handdator

Visa fullständig version : Grönt te


Hermes
2003-05-14, 17:26
Hur smakar grönt te, är det gott? Jag tycker absolut inte om typ earl grey ...påminner smakerna om varandra? Jag funderar på att sticka ner på affären och inhandla, men tänkte höra mig för först.

ivandrago
2003-05-14, 18:04
jag gillar det! köper friggs gröna te med vaniljsmak. Smakar inte så jättemycket, men gott ändå!

jochen
2004-09-23, 20:10
köp twinnings gröna te.. finns i paket med 4-5 olika smaker i paketet.. smakar riktigt bra.. smakade ett annat märke innan o det smakade verkligen urk så om du provar nåt märke och inte gillar det så prova ett annat =)

läste att man ska låta påsen dra i minst 3min för att alla antioxidanter och grejjer ska komma fram ordentligt, läste även att svart te kan vara minst lika bra, jag dricker båda.

Zodd
2004-09-23, 20:41
Grönt te är gott, om du ser en teförpackning med en drake på så rekommenderar jag det. :thumbup:

Doctor Snuggles
2004-09-23, 20:51
Det absolut bästa är japanskt grönt te, Sencha eller Genmaicha. Det sistnämda är sencha med rostade riskorn, samma slags te man får på sushi restauranger. Sitter och dricker det just nu. :cheers:
Det kan man dock inte inhandla på konsum. ;)

Tolkia
2004-09-23, 21:19
Hur smakar grönt te, är det gott? Jag tycker absolut inte om typ earl grey ...påminner smakerna om varandra?
Om det är gott eller inte är väl en smaksak ... det är ganska stor skillnad på olika sorter; vissa tycker jag mest smakar som kokt gräs, vissa smakar fräscht och gott. Varken dåligt eller gott grönt te smakar dock som svart te. Var inte alltför snål när du handlar; även dyrt te är ganska billigt per liter, och "'bättre" sorter smakar också bättre. Undvik påste; det är typ skräpet som de sopar ihop efter att ha förpackat lösviktsteet ...

F.ö. är det mycket möjligt att det är smaksättningen du inte gillar med Earl Grey; det smakar ju rätt kraftigt av bitter bergamottolja. INte dåligt, tycker te-omanen Tolkia, men skillnaden jämfört med "rent" te eller andra smaksättningar är definitivt STOR.

jochen
2004-09-24, 06:09
Undvik påste; det är typ skräpet som de sopar ihop efter att ha förpackat lösviktsteet ...

hur vet du det? eller gissar du bara...

Tolkia
2004-09-24, 07:50
Jag har läst det någonstans ... kommer tyvärr inte ihåg var (det var ett par år sedan), men jag vill minnas att jag uppevde källan som seriös (nej, det var inte Aftonbladet eller Sexpressen ...). Hur bokstavligt man skall ta "sopar upp" kan man säkert diskutera, men med tanke på strukturen på påste resp. lösviktste och hur de uppför sig vid tebryggningen verkar det inte alltför orimligt att portionspåsarnas innehåll är det som s.a.s. är för "litet och skräpigt" för att gå i storpåse (kolla i botten på lösviktspåsen ...).

Doktorn
2004-09-24, 15:56
Jag har hört att grönt te kan vara skadligt. Att det kan ersätta någon av baserna (kommer inte ihåg vilken) i DNA molekylen...Och det låter väl inte så bra....

Doctor Snuggles
2004-09-24, 17:13
Jag har hört att grönt te kan vara skadligt. Att det kan ersätta någon av baserna (kommer inte ihåg vilken) i DNA molekylen...Och det låter väl inte så bra....
Låter som en vandringssägen. Finns mycket studier gjorda på de positiva effekterna av grönt te.
http://www.supplementwatch.com/supatoz/supplement.asp?supplementId=159
http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdrugprofiles/nutsupdrugs/gre_0319.shtml
http://www.vitacost.com/science/nutrients/greentea.html

Doktorn
2004-09-25, 19:34
Njaa vet inte. Hade en föreläsare, som är ansvarig för alla genetikundervisning på universitet, som sa det. Tror inte han går runt å sprider vandringssägner

Doctor Snuggles
2004-09-25, 19:43
Njaa vet inte. Hade en föreläsare, som är ansvarig för alla genetikundervisning på universitet, som sa det. Tror inte han går runt å sprider vandringssägner
Hitta gärna någon annan information som backar upp detta. Nu är jag inte särkskilt insatt i genetik, men det låter lite otroligt.

