handdator

Visa fullständig version : Endura siktar på pallplacering i AF 2008


Sidor : [1] 2 3 4

Endura
2008-02-10, 22:31
Tjej: 28år, 162cm, ca 65-66kg i dagsläget

Har under i princip hela 2007 ägnat en hel del tid åt att testa, för mig, nya teorier och knäcka de gamla invanda myterna - vilket har varit både inspirerande och jobbigt. Gamla vanor och "sanningar" är svåra att bryta, men samtidigt är det en underbar känsla att (äntligen) lära känna sin kropp på riktigt och inse hur "enkelt" det hela egentligen är...

Som 20-åring nådde jag min peak i vikt och vägde då ca 80 kg otränad. Efter ett samboskap med förrätt, varmrätt, efterätt och chips i soffan framför tvn, var resultatet ganska väntat. Jag vaknade en dag hur min "soffkoma" med bristningar på insidan av låren, ca 1,5dm långa och 1cm breda. Det var nog en av de värsta dagarna i mitt liv, och först då fattade jag vad jag höll på att utsätta mig för...
Mitt intresse för träning, kost och kroppen i allmänhet väcktes, men min dåvarande sambo var inte med på noterna, så kort därefter rök både han och alla dåliga matvanor ut genom dörren. En intensiv tid med diverse "kost-sanningar" och konditionsträning följde...
Ett halvår senare och ca 20kg lättare, var jag visserligen oklädsamt smal, men med ett självförtroende utan stopp. Jag blev instruktör på det lokala gymmet, kickbox och bodytoning (liknar pump men jag som instruktör bestämde koreografin) stod på schemat och mitt intresse för styrketräning väcktes. Jag insåg att jag hade en fallenhet för att trigga mig själv och andra till tyngre belastning och muskler började ta form...

Idag 8 år senare kan jag se på bristningarna med en visshet om hur illa det var på väg att gå och till viss del tacka de fula, djupa ärren för dess effekt. Mina släktingar är alla överviktiga och kämpar med högt blodtryck och en konstant ångest över mat och utebliven konditionsträning.
Min syster tog tag i sitt liv för ett år sen, mycke utifrån mina råd, men främst genom eget jävlar-anamma och har idag en slank kropp som hon trivs mycket bättre med. Hon och jag är släktens "svarta får" och vi får (tyvärr) leva med de ångestladdade pikarna, men vi gör det iaf tillsammans, om än på var sitt sätt. Jag lever för styrketräningen och triggas av tanken på en kvinnligt muskulös kropp :)

Jag har under förra året provat min första seriösa deff och gick ned till ca 58kg (avatarbilden) och under vintern bulkade jag medvetet upp mig till 68kg. Båda var intressanta erfarenheter, men jag kommer nog aldrig bulka upp mig 10kg igen. Visst, "övervikten" la sig oväntat fint, men det är inte kul när jeansen inte kommer över låren längre och garderoben måste utökas för att ens ha något att ta på sig....

Detta blir min första journal nånsin.
Jag har funderat länge på om jag kommer orka hålla efter den, men jag känner att den ska få bli min sporre mot mitt nya mål. Jag tänker ställa upp i Athletic Fitness i år, ev redan i höst (vet inte några datum än) och jag tänker nå en pallplacering!
Jag vet att min anatomiska grund är bra och bara behöver finslipas, det jag främst behöver öva på är styrkemomenten och poserandet.
Jag har redan tappat några kilon sen jul men från och med imorgon, 080210, påbörjar jag en långsam medveten deff. I och med att jag inte vet något tävlingsdatum än, har jag inget konkret mål för min målvikt, så jag börjar hellre sakta nu än tvingas tokkämpa senare...

Hur jag kommer gå tillväga skriver jag i nästa post...
För er som orkat läsa igenom hela... hoppas ni orkar hjälpa mig mot mitt mål och ev tips/råd tar jag mer än gärna emot!

Nu finns det ingen återvändo! :thumbup:
Kram, Diana

Jay-Z
2008-02-10, 22:39
Mycket intressant, både satsningen och bakgrundsstory, kommer att följas med intresse.

jaaaaag
2008-02-10, 22:44
Ska bli jättekul att följa din journal. Sett dina postade bilder innan på din form och det man såg var verkligen snyggt! Jag kommer kika in här ofta =) Posta gärna nån ny bild snart.

Carolinew
2008-02-10, 22:46
Kul med journal, skall följas helt klart! Lycka till! :)

Endura
2008-02-10, 22:47
Hur jag tänker gå tillväga....
Jag började under vintern att styrketräna (egen 5-split) på morgonen innan jobbet, på tom mage och med EAA som kosttillskott. Väl på jobbet gör jag en rejäl grötfrukost med vassle/kaseinproteinpulver i.
Sedan några veckor tillbaka har jag modifierat schemat till en 4+1-split där jag den sista dagen går över de muskler som jag vill lägga större fokus på inför tävlandet: ben, lats och axlar (samt mage).
Till det har jag lagt till konditionsträning på crosstrainer efter jobbet och det har funkat riktigt bra. Styrkemomentet på morgonen väcker kroppen och konditionsträningen väcker huvudet, jag jobbar som utvecklare och det tömmer verkligen huvudet på energi under dagen...

Än så länge funkar mitt upplägg bra och jag kommer fortsätta så så länge det känns bra. I dagsläget tar jobbet och träningen den största delen av mitt liv, utöver matintresset, på vardagarna och på helgerna tar jeg "ledigt" med socialt umgänge, dans och annat spontant påhitt :)

Mitt upplägg från och med imorgon blir att börja väga och räkna maten igen, jag tänker ligga runt 1800kcal per dag till att börja med och se vad det ger för resultat. Jag vill tappa vikt, men inte för fort - vore förödande att tappa det jag kämpat upp under vinterns bulk!

Som konditionsträning blir det främst crosstrainer, har kört ca 40min den senaste tiden och brännt enligt maskinen ca 450-500kcal per gång.

Min 4+1-split ser ut som följer:
Mån: Ben och mage
Tis: Axlar och triceps
Ons: Rygg och mage
Tors: Bröst och biceps
Fre: Div "finlir" - ben, lats, axlar och ev mage

Jag har märkt att jag är trött i främst bröst på torsdagen, vilket passat mig utmärkt, då de inte är något större fokus för mig (som om det ens syns särskilt mycke på en tjej om det ger nåt resultat...) men främst för att det varit ett bra tecken på att jag gör ett bra jobb med axlarna :)

Jag har fördelen att jag nästan jämt får träningsvärk och har med tiden tagit det som en direkt indikation på om jag utfört en övning bra eller inte.

Så... imorgon är det uppgång kl 5.30, packar grejerna och drar med t-banan 5.52, så nu är det dags för sänggående...
Ni får veta hur det gick imorrn :)

Godnatt så länge... kram på er!

Luttis
2008-02-10, 22:50
Väldigt intressant läsning så denna journal kommer följas! Lycka till!!

Endura
2008-02-10, 22:51
Mycket intressant, både satsningen och bakgrundsstory, kommer att följas med intresse.

Ska bli jättekul att följa din journal. Sett dina postade bilder innan på din form och det man såg var verkligen snyggt! Jag kommer kika in här ofta =) Posta gärna nån ny bild snart.

Kul med journal, skall följas helt klart! Lycka till! :)

Oj, räknade inte med så snabb respons :)
Tack till er alla tre, verkligen uppskattat!

Cilia
2008-02-10, 23:02
Kul, det behövs fler tjejer i AF
(nej, jag tänker inte bli en av dom)

Pepz
2008-02-10, 23:09
fan vad kul med tävlingsplaner..
Jag följer denna tråd från och med nu!

Endura
2008-02-11, 13:57
Precis käkat lunch med min syster som varit på besök i stan över helgen, dock inte hos mig, utan hos sin goa pojkvän. Vill jag få henne för mig själv får jag nog röva bort henne, hehe...

06.40 i morse påbörjade jag veckans tunga benpass :)

Tilläggas bör kanske att jag medvetet inte kommer redogöra exakt vilka vikter jag kör på, både för att inte trigga min redan svårstyrda viktkåthet, men främst för att gymmet jag numera tränar på, sen ett halvår tillbaka, har tre olika styrkerum, med lika många märken på maskinerna!
De har ett renodlat Nordic-rum, ett nästan renodlat LifeFitness-rum och ett med både HammerStrength och LifeFitness! Det är en guldgruva :D
Men det gör också att de vikter jag skriver kan bli väldigt missvisande om man enbart går på siffrorna iom att jag växlar mellan maskinerna, för så stor omväxling som möjligt.
Som ett enkelt exempel med bensparken idag: körde i Nordic-rummet och började med en tung 6'a på 80kg, gick sedan ner till 75kg. Hade jag kört på en LifeFitness-maskin hade jag börjat på ca 110kg... så det blir svårt att jämföra.

Jag tror därför det i längden är bättre om jag skriver vilka övningar jag gjort, om jag ökat sen sist och hur passet i sig kändes (min prestation i sig mao) - för det är det som är själva helheten i mina ögon! :)


Passet gick ivf suveränt!
Jag började med Benpress (Nordic) som verkligen ger en ATG-möjlighet om man vill! Därefter Leg curl, Benspark och till sist Utfall i smith.
Passet avslutades med magövningar i en Chrunch-bänk och sedan en Ab-wheel utan bromsar och tog ca 55 min.

Jag siktar alltid på max 8 reps á 3 set (i vissa fall med ett antal små pulsreps också, men det beror på övningen). Lägre än 8 reps är helt ok, men känner jag att jag klarar mer höjer jag nästa gång. Till min hjälp har jag Fitnessförlagets Träningsdagbok (http://www.bokus.com/b/9789197457033.html) som jag antecknar i. Där noterar jag inte bara vikter och reps, utan även förslag om höjning/sänkning nästa gång, om jag behöver fokusera mer på tekniken, vilken maskin/fri vikt som använts, hur passet kändes osv...
Jag antecknar mycket(!) och jag tror det bara har varit till min fördel... dessutom är det lite kul med all extra info när man ser tillbaka några veckor sen :)
Stretchar gör jag sällan inte i samband med styrkepassen och jag värmer sällan upp, jag kör helt enkelt rakt på. Viljan att stretcha kommer spontant efter konditionspassen och ibland även i "kallt läge" då det känns mer.
Jag har en viss överrörlighet i kroppen, samt en påtaglig svank, så jag vet vilka delar av kroppen jag bör dra mer i än andra så att säga och det har gett resultat :)

Innan jag kom till det här gymmet tränade jag nästan uteslutande med fria vikter, men har nu övergått till maskinerna, de är helt enkelt suveräna (och väldigt nya...)

I eftermiddag blir det konditionsträning efter jobbet... kan bli tungt iom benen, men vi får se hur de känns då...

Känns som en bra början på på min seriösa satsning iaf!

Endura
2008-02-11, 14:03
För er som nämnde nya bilder...
Jag har ingen egen kamera (utom en sunkig mobilkamera), men är själv sugen på att skaffa nya "innan deffbilder" för att jämföra med längre fram, så jag ska göra vad jag kan :)
På min profil finns annars bilder som visar hur jag såg ut förra sommaren...

Carolinew
2008-02-11, 14:07
Uh, träna benpass så tidigt :Virro

Har du förresten några jämförelsebilder på hur du såg ut innan du började träna?

Endura
2008-02-11, 14:14
Uh, träna benpass så tidigt :Virro

Har du förresten några jämförelsebilder på hur du såg ut innan du började träna?

Hehe, det är en vanesak, tro mig ;) Att träna så tidigt var en helt omöjlig tanke för mig för några år sen!

Ja, de har jag faktiskt... Kan kolla ikväll när jag kommer hem, finns "spännisbilder" från 2005 bland annat :)

Pepz
2008-02-11, 14:52
Vart tränar fröken?

AFanatic
2008-02-11, 14:57
Äntligen! ...Måste jag säga, jag har allt sett hur du lurat omkring på forumet och faktiskt alltid undrat för mig själv: När ska hon starta journal?

Ska bli kul att följa dig. :)

Ironbabe
2008-02-11, 16:01
Jättekul att du tänker satsa på AF :hbang: Behövs verkligen fler tjejer så att sporten inte dör ut! Jag kommer kika in här och kolla hur det går *spännande*

Endura
2008-02-11, 22:44
Vart tränar fröken?

Jag bytte för ett halvår sen till Balance, som ligger väldigt centralt i Stockholm, sen SATS som jag varit trogen (även som instruktör) i runt 8 år tabbade sig rejält genom att dissa en vän till mig som kom för en provträning - enbart för att han såg ut som en byggare!
Anläggningschefen ville klargöra att SATS numera satsade på en mer allmän klientell och bl.a medvetet hade sänkt sina fria vikter för att successivt få bort "byggarna", så min polare skulle ha klart för att han nog inte skulle finna det han sökte...
Tonen i rösten, sättet han fullständigt dissade och nadtalade min vän gjorde mig überförbannad(!), så kommande dag började jag leta andra alternativ.
Jag siktade främst på att hitta ett centralt gym med ett bra utbud av maskiner och fria vikter. Efter en viss övervägning mellan World class och Balance, blev valet Balance, och jag har inte ångrat mig!

De tillhör visserligen de lite dyrare gymmen med 600kr/mån, men då har jag också ett extremt bra gymutbud, gratis schampoo och balsam, samt skum och mousse om man önskar det. Små handdukar att torka sig med finns att hämta överallt, alla konditionsmaskinerna har sin egen tv (guld värt!) och passutbudet är väldigt brett (har dock inte provat någpt pass än) men de har bl.a umbrella-strip-aerobic... ser rätt häftigt ut när de kör iaf :)

Dessutom... de har 2 veckors gratis provträning (!) så de är helt klart värda att ge en chans...

Endura
2008-02-11, 22:45
Hehe.. insåg att jag lät som en vandrande reklampelare där, men jag är verkligen nöjd med stället :)

Endura
2008-02-11, 22:46
Äntligen! ...Måste jag säga, jag har allt sett hur du lurat omkring på forumet och faktiskt alltid undrat för mig själv: När ska hon starta journal?

Ska bli kul att följa dig. :)

Jadu... jag har undrat samma sak :em:
Jag natar att jag behövde ett tydligt mål att gå på innan jag vågade gå "offentligt" :)
Nu finns de ju liksom ingen återvändo *pirrigt*

Endura
2008-02-11, 22:49
Avslutade dagen med ett konditionspass på en crosstrainer i nästan 40 min...
Benen kändes tunga efter morgonens benpass, så jag körde tills jag inte iddes mer helt enkelt...

Jag tror har upptäckt en lite trist egenskap hos mig själv... jag har ganska låg puls, även när jag tränar ganska hårt... på ca 60-70% kapasitet ligger min puls i snitt kring 70. Märkte när jag tod bort händerna från pulsmätarna att kaloriräknaren smet iväg i en jäkla fart (antagligen för att den då kör på mer generella värden...) min gissning blev helt enkelt att förbränningen går parallellt med pulsen... nån som kan verifiera det?

Endura
2008-02-11, 23:00
Bilder var de ja :)

Nu chansar jag ganska vilt med hur stora eller små de kommer bli, men första två är från alldeles efter jag hade flyttat till Stockholm, sommaren 2005. Tror jag vägde runt 63, kanske 64kg då.

Samlingen därefter är samma som min avatar kommer ifrån, vilket var i somras förra året, runt juli-augusti 2007. Vägde runt 59kg.

Sista samlingen (kanske lite väl visande, men va fan...) är från hösten 2007 när jag hunnit bulka ett litet tag... Vikten har nog krypit upp till 61kg.
Min syster var inte så haj på sin nya kamera och ljuset var inte de mest givande i samband med mina ovana poseringar...
Är medveten om att jag lär träna på den biten :em:

Några bilder på nuläget finns inte, har inte varit så sugen på att bli fotad med 10 extra kilon på kroppen... dock har min påbörjade viktnedgång redan börjat ge resultat, så den bulken är iaf snart ett minne blott :)

Carolinew
2008-02-11, 23:52
Väldigt bra rygg! :thumbup: Har du kanske några bilder från hur du såg ut när du vägde som mest? Du måste ha gjort en jäkla stor förändring sen dess, riktigt, riktigt bra jobbat!

Allan
2008-02-12, 04:50
Hehe, det här kan nog bli nåt

*applåderar*

Endura
2008-02-12, 09:32
Väldigt bra rygg! :thumbup: Har du kanske några bilder från hur du såg ut när du vägde som mest? Du måste ha gjort en jäkla stor förändring sen dess, riktigt, riktigt bra jobbat!

Tror jag brännt (läs slängt) det mesta från den tiden :em:
Finns nog nåt gammalt VHS-band från den tiden när min mor var som mest hektiskt med det då moderna påfundet av hemvideokamera (de där klumpiga jäklarna som spelade in direkt på VHS-band). Jag har ett minne av att den visar mig gåendes runt ett buffé-julbord (klockrent eller vadå?) först framifrån, och då undrar de flesta varför jag egentligen klagar... tills de ser mig vrida mig runt hörnet på bordet och visar sidan mot kameran *asg*
Mina former är lite av latinohållet, min rumpa står rätt ut, jisses!

Dock vill jag minnas att jag har kvar bilder från en kväll då jag o dåvarande sambon gick på finmiddag *huga*
En dag kanske jag dristar mig till att scanna den, men jag måste nog samla lite mer mod för det först... Vi får se :)

Jay-Z
2008-02-12, 09:57
Kul med bilder - muskler finns det!

Nu kanske jag har missat det, men hur ligger du till i chins, dips och rodd?

Det där gymmet låter rätt sweet, men jag antar att du kör fria vikter också?



Mina former är lite av latinohållet, min rumpa står rätt ut, jisses!


