handdator

Visa fullständig version : Använda datorn som ljudkälla för flera förstärkare


PowPow
2008-02-11, 00:42
Jag skulle vilja kunna skicka ljudet från min dator till två olika förstärkare samtidigt - utan att behöva använda switch eller behöva klicka något i menyer.

Datorn är utrustad med ett Creative X-fi Music och ett internt ljudkort på moderkortet. Det sistnämnda är inaktiverat just nu.

Hur kan man lösa det bäst?

Just nu använder jag den analoga utgången på xfi-kortet för att skicka signalen till förstärkare nr1, och så måste det förbli (den förstärkaren har bara analoga ingångar).

Sen är där ju en spdif-utgång på xfi-ljudkortet också, men jag antar att det inte går att skicka genom båda samtidigt? Där är optisk utgång på moderkortsljudkortet, och förstärkare nr2 har optisk ingång. Men pallar datorn av att köra 2 ljudkort samtidigt utan att balla ur?

Tips på lösningar?

Torwald
2008-02-11, 00:46
Skaffa ett vettigare ljudkort med fler utgångar så borde det gå utan problem.

PowPow
2008-02-11, 00:49
Skaffa ett vettigare ljudkort med fler utgångar så borde det gå utan problem.

Men där är ju två utgångar?

Trodde inte ljudkort kunde skicka genom flera utgångar samtidigt bara. Men det kan de kanske?

Torwald
2008-02-11, 01:13
Självklart! Hur tror du stereo fungerar? ;) Se efter vad ditt nuvarande kan göra först då!

PowPow
2008-02-11, 01:18
Självklart! Hur tror du stereo fungerar? ;) Se efter vad ditt nuvarande kan göra först då!

Stereosignalen skickas ju ut genom en och samma utgång. Förstår inte hur du menar riktigt, men jag är kanske ubernoob.

Ska kolla upp det.

Torwald
2008-02-11, 01:54
Stereo är två monosignaler, en panorerad 100% vänster och en panorerad 100% höger. Det är inte alls en utgång, det är två utgångar. Har man en stereotele eller en 3,5mm motsvarighet som utgång är det mycket riktigt ett HÅL, men det är fortfarande två separata utgångar.

PowPow
2008-02-11, 02:07
Stereo är två monosignaler, en panorerad 100% vänster och en panorerad 100% höger. Det är inte alls en utgång, det är två utgångar. Har man en stereotele eller en 3,5mm motsvarighet som utgång är det mycket riktigt ett HÅL, men det är fortfarande två separata utgångar.

Måhända att det skickar ut två signaler, men visst brukar man omnämna en 3,5 mm stereoutgång som ju enutgång? Det är precis som om Apple speccar sina ipods som spelare med dubbla utgångar, t.ex.

SÅ när jag menar att den har flera utgångar så menar jag såklart att den analoga stereoutgången är en utgång, den optiska utgången är en utgång osv. Man brukar väl inte omnämna antalet utgångar som samma sak som antalet signaler som skickas ut?

PowPow
2008-02-11, 02:12
Anslutningar är kanske ett bättre ord?

Torwald
2008-02-11, 02:14
Nej, det är TVÅ utgångar. Pretty basic. Så om det hade varit xlr-utgångar istället, då hade två feta hål bara varit en utgång? iPod är en konsumentleksak, det är inte att förväxla med vad det faktiskt handlar om.

Jag vet inte riktigt hur du menar, men kontentan är i alla fall att du behöver flera kanaler ut om du ska göra det du vill. Sedan hur många hål det innebär på baksidan av ditt ljudkort spelar ju mindre roll.

Torwald
2008-02-11, 02:14
Anslutningar är ett bättre ord helt klart. Icke att förväxla med kanaler :)

Ekenstar
2008-02-11, 03:45
Sen är där ju en spdif-utgång på xfi-ljudkortet också, men jag antar att det inte går att skicka genom båda samtidigt?

Har du testat?

Har min dator kopplad till två förstärkare. Till den ena med 2x RCA till 3,5 mm stereokabel och till den andra en optiskt toslinkkabel från s/pdif utgången, får ljud i båda system samtidigt.

Sleigh
2008-02-11, 11:07
Stereosignalen skickas ju ut genom en och samma utgång ...


Ja.

Är kortet utrustat med 2 st 3.5 mm utgångar? Kolla med mjukvaran som följde med kortet ifall du kan ändra så att båda utgångarna skickar samma. Annars kan du kanske köpa en http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/220728_X_2006-07-04_064415_920.jpg förgrenare för 39 SEK på Clas Ohlson :) Lycka till.

