handdator

Visa fullständig version : Utan mat i 12 timmar


aGGe
2008-02-12, 14:34
Hur passa allvarligt är det om man är utan mat i ca 12h?

har sedan i morse tillbringat varannan halvtimme till att sitta på toaletten.
och så fort jag druckit tex vatten har jag behövt springa iväg
jag åt dock frukost på morgonen. men har inte vågat äta något annat under dagen.
kommer inte äta fören ikväll. antagligen någon sorts kräm eller liknande


hur pass mkt påverkar denna tid utan näring min träning och muskeluppbyggnad?.

körde ett hårt pass igår med goda resultat. sen kommer det här dagen efter.
jag tänkte ju köra ett lika hårt pass imorgon

King Grub
2008-02-12, 14:42
Är dygnets totala intag av protein och energi lika stort, spelar den ingen speciell praktisk roll om du äter, säg, 2 eller 6 mål per dag. Det är nog i sådana fall toalettanfallen som påverkar din muskeluppbyggnad, men dessa skall väl inte vara permantenta.

überstarken
2008-02-12, 16:33
Inga det långa loppet så påverkar det högst troligt inte alls, dock tror jag du kommer få det kämpigt på gymmet imorgon ;)

Scratch89
2008-02-12, 17:15
Inga det långa loppet så påverkar det högst troligt inte alls, dock tror jag du kommer få det kämpigt på gymmet imorgon ;)

Inte nödvändigtvis. Har man ätit en normal kost så behöver inte 12 timmars fasta behöva någon negativ påverkan. Jag har själv ätit kvällsmat runt 22 och tränat vid 10-11 på morgonen därpå, och gjort personbästa. Muskelglykogenet kommer inte försvinna, snarare tvärtom.

Alfred Nobel
2008-02-12, 17:25
Jag äter kvällsmål kl 18-19.00 och inget mer förns frukosten kl 06-07.00 dagen därpå. Detta har följt sedan sommaren och inte märkt några styrkemässiga försämringar på gymmet. Det handlar nog bara om att vänja kroppen. Däremot har jag inte den blekaste om hur mina muskler blir påverkade av "fastan". Men så länge jag inte minskar i vikt bör det inte göra något större skada?

Scratch89
2008-02-12, 17:30
Jag äter kvällsmål kl 18-19.00 och inget mer förns frukosten kl 06-07.00 dagen därpå. Detta har följt sedan sommaren och inte märkt några styrkemässiga försämringar på gymmet. Det handlar nog bara om att vänja kroppen. Däremot har jag inte den blekaste om hur mina muskler blir påverkade av "fastan". Men så länge jag inte minskar i vikt bör det inte göra något större skada?

Så länge du inte störs av hungern (inte kan sova eller vaknar mitt i natten) så ska det inte vara några problem.

aGGe
2008-02-12, 18:20
de fall ni nämner är ju fasta under den tiden man sover. Är det ingen skillnad på fasta under vaket eller sovande tillstånd?


jag har varit vaken hela fastan.
tekniskt sett var jag utan mat i 8 timmar då jag sov, åt frukost sen utan mat i 12 timmar igen i vaket tillstånd.

Scratch89
2008-02-12, 18:25
de fall ni nämner är ju fasta under den tiden man sover. Är det ingen skillnad på fasta under vaket eller sovande tillstånd?


jag har varit vaken hela fastan.
tekniskt sett var jag utan mat i 8 timmar då jag sov, åt frukost sen utan mat i 12 timmar igen i vaket tillstånd.

Skillnaden är att du har haft en högre energiförbrukning, vilket har ökat chanserna för att leverglykogenet ska vara tömt och att du har börjat bli katabol (Oh noes! :D). Klarar du av hungern så ska det inte vara några problem att träna, som sagt. Vissa är väldigt känsliga för fastande timmar. Själv klarar jag av att äta ett par gånger om dagen utan att må dåligt alls.

Revolt
2008-02-13, 22:28
Har klarat mig utan mat/vatten i 25h för inte så längesen. Vad jag själv märkte så var det väl inget speciellt "farligt" blev mest bara trött och lite yr.

Gpajpen
2008-02-13, 22:43
Jag är alltid utan mat/kalorier c:a 15 timmar om dygnet, oftast ifrån 19,00 kvällen till 10,00 dagen efter. Har kört så sen ungefär oktober, har dessvärre krympt ihop och dött under den här tidsperioden (..).

Märker absolut ingen skillnad mot när jag käkade var 3e/timme (möjligtvis att det sättet var osmidigt och drygt).

Angel
2008-02-13, 22:52
11 timmar är iallfall det längsta innom vården (iallafall äldrevården). Hade det som fråga på min tenta nämligen därför ja minns det. Men det gällde väl mest personer innom riskområdet för undervikt och näringsbrist.

Eddie Vedder
2008-02-14, 07:05
Men det gällde väl mest personer innom riskområdet för undervikt och näringsbrist.

Ja samt att gamlingar rent generellt har en sämre blodsockerkontroll och ligger närmare diabetes än en frisk och ung person.

Och ändå är 11 timmar maxtiden för fasta, då inser man det extremt löjliga i att nojja över mat var tredje timme.;)

Alfred Nobel
2008-02-14, 08:54
Så länge du inte störs av hungern (inte kan sova eller vaknar mitt i natten) så ska det inte vara några problem.

Precis, jag skulle aldrig lägga mig med kurrande mage, att försöka somna med en hungrig själ går verkligen inte ihop. Men jag föredrar att äta mycket under de måltiderna jag äter och vilket oftast blir max 4st per dag. Jag stormtrivs. Dock kan jag längta efter frukosten när jag går och lägger mig, men det beror inte på hunger eller brist på energi, mest för att gröten i synnerhet har en lockande effekt :)

RanShi
2008-02-14, 18:40
Inte nödvändigtvis. Har man ätit en normal kost så behöver inte 12 timmars fasta behöva någon negativ påverkan. Jag har själv ätit kvällsmat runt 22 och tränat vid 10-11 på morgonen därpå, och gjort personbästa. Muskelglykogenet kommer inte försvinna, snarare tvärtom.

Kan ligga nåt i det.

Jag är stark som en oxe nån timme efter frukost.