När blev detta en dålig egenskap? :D

eleni
2008-02-12, 10:02
Ser riktigt bra ut och du verkar veta vad du vill så det här kommer gå galant :thumbup: Ska definitivt följas!

Endura
2008-02-12, 10:04
Brände på axlar och triceps i morse - kändes riktigt bra!

Som axelövningar valde jag militärpress sittandes i smith med fri rygg och stången precis framför ansiktet. Har slutat göra pressar bakom nacken även om jag aldrig fått besvär av det, men nu vill jag skapa fokus på axlarna - gärna mer på framsidan och jag har fått för mig att det känns mer där när jag har stången framför ansiktet och armbågarna lite fram.
Brände av 4 set och började med 8 tunga reps på 40kg.
Som andra övning valde jag sittande axellyft, ni vet en sån där skitdryg maskin med kuddar som ska lyftas med armbågen, upp till sidan...
Hatade den maskinen förut, den verkar enbart utformad för 2 meter breda killar, men jag har hittat mitt sätt :)
Jag tar en arm i taget och sitter lite på sidan av sittkudden, då funkar det kanon! Visst, jag vet, jag kan lika gärna använda fria vikter eller kabel, men med den här modifieringen blev övningen riktigt skön.

Triceps blev bara en övning, men den är effektiv! Tror den heter sittande French(?) el möjligtvis Tri Extension bakom huvudet. Det är iaf en extremt skön maskin, med en lätt v-formad stång att lyfta upp bakom huvudet, med armbågarna i näsans riktning. Gjorde 4 set på den och började på 45kg, vilket jag bara orkade 6 reps.

Passet tog knappt 45 min, men jag vet att jag kommer känna av det redan ikväll, det är effektiva tunga övningar :)

Ikväll skippar jag konditionsträningen... har tid hos naprapat (försöker hålla efter det en gång i månaden) och sen blir de mat och bio med några vänner. Vi ska se "I am legend", tror den kommer bli riktigt schysst, jag gillar skräck, blod, slakt och action :D

Endura
2008-02-12, 10:15
Kul med bilder - muskler finns det!

Nu kanske jag har missat det, men hur ligger du till i chins, dips och rodd?

Det där gymmet låter rätt sweet, men jag antar att du kör fria vikter också?

När blev detta en dålig egenskap? :D

Tack :D
Nej, när vikten är mer passande är formen på rumpan inte min sämsta egenskap *whistle*

Dips är jag väldigt stark i, troligen behöver jag bara slipa tekniken något så jag går lågt nog.
Chins är min tragiska svaghet... Har jobbat hela vintern på att öka upp latsen, som verkar varit en bortglömd muskelgrupp tidigare i mitt liv. Fokuserade mer på djup än bredd förut... Men jag hoppas att det blir lättare ju mer jag tappar i vikt och får till tekniken.
Rodd... tja... vi får se hur envis och uttålig jag är :D

Just nu har jag en "maskin-period", körde så mycket fria vikter på SATS, men jag är som sagt en periodare, gillar omväxling. När jag kör själv är de ganska skönt med stödet från en maskin, med sällskap blir det gärnamer fria vikter och passning :)
Jag tycker du ska prova gymmet om du ändå bor i stan, du får om inte annat en ovanligt lång testperiod gratis!

Jay-Z
2008-02-12, 10:24
Tack :D
Nej, när vikten är mer passande är formen på rumpan inte min sämsta egenskap *whistle*

Dips är jag väldigt stark i, troligen behöver jag bara slipa tekniken något så jag går lågt nog.
Chins är min tragiska svaghet... Har jobbat hela vintern på att öka upp latsen, som verkar varit en bortglömd muskelgrupp tidigare i mitt liv. Fokuserade mer på djup än bredd förut... Men jag hoppas att det blir lättare ju mer jag tappar i vikt och får till tekniken.
Rodd... tja... vi får se hur envis och uttålig jag är :D

Just nu har jag en "maskin-period", körde så mycket fria vikter på SATS, men jag är som sagt en periodare, gillar omväxling. När jag kör själv är de ganska skönt med stödet från en maskin, med sällskap blir det gärnamer fria vikter och passning
Jag tycker du ska prova gymmet om du ändå bor i stan, du får om inte annat en ovanligt lång testperiod gratis!

Det syns att tjockleksprioriteringen inte legat direkt på latsidan. Men du lär nog märka att allt eftersom deffen fortskrider blir det roligare med chins.

Hade lätt testat gymmet om jag bott kvar i sthlm, men jag lever i exil från sthlm i linköping sedan -98. Men jag är uppe med jämna mellanrum och det vore kul att prova nåt nytt gym och inte bara nöta ner Delta Gym varje gång man är på besök. :D

Ska bli intressant att följa vägen mot mer passande form. *whistle* (moderatorer please don't kill me)

Eldhroka
2008-02-12, 11:05
Oh, en ny tjejjournal, vad roligt. (jag följer alla tjejer)

Väldigt intressant skrivet, kul att få så mycket bakgrundsinformation,
även kul med konkreta mål. Stort lycka till!

Cilia
2008-02-12, 20:29
Jag bytte för ett halvår sen till Balance, ..

faaaaan, jag som hade tänkt brilliera genom att säga att du tränade på Balance.
Förstod det när du räknade upp utrustningen.
Det är verkligen ett av dom mest/bäst välutrustade gymmen i stan om inte det bästa.
Jag hade kört men tycker det är för dyrt för att bara erbjuda ett gym.
Sen hade dom dåligt utbud av klasser (antagligen för att det är så lite folk)

Jag förstår att du trivs.
Trevlig personal med.

Endura
2008-02-13, 09:08
faaaaan, jag som hade tänkt brilliera genom att säga att du tränade på Balance.
Förstod det när du räknade upp utrustningen.
Det är verkligen ett av dom mest/bäst välutrustade gymmen i stan om inte det bästa.
Jag hade kört men tycker det är för dyrt för att bara erbjuda ett gym.
Sen hade dom dåligt utbud av klasser (antagligen för att det är så lite folk)

Jag förstår att du trivs.
Trevlig personal med.

Hehe, du har koll vännen ;)
Passutbudet har utökats en hel del medan jag gått där, de e bara det att jag inte lockats av att prova än, brände ut mig ganska ordentligt som instruktör och trivs bättre med att strya mina tider själv...

De senaste jag sett är de där strip-aerobic (en med paraply och en med stol), kettleballs(?), kickn´box, pilates, yoga, aerobic, styrka mm
Hann du se spinning-salen, jisses, den salen kan inte ha varit billig att fixa!

Priset... ja vad kan man säga, jag betalade 525kr/mån till Sats och var missnöjd. Betalar nu 70 kr mer och är supernöjd plus att det ingår en massa gratisprodukter/tjänster... för mig var de kvalitet före kvantitet som avgjorde.
Jag varken röker eller dricker och träningen är viktig för mig, så det här är min "unna mig"-grej. :)
Och ja, personalen är verkligen kanon :thumbup:
Funderar på att lägga till 900kr/år så jag får en duschhandduk varje gång jag kommer... kan vara värt att slippa en sunkig handduk i väskan, särskilt nu när jag kör två ggr per dag.

Endura
2008-02-13, 09:45
Det blev ett konditionspass igår efter jobbet ändå, naprapaten flyttade tiden till idag istället, så jag hade några timmar att döda tills jag skulle möta upp vännerna. Vi åt på Texas Burger, jag valde favoriten Fajitasallad me kyckling och sen såg vi I am legend på bio. En kanonkväll med andra ord :)

Trots snålt me sömn orkade jag upp i morse och körde igenom ryggen. Hade planerat mage också, men jag har sån träningsvärk i magen sen i måndags att jag hoppade det idag...
I och med att jag vill få fart på latsen började jag med latsdrag (LF-maskin) på 70kg, de var ganska tungt, men det senaste året har jag äntligen lärt mig att dra med just latsen och inte biceps som det alltid blev förut, så jag är riktigt nöjd med utvecklingen som skett.
Detta följdes av stående rodd i smith som tagit ett tag att få till tekniken på, men j-klar vad de känns i bröstryggen nu när man får till den!
Därefter plockade jag ihop en slags T-bar med stång mot ett hörn och v-greppet. T-bar är nog enda 'maskinen' jag saknar från sats (söder) faktiskt...
Ländryggspressen är jag stark i, tar maskinen i bått på 152,5kg och då med 8 reps föjlt av 8 små puls efter. Egentligen kör jag hellre marklyft för ländryggen, men jag var dum nog att ge bort mina remmar innan jag började på Balance och har inte skaffat nya. Stängerna är för hala för att köra utan, tyvärr...
Avslutningsvis drog jag små fokuserade latsdrag, fast denna gång med en stång fäst i kabel. Principen är att jag inte drar hela vägen utan bara i det övre läget, helt fokuserat på att det är latsen som det ska kännas i. Den övningen brukar ge träningsvärk dagarna efter...

Nu ska vi se hur de går att sitta framför en dator o jobba hela dagen, brukar vara en pärs, men jag får tänka extra noga på hållningen.

Det är förresten en sak jag vill klaga över... Alla dessa "multi-maskins-utövare"!!! *mini*
De tar upp 2-3-4 maskiner samtidigt, dvs varvar mellan dem och förväntar sig att de inställningar de har satt in ska finnas där när de kommer tillbaka till maskinen (som de ju "använder") kör 5-8 reps o går sen till nästa maskin. Jag är så trött på det!
Eller i alla fall på just de som har mage att komma och säga "Jag använder den där", fast jag precis sett personen hålla till nån helt annanstans... *gah!*
Intressantast är att detta verkar vara ett fenomen som kommit med PT-trenden... många PT verkar lära ut det här "sprid ut dig som om ingen annan fanns här"-beteendet och det funkar inte när man är fler som vill få plats.
Ingen annan som stött på detta?

Fultjack
2008-02-13, 09:48
Lycka till med din satsning :thumbup: Ska bli intressant att följa

Endura
2008-02-13, 22:10
Hm... blev inte mycke att hänga i julgranen idag...
Vet inte om det var de få timmars sömn som blev iom bion igår eller om jag bara helt enkelt inte vill inse att jag börjar bli sjuk, flera kollegor har redan varit hemma längre perioder, men jag packade ihop under eftermiddagen...
Hatar verkligen känslan av en svag kropp.

Som barn fick jag lära mig att så länge som jag ändå var kapabel att krypa till skolan, var det bara att packa sig iväg, ord och inga visor!
Detta har till viss del bidragit till att jag nästan aldrig *peppar peppar* är sjuk.
Men å andra hand.... har jag kanske bara svårt att fatta när jag faktiskt är det?

Det blev med andra ord varken naprapat eller kondis idag, jag drog ihop grejerna en halvtimme innan jobbslut och drog hem... gjorde iordning te och diverse, men somna ifrån hela kittet och vakna runt 21 när en polare ringde...
Nu, efter lite kvällsmat (veg köttfärssås på linser och chilitomatkross med spaghetti - tack o lov för sparade matlådor, mums!) mår jag mycket bättre även om det inte är helt hundra än...

Siktar på att komma till gymmet imorrn bitti som vanligt, men vi får se hur de känns imorrn. Bröst och biceps tillhör inte den mest motiverande kombinationen, så jag kan tänka mig att vila... *gäsp*

Pepz
2008-02-13, 22:16
ser mycket bra ut. men jag är skeptisk till att du inte har ett specifikt datum att satsa emot.

Det gör deffen så mycket lättare och mer målmedveten om man vet att man "måste" vara i form en viss dag.
Och vill du tävla i AF så är det väl SM eller DC som gäller?

Endura
2008-02-13, 22:32
ser mycket bra ut. men jag är skeptisk till att du inte har ett specifikt datum att satsa emot.

Det gör deffen så mycket lättare och mer målmedveten om man vet att man "måste" vara i form en viss dag.
Och vill du tävla i AF så är det väl SM eller DC som gäller?

Precis, jag håller också med dig.
Jag ska ta en fika med en deltagare ur Fitnessgruppen imorrn och kolla lite närmare. Grejen är den att det är ju en ganska stor skillnad mellan momenten, SM i september känns iaf just nu som bästa tillfället tidsmässigt, men pallar jag den nivån?
DC är ju sååå mycket bättre för mig som newbie, men då är de nästan dumt att börja sänka intaget redan...

Jag ska höra med dem imorrn och be om råd. Tycker att så pass rutinerade människor borde ha så pass mycke koll att de kan ge mig ett ärligt och konkret råd på vad jag kan/bör satsa på.
Så imorrn kväll alt. fredag borde jag kunna posta ett mer bestämt beslut :)

Pepz
2008-02-13, 22:38
med den fysiken så gör du inte bort dig på SM om du kan prestera i styrkemomenten.
Men DC är ju en nybörjartävling + att du får mer tid för att förbereda dig och vässa chins och dips

Endura
2008-02-13, 22:55
med den fysiken så gör du inte bort dig på SM om du kan prestera i styrkemomenten.
Men DC är ju en nybörjartävling + att du får mer tid för att förbereda dig och vässa chins och dips

Smickare där, precis de pep-talk jag behövde nu, tack *cupid*

Du resonerar precis som jag själv gjort ang tävlingarna kan jag säga, från min sida är de mest just självförtroendet att ha nåt att komma med som är kuggen... jag vägrar att ställa upp utan att tro att jag faktiskt har en chans till pallplacering!
Det är troligen lite därför jag redan, kanske tom undermedvetet, börjat sänka intaget - SM känns möjligt...
Skulle jag sen lyckas hålla formen i 3 månader och därmed kunna ställa upp på DC också skulle det inte vara fy skam heller...

Du hade själv Lucia i åtanke eller?

Pepz
2008-02-13, 22:58
tycker att du ska kötta på med träning nu och satsa på diet senare och då inför DC. sikta på pallen på DC

Jag ska inte tävla igen.. är för liten för AF fortfarande och för klen i chins:D

camilla
2008-02-14, 08:59
Är det inte nya regler för i år? Att man måste ha tävlat innan för att få vara med på SM. Förvånar mig dock inte om tjejer får dispans, är ju så få tävlande i AF. Men det är nog bäst du kollar upp det innan du bestämmer vilken tävling du ska köra.

Hej förresten! Jag kommer hålla koll på dig. ;)

Endura
2008-02-14, 09:17
Är det inte nya regler för i år? Att man måste ha tävlat innan för att få vara med på SM. Förvånar mig dock inte om tjejer får dispans, är ju så få tävlande i AF. Men det är nog bäst du kollar upp det innan du bestämmer vilken tävling du ska köra.

När man talar om trollen :)
Vilken inriktning har du?

Jo, jag har också ett svagt minne av att ha hört att det ska ha skett nån slags modifiering med i vilken ordning man får ställa upp i tävlingarna, att man måste komma från nån av de "enklare" innan man får "dyka upp" på tex SM.

Jag får kolla upp helt enkelt! :)


Hej förresten! Jag kommer hålla koll på dig. ;)

Ser jag fram emot :thumbup:

Endura
2008-02-14, 09:25
Magen vill sig inte, trots ovanligt många timmars sömn. Den gör ont helt enkelt och huvudet dunkar... så jag blev hemma i morse och jobbar hemifrån under dagen. En av fördelarna med att jobba som utvecklare och ibland föredrar jag t.o.m att få jobba hemifrån...
Som systemansvarig har det kommit till en punkt där alla vänder sig till mig för sina problem, även de simplaste. Det är liksom enklare att gapa iväg en fråga till mig än att tänka 2 sek till på hur det kan lösas... hemma kan jag slänga på musik och får så mycket mera gjort... hinner t.o.m skriva nån post på kolo ;)

Skulle ha varit bröst och biceps imorse, men det känns inte som nån större förlust. Med träningsvärk i triceps, rygg och mage ännu, kan en vilodag vara på sin plats...

cam
2008-02-14, 10:03
Nice journal :hbang:

Och här är en till AF:are. Ska bli kul att följa dig. Blir det DC för oss båda i år så hamnar vi i samma klass ;)

Ser MYCKET bra ut på bilderna :thumbup:

camilla
2008-02-14, 10:23
Jag har gjort en tävling i AF (DC 2006), ska upp på scen igen i år är det tänkt.

Fed up
2008-02-14, 10:28
Din livsberättelse här var intressant och sporrande, jättefina bilder också (särskilt de deffade *drool* ). Blev faktiskt motiverad nog att ta mig samman nu och masa mig till gymmet- har saknat motivation de senaste dagarna.
Ska bli kul att följa journalen!

Endura
2008-02-14, 10:29
Nice journal :hbang:

Och här är en till AF:are. Ska bli kul att följa dig. Blir det DC för oss båda i år så hamnar vi i samma klass ;)

Ser MYCKET bra ut på bilderna :thumbup:

Hehe, har redan checkat in konkurrensen jag har att vänta i din journal, inser att jag kommer få kämpa för att nå mitt mål, bra de! *flex*
Riktigt kul att äntligen få kontakt med tränande (och just AF:are) som brinner för samma mål som mig själv! Inget man är bortskämd med i storstan direkt...

Tack vännen, känner också själv att jag har en bra grund att utgå ifrån...
Hade först en tanke på BF väldigt länge, men jag inser att jag måste få prestera mer på scenen för att känna mig nöjd med mig själv, och posterna kring din tävling taggade mig bara ännu mer! AF is the shit! :hbang:

Endura
2008-02-14, 10:32
Jag har gjort en tävling i AF (DC 2006), ska upp på scen igen i år är det tänkt.

