrd
2008-02-15, 14:56
Jag kan inte förstå varför folk håller på och envisas med flera bröstpass per vecka etc etc. Kör bröst en gång per vecka så mycket man orkar till failure, sen väntar man tills samma dag nästa vecka, då är man utvilad och pigg samt slipper vara trött och få skador. Är det så svårt att förstå, man ska inte köra bröst två eller flera gånger i veckan. antingen kör man pricnipen månadag till fredag olika musklegrupper så varje får 1 veckas vila eller så lägger man upp det på två pass i veckan dvs under och överkropp. jag maxar på varenda passoch orkar det också, just för att jag har 6 dagars vila emellan.

Jag som tränar bänkpress och bröst tre dagar i veckan och ökar, vad gör jag för fel då?

bubbe
2008-02-15, 14:57
Jag som tränar bänkpress och bröst tre dagar i veckan och ökar, vad gör jag för fel då?

Att du inte går till fail varje "bröst" pass :smash:

jwzrd
2008-02-15, 14:58
Att du inte går till fail varje "bröst" pass :smash:

Faktum är att jag faktiskt gjorde det hela november och december. 5x10 i hantelpressen (en riktig bröstövning) där jag failade sista reppet typ sista 2-3 setten.

bubbe
2008-02-15, 15:08
Faktum är att jag faktiskt gjorde det hela november och december. 5x10 i hantelpressen (en riktig bröstövning) där jag failade sista reppet typ sista 2-3 setten.

Åååååh, bröstmaffia *whistle*

jwzrd
2008-02-15, 15:09
Åååååh, bröstmaffia *whistle*

Ja jag vet. Det var fel av mig att bli bättre i bänkpress genom att träna bröstet och det till failure och FÖR MÅNGA gånger i veckan. Jag ska rätta mig :/

bubbe
2008-02-15, 15:14
Ja jag vet. Det var fel av mig att bli bättre i bänkpress genom att träna bröstet och det till failure och FÖR MÅNGA gånger i veckan. Jag ska rätta mig :/

what ever gets your motor running *cupid*

Vad jag ville främst ville lyfta fram, var att inte vara enkelspårig. Så länge resultaten går uppåt, så gör man något rätt. Ett ombyte i träningen så som du har gjort ser jag som positivt, problemet är när man får en övertro på vissa saker och totalt snöar in på en enda sak.


edit: plus en hel del retas......

IggaN
2008-02-15, 15:15
En liten fråga, ska man inte ta ner stången ända till den nuddar brösten, alltså för bäst muskelutveckling, inget SL lyft?

bubbe
2008-02-15, 15:16
En liten fråga, ska man inte ta ner stången ända till den nuddar brösten, alltså för bäst muskelutveckling, inget SL lyft?

vad är ett SL-lyft, inte nudda brösten?

jwzrd
2008-02-15, 15:18
what ever gets your motor running *cupid*

Vad jag ville främst ville lyfta fram, var att inte vara enkelspårig. Så länge resultaten går uppåt, så gör man något rätt. Ett ombyte i träningen så som du har gjort ser jag som positivt, problemet är när man får en övertro på vissa saker och totalt snöar in på en enda sak.

Ja! Och om man dessutom går och lipar i flera dagar efter ett bommat lyft så är detta inte för att failure-träning är dåligt utan för att man har en dålig mental inställning till sin träning, sina mål och hur man hanterar att inte klara dem. Nog är det t ex alltid med i beräkningarna att man kommer att nå sina begränsningar? Man blir (och bör bli!) förbannad om man bommar men sen måste man gruppera om direkt. Man missar att lära sig miljarder saker om man inte testar för att man redan på förhand bestämt att något är direkt ofördelaktigt - särskilt om man tycker sig ha allt klart för sig när man är 17/för att Hubert på forumet säger så.

Jacksatan
2008-02-15, 15:25
Ja jag vet. Det var fel av mig att bli bättre i bänkpress genom att träna bröstet och det till failure och FÖR MÅNGA gånger i veckan. Jag ska rätta mig :/


Jag vill gärna lägga till att även jag fått bra ökningar i bänkpress genom att varva och vissa perioder köra hantelpressar för att sedan gå tillbaka till bänkpressen. Så jag kör en gammal hederlig +1 på dig.
Edit: Aja, du snackade mest om att du körde bröst fler dagar i veckan. men för fan, jag plusettar det också.

jwzrd
2008-02-15, 15:27
Jag vill gärna lägga till att även jag fått bra ökningar i bänkpress genom att varva och vissa perioder köra hantelpressar för att sedan gå tillbaka till bänkpressen. Så jag kör en gammal hederlig +1 på dig.

Jag körde en satans massa bänkpress och lite dips också men bara hantelpress och dips till failure.

bubbe
2008-02-15, 15:29
Jag vill gärna lägga till att även jag fått bra ökningar i bänkpress genom att varva och vissa perioder köra hantelpressar för att sedan gå tillbaka till bänkpressen. Så jag kör en gammal hederlig +1 på dig.

Grejen är den att det finns massor av övningar man kan slänga in för att byta ut ett tag om man har fastnat i ett för enkelspårigt bänkpresschema. Jag ser inte hantelpress som ett mirakelmedel mot stagnation i bänk, utan som ett medelmåttigt sätt att bryta av ensidig träning.

IggaN
2008-02-15, 15:30
vad är ett SL-lyft, inte nudda brösten?

Ingen aning :em: Det jag undrade var hur man ska köra för bästa bröstutvecklingen, och inte vad reglerna inom SL är.

bubbe
2008-02-15, 15:34
Ingen aning :em: Det jag undrade var hur man ska köra för bästa bröstutvecklingen, och inte vad reglerna inom SL är.

Aha!

Bänkpress är en bra "bröst"övning därför att den är mångsidig och tränar en stor del av överkroppen. SL innehåller bänkpress som tävlingsmoment, därför är många SLare väldigt starka i just bänk.

Hur man får störst bröst vet jag dock inte......

Timme
2008-02-15, 15:42
Jag kan inte förstå varför folk håller på och envisas med flera bröstpass per vecka etc etc. Kör bröst en gång per vecka så mycket man orkar till failure, sen väntar man tills samma dag nästa vecka, då är man utvilad och pigg samt slipper vara trött och få skador. Är det så svårt att förstå, man ska inte köra bröst två eller flera gånger i veckan. antingen kör man pricnipen månadag till fredag olika musklegrupper så varje får 1 veckas vila eller så lägger man upp det på två pass i veckan dvs under och överkropp. jag maxar på varenda passoch orkar det också, just för att jag har 6 dagars vila emellan.

Du verkar inte ha så mycket koll :)

Timme
2008-02-15, 15:45
Ja! Och om man dessutom går och lipar i flera dagar efter ett bommat lyft så är detta inte för att failure-träning är dåligt utan för att man har en dålig mental inställning till sin träning, sina mål och hur man hanterar att inte klara dem. Nog är det t ex alltid med i beräkningarna att man kommer att nå sina begränsningar? Man blir (och bör bli!) förbannad om man bommar men sen måste man gruppera om direkt. Man missar att lära sig miljarder saker om man inte testar för att man redan på förhand bestämt att något är direkt ofördelaktigt - särskilt om man tycker sig ha allt klart för sig när man är 17/för att Hubert på forumet säger så.

Jag överdrev visserligen med mitt lipande. Ett +1 får du av mig för detta inlägg.