handdator

Visa fullständig version : Max-OT: oklarheter i programmet


Rakman
2008-02-12, 02:28
Hej!

Jag har planerat att väldigt snart köra igång med Max-OT:s träningsprogram. Jag har läst igenom all information om den första träningsveckan. Jag blev lite förvirrad eftersom jag hittade en del motsägelser mellan "max-ot principerna" och första veckans träningsprogram:

1) En av principerna är att köra mellan 6 till 9 tunga set per muskelgrupp. Så varför är det då så få muskelgrupper som den första veckan verkligen tränas med 6 till 9 set? T.ex. biceps är 5 set, triceps också 5, underarmarna 3, och magen 5.

2) En annan av principerna är "träna bara 1 till 2 muskelgrupper per pass och dag". Samtidigt instrueras man att första veckan på tisdagen träna både biceps, triceps, underarmar och mage. Är det så att biceps, triceps och underarmarna tillsammans räknas som en enda muskelgrupp - dvs. armar? Om det nu är så så blir det helt fel mot principen "6 till 9 tunga set per muskelgrupp", eftersom biceps (5 set) + triceps (5 set) + underarmar (3 set) tillsammans blir 13 set. Alltså isåfall 13 set på muskelgruppen armar, dvs. ganska rejält mycket fler än 9.


Tidigare i texten har det tjatats om hur viktigt Max-OT:s principer är att följa. Det var därför förvånade för mig att se att första veckans träningsprogram faktiskt inte följde principerna. Har jag missat någonting här eller???

Whistler
2008-02-12, 02:34
Läs på mer på forumet istället, framför allt om vad som står om MAX-OT och AST i allmänhet.

Fat tony
2008-02-12, 10:23
ATS = helt värdelöst

schabo-labo
2008-02-12, 10:43
1. Har för mig att i deras program kommer biceps efter ryggpasset och de tycker det räcker med 5 set biceps efter ryggpasset. Samma sak med triceps, den tränas med bröst och då anser de att triceps fått träning med bröstträningen och därför räcker det med 5 set. Samma grundprincip med underarmar (som får sitt i rygg/biceps) och mage (som får sitt i ben-passet)

adolk
2008-02-12, 11:25
Själv tycker jag att det är för få set och reps för att få pump i musklerna!

petersson
2008-02-12, 11:31
Själv tycker jag att det är för få set och reps för att få pump i musklerna!

Vad ska man med det till? :) Programmet går ju ut på att man ska bli starkare och öka träningsvikterna vilket leder till att man lägger på sig muskler. Jag tror det är en mycket bättre metod än att försöka få pump i musklerna och fastna på samma träningsvikter vecka efter vecka.

Hobbes
2008-02-12, 11:41
ATS = helt värdelöst

ATS är det något jag missat, nytt träningsprogram...har inte hört talas om det så det är nog värdelöst*whistle* :D .

gymboken
2008-02-12, 11:51
Generellt tycker jag det är bättre att bygga ett eget träningsschema som man utgår ifrån, sen följa grundprincipen i MAX-OT's schema 4-6reps.

Har funkat väldigt bra för mig än så länge, inne på 5.e veckan efter ett långt uppehåll, men gör bra framsteg. Plocka lite från allt tro jag är det bästa.
Kombinerat med SL momenten.

Fat tony
2008-02-12, 11:57
ATS är det något jag missat, nytt träningsprogram...har inte hört talas om det så det är nog värdelöst*whistle* :D . dem är skaparna av MAX-OT, Paul Delia. Googla lite:)

Vad ska man med det till? :) Programmet går ju ut på att man ska bli starkare och öka träningsvikterna vilket leder till att man lägger på sig muskler. Jag tror det är en mycket bättre metod än att försöka få pump i musklerna och fastna på samma träningsvikter vecka efter vecka.

håller med dig delvis, men jag tycker inte om att faila varje pass eller överlasta kroppen så snabbt som de gör det. Jag föredrar när det gäller att bygga 3x15, Säger bara back to basics

Madara
2008-02-12, 12:18
Vad ska man med det till? :) Programmet går ju ut på att man ska bli starkare och öka träningsvikterna vilket leder till att man lägger på sig muskler. Jag tror det är en mycket bättre metod än att försöka få pump i musklerna och fastna på samma träningsvikter vecka efter vecka.

Det du tror är fel, det är _INTE_ bra att köra 4-6 om tillväxt är ens prio. Med det sagt är fortfarande maxot en jätte bra inkörning för nybörjare då styrkan kommer komma i första hand.

petersson
2008-02-12, 12:25
Det du tror är fel, det är _INTE_ bra att köra 4-6 om tillväxt är ens prio. Med det sagt är fortfarande maxot en jätte bra inkörning för nybörjare då styrkan kommer komma i första hand.

Jag tror fortfarande 4-6 reps och satsa på att öka är bättre än "pumpmetoden" där man inte utvecklas något styrkemässigt. Men du jämför med någon annan metod jag inte sagt något om?

pragmatist
2008-02-12, 13:43
Det är väl inget fel med att koncentrera sig på 4-6 reps i och för sig, problemet med Max-OT är att det är ett utpräglat högintensitet/lågvolym/lågfrekvens-program vilket för väldigt många ger hyfsade styrkeökningar (initialt) men lite si och så volymökningar. Dessutom är det ganska tärande (och helt onödigt) att köra till positiv fail i varenda övning fem dagar i veckan.

Men som omväxling då och då fungerar det säkert bra.

ChrisDEFC
2008-02-12, 14:02
Programmet kommer ändra från vecka till vecka så tycker det är helt ointressant om det är 1set mindre på biceps första veckan när deras grundprinciper är 6-9set. sen är biceps dessutom rätt liten muskel och som någon skrev att kommer det dessutom efter ryggdagen så är det inte så konstigt.

Kör iaf några veckor till och kom sen med frågor.

Annars är jag inne på pragmatist linje helt att det funkar fint ett tag och är perfekt som omväxling för någon som brukar ligga runt 10reps/set och gjort det en längre tid då kan det tom va riktigt bra att gå ner och köra lågvolym men riktigt tungt ett tag. alla som är skeptiska kan väl iaf ge det några veckor dock minst 5-6tycket jag för att se om det passar för er, vissa passar det kanon för, andra mindre bra. har själv inte kört igenom hela 12veckors programmet men har tänkt att göra det framöver, kom till vecka 5 sen skulle jag flytta och kom då lite ur balans i schemat kan man säga men funka riktigt bra dom 5veckorna.

kör hårt och testa om ni vill annars skit it =)

Madara
2008-02-12, 14:34
Jag tror fortfarande 4-6 reps och satsa på att öka är bättre än "pumpmetoden" där man inte utvecklas något styrkemässigt. Men du jämför med någon annan metod jag inte sagt något om?

petersson
Matematisk Styrkelyftare

SL-tränande?

Vad du tror är fel, sen pump och pump jag säger bara att det finns bättre repsomfång än 4-6 om man prioriterar tillväxt. Sen om du tycker det e bättre att utveckla styrkan i första hand är irrelevant. Sen är det klart som fan du utvecklas styrkemässigt på "hög" rep också dock då i andra hand men nu var ju också syftet tillväxt och inte styrka.

petersson
2008-02-12, 14:57
Vad du tror är fel, sen pump och pump jag säger bara att det finns bättre repsomfång än 4-6 om man prioriterar tillväxt. Sen om du tycker det e bättre att utveckla styrkan i första hand är irrelevant. Sen är det klart som fan du utvecklas styrkemässigt på "hög" rep också dock då i andra hand men nu var ju också syftet tillväxt och inte styrka.

Ja du har sagt att det finns bättre repsomfång och den saken vet jag inte så mycket om. Det enda jag sa att jag tror mer på att försöka öka sin styrka och ha det som bas i sin träning än att försöka få pump i musklerna. Speciellt för nybörjare.
Förresten vem är det som sagt att syftet är tillväxt och inte styrka? Jag trodde styrketräning oftast handlade om både och.

Läs vad adolk skrev som jag citerade.