Fan va kul :)
DC igen eller satsar du på SM den här gången?
Blir det inte SM för min del, kan jag lova att jag kommer åka dit och kolla ivf, så står du på scenen då har du mitt stöd! :hbang:

Endura
2008-02-14, 10:39
Din livsberättelse här var intressant och sporrande, jättefina bilder också (särskilt de deffade *drool* ). Blev faktiskt motiverad nog att ta mig samman nu och masa mig till gymmet- har saknat motivation de senaste dagarna.
Ska bli kul att följa journalen!

Jisses, bästa komplimangen hittills :em:
Att sporra andra till motivation kring träning och välmående är bland de bästa man kan uppnå, jättekul att höra vännen! :thumbup:

Ta hand om halsen bara... smygtitta lite i din journal ;)

camilla
2008-02-14, 10:44
Vi får se vad det blir. Jag har inte bestämt mig än.

Endura
2008-02-15, 09:30
Då var man hyfsat "back-on-track" igen då... *flex*
Var hemma hela dagen igår, blev illamående och magen kändes orolig, har fortfarande inte helt stabiliserat sig...
Använde i princip hela dagen till att sova, äta och smyga på kolo *whistle*

Provade ändå att ta mig till gymmet i morse...
Det blev ett lite blandat pass, det sk "finlir"-passet som jag inplanerat i schemat plus en liten bröst-övning för att jämka gårdagens förlust.

Började med en lagomt tung Benpress - ATG såklart. Påminns varje gång att jag måste skaffa bättre skor för benpassen...
Bröstövningen blev Peck-fly och här kände jag mig härligt stark! Klar fördel när man inte kört nån annan bröstövning innan, hehe.
Axelpressen efter kändes lite tung, men å andra hand var det bara två dagar sen förra axelpasset.
Bensparken var grym!! Har planerat en lugn helg, så jag tordes ta i lite extra och sög ut den sista orken ur låren genom att pumpa små pulslyft på slutet, det kommer kännas imorrn...
Testade Latsdrag därefter, trots svidande träningsvärk i ryggen, särskilt just latsen, sen i onsdags (vilket känns så najs!)
Avslutade med att plåga magen med en tung vända i chrunch-bänken.

Allt som allt kände jag mig ganska stark, huvudet snurra dock till lite efter axelpressen och bensparken. Magen är mitt orosmoment... den gör sig konstant påmind om att nåt inte stämmer och jag är jobbigt gasig...

Får se om jag pallar kondis i eftermiddag...

Har fått en nytändning vad gäller axlarna... vill hitta den ultimata kombinationen av övningar så jag får ett bra pump. Nån som har några bra förslag?

Fed up
2008-02-15, 09:33
Nån som har några bra förslag?

Enda som brukar funka varje gång för mig är att köra hantellyft åt sidan som sista övning och sen lite dropset på det, huvaligen vad de gnäller och svider sen, muskelstackarna!

För övrigt vill jag veta vilka vikter du kör på, jag är ju nyfiken!!:smash:

Krampus
2008-02-15, 09:46
Har fått en nytändning vad gäller axlarna... vill hitta den ultimata kombinationen av övningar så jag får ett bra pump. Nån som har några bra förslag?

Alla typer av stående pressar alternativt pressar utan ryggstöd.
Inga hantellyft åt sidan, laterals och liknande..

Jay-Z
2008-02-15, 10:06
Nån som har några bra förslag?

Bra och bra, men styrkevändning + pushpress tar sjukt på mig. Om jag bara skulle välja en axelövning så är det denna.

Endura
2008-02-15, 10:26
... hantellyft åt sidan som sista övning och sen lite dropset på det

Alla typer av stående pressar alternativt pressar utan ryggstöd. Inga hantellyft åt sidan, laterals och liknande..

... styrkevändning + pushpress tar sjukt på mig

Hehe, märks verkligen hur individuellt det är med vad man uppfattar som bra övningar...
Jag kommer nog inte sluta med pressarna i smith med fri rygg, det är nog den enda axelövning jag verkligen trivs med. Ser att många väljer hantellyft till sidan som de drop-setar tills ettorna känns som bly. Jag har aldrig varit en "drop-setare", känner aldrig att jag blir klar då. För har det alltid varit att köra så tungt och segt som möjligt - musklen ska bara "dö"... typ...
Men nu kör jag ändå axlar två ggr i veckan, så det kanske kan vara värt att prova drop-seta andra vändan..?

Styrkevändning+pushpress - typ frivändning? Det var det evigheter sen jag prova, inte kört sen instruktörstiden, haha... men jaa, visserligen... det blir ju typ som att dra till hakan plus axelpress, men i en övning, eller?

Jay-Z
2008-02-15, 10:33
Styrkevändning+pushpress - typ frivändning? Det var det evigheter sen jag prova, inte kört sen instruktörstiden, haha... men jaa, visserligen... det blir ju typ som att dra till hakan plus axelpress, men i en övning, eller?

Precis. :thumbup:

http://www.t-nation.com/img/photos/07-082-training/image006.jpg
http://www.t-nation.com/img/photos/07-082-training/image014.jpg

Endura
2008-02-15, 10:36
För övrigt vill jag veta vilka vikter du kör på, jag är ju nyfiken!!:smash:

Hehe... skrev ju tidigare att jag inte ser nån större nytta att skriva vikterna när jag har tillgång till så många olika typer av maskiner märkesmässigt, som alla skiljer sig åt...
Då är det egentligen bäst med fria vikter för jämförelse...

Men på ett ungefär kan jag ju skriva vad jag kör om det bara finns fria vikter:
Nedanstående är inte maxningar, det är vikter jag tar 6-8 reps med, tror aldrig jag har maxat nåt...

Fria knäböj ATG 70kg (80kg med passning)
Bänkpress 55-60kg (vill helst ha passning i den övningen)
Axelpress i smith framför ansiktet 35-40kg
Marklyft var ett tag sen, men sist drog jag 110kg med remmar, utan runt 90kg, men då tappar jag greppet efter 5-6 reps :(
Latsdrag runt 60-65kg i kabeldrag, chins ska vi däremot inte tala om än, hehe

Vad finns det fler för typiska övningar med fria vikter att jämföra med?

Endura
2008-02-15, 10:37
Du får komma å instruera mig Jay-Z så får vi se om om jag får en ny favoritövning ;)

Krampus
2008-02-15, 10:46
Jag och Micke menar samma saker. :)
Styrkevändning+pushpress är ngt av det roligaste att träna. Problemet för mig är att det sliter mycket på framsidan av underarmarna i vändningen. Just vändningen tar mycket på främre delen av deltamuskeln. Det är bara att kolla på hur tyngdlyftarna är byggda. Kör du mkt bänkpress eller annan övning som ger främre delen av axeln mkt stryk så kan det vara läge att inte köra den så ofta. Båda är dock expolsiva övningar. Vill man ha det lite mer kontrollerat och "kontakt" trademark, så pressar man från ett stillastående läge. Jag varierar båda övningarna.

Endura
2008-02-15, 10:50
Så för att slippa slitaget kan det vara vettigt att dela upp det i två skilda övningar? Drag till hakan á 3 set och sen fria pressar á 3 set, alternativt kanske varannan?

Krampus
2008-02-15, 10:57
Så för att slippa slitaget kan det vara vettigt att dela upp det i två skilda övningar? Drag till hakan á 3 set och sen fria pressar á 3 set, alternativt kanske varannan?

Pushpress och stående press är ju väldigt lika. Skilladen är att man hjälper till att kicka igång vikten med benen i pushpress. Pushpressen blir explosivare och du kan hantera mer vikt.
Iaf skulle jag lägga störst fokus på pressarna som jag sa innan, vilken variant du nu än väljer. Jag tycker pressarna tar så pass bra på hela axeln att jag i princip aldrig kör axlar med något annat än en maskin för baksida axel (högreps). Jag varierar med att pressa bakom och framför nacken. Ibland i samma pass. Men du känner själv vad som är bäst, du verkar ha bra träningserfarenhet. :)

Fed up
2008-02-15, 11:02
Ser att många väljer hantellyft till sidan som de drop-setar tills ettorna känns som bly. Jag har aldrig varit en "drop-setare", känner aldrig att jag blir klar då. För har det alltid varit att köra så tungt och segt som möjligt - musklen ska bara "dö"... typ...
Men nu kör jag ändå axlar två ggr i veckan, så det kanske kan vara värt att prova drop-seta andra vändan..?


Ja, haha, du har verkligen rätt i att alla tycker olika, här blir det uppenbart! Jag tycker precis tvärtemot dig här, jag känner att om jag bara kör på tungt så kan muskeln ändå fortsätta efter nån minuts arbete (även om den såklart blir tröttare så känns det ju inte när jag inte håller i en vikt), iom. att axeln är en liten muskelgrupp så blir man ju inte kissochbajstrött i hela kroppen och känner sig lätt döende som efter tex. tungt rygg- eller benpass utan jag känner mig typ lika fräsch i slutet som i början och ser typ inget skäl att sluta om jag inte kör lite dropsset så musklerna pumpar, kvider och ber om nåd. Då kan jag gå därifrån lycklig. :D

Hehe... skrev ju tidigare att jag inte ser nån större nytta att skriva vikterna när jag har tillgång till så många olika typer av maskiner märkesmässigt, som alla skiljer sig åt...
Då är det egentligen bäst med fria vikter för jämförelse...


Jaha, ja jag läste inte så noggrant...:em:

Jag tycker det är kul att läsa andras vikter för att imponeras/sporras/jämföra sig själv/nåt sånt, men det är klart att om du kör mycket maskiner så är de ju sjukt olika. Bra vikter du redovisade där nu iallafall! Hoppas vara där om ett år...eller två...*mini*

Endura
2008-02-15, 11:11
Ja, haha, du har verkligen rätt i att alla tycker olika, här blir det uppenbart! Jag tycker precis tvärtemot dig här, jag känner att om jag bara kör på tungt så kan muskeln ändå fortsätta efter nån minuts arbete (även om den såklart blir tröttare så känns det ju inte när jag inte håller i en vikt), iom. att axeln är en liten muskelgrupp så blir man ju inte kissochbajstrött i hela kroppen och känner sig lätt döende som efter tex. tungt rygg- eller benpass utan jag känner mig typ lika fräsch i slutet som i början och ser typ inget skäl att sluta om jag inte kör lite dropsset så musklerna pumpar, kvider och ber om nåd. Då kan jag gå därifrån lycklig.


Kanske skiljer sig åt också beroende på om man kör flera muskelgrupper under samma pass eller koncentrerar sig på bara en muskel?
Skulle jag köra tex överkropp och därmed bara en övning för att täcka en hel muskelgrupp skulle jag också göra vad jag kunde för att köra totalt slut på den... Men med fokus på en, max två, muskelgrupper åt gången vill jag ha med lite ork även till nästa övning, och då funkar det här upplägget.

Idag när jag blandade mer mellan flera muskelgrupper kom jag på mig själv med att "pulsa" ut orken ur musklerna i vissa övningar, så ja jo... jag tänker inte säga att ditt sätt är bättre eller sämre, bara kanon att du hittat nåt du trivs med :thumbup:


Jaha, ja jag läste inte så noggrant...:em:

Jag tycker det är kul att läsa andras vikter för att imponeras/sporras/jämföra sig själv/nåt sånt, men det är klart att om du kör mycket maskiner så är de ju sjukt olika. Bra vikter du redovisade där nu iallafall! Hoppas vara där om ett år...eller två...*mini*

Hehe, ingen fara ;)
Jag har bara aldrig lagt fokus på specifika vikter... pallar jag det jag bestämt mig för att klara ett visst pass, antecknar jag att höja nästa gång och målet är alltid upp till 8 reps... Det har funkat bra, hittills höjer jag sakta överlag hela tiden... Känns som det inte finns nån gräns än så länge *flex*

Endura
2008-02-15, 11:17
Pushpress och stående press är ju väldigt lika. Skilladen är att man hjälper till att kicka igång vikten med benen i pushpress. Pushpressen blir explosivare och du kan hantera mer vikt.
Iaf skulle jag lägga störst fokus på pressarna som jag sa innan, vilken variant du nu än väljer. Jag tycker pressarna tar så pass bra på hela axeln att jag i princip aldrig kör axlar med något annat än en maskin för baksida axel (högreps). Jag varierar med att pressa bakom och framför nacken. Ibland i samma pass. Men du känner själv vad som är bäst, du verkar ha bra träningserfarenhet. :)

Jag har också varit dålig på att köra pressar förut, det är något jag gjort come-back med det senaste året, så jag kanske bara har lite för bråttom med resultaten :em:
Dock känns de bra och de suger verkligen kraften ur axlarna.

Körde militärpressar bakom nacken ett längre tag utan problem, men läste för en tid sen här på Kolo att det kunde finnas risker med det och började då framför ansiktet istället... Skillnaden känns mer fram och det passar mig bra, ser jag på mina bilder har jag så det räcker på baksidan och behöver (läs vill) lägga mer fokus fram och mitt över för en mer volymmässig skillnad.

Tack för tipsen! :)

Fed up
2008-02-15, 11:21
Kanske skiljer sig åt också beroende på om man kör flera muskelgrupper under samma pass eller koncentrerar sig på bara en muskel?
Skulle jag köra tex överkropp och därmed bara en övning för att täcka en hel muskelgrupp skulle jag också göra vad jag kunde för att köra totalt slut på den... Men med fokus på en, max två, muskelgrupper åt gången vill jag ha med lite ork även till nästa övning, och då funkar det här upplägget.

Idag när jag blandade mer mellan flera muskelgrupper kom jag på mig själv med att "pulsa" ut orken ur musklerna i vissa övningar, så ja jo... jag tänker inte säga att ditt sätt är bättre eller sämre, bara kanon att du hittat nåt du trivs med :thumbup:



Om jag skulle köra hel- eller halvkroppspass skulle jag helt klart köra press för axlarna(+en baksida axel-övning), jag tycker det är en mer effektiv övning än hantellyften, alltså känns som den ger mer verkan liksom, lyften åt sidan vill jag bara köra sist för att mjölka ur det sista ur axlarna, men jag kör alltid split med max två muskelgrupper till och då kör jag alltså dessa sist i passet för efter det så orkar jag bara snubbla bort och hämta mina grejer och gå hem, intet mer.

Endura
2008-02-15, 11:23
Jag hade ändå tänkt gå till gymmet i helgen, så nu ska axlarna få känna att de lever, här ska snubblas hem! :thumbup:

Allan
2008-02-15, 19:19
Vi får väl ta en dag och kolla över tekniken i stångövningarna. Det finns mer vinster att göra där än man kanske tror

cam
2008-02-16, 07:20
Hehe, har redan checkat in konkurrensen jag har att vänta i din journal, inser att jag kommer få kämpa för att nå mitt mål, bra de! *flex*
Riktigt kul att äntligen få kontakt med tränande (och just AF:are) som brinner för samma mål som mig själv! Inget man är bortskämd med i storstan direkt...

Tack vännen, känner också själv att jag har en bra grund att utgå ifrån...
Hade först en tanke på BF väldigt länge, men jag inser att jag måste få prestera mer på scenen för att känna mig nöjd med mig själv, och posterna kring din tävling taggade mig bara ännu mer! AF is the shit! :hbang:

Kul att du blev inspirerad!!!
Blir nog snarare jag som får kämpa hårt :)

Du har inte funderat på byggning också?

Sparven från Minsk
2008-02-16, 08:13
Alltid kul med en ny journal och en tjej med framtidsplaner inställda på tävling!
Kollade som hastigast på dina bilder, ser mycket lovande ut. :thumbup:
DU har bra armar och rygg enligt mig, men kanske borde lägga mer krut på benen och vaderna ;)

Blir intressant att se hur du utvecklas. Kör hårt! :hbang:

/Sparven

Endura
2008-02-16, 08:58
Vi får väl ta en dag och kolla över tekniken i stångövningarna. Det finns mer vinster att göra där än man kanske tror

It's a deal! Fairing gym som gäller då eller törs du komma in till stan? :D
Bara att spika en helgdag eller kväll framöver *flex*

Endura
2008-02-16, 09:04
Kul att du blev inspirerad!!!
Blir nog snarare jag som får kämpa hårt :)

Du har inte funderat på byggning också?

Hehe, vi bruksjäntor har lärt oss kämpa för det vi vill ha, inte sant? :D

Nej byggning, gissar att du menar BB, är inge för mig. Menar inte att trampa på nån öm tå nu, men jag tycker det förtar mycket av det kvinnligt vackra som fortfarande finns i Fitness. Dessutom gillar jag tanken på prestationsmomentet som finns i AF, då snackar vi tävling i mina ögon :)
Jag har också ärligt talat lite svårt att tro att man som tjej kan nå de större storlekarna naturligt, många verkar ha svårt att uppnå Fitness-nivå utan att ta till konstigheter, men det kanske bara är dumma fördomar jag har :em:

Tack ändå för att du verkade tycka jag hade potential för det :)

Endura
2008-02-16, 09:11
Alltid kul med en ny journal och en tjej med framtidsplaner inställda på tävling!
Kollade som hastigast på dina bilder, ser mycket lovande ut. :thumbup:
DU har bra armar och rygg enligt mig, men kanske borde lägga mer krut på benen och vaderna

Blir intressant att se hur du utvecklas. Kör hårt! :hbang:

/Sparven

Tacktack, mycket uppskattat!
Hehe, benen får spö så de räcker nuförtiden, även om jag körde ben förut (alltid haft helheten i åtanke) så var de inte med samma entusiasm som övriga kroppen, det vill jag medge.

Men vaderna finns där, belive me! Det är bara så mycke späck på dem, plus att ljuset suger på de bilderna. Minns inte att jag spände dem på nån bild heller, för mycket att hålla reda på :D

Kruxet där är snarare att tappa tillräckligt med fett från midjan o ner... har synliga ådror på axlar, armar och rygg och synliga revben långt innan underdelen av kroppen fattat läget att loosa lite späck, suck... *cry*

Men de ska gå! :thumbup:

Endura
2008-02-16, 09:20
Fanns inte tillfälle att redogöra gårdagen kondispass efter jobbet, men det blev av iaf, trots att jag hade varit hemma hela torsdagen med kass mage.

