handdator

Visa fullständig version : Ådror!


yaska
2008-02-12, 08:06
Jag funderade lite på igår varför ådrorna syns bättre när man är vältränad..
Är det för att kroppsfettet minskar eller för att musklerna "trycker ut" ådrorna mot huden?? Brukar leta efter "nya" ådror på underarmarna efter träning *drool* hahaha

Daniiiel
2008-02-12, 08:10
Gener och hur mycket fett man har på kroppen är väl de största faktorerna.

Alfred Nobel
2008-02-12, 08:14
Jag säger som föregående talare.

Referens:
Jag har aldrig tidigare i mitt liv haft synliga åror på vardera händerna eller resterande delar av kroppen, förut nu på senare dagar. Antagligen beror det på min BF reducering.

Fast jag tycker det är lite läskigt när jag duschar för varmt och det känns som att ådrorna ska sprängas under huden, de blir så grymt synliga, samma gäller vid skön pump på gymmet. De exploderar nästan :D

krebbe
2008-02-12, 08:15
Tung träning verkar även för nybildande av ådror om jag inte har helt fel.

Emil_Larsson
2008-02-12, 08:17
Tung träning verkar även för nybildande av ådror om jag inte har helt fel.

Om det nu stämmer, så är det så det gått till för mig. Innan jag började på gymmet hade man väldigt små blodådror som man bara såg ibland, men nu syns dom konstant och dom är långa j-kla maskar över hela kroppen som lever inne i huden :Virro.

krebbe
2008-02-12, 09:17
Om det nu stämmer, så är det så det gått till för mig. Innan jag började på gymmet hade man väldigt små blodådror som man bara såg ibland, men nu syns dom konstant och dom är långa j-kla maskar över hela kroppen som lever inne i huden :Virro.

Helt okvalificerad gissning är kanske för att musklerna kräver mer syre vid tung träning?

Någon beläst i ämnet vet säkert.

Sir Anselm
2008-02-12, 10:08
Helt okvalificerad gissning är kanske för att musklerna kräver mer syre vid tung träning?

Någon beläst i ämnet vet säkert.

Det är även min teori... Men jag är inte beläst i just det ämnet ;)

Dumleman
2008-02-12, 10:24
Framförallt är det genetiskt men visst har bf% och träningstyp ett finger med i spelet.

Sir Anselm
2008-02-12, 11:09
Framförallt är det genetiskt men visst har bf% och träningstyp ett finger med i spelet.

Är du beläst? :D

Skämt åsido, det finns ju ingen som föds med den typ av slangar som t.ex. BB-proffsen ofta kan visa upp, så visst borde det först och främst vara träningen och ökandet av muskelmassa och därmed syretillförsel som gör att man blir ådrig?

Min sambo är rätt smal med lågt BF, men hon tränar styrketräning och har rätt schyssta ådror på armar och axlar, hon har alltid varit smal, men ådrorna har kommit rejält under det senaste året nästan.

Mago
2008-02-12, 11:16
Tung träning verkar även för nybildande av ådror om jag inte har helt fel.

Nybildning gäller bara på mikroskopisk nivå, sen kanske de man redan har haft blir större.

Sir Anselm
2008-02-12, 11:25
Nybildning gäller bara på mikroskopisk nivå, sen kanske de man redan har haft blir större.

Google is my friend: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12640286

Visserligen test utfört på patienter med "renal failure", men det verka ju dock som att träning ger en volymökande effekt på blodkärl.

Sir Anselm
2008-02-12, 11:29
Lägger till en till, denna gång om friska människor:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11356811?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum