handdator

Visa fullständig version : EAA fast med alla aminosyror?


Mariie
2008-02-11, 14:59
Finns det EAA-tillskott, fast med alla aminosyror?
Då blir det ju inte ett EAA-tilllskott iofs, men jag tror att ni förstår vad jag menar.

King Grub
2008-02-11, 15:01
Det låter lite onödigt - NEAA (icke essentiella) behövs inte tillföras via kosten för proteinsyntesen, vare sig i vila eller i samband med träning. Dom är just icke essentiella, och kan syntetiseras i kroppen.

Mariie
2008-02-11, 22:39
Vid sjukdom då?

3.1415926535
2008-02-11, 23:11
Ja, när man är barn, gravid eller sjuk kan det vara bra att tillföra icke-essentiella aminosyror via kosten. Men jag undrar varför du skulle behöva det, en allsidig kost ger ett ganska högt intag av diverse icke-essentiella aminosyror som borde räcka för de flesta.

EiseltUK
2008-02-12, 08:50
Kroppen har ett behov av minst 0,48 g/ kg NEAA per dag. Täcks lätt via maten även om man äter ganska lite.

z_bumbi
2008-02-12, 09:39
Kroppen har ett behov av minst 0,48 g/ kg NEAA per dag. Täcks lätt via maten även om man äter ganska lite.

Kroppen har inget behov av att tillföra icke-essentiella aminosyror, det ligger i själva begreppet icke-essentiella. Mängderna som kroppen syntetiserar själv är mycket högre än 0,48 g/kg.

Proteinbehovet är 0,6 g/kg om proteinenkvaliten är hög (den behöver inte vara superhög) och med en marginal av två standardavvikelse så blir det 0.75 g/kg vilket ofta avrundas till 0,8 g/kg. Om man bara tillför essentiella aminosyror så kan man ligga lägre men det finns ingen mening med det om man inte har medicinska problem med njurarna.

Mariie
2008-02-12, 14:06
Nej men saken är den att jag är både sjuk, och äter rätt lite pga vissa sjukdomar osv (lång historia, har berättat en del om det tidigare.)

Därav skulle jag vilja få i mig alla aminosyror som kroppen kan tänkas behöva utan att bvehöva jobba och omvandla själv en massa osv, och i så lättupptaglig form som möjligt (belasta lever och immunförsvar så lite som möjligt), och undrar därmed om det ens finns, NEAA som det tydligen heter då?

Ola Wallengren
2008-02-12, 15:19
I så fall är det den här som kommer närmast, men jag tror egentligen inte att det behövs eftersom proteinpulver i sig är väldigt "lättsmält" och inte ska det "belasta lever och immunförsvar" på något sätt om man doserar i rimliga mängder.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=42

EiseltUK
2008-02-12, 21:02
Kroppen har inget behov av att tillföra icke-essentiella aminosyror, det ligger i själva begreppet icke-essentiella. Mängderna som kroppen syntetiserar själv är mycket högre än 0,48 g/kg.



Jag utgår bara från denna simpla referens:

PROTEIN AND AMINO ACID REQUIREMENTS IN HUMAN NUTRITION
Report of a Joint WHO/FAO/UNU Expert Consultation
WHO Technical Report Series 935

z_bumbi
2008-02-12, 21:07
Jag utgår bara från denna simpla referens:

PROTEIN AND AMINO ACID REQUIREMENTS IN HUMAN NUTRITION
Report of a Joint WHO/FAO/UNU Expert Consultation
WHO Technical Report Series 935

NNR utgår också från WHO.

Mariie
2008-02-12, 21:30
I så fall är det den här som kommer närmast, men jag tror egentligen inte att det behövs eftersom proteinpulver i sig är väldigt "lättsmält" och inte ska det "belasta lever och immunförsvar" på något sätt om man doserar i rimliga mängder.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=42


Det är ju precis sånt där som verkar jättebra!
Men, det får ju inte vara mjölkprotein:(
Har flertalet allergier och överkänslighet, så därför ville jag mest veta om det ens finns NEAA-tillskott att få tag på?

EiseltUK
2008-02-12, 23:35
NNR utgår också från WHO.

Kanske nämner inte NNR det eftersom "brist" på NEAA är ganska osannolik i Norden.

EiseltUK
2008-02-12, 23:36
Det är ju precis sånt där som verkar jättebra!
Men, det får ju inte vara mjölkprotein:(
Har flertalet allergier och överkänslighet, så därför ville jag mest veta om det ens finns NEAA-tillskott att få tag på?

Ska du ha ett tillskott med NEAA får du nog leta länge men möjligen går det att få tag på något med samtliga aminosyror, dvs EAA + NEAA men de flesta kommer från hydrolysat och då ofta med vassleprotein som startråvara.

Ola Wallengren
2008-02-13, 11:34
Kroppen har ett behov av minst 0,48 g/ kg NEAA per dag. Täcks lätt via maten även om man äter ganska lite.

Det är bara för att man skall få i sig tillräckligt med kväve i en kost med normal andel EAA. Källan kan lika gärna vara EAA, glycin, glutamin eller till och med urea. Behovet styrs dessutom av intaget så denna siffa förutsätter adaption.

Mariie
2008-02-13, 13:50
Ska du ha ett tillskott med NEAA får du nog leta länge men möjligen går det att få tag på något med samtliga aminosyror, dvs EAA + NEAA men de flesta kommer från hydrolysat och då ofta med vassleprotein som startråvara.


Aj då, okej tack ändå för hjälpen...