Och va bra det gick! Länge sen jag känt mig så pigg, blåste iväg i en j-kla fart på crosstrainern :) Skulle uppskatta min arbetsnivå på kanske 70-75% och pulsen steg till runt 80, jämfört 65-70 som det brukar ligga runt.
Jo, jag inser att jag har en låg arbetspuls, blodtrycket är tydligen 90 genom 60, om det nu hänger ihop..?

Jag har funderat på att skaffa en pulsklocka, men eftersom jag varken löper eller spinnar vet jag inte hur stor nytta den egentligen kan ge mig, nån som kan argumentera för det?

Idag verkar det bli en fika på stan med lillasyster och en gemensam polare. Har ett otroligt sug efter en stor mockalatte *drool*
Fick tid hos naprapaten innan också, äntligen, nu ska det bli av!

Sen skulle det inte förvåna mig om jag svänger förbi gymmet också... kommer ha väskan med iaf, så får vi se :)
Hoppas ni får en skön helg! Kram på er!

Endura
2008-02-16, 10:15
Glömde visst...

Provade en vända med hantelpressar med fri rygg och det tog ganska ordentligt på axlarna. Avslutade med några dödande set kabeldrag bakom ryggen... de känns fint idag :D

Ska prova mig fram med axelövningarna, men fria pressar blir det helt klart i fortsättningen!

Cilia
2008-02-16, 11:07
Hehe, du har koll vännen ;)
Passutbudet har utökats en hel del medan jag gått där, de e bara det att jag inte lockats av att prova än, brände ut mig ganska ordentligt som instruktör och trivs bättre med att strya mina tider själv...

De senaste jag sett är de där strip-aerobic (en med paraply och en med stol), kettleballs(?), kickn´box, pilates, yoga, aerobic, styrka mm
Hann du se spinning-salen, jisses, den salen kan inte ha varit billig att fixa!

Priset... ja vad kan man säga, jag betalade 525kr/mån till Sats och var missnöjd. Betalar nu 70 kr mer och är supernöjd plus att det ingår en massa gratisprodukter/tjänster... för mig var de kvalitet före kvantitet som avgjorde.
Jag varken röker eller dricker och träningen är viktig för mig, så det här är min "unna mig"-grej. :)
Och ja, personalen är verkligen kanon :thumbup:
Funderar på att lägga till 900kr/år så jag får en duschhandduk varje gång jag kommer... kan vara värt att slippa en sunkig handduk i väskan, särskilt nu när jag kör två ggr per dag.
Jag använder bara spinn- och corepass.
Annars kör jag bara styrka
Vettetusan om det där med strippning är ngt för mig *L*.
Missade spinningsalen.

Konstigt fenomen det där med att ta upp massa maskiner.
Men värst är det när alla hantlar och bänkar är upptagna.

Ska bli kul att se dina resultat om några månader.

cam
2008-02-16, 12:11
Nej byggning, gissar att du menar BB, är inge för mig. Menar inte att trampa på nån öm tå nu, men jag tycker det förtar mycket av det kvinnligt vackra som fortfarande finns i Fitness. Dessutom gillar jag tanken på prestationsmomentet som finns i AF, då snackar vi tävling i mina ögon :)
Jag har också ärligt talat lite svårt att tro att man som tjej kan nå de större storlekarna naturligt, många verkar ha svårt att uppnå Fitness-nivå utan att ta till konstigheter, men det kanske bara är dumma fördomar jag har :em:

Tack ändå för att du verkade tycka jag hade potential för det :)

Åhå, ja själv funderar jag inte så mycket över kvinnlighet och sånt :Virro

Jag anser personligen att måste man ta till konstigheter så kanske man får ändra nivåerna istället. Fast jag vill tro att man kan bli riktigt bra på ett naturligt sätt.
Själv har jag alltid varit lite sugen på BB och jag känner egentligen inte att jag behöver vara jättestor, bara jag har snygg symmetri. Att tillfredsställa alla domare är väl en omöjlighet och man tränar ju och tävlar för sin egen skull, så det är väl lika bra att vara nöjd själv i första hand och se sina framsteg.
Jag är väl kärringen mot strömmen i dessa dagar då alla vill "chocka" och hellre kör BF och CBB...

Men jag håller med om det där med AF och prestationsmomenten, mer konkreta tävlingsmoment och bedömningar där dessutom.

Endura
2008-02-17, 00:55
Ska bli kul att se dina resultat om några månader.

Tycker jag med :D


Åhå, ja själv funderar jag inte så mycket över kvinnlighet och sånt :Virro

Jag anser personligen att måste man ta till konstigheter så kanske man får ändra nivåerna istället. Fast jag vill tro att man kan bli riktigt bra på ett naturligt sätt.
Själv har jag alltid varit lite sugen på BB och jag känner egentligen inte att jag behöver vara jättestor, bara jag har snygg symmetri. Att tillfredsställa alla domare är väl en omöjlighet och man tränar ju och tävlar för sin egen skull, så det är väl lika bra att vara nöjd själv i första hand och se sina framsteg.
Jag är väl kärringen mot strömmen i dessa dagar då alla vill "chocka" och hellre kör BF och CBB...

Men jag håller med om det där med AF och prestationsmomenten, mer konkreta tävlingsmoment och bedömningar där dessutom.

Vem tänkte du på som "man" i den meningen? Du själv som tränande eller kanske snarare de som arrangerar och bedömer?
Jag har större respekt för Fitness-utövare och den nya klassen CBB, med sina viktbegränsningar, just för att det inte ställer "krav" som känns omöjliga att nå naturligt...
Och ja, jag vet inte... det är nog just tävlingsmomentet med AF som lockar mig... sen ärligt talat också känslan av att faktiskt "tro" att jag har en chans att nå pallplacering och det tror jag inte jag har när det kommer till de grövre klasserna... Jag må låta fåfäng eller feg, de står jag för isf, men jag går hellre till en tävling med chans att kunna bli 3a, 2a t.o.m 1a än att bara precis klara kvalet... jag är inte en så jättebra förlorare som jag många ggr lyckas utge mig för, innerst hatar jag att förlora, och 2a platsen är 1a förloraren... :em:

Endura
2008-02-17, 01:01
Njöt av sällskapet av min underbara syster och en av få tjejer jag kan kalla tjejkompisar i den här stan... 3 tjejer brukar vara ett stor NO NO men vi 3 funkar überbra ihop, det är skitkul :)
Shoppa vida jeans (har tröttnat på att knappt ha nåt att dra över låren sen bulken och förhoppningsvis sitter de här ok även i sommar...) och njöt av en stooor cafe melange som de så fint heter när de slänger lite oboy i en latte, hehe...

Tog en 40 min vända på crosstrainer på gymmet sen, för att sedan frossa i en hemmagjord kycklingsallad, med bröd och avokado - älskar avokado!

Filmen vi såg hette "Behind the mask" och den var verkligen udda... En seriemördare á la Jason låter ett ungt reportergäng filma honom medan han förbereder sitt nästa massmord.... skuuuuumt, men nytt :)

cam
2008-02-17, 08:13
Jag tänkte nog på helheten, att det öht ska behövas CBB för att BB-idealet blivit "för stort". Sen om det är för att domarna genom åren dömt upp grövre och grövre fysiker eller om det är atleterna som höjt ribban, det är ju svårt att säga.

Klart jag förstår att du och många andra hellre väljer grenar där det är större chans till pallplats. Och AF har ju verkligen sin charm. Jag tog egentligen upp det rent allmänt för att jag tycker det är synd att folk som i mina ögon skulle platsa inom BB känner att de inte gör det.
Men det är ju inte alla som vill stå och flexa på en scen heller, man ska ju tävla i det som känns rätt och kul. AF är ju en extremt krävande tävlingsform, kanske den tuffaste. Man ska vara hård och muskulös samtidigt som man ska prestera maximalt inom styrka och kondition. Så det är ju helt klart en utmaning *flex*


Från det ena till det andra så lät gårdagens födointag nice. Jag älskar också avocado, törs knappt köpa hem det för jag kan inte sluta äta då :laugh: På knäckemacka med örtsalt på... *drool*

Endura
2008-02-17, 10:02
Uppe me tuppen en söndagsmorgon ser jag :)

Hehe, ja.... än så länge har jag inte gjort en "Nicklas eller Eddie variant" med avokado i gröten (gör ändå rätt speciella grötblandningar) men det skulle inte förvåna mig om det funkade heller! För min del blir det lätt en avokado om dagen!

Jag måste säga att jag beundrar din inställning Cam! Jag känner mig cynisk jämfört med dig och visst, det är inte en inställning som förbättrar, snarare försämrar...

Jag tycker det är bra att det har börjat dyka upp vissa "begränsande" krav inom sporten och fler borde det bli! Men självklart håller jag också med dig om att det är tragiskt att de ens behövs, men det kommer alltid (tyvärr) finnas de som sätter sitt eget ego före den stora massan... och då måste man göra generaliserande restriktioner för att komma åt dem.
I grund och botten tycker jag att dessa kroppsbedömande sporter har gett intryck att ha varit något "laglösa", om jag får uttrycka mig så, och behöver kanske ses över mer i sin helhet för att komma i ordning igen.

Lyssnar jag på allmänne Svennssons känns det som att dessa sporter tillhör en gråzon som endast de mest invigda förstår sig på. I och med det skapas en osäkerhet och en massa fördomar (inkl de jag själv haft och till viss del har) som drar ner det hela ännu mer.
Ta bara det som hände i slutet på förra året då några av våra största Fitness-profiler omtalades i samband med olagliga preparat...
När jag beklagade mig över det hemma hos min familj fick jag kommentaren: "Ja men, de visste man väl! Det är ju bara sånt där skit i den sporten. Förstår inte ens varför du ger dig in i den!"
Min familj har noll koll på vilka personerna var, de har noll koll på vad sporten egentligen innebär och de bryr sig inte heller, trots min passionerade inställning till den... för dem är den här sporten bara ett likhetstecken med freaks och olagligheter, liksom tex trance/techno-fantaster uppfattas av andra... och det gör mig så ledsen!

Jag vill, liksom många fler, visa min familj att det visst går att nå toppen utan fusk! Att det bara är en liten sketen grupp egoister som dragit ner sporten med dumma handlingar och att man inom sporten gör ett försök att städa bort den dåliga stämpeln!
BB ska vara en nivå man ska kunna uppnå rent med hårt slit och en stark passion och fitness ett mjukare mellanting mellan BB och den slöa soffliggaren!

cam
2008-02-17, 10:21
Jag är alltid uppe med tuppen på helgerna :Virro

Bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv :thumbup:
Jo, man har ju haft sin beskärda del av okunnigt folk som fällt gamla uttjatade komentarer om dessa sporter *suckar*
Min mamma byter ämne när jag pratar om tävling och hon trodde jag skulle svälta ihjäl när jag gick på diet i höstas (vilket jag väl nästan gjorde också :laugh: ).
Det känns rätt tungt ibland att man inte har något stöd för sin hobby. Hade jag spelat tennis eller fotboll eller nåt hade det varit en annan femma antar jag. Plus att folk, särskilt på jobbet, verkar ta min livsstil som en personlig förolämpning. Allt ifrån "jag borde också träna" (de skulle aldrig säga till en fotbollsspelare att "jag borde också spela mer fotboll") till att bli förbannade när jag inte vill ha kakor på fikat (vad de nu har med det att göra).


Vet du att man kan göra glass på avocado också? Såg något recept på Tasteline tror jag, med avocado och banan *popcorn*

Endura
2008-02-17, 10:32
Åh jisses, du är ju döskön! Glass me avokado o banan!? De måste jag verkligen kolla upp, om inte annat för att få det bekräftat! Jag är ingen större glassätare, mycke för att mina tarmar inte gillar laktos, men en avokadoglass kan ju alltid vara värt en laktoshämmande tablett, bara för att prova :D

Tro mig, jag har en känsla av att alla vi "invigda" (och speciellt vi tjejer!) får leva med den typen av "respons" från omgivningen... Intressant egentligen hur folk i allmänhet väljer att hantera sitt eget dåliga samvete. Projisering, eller vad var det nu det hette?
Men att gå ner i vikt och forma sin kropp är ju "en omöjlighet som kräver blod, svett och tårar", och ser vi inte ut att lida särskilt nämnvärt, ja då måste vi ju antingen använda magi eller andra grejer... eller? ;)

Endura
2008-02-17, 22:02
Tog en fika me syrran idag... Blev en stooor Mockalatte och en supergod chokladboll till *drool*
Jag har en extrem choklad-craving just nu och varför stå emot kroppens vilja, hehe ;)

Sockerruset det gav mig passade ivf perfekt på crosstrainern lite senare... 40 min försvann som ingenting och ett tag kröp min puls upp i otroliga 170 till och med(!) visserligen bara en liten stund, sen var den nere i stabila 75 igen, men ändå :) Svettig som bara f** blev jag iaf, gött de!
Avslutade med lite latsdrag som kommer kännas imorrn. Testade för en gångs skull en slags drop-set och det kändes bra. Tror jag ska fundera över min träningsmetod och testa att drop-seta mer ett tag, det ger iaf ett extremt tillfälligt pump!

Som kvällsmat blev det 2 wraps med kallrökt skivad lax, wokade grönsaker och en härlig guckblandning (gucka är de bästa jag vet!) på avokado, såklart, laktosfri keso och tacosås... Riktigt smarrigt må jag säga.
Och ja... jag smådeffar just nu... hehe ;)

Det blir tidigt sänggående ikväll. Har ett brutalt benpass att se fram emot tidigt imorgon bitti kl 06.30 ihop med en gammal byggarkompis hemifrån Dalarna, och jag vill vara ordentligt utsövd! *flex*

Cilia
2008-02-17, 22:15
Jag tycker jag får bättre kontakt med dropset.
Dom sista repsen känns verkligen trots låg vikt.

Endura
2008-02-18, 10:01
Så är det... men jag har märkt att det inte känns rätt för mig i alla lägen...

Jag har insett att jag helst värmer upp eller "startar kroppen" med de mest basala övningarna, typ knäböj/benpress, bänkpress, chins och liknande, dvs övningar som aktiverar många muskelgrupper samtidigt.
Sen blåser jag hellre slut på musklerna med de mer detaljerade/isolerande övningarna och då helst genom att avsluta setet med små pulsande rörelser tills mukeln bara skriker efter en paus. Det blir inte helt som att drop-seta; jag slipper krångla med att byta vikter, men får ändå ut det lilla lilla sista ur muskeln...

Hur ofta jag än försökt variera mig eller ändra övningar är det alltid det här jag faller tillbaka på, så jag antar det är "min grej" helt enkelt...
I slutändan måste det hela ändå handla om att man just "kör slut" på muskeln och inte hur. Tror jag iaf :)

I morse blev det ett tufft benpass. Körde det delvis med en gammal gympolare hemifrån Dalarna som nyligen flyttat till stan och som jag hoppas värva till Balance, hehe... Skriver delvis för att vi inte är helt överens om alla övningsmoment, så det hela blev mer peppfaktor än samspelt, men det räckte. Kul om inte annat med sällskap. Kommer vara något klen i eftermiddag...
Inte kan jag gnälla och åka hem efter jobbet heller, då jag lovat en annan kompis att köra i eftermiddag, något lättare och med kondis, men de e ju som man säger... No pain - No gain!
En matbit och lite fika efteråt kommer nog släta över all smärta, så det jämnar ut sig ;)

Blev rätt mycke träning förra veckan, men det känns skönt...
Vågen visade ett halvt kilos nedgång sen förra måndagen, så jag håller min plan, vilket känns riktigt kul! Har inte varit så superseriös med kosten, utan satsat mer på kondis och ett lagomt vett. Tror jag kommer köra på samma koncept den här veckan också, för att sen strypa till lite mer medvetet nästa vecka... Än så länge har jag en för stark choklad-craving för att vilja strypa helt och jag är lite rädd för att tappa för fort om jag blir för duktig med kosten, ett halvkilo i veckan är en bra takt än så länge...

Summa summarum... I feel gooood :cool:

Endura
2008-02-18, 10:03
Kan förresten tala om att jag pratade med en polare som är hobbyfotograf om att eventuellt bestämma en dag i månaden för att ta bilder och ta mått och liknande, för att få en mer visuell bild av hur det går...

Blir det av kommer jag lägga upp dem här i min tråd för er som ville följa mina resultat :)

Pepz
2008-02-18, 21:19
ett halvkilo är lagom!

Och kontinuerlig uppdatering med bilder kräver vi!

Endura
2008-02-18, 23:14
Hehe, din fuling ;)
Nädå, jag ska hålla mitt ord... :)
(annars kan jag räkna med din hjälp eller...? haha)

Eftermiddagen blev lite blandad. En av mina närmre tjejkompisar ville haka på och få lite motivation, så det blev både lite kondis och lite styrka. 20 min på crosstrainern och runt 40 min lats, sittande rodd, korsryggspress, push down, hantel curl och avslutningsvis mage på en medicinboll. Det mesta var för hennes skull iom att jag inte vill riskera att bli för trött på nåt av de kommande morgonpassen, men det var riktigt najs med sällskapet :)

Självklart avslutades det med 9-bitars sushi (så gott!) och en stooor mockalatte. Kunde inte låta bli att nalla lite av hennes kladdkaka heller, hehe... Träning gör verkligen livet underbart! :D

Ser fram emot axlar och triceps imorrn... ska bränna totalt slut på axlarna imorrn är planen! De ska få veta att de lever :thumbup:

Pepz
2008-02-18, 23:25
haha jag kan smyga i buskarna och knäppa kort;)

Har du provt samba-sushi på götgatsbacken? grymt bra sushi!

