handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet för proteinpulver i vatten


PowPow
2008-02-11, 02:52
Detta är en fråga som bara måste ha tagits upp tidigare, men jag hittar inget när jag söker (vet inte riktigt vilka nyckelord jag ska använda).

Frågan är i alla fall:

- Försämras protein (vassle) eller kolhydrater (maltodextrin) av att ligga färdigblandat med vatten i några timmar?

Sverker
2008-02-11, 07:33
Helt beroende på förutsättningarna ! Hur varmt står drinken, hur rent var det från början etc.





Varför ska man blanda flera timmar innan man dricker:confused:
Enklast är säkrast. Blanda och drick.

PowPow
2008-02-11, 10:30
Helt beroende på förutsättningarna ! Hur varmt står drinken, hur rent var det från början etc.


Varför ska man blanda flera timmar innan man dricker:confused:
Enklast är säkrast. Blanda och drick.



Drinken ligger i en väska i en bil som körs. Så strax under rumstemperatur ungefär. Kolozzeums Whey.

Anledningen är att jag villa ha det när jag jobbade (ska träna precis efter) och ville slippa släpa med mig massa olika delar. Att blanda det en flaska i förväg hade underlättat ju.

Rahf
2008-02-11, 11:12
Går det inte bara att låta pulvret ligga i behållaren? Spruta på vatten efter träning och voilà!

Ifall jag har flera olika pulver som ska tas innan och efter träning så blir det en enkel plastpåse med klämma för efterträningsdrink, den andra ligger i shakern.

PowPow
2008-02-11, 11:18
Går det inte bara att låta pulvret ligga i behållaren? Spruta på vatten efter träning och voilà!

Ifall jag har flera olika pulver som ska tas innan och efter träning så blir det en enkel plastpåse med klämma för efterträningsdrink, den andra ligger i shakern.

Jo, efter träning är det inga problem - då har jag tillgång till vatten.
Men ska käka mellanmål 1h-30 minuter innan träning och vill ha en proteinshake till det och då har jag inte tillgång till rinnande vatten.

Men jag skulle kunna ta med mig vatten i en separat flaska och ha pulvret liggandes i shakern och blanda när det är dags. Om nu vattnet gör att kvaliteten försämras efter ett tag (det handlar om ~4-5timmar).

Rahf
2008-02-11, 11:25
Bättre att du kör på andra alternativet för säkerhets skull. Det blir inte direkt jobbigare så go go go!! :D

PowPow
2008-02-11, 11:43
Bättre att du kör på andra alternativet för säkerhets skull. Det blir inte direkt jobbigare så go go go!! :D

Jo, måst eju släpa med mig både shaker och vattenflaska :D

Men okej, inte skitjobbigt. Får köra på det!
Tack för vägledningen.

Rahf
2008-02-11, 11:52
Vattenflaskan ska du ändå ha med dig på träningen!! Nu tycker jag att du är lite vrång *slap* :D

PowPow
2008-02-11, 12:11
Vattenflaskan ska du ändå ha med dig på träningen!! Nu tycker jag att du är lite vrång *slap* :D

Ja, jag har vattenflaska när jag jobbar också. Men bara en liten. Nu måste jag ju ha 2 vattenflaskor för att vattnet ska räcka, alternativt en bautastor (+en shaker).

Men jag har en väska och ska sluta leka gnällkärring och börja bära med mig 2 flaskor i fortsättningen *lovar* :D

Åke
2008-02-11, 16:01
Jag tänker lite på alla färdigblandade drinkar du kan köpa, om de håller flera månader så borde de inte va nått problem såhär.!?

KniveN
2008-02-11, 17:52
Jag tänker lite på alla färdigblandade drinkar du kan köpa, om de håller flera månader så borde de inte va nått problem såhär.!?

Konserveringsmedel, förmodligen ganska bakteriefria också.

Sverker
2008-02-11, 18:43
UHT-behandlade. Kokta vid 140 grader under några sekunder. Dryckerna är som konserver, helt utan levande bakterier.


Vassledrink i en bil under 4 - 5 timmar. Låter mumma för alla möjliga matförgiftningsbakterier*spy*

tobbo
2008-02-11, 18:47
Jag brukar fylla shakern med vatten/mjölk och sedan ta pulvret i en liten matdosa, fungerar ypperligt.