PowPow
2008-02-11, 11:10
Ja.

Är kortet utrustat med 2 st 3.5 mm utgångar? Kolla med mjukvaran som följde med kortet ifall du kan ändra så att båda utgångarna skickar samma. Annars kan du kanske köpa en http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/220728_X_2006-07-04_064415_920.jpg förgrenare för 39 SEK på Clas Ohlson :) Lycka till.

Nej, endast en 3,5mm stereoutgång (ja, 2 monoutgångar då).
Sen är där spdif också...

En splitter hade kunant fungera... men det försvagar ju (väl?) signalen. En switch hade iofs fixat det problemet (men då måste man helt plötsligt anstänga sig sig för att ändra förstärkare :D )

Sleigh
2008-02-11, 11:15
ja det försvagar signalen till hälften av styrkan.

Sleigh
2008-02-11, 11:18
Förresten har du HDMI utgång på ditt grafikkort? Och en HDMI ingång på din förstärkare?

PowPow
2008-02-11, 11:23
Förresten har du HDMI utgång på ditt grafikkort? Och en HDMI ingång på din förstärkare?

Nej och nej.

Jag kom fraktiskt på att jag ite ens har kvar den förstärkaren jag tänkte på.. så nu står jag med två förstärkare med endast analoga ingångar (eller ja.. det ena är en förstärkare och det andra är ett par trådlösa hörlurar vars basstation ansluts med analog signal. (RCA eller 3,5mm))

En fysisk switch är kanske den smärtfriaste lösningen.

Torwald
2008-02-11, 15:39
Du kan ju i och för sig köpa en mer avancerad switch eller aktiv splitter om du vill unvika att försvaga signalen. Förstår inte riktigt varför du prompt vill använda separata utgångar från ljudkortet? Det blir ju lite meckigt med mjukvaran.

Piranha
2008-02-11, 15:46
Jag skulle vilja kunna skicka ljudet från min dator till två olika förstärkare samtidigt - utan att behöva använda switch eller behöva klicka något i menyer.

Datorn är utrustad med ett Creative X-fi Music och ett internt ljudkort på moderkortet. Det sistnämnda är inaktiverat just nu.

Hur kan man lösa det bäst?

Just nu använder jag den analoga utgången på xfi-kortet för att skicka signalen till förstärkare nr1, och så måste det förbli (den förstärkaren har bara analoga ingångar).

Sen är där ju en spdif-utgång på xfi-ljudkortet också, men jag antar att det inte går att skicka genom båda samtidigt? Där är optisk utgång på moderkortsljudkortet, och förstärkare nr2 har optisk ingång. Men pallar datorn av att köra 2 ljudkort samtidigt utan att balla ur?

Tips på lösningar?

Jag skulle inte koppla båda stärkarna till datorn utan koppla stärkarna i serie istället och försöka använda digital överföring så långt jag kan.

Dator (spdif) in-stärkare1-out (digital) in-stärkare2

Yankeee
2008-02-11, 15:49
Orka läsa tråden. På mitt X-Fi kan jag köra optisk ut och hörlursutgången samtidigt från 5,25"-fronten. Orkar inte koppla in där bak, men det bör fungera det också.

Edit: Kom på att 3,5 mm där bak fungerar samtidigt som hörlursutgången också. Körde så när jag inte hade en DAC.

Piranha
2008-02-11, 15:51
Orka läsa tråden. På mitt X-Fi kan jag köra optisk ut och hörlursutgången samtidigt från 5,25"-fronten. Orkar inte koppla in där bak, men det bör fungera det också.

Jao men antagligen inte två lågnivåutgångar.

Torwald
2008-02-11, 15:52
Jag skulle inte koppla båda stärkarna till datorn utan koppla stärkarna i serie istället och försöka använda digital överföring så långt jag kan.

Dator (spdif) in-stärkare1-out (digital) in-stärkare2

Fast det förutsätter ju att den första förstärkaren kan bypassa oförstärkt signal, och att den dessutom kan göra det digitalt. Sedan förstår jag inte hur det blir "mer diditalt" än något annat alternativ, förutom kabellängd? Det fordas ju ganska sofistikerade routingmöjligeheter på den första förstärkaren för att den ska kunna skicka s/spdif in -> s/pdif ut och dessutom köra samma signal till D/A och skicka till någon analog stereoutgång.