Krampus
2008-02-18, 23:31
Jag tycker jag får bättre kontakt med dropset.
Dom sista repsen känns verkligen trots låg vikt.

Kontakt i dropset? :confused:
Det är ju mjölksyraträning.

Endura
2008-02-19, 09:42
haha jag kan smyga i buskarna och knäppa kort;)

Har du provt samba-sushi på götgatsbacken? grymt bra sushi!

Faktiskt inte, vilket är lite illa när jag jobbar på Götgatsbacken :em:
Om det är den nya du menar har jag hört den är bra, men dyyyyr...
Får vänta till efter lön... hakar du på?

Endura
2008-02-19, 09:49
Kontakt i dropset? :confused:
Det är ju mjölksyraträning.

Tack... det är lite den tanken jag har om det, men inte varit helt säker...
Men kan det inte påhjälpa volymen ändå? Många byggare jag känner drop-setar och de är inte små om man uttrycker det så... huvudsaken är väl att man "kör slut" på muskeln, startar en nedbrytning, dvs triggar den att vilja återuppbygga sig..?

Jag har bara tänkt att det helt enkelt bara inte passade mig som träningsteknik...

Endura
2008-02-19, 10:02
Morgonen startades med Axlar och lite Triceps.

Militärpress med fri rygg och framför ansiktet, gjorde en rejäl ökning, lyckades pressa upp 4 första repsen på 40kg *flex*
Trodde jag inte iom helgens icke-vila...
Detta följdes av drag till hakan med EZ-stång och här förvånade jag mig själv! Råkade (ja, råkade faktiskt) slänga på 5kg mer än vanligt och drog 8 reps utan problem, hehe... De tar sig, sa mordbrännarn... ;)
Gjorde sen 3 set Hantelpressar och avslutade med kabel-sido-drag bakom ryggen... och sen fanns de inte mycke vilja kvar i axlarna...

Triceps var inte så glada på mig idag sen push-downen igår, men jag blåste ordentligt slut på det sista i en sittande Frensh-maskin...

Benen bränner sen gårdagen och främst framsida lår, så jag är riktigt nöjd :)
Märks verkligen vilken skillnad det gör med nån som peppar emellanåt
(Tack vännen) *cupid*

Pepz
2008-02-19, 10:34
Faktiskt inte, vilket är lite illa när jag jobbar på Götgatsbacken :em:
Om det är den nya du menar har jag hört den är bra, men dyyyyr...
Får vänta till efter lön... hakar du på?

jo den är dyr men det är verkligen valuta för pengarna.
Visst vi kan ju dra av ett pass och sen käka eller tvärtom.


Bra pass f.ö. :thumbup: om du kan "råka" öka vikter så kanske du ska lassa på mer hela tiden!! :naughty:

Endura
2008-02-19, 11:21
jo den är dyr men det är verkligen valuta för pengarna.
Visst vi kan ju dra av ett pass och sen käka eller tvärtom.

Bra pass f.ö. :thumbup: om du kan "råka" öka vikter så kanske du ska lassa på mer hela tiden!! :naughty:

It's a deal :thumbup:

Nja... vet inte om det är det som gjort det, men jag har fått tre dagars Kre-Alkalyn (annat märke än de som finns på Kolo) av en kompis på prov och tog första igår, andra idag och tänkte ta sista imorrn.
Jag har tidigare bara provat KCG2, utöver Esapro och vanliga vassle/kasein-pulver, och det tyckte jag inte gav nån effekt.
Är ganska skeptisk till kosttillskott i allmänhet och tror mycket sitter i placebo-effekten, så iom det har jag inte sett nån nytta med att ens prova. Men han lovordade verkligen de här, så jag gick med på att prova några dagar, så jag vet inte om det var det som gjorde det eller inte...
Får väl se om jag pallar samma vikter nästa vecka... men jag ska rapportera!

Ingen idé att föreslå några andra alternativ till mig förresten! Jag vet att många lovordar tex Rage, men koffein ger mig munsår och risig mage, så jag tänker inte ens ge det en chans. Så länge jag får resultat på främst mat och till viss del vanliga proteinpulver och EAA är jag väääldigt nöjd! :)

Pepz
2008-02-19, 11:38
kre-alkalyn = vanligt kreatin monohydrat med bikarbonat -typ....

ja man bör inte fastna lika hårt i koffeinträsket som jag har gjort

david85
2008-02-19, 15:41
Hej tänkte hörra visst jobbar stellan back som pt på gymmet balance som du tränar på?

Endura
2008-02-19, 17:25
Hej tänkte hörra visst jobbar stellan back som pt på gymmet balance som du tränar på?

Faktiskt råkar jag veta att han gör det och det tack vare ett samtal mellan en vän till mig och en annan PT där.
Han ska tydligen vara en hejjare på chins och dips? *flex*

Endura
2008-02-19, 17:27
Känns lite motigt att gå och köra kondis nu med svidande träningsvärk i benen, men vi får se vad de blir... Har slängt i mig en tallrik gröt iaf för att ha lite energi i kroppen, annars skulle jag nog inte orka.

Vi får se vad det blir av det :)

Jay-Z
2008-02-19, 18:41
Rejält stark i militärpressarna. Tycker den här är på sin plats: *flex*

Cilia
2008-02-19, 21:08
Kontakt i dropset? :confused:
Det är ju mjölksyraträning.
men jag är ju inte som er andra heller!
Jag får kontakt.

david85
2008-02-19, 22:28
ja stellan är nog sveriges bästa när de gäller chins och dips :)

vart ligger balance i sthlm ?

Krampus
2008-02-19, 22:28
men jag är ju inte som er andra heller!
Jag får kontakt.

Banankontakt?

Endura
2008-02-19, 22:52
ja stellan är nog sveriges bästa när de gäller chins och dips :)

vart ligger balance i sthlm ?

Lästmakargatan, ligger parallellt med Kungsgatan mellan Hötorget och Stureplan.
De ger 2v gratis provträning... testa!

Endura
2008-02-19, 22:58
Var snäll nu Krampus :)

Eftermiddagens kardio gick långt bättre än väntat, trots svidande lår, älskar Crosstrainer (i kombo med bra musik och en egen tv-skärm såklart...)

Brände iväg 45min utan problem och ett litet tag rände pulsen upp i hela 140 t.o.m! Stretcha ett längre tag efter, kändes behövligt.

Slängde ihop rågmackor med kallrökt lax, keso, avokado, senap och div grönsaker.... sååå gott. Avsluta med "chokladpudding" på chokladprotein med extra kakao i... hehe... ja, jag vet... jag är beroende av choklad :em:

Imorrn blir det rygg och ev mage. Fanns inge Grippy kvar på Budo Fitness (slut hos leverantör) så jag får låna en polares remmar imorrn, jag ska köra marklyft! *flex*

Endura
2008-02-19, 22:59
Rejält stark i militärpressarna. Tycker den här är på sin plats: *flex*

*cupid*

Endura
2008-02-20, 09:05
Sitter och äter gröt och dricker te på jobbet :)

Morgonens ryggpass gick inte helt som förväntat... Började starkt med uppvärmande Chins, stående Hög rodd i smith (den är så skön!) och sen T-bar. Gick riktigt bra...
Sen skulle jag ge mig på Marklyft med lånade remmar...
Har inte kört mark på, kan vara två år nu? Men kände mig ändå kaxig och lassade på 120kg... Den stången rörde sig inte många cm kan jag säga...
100kg gick hyfsat, men fortfarande taskigt...
Visst, benen svider än, inte kört övningen på länge... men när jag körde på Sats sist drog jag 110kg med remmar... vad är det här!?
Nån menade på att det är skillnad på vikterna, att de på Balance är "tyngre" men jag vet inte... ingen direkt tröst, blev mest förbannad och besviken...

Så nu har jag ett viktmässigt mål! 8 snygga reps på 100kg i marklyft!
Tjurig satte jag mig i korsryggspressen istället... där kan man minnsan pressa i bått på nästan 155kg... suck...
Avslutade det hela med små pulserande latsdrag, en finslipsövning jag lagt till bara för att aktivera latsen och den brukar ge en bra känsla dagen efter...

Men jag har nåt att glädjas åt iaf... Jag har vad jag faktiskt skulle vilja kalla träningsvärk i axlarna (!) sen gårdagen *flex*
De kan jag inte minnas när de hände sist, trött och svag har jag varit förut dagen efter, men inte haft värk! Hehe...

Krampus
2008-02-20, 11:38
Var snäll nu Krampus :)


Måste jag? :)
Får kontakta ngn av mina kontakter ang kontaktsökandet. Eller sätta in en kontaktannons..

Endura
2008-02-20, 15:47
Mailade SKKF för att höra om reglerna kring tävlande i AF och i just AF får man debutera på SM...
Man prioriterar helt enkelt att hålla sporten levande, än lägger in samma begränsningar som på de andra grenarna, främst för att det finns så få tävlanden och tävlingstillfällen.

Så då var det klarlagt!
Nu ska jag bara bestämma mig för hur jag vill göra...
Inga datum är bestämda, men jag har fått indikationer på 13 eller 20 september för SM... så vi kör väl på det då!? :D

Jag tror jag kan klara det... ska fiska respons från min omgivning under veckan och bygga upp till självförtroende... *flex*

Pepz
2008-02-20, 15:54
SM stort! Dit ska jag med! Ska coacha mina adepter som vanligt. båda tänkte vinna i år säger de... ;)

Kommer att gå skitbra!

Endura
2008-02-20, 21:17
SM stort! Dit ska jag med! Ska coacha mina adepter som vanligt. båda tänkte vinna i år säger de... ;)

Killar eller tjejer?

Kommer att gå skitbra!

Klart de kommer *flex*

Endura
2008-02-20, 21:20
Kom iväg lite sent till gymmet, hade ett bra flyt på jobbet mot slutet av dagen. Var dock inte på något megahumör för kardio... så för att bryta trenden körde jag 20 min på crosstrainern och drog sen roddmaskinen i 5 min.
Lade också till en del magövningar, iom jag inte hann det i morse...

Käkar kycklingfajitas framför datorn nu med avokado i... "chokladpudding" väntar i kylskåpet efter duschen... myyyycket mer motiverande *drool*

Pepz
2008-02-20, 21:21
Killar eller tjejer?



två grabbar -180. 2:a och 7:a förra året

Endura
2008-02-20, 21:22
Najs :)

Låter som jag ska riva tag i dig för tips och utvärdering längre fram om du är så pass drillad redan!?

Pepz
2008-02-20, 21:30
Najs :)

Låter som jag ska riva tag i dig för tips och utvärdering längre fram om du är så pass drillad redan!?

hjälper gärna till om jag kan!

major Pectoralis
2008-02-20, 21:59
Kul med en AF-satsning.

Jag fick bara en snabb spontan tanke som jag tänkte delge. Jag läste inledningsvis att du hade planer på att påbörja en diet nu? Jag vet inte om du fortfarande har de planerna men en diet på 4 månader räcker gott för de flesta. Många gånger kan det även räcka med 2 månader och för vissa (visserligen sällsynta fall) kan faktiskt 1 månad göra jobbet. Att planera in en för lång deffperiod kan även det straffa sig i slutändan. Om målet är DC så hade jag satsat på massan samt chins och dips fram till sommarens slut för att då påbörja en deff.

Cilia
2008-02-20, 22:13
Måste jag? :)
Lätt att vara kaxig på avstånd.
Så är du så mesig irl!!!!!!



Mailade SKKF för att höra om reglerna kring tävlande i AF och i just AF får man debutera på SM...

Kul, bra att ha ett mål.
Sen kommer ditt markmål att gå som smort, inga problem
Men jag förstår inte hur vikterna kan vara tyngre än andra, 10 kg är väl alltid 10 kg?

Endura
2008-02-20, 22:45
Kul med en AF-satsning.

Jag fick bara en snabb spontan tanke som jag tänkte delge. Jag läste inledningsvis att du hade planer på att påbörja en diet nu? Jag vet inte om du fortfarande har de planerna men en diet på 4 månader räcker gott för de flesta. Många gånger kan det även räcka med 2 månader och för vissa (visserligen sällsynta fall) kan faktiskt 1 månad göra jobbet. Att planera in en för lång deffperiod kan även det straffa sig i slutändan. Om målet är DC så hade jag satsat på massan samt chins och dips fram till sommarens slut för att då påbörja en deff.

Bra tänkt och tack för omtanken.

Jag tror dock jag kommer satsa på att tävla redan på SM i september. I dagsläget väger jag ca 65kg och jag räknar med att jag ska ner till 55-56kg för tävling. Det betyder nästan 10kg på ett halvår, och de sista kilona är inte kända för att vara lätta att bli av med...
Jag älskar rent ut sagt mat och tanken att strypa maten så pass som en för snabb deff skulle innebära är jag inte beredd att göra. Jag går sakta ner i vikt nu, mycket också för att jag vill bli av med överflödet jag la på mig i vintras, så jag uppnår en hyfsad vikt till våren/sommaren, förhoppningsvis kunna stabilisera mig nån månad och bara njuta av värme och livet lite, för att sen ta med hårdhandskarna...

Endura
2008-02-20, 22:45
hjälper gärna till om jag kan!

Lägger det på minnet... tack :thumbup:

Endura
2008-02-20, 22:48
Kul, bra att ha ett mål.
Sen kommer ditt markmål att gå som smort, inga problem
Men jag förstår inte hur vikterna kan vara tyngre än andra, 10 kg är väl alltid 10 kg?

Håller med dig... ålder, avskavning, inbillning... vad vet jag... de gick inte som planerat i vilket fall...

Men som sagt... det målet är snart i hamn *host, va kaxigt va!?* :D

Endura
2008-02-21, 09:38
Om jag ska ranka muskelgrupper på min "poppisskala" skulle just dagens pass, Bröst och Biceps hamna på en samlad sämsta placering - det är så tråkigt!
Urringningen har man ju redan och säg den kille som väljer tjejen med de "trygga klubborna till armar"... nåja...

Det blev iaf 3 set sned bänkpress i smith åtföljt av peck-fly, vilket iaf är den bröstövning jag uppskattar mest...
För omväxlings skull testade jag assisterade pull-ups som första bicepsövning, och den kommer jag nog fortsätta med ett tag till...
Avslutade det hela med stående hantelcurl.

Har ju fått lov att sänka vikterna på bröstövningarna sen jag började köra axlar innan bröst i ordningen - men i och med min prio på axlarna passar det mig bara utmärkt :)

Ska känna efter lite extra ikväll på kondispasset hur jag mår i kroppen... har börjat känna mig tung och vätskefylld, vilket visserligen beror på p-pillrena som ska bytas ut inom kort, men det är ingen skön känsla att vara spänd och tung i kroppen när man ska ränna på en maskin...
I och med att det blir en del träning i helgen, min teknik ska bland annat kollas, och fredagen ändå bara är en extra "finslipningsdag" kan den undvaras... och vila har ju ingen dött av... än iaf ;)

cam
2008-02-21, 17:33
SM :hbang: :naughty:

Tror det är klokt att börja skala av lite smått i god tid, inget vidare att behöva få panik på slutet av dieten. Jag gjorde ungefär likadant och det var jag glad för senare. Och massan finns ju där :)

Krampus
2008-02-21, 18:49
Lätt att vara kaxig på avstånd.
Så är du så mesig irl!!!!!!


Shit 6 utropstecken! :D Banankontakt..

Endura
2008-02-21, 23:15
Tror det är klokt att börja skala av lite smått i god tid, inget vidare att behöva få panik på slutet av dieten. Jag gjorde ungefär likadant och det var jag glad för senare. Och massan finns ju där :)

Ahh... så underbart när en mer erfaren har samma åsikt, känns som man är på rätt väg då :)

Orkade mot förmodan ett vanligt 40min pass på crosstrainern efter jobbet...
Otroligt egentligen vad schysst musik och en halvbra tv-serie kan fixa :D

Blev Texas Burgers Kycklingfajitas efter och lite godis på hemvägen...
Så så hårt går jag inte in för dietandet ändå :cool:

Borde ha bra tryck i kroppen imorrn för "finslipning" på gymmet *flex*

Endura
2008-02-21, 23:16
Shit 6 utropstecken! :D Banankontakt..

Snart dags att be er två hyra rum nån annanstans än i min journal, eller..? ;)

Krampus
2008-02-22, 01:45
Snart dags att be er två hyra rum nån annanstans än i min journal, eller..? ;)

Fast vi har kommit överens om att vi trivs bäst härinne. :D


Ang pressar, så har jag lagt upp en film i min journal:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2834133&postcount=861
Kanske kan reda ut endel frågetecken. :)

Endura
2008-02-22, 07:56
Ang pressar, så har jag lagt upp en film i min journal:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2834133&postcount=861
Kanske kan reda ut endel frågetecken. :)

Snygga :thumbup:
Såg nåt liknande i Jay-Z's journal också, kommer troligen prova såna i helgen :)

Endura
2008-02-22, 07:58
Skippade träningen idag btw... kände för sovmorgon i morse och kommer jobba hemifrån istället. Får konstigt nog ibland mer gjort då, både på jobb- och hemmafronten, har redan damsugit, hehe :D

Känner jag för det drar jag in till stan senare och kör kondis, men vi får se...

Jay-Z
2008-02-22, 10:16
Skippade träningen idag btw... kände för sovmorgon i morse och kommer jobba hemifrån istället. Får konstigt nog ibland mer gjort då, både på jobb- och hemmafronten, har redan damsugit, hehe :D

Känner jag för det drar jag in till stan senare och kör kondis, men vi får se...