Sverker
2004-09-25, 19:55
Jag har hört att grönt te kan vara skadligt. Att det kan ersätta någon av baserna (kommer inte ihåg vilken) i DNA molekylen...Och det låter väl inte så bra....

Skulle den hoppa in i DNA-tråden och byta ut en av kvävebaserna :confused:

Låter föga troligt.
Många ämnen som skadar DNA leder vidare till cancer. Därför googlade jag på " grönt te"+cancer.

Värdera själv värdet av länkarna, jag gör det inte eftersom jag inte läst allt i dem, men läs gärna:
http://www.primavi.se/avd_MatochDryck/showNews.cfm?newsID=338&avd=Artiklar

http://www.kobbs.se/bsmsite/miljo4.html

http://christern.limnol.lu.se/AM/AMteo.html

jochen
2004-09-25, 19:59
själv var jag helt galen nyss o köpte 2 sortes ört-te

Doctor Snuggles
2004-09-25, 20:00
Skulle den hoppa in i DNA-tråden och byta ut en av kvävebaserna :confused:

Låter föga troligt.
Många ämnen som skadar DNA leder vidare till cancer. Därför googlade jag på " grönt te"+cancer.

Värdera själv värdet av länkarna, jag gör det inte eftersom jag inte läst allt i dem, men läs gärna:
http://www.primavi.se/avd_MatochDryck/showNews.cfm?newsID=338&avd=Artiklar

http://www.kobbs.se/bsmsite/miljo4.html

http://christern.limnol.lu.se/AM/AMteo.html

Precis, grönt te enligt uppgifter skyddar mot cancer... alltså det direkt motsatta isf ;)

aliquis
2004-09-25, 21:09
Muscle mayhem hade en LÅNG sida om fördelar med grönt te.

Personligen tycker jag svart är godare, men grönt är bättre, och godaste gröna av de jag har druckit är lipton med persika, te med vanilj pallar jag inte :)

Twinings söderte och Darjeeling(?) samt lipton indian spice är helt ok, vilket iofs nästan alla téer är, förutom Willys ;D (grönt te med citron smakar illa, willys gröna te med citron smakar.. err.. diskvatten?)

Doktorn
2004-09-25, 21:26
Oki vill först bara poängtera att detta inte är min åsikt utan bara vad han sa! Nej det skulle inte hoppa in och byta ut alla kvävebaser i redan existerande DNA utan, precis som med cancer som du var inne på, så sker det vid nytillverkning av DNA. Vid syntesen av DNA så ligger alla kvävebaserna fritt ute i cytoplasma och sedan bestämmer mRNA i vilket turordning alla dessa kvävebaser ska sättas ihop. När kvävebaserna sätts ihop så p g a den ytterst lika molekylstrukturen mellan grönt te så händer det att den sätts in i dna molekylen istället för den korrekta kvävebasen. Det är så det är tänkt tror jag. Studier på möss har visat att det går knas hos dem. Lyssnade inte överdrivet mkt då jag inte själv dricker gröntte. Däremot lyssnade jag då han berättade om koffein, då den oxå har en liknande molekylstruktur så trodde man den oxå kunde vara skadlig. Hos bakterier visar det sig att det stämmer men enligt studier på möss ger den inga skador. Och om mössen går fria gör människor det också troligtvis...

Doktorn
2004-09-25, 21:36
Nu hänvisade han inte med namn till en specifik studie (isf hade jag skrivit den!) utan visade bara bilder på molekylstrukturerna och berättade om det. Om jag inte minns fel är det bara en molekylgrupp (heter det så?! Är inte så vass på kemi...) som skiljer dem åt. Säger inte om han har rätt eller fel, bara säger vad han sa (och att han är lektor i humangenetik)!