Dessutom lär ju inbyggda DA:s i "förstärkare" hålla lägre kvalité än den hos de flesta hyfsade ljudkort. Är det något som är OK i dagens hyfsade ljudkort så är det ju DA:n.

Yankeee
2008-02-11, 15:55
Jao men antagligen inte två lågnivåutgångar.

Mjo. Testade nu bara för att. Den "vanliga" utgången från ljudkortet på baksidan fungerar samtidigt med optisk ut och hörlursutgången fram. Men det kanske är pga fronten jag har.

Piranha
2008-02-11, 16:01
Fast det förutsätter ju att den första förstärkaren kan bypassa oförstärkt signal, och att den dessutom kan göra det digitalt. Sedan förstår jag inte hur det blir "mer diditalt" än något annat alternativ, förutom kabellängd? Det fordas ju ganska sofistikerade routingmöjligeheter på den första förstärkaren för att den ska kunna skicka s/spdif in -> s/pdif ut och dessutom köra samma signal till D/A och skicka till någon analog stereoutgång.

Dessutom lär ju inbyggda DA:s i "förstärkare" hålla lägre kvalité än den hos de flesta hyfsade ljudkort. Är det något som är OK i dagens hyfsade ljudkort så är det ju DA:n.


Jag skulle nog säga, har du en receiver så har den DA'n antagligen högre kvalle än ljudkortets, sen fördelen med att skicka digitalt är ju dels en kabel mindre och ingen förlust emellan enheterna, hör du dessutom optiskt så slipper du ev störningar ifrån datorn som annars är rätt vanligt om du kopplar elektriskt emot receivern.

En respektabel stärkare/receiver har givetvis en digital genomgång.

Torwald
2008-02-11, 16:39
Låt gå för routingen, jag tänker nog för lite hifi här. När någon säger förstärkare ser jag ett rackmonterat slutsteg. Jag håller nog inte med om DAn dock, fast det kanske är begreppsförvirring det med. Med "hyfsat ljudkort" menar jag inte något som stavas Creative.

EDIT: Och uppenbarligen tänker jag inte på störningar heller. Förutsatte att man inte kör obalanserat...

Per B
2008-02-11, 16:44
ja det försvagar signalen till hälften av styrkan.

Det där stämmer väl inte nödvändigtvis. Grenkontakten är parallell och inte seriell, så signalspänningen bibehålls om ljudkortet orkar driva båda förstärkarnas ingångssteg. Möjligtvis tappar man lite, men knappast hälften. Jag skulle då gissa att det kommer att funka alldeles utmärkt med en vanlig passiv förgrening.

Torwald
2008-02-11, 16:49
Ja det stämmer, signalstyrkan halveras inte. Dock riskerar man att få ganska stor skillnad i styrkan på ingångssignalen eftersom olika ingångssteg kan ha olika impedans på ingångarna. Det blir nog mer påtagligt när man splittar signalen från en hörlursförstärkare, misstänjer jag...

christian
2008-02-11, 18:32
Jag skulle inte koppla båda stärkarna till datorn utan koppla stärkarna i serie istället och försöka använda digital överföring så långt jag kan.

Dator (spdif) in-stärkare1-out (digital) in-stärkare2

+1 på Pirajjan.

Du behöver inte ens köra digitalt om du inte har möjlighet, även om det kanske är att föredra. De flesta lite mer kompetenta steg brukar ha pre-out eller liknande så att du bara kan ansluta en ny lågnivåkabel till nästa steg.

PowPow
2008-02-11, 21:50
Du kan ju i och för sig köpa en mer avancerad switch eller aktiv splitter om du vill unvika att försvaga signalen. Förstår inte riktigt varför du prompt vill använda separata utgångar från ljudkortet? Det blir ju lite meckigt med mjukvaran.

Poängen från början var väl helt enkelt att slippa switcha något. Att ha musik i lurarna när de aktiverades och i förstärkaren när den sattes på, helt enkelt.

Visste inte att det fanns något som hette aktiv splitter. Ska kolla upp det. Annars får det nog bli en switch.

Orka läsa tråden. På mitt X-Fi kan jag köra optisk ut och hörlursutgången samtidigt från 5,25"-fronten. Orkar inte koppla in där bak, men det bör fungera det också.

Edit: Kom på att 3,5 mm där bak fungerar samtidigt som hörlursutgången också. Körde så när jag inte hade en DAC.

Xfi music har inte tillhörande front som standard. Alltså bara utgångarna på själva kortet, och där finns inte optisk.