Vilodagar är bra. Sömn är bra. Jobba hemifrån är ännu bättre för då kan man kolla på film på lunchen. :D

Endura
2008-02-22, 21:52
Vilodagar är bra. Sömn är bra. Jobba hemifrån är ännu bättre för då kan man kolla på film på lunchen. :D

Hehe, de blev ingen film, fick däremot oväntat mycke gjort både på hem- och på jobbfronten :)

Kan inte på rak arm komma ihåg när jag sist hade en så total vilodag, och utan att vara sjuk dessutom... Men å andra hand vet jag att det blir en hel del aktiviteter i helgen, så de kommer nog jämna ut sig ändå ;)

Synd bara att jag har en tendens att överäta en hel del när jag tar de lugnt... hade tex ett helt paket färska dadlar hemma i morse... *whistle*

Endura
2008-02-24, 15:29
Den här helgen har ur träningssynpunkt varit väldigt ovanlig, men också väldigt givande! Två aktiva profiler här på Kolo har varit übergulliga och undvarat tid för att ge mig en knuff med mängder av inspiration!
Tack killar! *cupid*

Både igår och idag har jag fått en genomgång av min teknik i olika övningar, vilket gjort mig jobbigt medveten om mina svagheter som jag måste börja jobba hårdare på, men jag har också fått beröm för en del styrkor - allt i en lagom portion! :)

Jag vet nu att min grund är bra och har potential för att tävla. Jag hade redan själv inbillat mig det, men det är alltid kul att få höra det också! *flex*

Jag har fått prova frontböj (fy 17!), splitböj, ryckböj (dubbelt fy 17!), militärpress på knä, lutande hantellyft mm mm...

Jag kommer få se över min prioritering framöver, gällande både val av övningar, men också den planerade viktnedgången. Jag ska lägga stort fokus på chins och dips, och då främst teknikmässigt. Volymmässigt ska jag främst prioritera axlarnas övre del, framsida lår och ev ryggbredden... typiskt Fitness-fokus alltså :)
Vad gäller vikten tror jag det är smartare om jag redan nu jobbar för en något större nedgång redan i början, för att senare plana ut den och låta den gå saktare för att spara volym och styrka. Detta kan bara bli en fördel, inte minst i kommande chins-fokusering, med en lättare kropp att dra upp och ner!

Framöver kommer jag också prova lite olika träningssätt på gymmet. Jag har lovat en kompis som ääälskar att drop-seta och mer eller mindre jagar mjölksyra att prova en hel vecka utan gnäll och utan att ge förslag till ändringar... hm, det ska bli intressant...

Annars kan jag bara säga att jag är fet-taggad för kommande vecka! En del övningar är redan utbytta i planen och nu kan det bara bli kanon! :cool:

Endura
2008-02-25, 10:37
Ska försöka bli lite duktigare med hur jag redovisar mina pass så de blir lite mer överskådliga...

Morgonens pass blev lite gott&blandat. Ville prova en del av de nya övningar som jag blev visad i helgen och se hur jag kan inkludera dem i det nuvarande upplägget.

Ben och mage

Uppvärmning med ryckböj
Använde bara stången som tyngd, det räckte långt. Är en ganska mäckig övning, men jisses vad den kräver mycket av stabiliteten i kroppen! Inser också att jag måste lära mig tänka på min andning, jag har en tendens att hålla andan när jag fokuserar *spy*
Frontböj med vikter
Riktig mördarövning! Stången gör ont mot nyckelbenen och känns otymplig. Men den tvingar verkligen kroppen till en rak och fin ATG. Detta kommer nog bli min uppvärmningsövning i fortsättningen.
Splitböj med hantlar
Ny favoritövning helt klart! Tar ordentligt i framsida lår. Körde både med och utan hantlar, ska dock träna upp balansen mer så jag kan höja vikterna.
Superset Leg curl och benspark
Ja, jag vet, jag har rackat ner på supersettare, just för att de upptar flera maskiner samtidigt... Dock såg jag en möjlighet denna morgon, extremt lite folk där (tidig sportlovsmorgon), och j**klar va jobbigt! Tog mig knappt ur maskinerna till slut.
Lätta utfall i smith
Lätta och lätta... efter de andra seten var de f*n inte lätt...

Crunchbänk med vikt
Skapar en liggande crunch med motvikt att lyfta med överkroppen, skön övning, tränar mycke bål.
Medicinboll
Små halvstatiska rörelser med så lite balansstöd som möjligt, vill träna upp balansen mer samtidigt som det kräver mer av magen.


Detta var nog första passet på länge som jag var riktigt slutkörd efter, nån svettpärla kröp till och med fram... Känner verkligen hur taggad jag är!
Tänkte försöka pressa mig själv mer framöver även på styrkepassen genom att komma upp i ett högre tempo och skapa mer mjölksyra. Ganska annorlunda mot hur jag kört under vinterns bulk (tungt och en hel del vila), men solljuset och mitt framtida mål har piggat upp mig :)

Känner också en hel del trötthet i axlarna sen helgen, vilket inte bådar gott till morgondagens axelpass... *flex*

Pepz
2008-02-25, 10:49
bra övningar för balans och koordination. Ryckböj är väldigt jobbigt men där är det mina axlar som dör först:)

Mina tankar:
Anser att om du ska köra SM så räcker det med att lägga in hinderbaneträning 1-2ggr i veckan och sen bara kötta på med basövningar med kort vila och specifik dips och chinsträning. Hinderbaneträningen kommer att ge tillräckligt med balans, smidighet och koordination.

Att köra ex fyra halvkroppspass mån,tis,tors fre och sen ett hinderbanepass lördag eller söndag borde funka fint då du naturligt får in dips mån-tors och chins tis-fre. Och då är det vettigt att ha ett pass med tyngre belastning och ett pass med högre repetitionsantal..

Du ska ju "bara" bli bra på chins dips och hinderbana och sen få så mycket muskler som möjligt. då borde detta prioriteras i så stor utsträckning som möjligt..

Som sagt, mina tankat och inte en sanning på något vis.

Endura
2008-02-25, 11:32
bra övningar för balans och koordination. Ryckböj är väldigt jobbigt men där är det mina axlar som dör först:)

Mina tankar:
Anser att om du ska köra SM så räcker det med att lägga in hinderbaneträning 1-2ggr i veckan och sen bara kötta på med basövningar med kort vila och specifik dips och chinsträning. Hinderbaneträningen kommer att ge tillräckligt med balans, smidighet och koordination.

Att köra ex fyra halvkroppspass mån,tis,tors fre och sen ett hinderbanepass lördag eller söndag borde funka fint då du naturligt får in dips mån-tors och chins tis-fre. Och då är det vettigt att ha ett pass med tyngre belastning och ett pass med högre repetitionsantal..

Du ska ju "bara" bli bra på chins dips och hinderbana och sen få så mycket muskler som möjligt. då borde detta prioriteras i så stor utsträckning som möjligt..

Som sagt, mina tankat och inte en sanning på något vis.

Känns definitivt som ett bra tips lite längre fram när jag börjar bli lättare i kroppen.
Uppskattar verkligen att du tar dig tid, tack! *cupid*

Vet du förresten ställen där jag kan få möjlighet att träna hinderbana?

Pepz
2008-02-25, 13:27
Hinderbanan på karlberg är bra! gratis och utomhus.
Annars får du söka upp nån slags jympalokal och bygga en.

Det man bör fokusera på i SM hinderbanan är
Armgång mellan pinnar
snabba höga kliv över täta hinder
Och springa med vikter.

Endura
2008-02-25, 13:42
Hinderbanan på karlberg är bra! gratis och utomhus.
Annars får du söka upp nån slags jympalokal och bygga en.

Det man bör fokusera på i SM hinderbanan är
Armgång mellan pinnar
snabba höga kliv över täta hinder
Och springa med vikter.

Det var jag faktiskt redan beredd på :)
Jag blev tipsad om galleriet på muscle.se och där hittade jag filmklipp från tidigare tävlingar, även AF - riktigt kul!
Har du möjlighet förresten att kolla på de senaste AF-tävlingarna (tyvärr är senaste från 2006)... jag tycker inte det ser ut som de går så jättedjupt i dips som jag blivit instruerad till, är de efter dagens regler?

Karlberg har jag nog redan hört om, ska kolla upp det... jag hoppas också kunna få tillgång till den som ska finnas på polishögskolan. Har en kompis som är skyldig mig en fet tjänst :cool:

Pepz
2008-02-25, 13:56
2007 var de noga med att man inte gungade eller liknande.
Djupet ska vara väldigt tydligt under parallellt. men extremt djupt behöver man bara göra när Arne Persson själv dömer på DC ;)

Endura
2008-02-26, 09:57
Orkade inte redovisa gårdagens pass igår, så jag tar de nu...

40min verkligen flög iväg på crosstrainern, trots halvbra tv-program, men jag valde att sänka motståndet ett steg och höja hastigheten, vilket visade sig vara riktigt lyckat i kombination med morgonens tunga benpass... tror jag kommer fortsätta med det lägre motståndet, förbränningen blir i princip den samma enligt maskinen när jag samtidigt höjer hastigehten, och jag orkar bättre. Pulsen ligger på låga 65-70, har försöka påverka den till att öka, men det är ganska svårt...
Anger också att jag väger mindre än jag egentligen gör på maskinen (64 ist för 65) bara för att säkerställa att den inte ger mig några "drömredovisningar"...

Efteråt brände jag på med assisterade chins och dips med olika mycket hjälp. Dels för att skapa ett rejält motstånd, dels för att träna på hastigheten i utförandet. Jag har aldrig tidigare utfört chins som i AF, att "släppa" på vägen ner för att spara ork, känns ovant. Lika djupet som krävs i dips, det känns i axlarna... så nu blir det "bara" att nötanötanöta...

Har även sänkt kaloriintaget till dryga 1600kcal (+-100kcal) per dag från och med igår. Tror det kommer räcka att ligga på det intaget i kombination med träningsmängden jag håller för att skapa en ganska snabb minskning av de första kilona. Hoppas det ska bli till min fördel för att kunna nöta chins och dips med min naturliga vikt tidigare.
Sen måste nedgången gå saktare så jag inte riskerar musklerna...

Trots det låga intaget blir det fortfarande lax, en avokado, bröd och choklad i princip varje dag... så oroa er inte för om jag svälter :cool:

Endura
2008-02-26, 10:09
Var lite trött när jag kom till gymmet i morse, små kyligt, grått och duggregn gjorde inte direkt sitt för att lätta på den känslan heller...
Men väl igång försvann hela den känslan, passet gick riktigt bra rent ut sagt:

Axlar och triceps

Militärpressar i smith på knä
Detta är en ny variant som jag blev tipsad om i helgen, och det är underbar! Har tidigare utfört övningen sittandes på en bänk med fri rygg, men många ggr känt att den pressat även på svanken - detta var nu helt som bortblåst! Blir lite svagare i utförandet dock, men det är det helt klart värt - verkligen att rekommendera!
Samma som ovan, men lättare vikt och bakom nacken
Är noggrann att hålla en rak rygg och inte böja huvudet framåt, funkar riktigt bra och känns väldigt skönt. Det skapar en skön stretch i axel/bröst-leden och bränner ut det sista i axlarna - najs!
Hantellyft i sned bänk
Också ett tips från helgen. Tack vare att jag sitter i den sneda bänken blir fokus på övre och till viss del främre axeln, vilket är precis det jag vill! Fick lov att använda skitlåga vikter, men who cares!? Superskön var den iaf :)
Super-set: Sidolyft bakom rygg i kabel och drag till hakan med v-grepp i kabel
Riktigt sköna övningar att helt köra slut på axelns ovansida med. Efter den här övningen vägrade mina axlar vara med mer, var ju redan lite trött i dem sen helgen dessutom, hehe...
Sittande french, maskin, bakom huvudet
En av de skönaste triceps-maskiner (Nordic) jag nånsin använt. Iom att jag bränner på så mycket med dips nu, känns detta som den enda andra triceps-övning jag behöver just nu... Den ger värk varje gång, ajaj....

55min tog det och axlarna har börjat bränna...

Ikväll ser jag fram emot bio och kycklingfajitas, självklart inberäknat i de nuvarande 1600kcal/dag(!), vem sa man inte kan va social och ändå hålla dieten..? :cool:

Jay-Z
2008-02-26, 10:15
Låter som du är rätt taggad iaf. Kommer nog gå kanon med dieten. Den som ändå åt så gott under diet. :D

Endura
2008-02-26, 11:01
Låter som du är rätt taggad iaf. Kommer nog gå kanon med dieten. Den som ändå åt så gott under diet. :D

Hehe... det blir så najs som man själv gör de... *whistle*

Ja, jag har ingen oro för dieten, möjligtvis de sista kilona, för så lågt har jag aldrig gått förut, men det ska bli spännande...

Från och med idag är det iaf klart att jag tävlar för Fitnessgruppen (http://www.fitnessgruppen.com) *flex*

Endura
2008-02-27, 09:24
Gick på bio och såg Cloverfield igår, så konditionen uteblev... laddade med en ordentlig portion kycklingfajitas innan, så de fanns inte ens sug för godis till bion :D

Rygg och lite mage

Latsdrag (LF-maskin)
Skön maskin att starta passet med, drog 3 set på 65kg, men tror nog jag kan höja lite nästa gång. Kände mig stark trots alla chins den senaste veckan...
Stående hög rodd i smith
Lite krånglig övning att få till första gången, men när den väl sitter tar den extremt skönt mellan skulderbladen.
T-bar (stång med v-grepp)
Kändes väldigt stabil och bra, kanske dags att höja här med?
Marklyft
Känner att det är dags att riva tag i marken igen, drog 3 hyfsade set med 90kg. Inte helt nöjd, men man måste börja nånstans...
Små konc latsdrag (kabel)
Drar inte hela vägen utan bara i övre läget, små pulserande drag. Skön övning som triggar bara den där lilla delen av "vingen"...
Crunch-maskin
Vikt mot bröstet som pressas fram. Brukar försöka hitta läget där magen jobbar som mest och göra små rörelser tills magen skriker om nåd.

Morgonens pass gick riktigt bra, det här är en kombination jag är väldigt nöjd med. Tog lite lång tid bara, behövde lite extra långa pauser mellan seten i marklyft och var samtidigt lite mer social än vanligt :)

Räknar med kardio i eftermiddag som vanligt, ev lite dips också...

Frukost för dagen blev gröt med hallon och proteinpulver, till lunch vankas makrill i tomatsås (har saknat det) med ris och grönsaker *drool*

Endura
2008-02-27, 09:45
Nämnde ju tidigare att jag precis gått med i en preventivmedels-undersökning och fick igår provsvaren.
Till min stora lycka hade jag extremt bra värden på nästan allt :D

Sjukdomsfri, frisk lever, bra mineralvärden, något lågt blodtryck...

Två anmärkningar fanns dock angivna:
Lågt blodvärde
Kollade upp det och det är typiskt oss som tränar. Rekommendationen var att inta en kombination av B12, B6, folsyra, E-vitamin, ev järn och lite annat... så det blir att inhandla ett tillskott under lunchen!
Nån som har ett bra tips på ett sådant tillskott? Jag funderar bland annat på nåt liknande Mivitotal(?)... ska höra mig för på Hälsokosten.
Lite högt HDL (kolesterol)
Kollade upp även detta och just HDL är tydligen det som kallas "det goda kolesterolet" och kunde gärna vara lite högt - påstods ha en skyddande effekt i vissa fall?
Har haft dille på lax (helst kallrökt) en längre tid, kan det vara orsaken? Har inte tagit omega-3 tabletter, utan bara ätit bra fetter...

Allt som allt tykcte jag att det kändes som ett bra resultat. Det låga blodvärdet kan förklara den pyttelilla trötthet jag känt ibland, så vi får se om det gör någon skillnad med lite tillskott...
Kommer få 10 såna här kontroller gratis under en 3 års-period, så det känns verkligen som bra tajmat i samband med den ökade träningsmängden!

Endura
2008-02-27, 22:43
Gick trögt på crosstrainern, har inte samma go i benen längre, gissar att det lägre kaloriintaget delvis är boven, men jag känner även ännu av måndagens benpass, det tog bra!
Valde ett lägre motstånd än vanligare, men högre spinn och det funka bättre. Blev iaf 40min. :)

Kompletterade med 3 set dips, första utan assist. Försöker komma så djupt som möjligt och i en ganska långsam takt, vill inte slita för mycket på lederna. :em:

Inhandlade en flaska Mivitotal Flex(?) på hälsokosten idag för att påhjälpa de låga blodvärdena. Får se om det också ger en piggare känsla. Har inte kännt mig särskilt hängig, bara lite tung i kroppen, så vi får väl se. Valde också en Omega-3 Forte för de eventuella dagar jag inte äter nån fet fisk, vilket visserligen lär bli väldigt sällan, men den får stå i kylskåpet så den håller sig. :)

Känner iaf att jag har vant mig vid det lägre kaloriintaget, känner ingen direkt hunger eller så. Har insett att jag klarar en diet bäst om jag använder excelmallen, alltså väger och planerar maten, även om jag har blivit så van med mängderna nu att jag sällan behöver väga.
Stort tack iaf till den som gjorde den! *cupid*

Pratade med kamera-polaren om att ta bilder till helgen, men den hade visst lånats ut till en släkting och var nu utan blixt... *mini*
Får se om jag hittar nån annan som kan hjälpa mig, annars får det helt enkelt vänta. Hade dock varit kul att få börja dokumentera resultaten även visuellt...

stiffieboy
2008-02-28, 08:45
Gick trögt på crosstrainern, har inte samma go i benen längre, gissar att det lägre kaloriintaget delvis är boven, men jag känner även ännu av måndagens benpass, det tog bra!
Valde ett lägre motstånd än vanligare, men högre spinn och det funka bättre. Blev iaf 40min.