Doctor Snuggles
2004-09-25, 21:47
Nu hänvisade han inte med namn till en specifik studie (isf hade jag skrivit den!) utan visade bara bilder på molekylstrukturerna och berättade om det. Om jag inte minns fel är det bara en molekylgrupp (heter det så?! Är inte så vass på kemi...) som skiljer dem åt. Säger inte om han har rätt eller fel, bara säger vad han sa (och att han är lektor i humangenetik)!
Ingen som hoppar på dig, det verkar bara osannolikt då de enda studier eller information som jag sett hänvisat till, är just påvisande de positiva effekterna med grönt te. Har visserligen hört på omvägar något uttalande av en kemiprofessor om att grönt te kan vara skadligt pga giftämnen eller nåt, men det har jag inte heller sett några andra uppgifter om.

Einar
2004-09-25, 22:37
Grönt te med kanel tycker jag är en höjdare! :thumbup:

Nitrometan
2004-09-26, 10:35
Jag gillar både grönt och svart te. Helst i icke smaksatta varianter.

En kompis tittade på hur de gjorde te på sin semester i Asien. När de har sorterat och vägt lösviktsteerna så blir det en del kvar på arbetsbänkarna. Efter en dag kan det vara lite blandade sorter. Då tar de fram sina solfjädrar och fläktar ihop resterna till högar som sen går till påspackningsmaskinen.

Resterna kallas för "fannings" eftersom de fläktas ihop med solfjädrar (fans).

Cilia
2004-09-26, 11:21
men innebär det att det måste vara sämre kvalitet på detta The bara för att det består av sådant som har blivit söndersmulat?

Jag vet inte men det kanske blir mindre smakämnen kvar i det då?
Å andra sidan så smular man ju sönder kryddor för att få fram smakerna men då iofs inte förrän man precis ska ha ner dom i maten.

Bodylotion
2004-09-26, 17:59
Alkohol är väl ändå hursom farligare än te? och det är det miljons som dricker ändå(jag tillhör inte dem dock).

"The" är torkade blad från naturen med en kort tillverkningsprocess. Grönt te har kortare tillverkningsprocess och har därmed mer nyttigheter kvar. Men dessa nyttigheter kan man få i sig av andra grön-saker också förstås.

Te är inte heller egentligen så nyttigt (om man ska gå in på att vi inte egentligen ska äta något som är raffinerat) men dock nyttigare än kaffe.

Jag har smakat en hel del gröna teer och de flesta brukar knappt smaka nånting. Men jag råkade på ett te som verkligen chockade mig, trodde inte te kunde smaka så gott....smakar godare än alla "söderblandningar" i theaffärerna tillsammans. Säger bara "YOGI" te med lakritssmak...finns oxå kardemumma och kanel, ingefära...och fler som jag inte hunnit smaka. Men de SMAKAR!!!!!!!!!Trots det "konstiga" namnet...finns i hälsobutiker sverige över..


:cheers:

aliquis
2004-09-26, 18:51
Ingen som hoppar på dig, det verkar bara osannolikt då de enda studier eller information som jag sett hänvisat till, är just påvisande de positiva effekterna med grönt te. Har visserligen hört på omvägar något uttalande av en kemiprofessor om att grönt te kan vara skadligt pga giftämnen eller nåt, men det har jag inte heller sett några andra uppgifter om.
Ekologiskt te lär ju vara att föredra.

aliquis
2004-09-26, 18:54
Det the bodylotion talar om är väl golden temples téer, och de flesta innehåller ju mer kryddor/örter än te. Visst smakar de, men inte som vanligt te ;D

Förövrigt är ju just lakrits opassande om man är orolig över testosteronet.

Tolkia
2004-09-26, 18:55
Aaaah, yogi-te! Jag stötte på det när jag pluggade i Tyskland, och saknade det bittert sedan ... vilken lycka när jag råkade snubbla över det i hälsokostbutiken! Yogi-te är egentligen inget te, utan ett slags "krydd-dekokt": en mix av kanel, kakaoskal, ingefära, lakritsrot etc., etc. Bra att dricka på kvällen eller för den som vill minska på koffeinet, m.a.o. Rekommenderas VARMT; även till den som inte gillar vanligt te (svart eller grönt) eller örtte, eftersom smaken är HELT annorlunda. Det finns både i lösvikt (små paket, tyvärr, men det är ganska drygt) och på påse; det lösa är godare, men något omständigare att tillreda (tar längre tid än påsvarianten). Personliga favoriter är "original"-smaken (som smakar rätt mycket kardemumma) och "choco".