Sen kom jag ju på att förstärkaren med optisk ingång om jag tänkte på inte finns i min ägo längre. Så nu gäller det två förstärkare med endast analoga ingångar (eller rättare sagt: en förstärkare och en basstation till hörlurar).

+1 på Pirajjan.

Du behöver inte ens köra digitalt om du inte har möjlighet, även om det kanske är att föredra. De flesta lite mer kompetenta steg brukar ha pre-out eller liknande så att du bara kan ansluta en ny lågnivåkabel till nästa steg.

Pre out finns där. Men möbleringen gör att den sladddragningen blir sjukligt jobbig. Då får jag dra analogt 10 meter till förstärkaren, för att sedan dra analogt 15 meter från förstärkaren till hörlursbasstationen, utan möjlighet att gömma sladden på ett bra sätt. Det blir ju jobbigt :D

---------------------

Det är alltså en stereoförstärkare (nad 315bee). Därav avsaknaden av digitala ingångar.

PowPow
2008-02-11, 21:53
Och angående diskussionen om ljudkortet eller förstärkaren hade bäst d/a-omvandlare så kan det ju fastslås ganska snabbt: Förstärkaren har ingen da-omvandlare :D

Torwald
2008-02-11, 22:06
Och angående diskussionen om ljudkortet eller förstärkaren hade bäst d/a-omvandlare så kan det ju fastslås ganska snabbt: Förstärkaren har ingen da-omvandlare :D

Då var det ju enkelt =)
Jag trodde du sa att förstärkaren hade digital ingång...

PowPow
2008-02-11, 22:12
Då var det ju enkelt =)
Jag trodde du sa att förstärkaren hade digital ingång...

Ja, jag rörde till det lite där i början.
Kan förtydliga lite:

Jag har en stereoförstärkare i vardagsrummet (utan digitala in- eller utgångar). Den får en analog signal av min dator som står i ett annat rum. I det andra rummet tänkte jag ha en gammal reciever och ett par gamla små stativare, för att kunna ha ljud vid själva datorn när jag sitter där. Den recievern har digital ingång.

Men sen kom jag på att jag sålde den recievern för ett tag sedan. Så den nya planen blev att använda mina trådlösa hörlurar vid datorn (basstationen vill jag också ha vid datorn). Basstationen har endast analog ingång. Och där är jag nu.

Det verkar som om det enkaste helt enkelt är att köra på en fysisk switch, alternativt en sån splitter du nämnde.

PowPow
2008-02-11, 23:07
Jaha.. var vänder man sig för att hitta switchar till 3,5 mm kontakter då?

Detta var det närmaste jag hittade, och det såg ju inte så lovande ut.
http://www.ciao.se/Plantronics_PC_Headset_Speaker_Switch__179738

mangs
2008-02-12, 15:49
Alltså, 10 meter kabel och du vill kunna höra ljud i lurarna och förstärkaren samtidigt. Jag vet att du tidigare varit inne på Squeezebox. Jag tror definitivt det hade varit något för dig idag. :)


Att koppla in två förstärkare paralellt till utgången på ditt ljudkort borde fungera. Visserligen kommer impedansen att minska vilket medför större ström ut från ljudkortet men rimligtvis borde inte detat vara något problem då många till och med kopplar in ett par lurar direkt här på kanske 32 ohm. Normalt sett ligger impedansen in i en förstärkare väldigt mycket högre än så.

PowPow
2008-02-12, 15:57
Squeezeboxens gränssnitt pajjar hela mitt upplägg. Använder inte bara datorn för ljudkälla till musik. Annars hade squeezeboxen varit bra. Det är en trevlig manick :) Se datorn som en deltids htpc.

Tänkte koppla in det, som du säger, paralellt till utgången på mitt ljudkort. Men för att slippa problemen med impendansen and what not så ville jag ha en switch. Och med 3,5mm kontakter, för att slippa omkopplare. Köpte en ganska dyr argonkabel för att trnasportera den analoga signalen till föstärkaren, och vill ju inte behöva kasta den :)

Men det verkar inte finnas någon sådan marknad /= Hittar inte någon som verkar vettig iaf.

PowPow
2008-02-12, 16:04
Hittar inte ens något som kan fungera med rca-kontakter.
Det finns ju massa som denna:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1579

Men den är ju tvärt om: Gör om 3 ingång till 1 utgång. Jag vill ha tvärt om: Göra om 1 ingång till 2 utgångar.