Kompletterade med 3 set dips, första utan assist. Försöker komma så djupt som möjligt och i en ganska långsam takt, vill inte slita för mycket på lederna. :em:

Inhandlade en flaska Mivitotal Flex(?) på hälsokosten idag för att påhjälpa de låga blodvärdena. Får se om det också ger en piggare känsla. Har inte kännt mig särskilt hängig, bara lite tung i kroppen, så vi får väl se. Valde också en Omega-3 Forte för de eventuella dagar jag inte äter nån fet fisk, vilket visserligen lär bli väldigt sällan, men den får stå i kylskåpet så den håller sig. :)

Känner iaf att jag har vant mig vid det lägre kaloriintaget, känner ingen direkt hunger eller så. Har insett att jag klarar en diet bäst om jag använder excelmallen, alltså väger och planerar maten, även om jag har blivit så van med mängderna nu att jag sällan behöver väga.
Stort tack iaf till den som gjorde den! *cupid*

Pratade med kamera-polaren om att ta bilder till helgen, men den hade visst lånats ut till en släkting och var nu utan blixt... *mini*
Får se om jag hittar nån annan som kan hjälpa mig, annars får det helt enkelt vänta. Hade dock varit kul att få börja dokumentera resultaten även visuellt...

mivitotal flex är grymmt :thumbup:

Endura
2008-02-28, 09:04
mivitotal flex är grymmt :thumbup:

Låter lovande, får hoppas det blir märkbart :)
Har en tendens att "tappa intresset" för sånt som inte ger nån direkt verkan och glömma bort att sköta det... :smash:

Endura
2008-02-28, 09:35
Uff, idag var det en seg morgon, tog ett tag innan jag kom igång helt...

Bröst och biceps

Hantelpress i snedbänk
20x7 - kändes bra trots trötta axlar
20x5 - fick be om hjälp att få upp hantlarna, sen gick de på egen hand
18x5 - segnade ur och valde att sänka

Peck fly (LF-maskin)
65x8
65x8 - den sista var riktigt tung
65x8 - sista två behövde lite pauser, men de blev av...

Pull up (assisted)
0x5 - ingen assist första vändan, men är lite tung i gumpen än...
+10x8 - gick sakta och smidigt, bra pump i armarna
+10x8 - sista var liiite seg

Bi/Scott-curl (Nordic-maskin)
15x6 - segt på sista, tror inte den var helt godtagbar egentligen
12,5x8 - gick nästan för lätt istället, irriterande
15x7 - sakta, men de gick

Gick lite trögt, och vilade lite extra mellan seten, så passet tog ändå 50min. Är som jag tidigare nämnt ingen mega-fan av just bröst och biceps, men den här kombinationen trivs jag med. Just Peck fly och Pull ups känns som bra övningar.

Funderar på en lugn dag imorgon och ta "finslip" i helgen, känns på att jag bara snittat 5-6 timmars sömn den här veckan i kombination med ett lägre kostintag. Blev lite mer protein än kolhydrater till kvällsmaten än vanligt igår och det kan ha bidragit till trögheten den här morgonen.
Får se hur det känns senare på kvällens konditionspass.

Märker iaf att koständringen ihop med konditionen har börjat ge resultat, kroppen känns lättare och en del mindre muskler börjar titta fram igen på armarna. Håller hårt på att bara väga mig en gång i veckan, på måndagsmorgnar, så vi får se om det jag känt stämmer.

Jay-Z
2008-02-28, 09:52
Fina hantelpressar. Du är stark i bröst även om du tycker det är tråkigt att köra.

Endura
2008-02-28, 10:07
Fina hantelpressar. Du är stark i bröst även om du tycker det är tråkigt att köra.

Snällt av dig *cupid*
Jo, jag vet... orkade oxå mer innan jag började köra axlar innan bröstpasset.

Har inte redovisat vikterna på det här sättet innan, men kan ju nämna att jag trots ändringen fortfarande orkar samma vikter i Peck fly (som dessutom ökats), vilket ändå visar att styrkan inte är borta, bara att axlarna är för trötta, och det är skönt att veta.

Huvudsaken att man inte hoppar över en muskel bara för att den är tråkig... right!? *whistle*

Endura
2008-02-28, 21:20
Blev ingen kondis ikväll... fick en otrolig värk i livmodern under eftermiddagen och det tog ett tag för iprenen att kicka in. Gjorde inte saken bättre att kundsystemet just då började krångla så jag inte kunde åka hem direkt och vila *mini*

Så jag skippade träningen och tar en tidig kväll hemma... orkade inte engagera mig så jättestort i maten, så det fick bli mackor med kycklingfilé, avokado och en röra på ärtor, broccoli och kvarg på... enkelt, men såå smarrigt *drool*

Endura
2008-02-29, 10:04
Hehe, valde att ta sovmorgon i morse, vet att jag ändå inte kommer kunna hålla mig ifrån gymmet i helgen... Det blev dock liiiite mer än planerat... jag försov mig :em:
Men skööööönt var de :D

Tog ändå med väskan till jobbet, räknar med att köra ett kondispass ikväll.
Lustigt egentligen, är så van vid att gå till gymmet varje morgon att det känns nästan... tomt... de gånger det inte blir av... snacka om att verkligen ha fått in det som en vana då :)

Jay-Z
2008-02-29, 10:11
Ajabaja, inte försova sig. :D

Hoppas träningen går bra i helgen. :)

Endura
2008-02-29, 10:21
Ajabaja, inte försova sig. :D

Hoppas träningen går bra i helgen. :)

Enda sättet att få 8 timmars sömn under vardagarna *whistle*

Det kommer den! Ska finlira mest, blir lite frontböj, chins, dips, kondis...

Ska även träffa ansvarige i Fitnessgruppen och gå igenom allt det praktiska jag bör tänka på inför tävlandet...
Känner att jag har hyfsad koll på vad som krävs av mig vad gäller styrkemomenten, dieten, ev poserandet och så, även om det behöver nötas på till dödagar...
Men allt vad som gäller kring kosten dagarna innan och inte minst under tävlingen, klädval, boende och annat praktiskt som kan vara bra att veta, har jag bett om att få hjälp med. Tydligen är jag enda "färskingen" i gruppen, så jag behöver lite extra dalt, hehe :D

Endura
2008-02-29, 22:18
Jaha, så gick me de träningsplanerna...

Sitter i en susande, kall, dragig serverhall och har gjort så i princip hela eftermiddagen... jättekul... NOT! *mini*
Nån j**la windows uppdatering fuckade upp våra servrar och gissa vem som fick offra fredagskvällen...? Visst... MOI *suck*

Pausar mellan installationer mm med att glutta på Kolo, så skriv intressanta saker nu ;)
Får hoppas det löser sig, så jag får åka hem o sova och sen ta igen rastlösheten under helgen...

Hoppas ni andra har en mer givande kväll!

Cilia
2008-02-29, 22:21
Jag har haft en mer givande kväll.
Segt att det sket sig på jobbet.

cam
2008-03-01, 06:31
Tog ändå med väskan till jobbet, räknar med att köra ett kondispass ikväll.
Lustigt egentligen, är så van vid att gå till gymmet varje morgon att det känns nästan... tomt... de gånger det inte blir av... snacka om att verkligen ha fått in det som en vana då :)

Haha, känner igen mig. Känns tomt som tusan att inte ta med gymgrejer tilll jobbet på t ex måndagar när jag har vilodag. Har visst totalt gått in i en identitet som gymråtta och snart har dragremmarna vuxit fast i händerna eller nåt :Virro

Surt med fredagskvällen där, hoppas det gick bra med installationer mm.

Endura
2008-03-01, 19:27
Jag har haft en mer givande kväll.
Segt att det sket sig på jobbet.

Härligt, då får jag glädjas för din skull istället :)

Haha, känner igen mig. Känns tomt som tusan att inte ta med gymgrejer tilll jobbet på t ex måndagar när jag har vilodag. Har visst totalt gått in i en identitet som gymråtta och snart har dragremmarna vuxit fast i händerna eller nåt :Virro

Surt med fredagskvällen där, hoppas det gick bra med installationer mm.

Hehe, gymråtta... den var bra :smash:
Ja, de blir väl helt enkelt en naturlig del av ens liv om allt vill sig väl... Går inte helt att jämföra resultatmässigt, men det är väl som att varje kväll placera häcken i soffan kl 21 för att se favoritserien eller nåt liknande. En vana man identifierar sig med. Även om jag hellre identifierar mig som "gymråtta" då då :D

Tyvärr gick de inge vidare igår kväll... satt till halv två, var hemma kl 3 på natten, och det är fortfarande inte löst *mini*
Kommer antagligen få använda större delen av söndagen till att sitta där igen... tyngden med ansvaret I guess...

Endura
2008-03-01, 19:37
Idag blev de snabba bullar...
Var inte hemma före tre i natt iom tidigare nämnt serverproblem, som ännu inte är löst *mini*

Försov mig lite från dagens planer och fick därför dra ner på träningspasset lite. Valde att träna på tom mage med Esapro, iom att jag skulle äta rejält efter passet, vilket blev ganska intressant ur egen studiesynpunkt...

Orkade köra 20min ganska intensiv Kardio på Crosstrainern och på tom mage (!), därefter en del assisterade chins och dips i olika tappning av tyngd och teknik...

Var rätt intressant att inse att jag pallade så pass intensiv Kardio innan jag ätit ordentligt. Visserligen har jag gått promenader förut på tom mage, men de här var långt mer krävande... I framtiden kanske jag kommer prova vända på upplägget så jag kör kardion på morgonen och styrkan på kvällen... eller?
Trivs å andra hand bra så som det är... kanske bara kan få funka till helgerna istället :)

Blev en lunch med ansvarige på Fitnessgruppen som planerat iaf. Känner äntligen att jag börjar ha hyfsat koll på läget, dock inser jag också att mitt "upplägg" är ganska ovanligt jämfört med dem som är mer "drillade" i branschen, vilket i sig kan bli intressant... jag kanske ska skriva en bok jag med om "den perfekta vägen till ett bra resultat", haha *whistle*

Nån förresten som har tips om var jag kan få tag på en schysst och inte allt för kostsam bikini till symmetri-ronden? :D

Endura
2008-03-02, 21:19
Valde att dra till gymmet innan serverhallen, som jag såg jäääättemycket fram emot, NOT.

Blev 20min effektiv kondis på crosstrainern och assisterade chins och dips efteråt. Plågade även axlarna "lite" med sidolyft i sned bänk, brände på fint *flex*

Väl framme vid serverhallen hade jag inte access med mitt passerkort!? *suck* Så gissa vem som får placera rumpan där imorrn bitti istället... *wiie*

Nåja... förhoppningsvis blir det ett gott resultat av det här med. Jag har länge efterfrågat tanken att upprätta en ny server, så nu kanske det händer nåt inom en snar framtid...?

Kändes riktigt najs att favvo-dj'n äntligen spelar igen, så lördagskvällen blev iaf väldigt lyckad med massa dans och pärlande, nej drypande, svett (=raggfaktor noll, men who cares) :D

Carolinew
2008-03-02, 22:19
Serverhall? :confused:

Endura
2008-03-03, 11:25
Serverhall? :confused:

Hehe, sorry, insåg inte att inte alla vet vad det är :smash:

Jag jobbar som IT-ansvarig på mitt jobb och en server är egentligen en mer avancerad och kraftfullare dator som står på dygnet runt och i princip är "hjärtat" i ett IT-system.
En server används främst för att ha hemsidor och andra webbaserade system på, sånt som man förväntar sig ska vara tillgängligt dynget runt vill säga :)
Vill man slippa rådda om internet, brandvägg, förvaring och liknande för en sån kan man hyra plats hos s.k webbhotell som då har specifika serverhallar. Det är i princip stora, trista lokaler, ofta långt under marken för att vara i säkert förvar, dragiga och ljudliga iom att en server kräver ganska mycket kalluft och därmed har något ljudligare fläktar än vanliga datorer.
När sen 100 företag har minst en server stående i ett eget låst skåp kan du tänka dig ljudnivån... ganska drygt i längden.

Kan iaf passa på och meddela att jag fixade problemet!! :hbang:
Åkte dit i morse efter styrkepasset och lyckades äntligen bena ut skiten...
Så nu är jag en hyfsat glad kicka igen :) med svidande ben...

Endura
2008-03-03, 11:47
Guuud va skönt att få köra totalt slut på benen! Blev t.o.m lite svettigt, vilket faktiskt inte är så vanligt på styrkepassen... jag är fetnöjd :)

Ben och mage

Frontböj (mest för uppvärming)
Nya övningen som jag "älskar att hata", hehe. Den är dryg och otymplig, men jag märker vilken nytta den gör för hållning, bål och ben.
20x8 (började med bara stången)
40x8
40x8 (sista var liiite seg, men jag höjer nog nästa gång ändå)

Benpress (Nordic)
Sköna med den här maskinen är att man verkligen tvingas till ATG!
100x8x3 (dåligt val av skor, de glider lite, men jag höjer nästa gång!)

Superset: Legcurl och Benspark (Nordic)
Här kom pulsen igång lite!
LC 50x8 - BS 70x7(+8puls)
LC 50x8 - BS 70x6(+8puls)
LC 45x8 - BS 60x7(+8puls)
Hade ett ganska högt tempo och kraften var nästintill obefintlig på sista pulserna i bensparken... men så skönt efteråt!

Utfall i smith (Hammer)
Vet inte vad stången väger, så jag skriver bara vad jag la på.
+50x8
+50x8
Fick bra kontakt, de kommer kännas imorrn...

Böj med stång på sträckta armar över huvudet
Mest för rörligheten och som en slags stretch i höft, rygg, bål...

Crunchbänk (LF)
10x8+8x3
Skön övning som kan bli ganska tung om man gör den sakta.


Allt som allt kändes passet riktigt bra :)
Hade musik i örona och blåste på i ett bra tempo, så passet tog ca 45-50 min, helt perfekt!
Blev en bra grund för att rensa huvet och vakna innan jag drog till servern, och sen det löste sig är jag vääääldigt nöjd :cool:

Just de ja... viktkontroll... vågen visade strax under 64kg i morse, så nu börjar resultaten komma lika snabbt som jag tyckt det verkat som. Känns skönt att kroppen börjar bli lättare och musklerna börjar titta fram igen, men är medveten om att det kanske är lite för snabbt...
Men det visar också bara på hur effektivt det är för mig att ha mål och vara organiserad... *flex*

Hoppas ni fick/får en lika bra start på veckan som jag fick
Puss på er!

Endura
2008-03-03, 22:42
Lyckades bränna på 40 min på crosstrainers trots tunga ben sen morgonens pass... avslutade med lite assisterade chins och dips.

Brukade hata chins och latsdrag en gång i tiden, men nu går de av bara farten. Började slita med latsdrag i samband med bulken och nu börjar resultatet synas, naaajs :D
Det är sånt som motiverar mig, tålamodtålamod... Känns som vidden kommer finnas där till symmetrironden iaf, ska "bara" se till att axlarna hänger med nu och lära mig posera rätt. Tycker det är så snyggt med en riktig v-form *flex*

Vet inte om jag inbillar mig, men det känns som kroppen är hårdare på en högre vikt nu än före bulken... kanske bara är en inbillning byggd på vanan att se mig själv som så mjuk så pass länge...? Erfarenhet någon?

Hade varit kul med bilder när det går så fort, tagna med ett bestämt tidsintervall och samma plats, så man kan se resultaten... Känns så taffligt att ta med mobilkamera, men det kanske är enda lösningen snart?

Humöret och orken är på topp iaf, ser fram emot techno/trance-kryssningen till helgen...
Det finns vissa saker jag inte lär "växa ifrån" och det är bl.a att dansa till trance- och technomusik, spela tv-spel och se tecknat/animerat!*cupid*

Shopping (sk nöjesshopping) utan faktiska mål får nån däremot försöka förklara "nöjet" av för mig nån dag... bränna pengar bara för att - what's the deal? *screwy*

Endura
2008-03-04, 09:47
Var lite trött i förväg i axlarna sen helgens "finlir", men med en bra kombo och liiite lägre vikter gick de finfint :cool:

Axlar och Triceps

Press i smith på knä framför ansiktet
Orkade inte fullt lika många som förra gången, men de känns lugnt.
35x6(+8små)
35x5(+8små)
35x4(+8små) - sista hela var tung...

Press i smith på knä bakom nacken
25x6(+8små)
25x5(+8små)

Dropset: Hantellyft till sidan i sned bänk
6x8 + 4x8
6x8 + 4x8
6x8 + 4x7 - där tog orken slut...

Superset: Drag till hakan med v-grepp och Sidolyft med kabel (LF-CC)
Varannan gång, 3 ggr med ett hyfsat tempo
Drag 35x8 + Lyft 5x8 - sen grina axlarna riktigt illa... hehe

Dropset: Sittande french (Nordic)
En av favoritmaskinerna, isolerar hela tri-huvudet så perfekt! *Ajaj*
40x8 + 30x4(+8små)
40x4 + 25x4(+8små)
35x6 + 25x2(+8små) - sen kändes det fint med lite stretch...


Kombinationen känns riktigt bra och fokus ligger främst på främre och övre delen av axeln, precis som jag önskar. Helgens dips och sidolyft gjorde avkall på orken idag, men jag pressade på ändå! Svedan i axlarna bara för att jag skriver på datorn är kvittering nog på ett bra pass :)

Jag är nöjd :hbang:

Ser fram emot en lunch med min underbara lillasyster *cupid* som är i stan tillfälligt för att umgås me pojkvännen.

Jay-Z
2008-03-04, 09:53
Du kör på bra. Och visst kan du vara hårdare på en högre vikt än tidigare...verkar som din bulk gav lite muskler. ;)

Endura
2008-03-04, 10:09
Du kör på bra. Och visst kan du vara hårdare på en högre vikt än tidigare...verkar som din bulk gav lite muskler. ;)

Tack :)

Jag hoppas det, det känns så iaf och bara den känslan är extremt motiverande. Jag körde på väldigt hårt med vikterna i vintras, vägrade låta en medveten bulk gå till spillo i onödan, särskilt som jag inte kände mig så jättebekväm med att bli så mycket större - det skulle helt enkelt bara ge resultat och därmed basta!

Trist bara att fotograferingen uteblivit. Hade om inte annat för min egen del varit kul att ha nåt att jämföra med, men å andra hand väger jag mindre på bilderna jag lagt upp, så det finns väl tid än...

Just nu är jag nog mest orolig över om jag går ner i vikt för fort... självklart kul med snabba resultat, men surt om det kostar för mycket... :em:

Endura
2008-03-04, 10:11
Nån som har ett tips på var/hur man kan få tag på bikini till symmetrironden? :)

Pepz
2008-03-04, 11:51
Nån som har ett tips på var/hur man kan få tag på bikini till symmetrironden? :)

du ska ha en svart om jag inte minns fel?

http://swim.timarco.se/Default.aspx
http://www.smartgirl.se/fashion/viseftertype.asp?typeid=35
http://www.snyggunder.se/index.php?cat_id=11 hehehe

Endura
2008-03-04, 13:27
du ska ha en svart om jag inte minns fel?

http://swim.timarco.se/Default.aspx
http://www.smartgirl.se/fashion/viseftertype.asp?typeid=35
http://www.snyggunder.se/index.php?cat_id=11 hehehe


Haha, ja jo... är det bara en inbillning jag fått att de bör vara formade på ett speciellt sätt? I alla fall korsade i ryggen för att göra ryggen lättare att överblicka?

http://www.muscle.se/gallery/index.php?gallery_showpic=6935

Bra förslag på sidor annars, de sparar jag för privata bruk :D

Pepz
2008-03-04, 21:57
Kolla med Cam, tini och afanatic och de andra tävlande tjejerna vart de köpt sina

Endura
2008-03-04, 22:10
Blev ett lite kortare pass ikväll än vanligt, benen kändes lite tunga sen igår.
25min på crosstrainern och en lång skön stretchstund efter med lite socialt prat, alltid najs :)
Valde att skippa chins iom kommande ryggpasset imorrn.

Sen blev de raka vägen hem och fixa mat till mig och mamsen som är inneboende i veckan.
Vit fisk i äggsås med räkor och potatis till det *drool*

De e najs me deff, inte sant :D

Endura
2008-03-04, 22:10
Kolla med Cam, tini och afanatic och de andra tävlande tjejerna vart de köpt sina

Har redan haft en liten dialog med Mirre, så det löser sig nog.
Tack ändå vännen :thumbup:

Endura
2008-03-05, 11:13
Idag var det lite segt att kliva upp. Har mamsen på besök under veckan då hon går en kurs i Kinesiologi (flumflum i mina ögon, men hon tycker det är kul) och använde lite sena timmar till att hjälpa henne med hennes företags hemsida...

Rygg och mage

Latsdrag (LF-maskin)
En av få latsdragsmaskiner jag gillar. Den isolerar latsen bra och sen jag lärde mig "dra med rätt muskler" är det till med kul...
67,5x8
67,5x8
67,5x8 - sista två gick lite segt, undrar ändå om jag ska höja nästa gång...

Stående hög rodd i smith (Hammer)
Ingen aning vad stången väger, den är ganska lätt, så jag skriver vad jag la på.
+40x6 - Blev lite väl ostabilt
+35x8
+35x8
+35x8 - Brände skönt mellan skuldrorna på slutet

T-Bar av fri stång i ett hörn
+40x8
+40x8
+40x8
Känns som det är dags att höja, det går lite för bra nu...

Korsryggspress (LF)
Tar den visserligen på tyngsta möjliga, men den är "skön".
152,5x8+8små
152,5x8+8små
Kändes som det räckte med 2 set.

Små fokuserade latsdrag (kabel LF-Multi)
Tror det egentligen blir dubbla vikten, min vikt räcker iaf inte för att dra ner stången.
38,5x8+8små
38,5x8+8små

Chrunch-maskin, tyngd mot bröstet (Nordic)
Lite mäckig att få till, men värt besväret
50x8+8små
50x8+8små
50x8+8små

Tyckte passet gick bra. Hade musik i öronen igen och brände på. Just rygg är min favoritgrupp och den här kombinationen är jag riktigt nöjd med *cupid*

Nu börjar det bli riktigt kul att träna i linne med djup rygg igen... jisses vilken lins(eg spegel)lus jag blir så fort musklerna börjar krypa fram... Är så fachinerad av hur kroppen kan ändra sig och hur lätt det egentligen är att påverka med rätt kunskap och lite jävlaranamma *flex*

Jay-Z
2008-03-06, 09:48
Har du vilodag? :D

Endura
2008-03-06, 11:20
Har du vilodag? :D

Hehe, neee inte en chans :D
Tar den imorrn... :smash:


Hände bara så mycket på jobbet direkt jag kom, så jag har inte hunnit skriva än... kommer strax :)

Själv då, du verkar nästan ha tagit uppehåll....?
Tränar på att bli en Argentina-slacker istället? :D

Endura
2008-03-06, 11:24
Skulle se film med en polare och kom sent från jobbet, så det blev 30min på crosstrainer. Dock tänkte jag vara lite extra effektiv och drog igång en tuff intervall så sveten lackade!
Typiskt nog funkade inte pulsmätaren, så jag fick aldrig se om jag kom över 80 för en gångs skull *mini*

Har läst i del trådar om puls vs förbränning och det verkar ha ett litet samband... borde jag försöka jaga upp pulsen mer?
Känns som att jag får resultat ändå och det är väl bara dumt att ta ut för mycket av kroppen... särskilt som sömnen blivit lite väl sparsam, nu med mamma hemma.
Gissa om jag tänker sova läääänge på söndag! Kommer antagligen ha så ont i korsrygg och vader efter allt dansande ändå, så jag kommer troligen inte ur sängen ändå... Frukost på sängen någon? *whistle*

Endura
2008-03-06, 11:39
Kändes ganska segt... tråkiga muskelgrupper och för lite sömn, ingen bra kombination... men de gick bra ändå :)

Bröst och biceps
Testade sned bänkpress i smith, men insåg att jag inte kände för det...

Hantelpress, snedbänk
20x8
20x5 - behövde lite hjälp med att få upp dem, sen gick det på egen hand
18x6
Smärre höjning, men de gick nog mest på ren tjurskallighet

Peck fly (LF-maskin)
65x8
65x7+1 - sista var trööög
65x6+1 - sista var också på ren tjurskallighet, sen var pecksen ganska lessna på mig

Pull ups, helt utan assist
4+1 - liiiten paus innan sista som fick bli en excentrisk
gjorde så i 3 set
Kompletterade med en del extra excentriska

Scott curl med ZE-stång
Körde lite för lätt egentligen, men de var å andra hand långa och snygga
18x8
18x8

Hade inte tänkt köra Scott-curl, men fick ett infall, då det var ett tag sen. Tror det kommer bli av fler gånger... :)

Passet tog nästan 50min, tog en hel del pauser emellan.
Imorrn är det planerat en vilodag från gymmet (=sovmorgon!). Drar på trance-kryssen efter jobbet och orkar ryggen blir det nog sammanlagt ca 11-12 timmars dans. Brukar orka ca 7+5 timmar med 3-4 timmars sömn och en timmes lunch emellan. :cool:
Har ofta fått frågan om jag har olagligheter att sälja, tyvärr. Få som verkar kunna tro att man kan orka dansa i mitt tempo så länge, men jag älskar verkligen att dansa till bra trance, som gärna ska vara lite snabbare i takten och med en tydlig och hård bas - då känns det som jag orkar i evigheter! Enda som stoppar mig är när kroppen skriker SLUTA :cryout:

cam
2008-03-06, 14:52
Drar på trance-kryssen efter jobbet och orkar ryggen blir det nog sammanlagt ca 11-12 timmars dans. Brukar orka ca 7+5 timmar med 3-4 timmars sömn och en timmes lunch emellan. :cool:
Har ofta fått frågan om jag har olagligheter att sälja, tyvärr. Få som verkar kunna tro att man kan orka dansa i mitt tempo så länge, men jag älskar verkligen att dansa till bra trance, som gärna ska vara lite snabbare i takten och med en tydlig och hård bas - då känns det som jag orkar i evigheter! Enda som stoppar mig är när kroppen skriker SLUTA :cryout:

Ojojoj, här snackar vi cardio :Virro :hbang:

Eldhroka
2008-03-06, 15:08
Typiskt nog funkade inte pulsmätaren, så jag fick aldrig se om jag kom över 80 för en gångs skull *mini*


Menar du allvar? Över 80 får man ju bara av att knata upp för ett par trappor.
Jag fattar inte? :confused:

Endura
2008-03-06, 16:29
Menar du allvar? Över 80 får man ju bara av att knata upp för ett par trappor.
Jag fattar inte? :confused:

Jadu...
Jag hade tydligen lågt blodtryck generellt, 90 genom 60 tyckte jag de sa på hälsokontrollen...

Men så är de... min puls ligger oftast mellan 65 och 70 när jag kör på en belastning runt 65-70% och när jag bränner på högre kryper den upp till kanske 85... *gah!*

Nån enstaka gång har den smitit iväg till 135-140, men jag har aldrig fattat varför, så det har inte gått att återskapa :Virro

Tror inte det är fel på maskinerna, de är hyfsat nya, alla är konsekventa om just min puls och andra människor omkring mig har runt 120-140...

Any suggestions?

Eldhroka
2008-03-06, 16:32
knasigt.

Testa en ordentlig pulsklocka kanske? Jag själv litar inte alls på maskinernas
pulsangivelser, (när man håller i sånna sensorer på handtagen).

Vad har du för vilopuls då?

Endura
2008-03-07, 10:13
knasigt.

Testa en ordentlig pulsklocka kanske? Jag själv litar inte alls på maskinernas
pulsangivelser, (när man håller i sånna sensorer på handtagen).

Vad har du för vilopuls då?


Gissar att den är låg, men inte kollat. Har funderat på att skaffa en pulsklocka, men inte sett det som en prioriterad investering än...

Har du koll allmänt om sådant? Vad är det egentligen ett tecken på när min "arbetspuls" är så låg? I övrigt är jag kärnfrisk så när som på lite låga blodvärden, men jag skaffade Mivitotal Flex för att få ordning på balansen av B12, B6, Folsyra och vad det nu var som behövdes... Har inte märkt nån större skillnad än, men den är å andra hand inte så jobbig att komma ihåg heller när den står i kylskåpet, som jag ändå alltid sticker in näsan i ett antal ggr per dag *whistle*

Eldhroka
2008-03-07, 10:50
Jag tycker det här är jätteintressant.
Jag har hört/läst att en låg puls indikerar på att
hjärtat är starkt och orkar pumpa ut mer syresatt blod
åt gången än en person med högre puls.

Hur det är med låg arbetspuls har jag inte lyckats hitta.

Blir du aldrig andfådd? Om du blir det borde du ju rimligtvis
också få upp pulsen tycker jag.

(Vissa gym brukar ha pulsklockor man kan låna om man är nyfiken
på pulsen, (de flesta gym erbjuder väl maxpulstest så då borde de
ju ha klockor))

Endura
2008-03-07, 15:19
Kanske vore en idé att kolla, eller kolla om nån kompis har en jag kan låna iofs...

Starkt hjärta låter ju schysst iaf :)

Hmm... kör jag på runt 60-70% (13km/h på ganska tungt motstånd) börjar svetten komma efter kanske 7-10 min, märker att det dröjer längre än förut och efter kanske 30-40 min ser det i princip ut som jag klivit ur en dusch. Sist när jag testade att intervalla och kom upp runt 19km/h under nästan 3min blev jag väldigt anfådd, men pulsen kändes inte så jättehög. Dock var det då jag hade råkat välja en maskin vars pulsmätare inte fungerade, så jag vet inte vad pulsen låg på, tyvärr. Får redovisa stats nästa gång det blir intervall och se till att välja en maskin som klarar att mäta :)

Endura
2008-03-10, 09:46
Hm.. trancekryssen blev inte helt som väntat, dåligt planerad musik i kombination med för lite sömn under veckan resulterade i att jag kojjade runt 4 och sov 6 timmar... har aldrig sovit så länge på en sån kryssning förr! Kanske är åldern som börjar ta ut sin rätt, hehe ;)

Nåja... det gjorde iaf att jag hade ork att gå till gymmet på söndagen. Blev en 30mins vända på Crosstrainern.
Drog till med en intervall och kom upp i 19km/h under iaf 2 min (jobbigt!) och gissa vad pulsmätaren klättrade upp i..?
Hela 90! *gah!*

Haha, känns som det är dags att investera i den där pulsklockan... nån som har ett bra tips att ge?

Endura
2008-03-10, 10:06
Fick en otroligt jobbig genomgång av en något behövligt hårdhänt naprapat igår... Är ännu öm på flera punkter, men det känns att mycke spänningar släppte... aj...
Ändå gick dagens pass hyfsat bra :)

Ben och mage

Frontböj ATG
Har gett mig f*n på att komma underfund med den här övningen och skam den som ger sig!
20x8 - Började med att värma upp med bara stången
50x4 - Kändes ovant men ganska lätt ändå
50x5
50x6 - Sista var lite mäckig att komma upp från, men de gick!
Får se om jag pallar att höja mer nästa gång. Vikten i sig är inga problem för benen, det är mer balansen och den otympliga stången på nyckelbenen som behöver övas på...

Benpress ATG (Nordic)
110x8
110x6 - sista var något seg
100x8 - lite för lätt
Dessvärre kan man bara höja 10kg i taget och skorna glider på plattan, men 110 efter frontböjen känns bra!

Varannan: Leg curl och benspark (Nordic)
LG 50x8 och BS 70x8(+8puls)
LG 50x8 och BS 70x6(+8puls)
LG 50x8 och BS 70x6(+8puls)
Jobbigt, men skönt... Leg curl tar väldigt mycket på mina vader också, sparar in på en extra övning, hehe

Benspark (Nordic)
Kändes kämpigt på slutet med förra Bensparken, tog en paus och tog en vända till med bara små pulserande...
80x10små
80x10små - Ajaj...
Känns det här inte imorrn blir jag lite ledsen...

Utfall i Smith (Hammer)
+50x8(+8puls)
+50x8(+8puls)
Kändes fint i gluteus...

Chrunchbänk (LF)
10x8(+8puls) x3

Sen var de slut på tid... stretchade lite höftböjare innan jag gick...

Tycker det här känns som en bra kombination. Har skippat splitböjen, mest för att den snodde för mycket tid, får se om den kan få plats i helgen istället.
Räknar med att köra kondis som vanligt i eftermiddag.

Såg Rambo på bio igår, splattig som bara den och vissa detaljer kunde slipas på, men 3+ kan jag nog ge den iaf :)

Regnar ute, trist, men varmt inne iaf... Känns som det här kan bli en bra vecka trots allt :cool:

Endura
2008-03-10, 22:34
Hehe... ska nog inte lite på pulsmätaren på kardio-maskinerna i fortsättningen, hur konsekventa de än är med varann...
Har ju den senaste tiden förundrats över att jag inte kommit över ett snitt på 70 i puls trots hög belastning... idag upptäckte jag "problemet"... körde intervall och låg runt 19km/h då den plötsligt fick frispel och visade 170!! Dvs 100 mer... *suck* :smash:

Ska nog inte fundera så mycket över siffrorna längre... 30-40 min på en hyfsad belastning har gett bra resultat hittills ihop med den kalorinivå jag ligger på, så jag håller mig till den "vetskapen" :)

Men tanken på en pulsklocka lockar ändå... sen om den får gå före en Wii-konsol, får vi se... är grymt spelsugen...
Kanske kan hitta båda för en schysst penning på Blocket?

Blir en tidig kväll ikväll iaf *wiiiieee*
Har hunnit jobba lite hemifrån, käkat och nu finns de inte mycke kvar än att kojja :) Kommer ge hela... 6,5 timmar, rekord! :hbang:

Blir najs me axlar och triceps imorrn bitti ;)
Kram på er!

Endura
2008-03-11, 11:34
Sov otroliga 6 timmar i natt! Vakna visserligen efter ca 4, men de var inga problem att vända sig om och sussa vidare... najs :D

Axlar och Triceps

Militärpress - framför ansiktet, i smith och på knä
Inte så omständigt som det låter, fick tipset för att avslasta korsryggen och den är riktigt skön, trots visst styrkeförlust...
35x8
35x6(+8små)
35x5(+8små) - ajaj, sista små var inte snälla...

Militärpress - bakom nacken, i smith och på knä
I princip samma som ovan, men jag sänker vikten och kör bakom istället. Ger en skön over-all på hela axeln, egentligen enda övningen jag kör på bakre axeln nu.
25x6(+8)
25x5(+8) - och där dog orken...

Drop set: Sidohantellyft i sned bänk
6x8 + 4x8
6x8 + 4x8
6x8 + 4x8
Segt på slutet, men jag tror det är läge för en liten höjning nästa gång...

Drop set: Sittande french-maskin (Nordic)
Extremt skön triceps-övning och enda jag kör i dagsläget iom den mängd dips som blir från och till nu.
40x8 + 30x5
35x6 + 25x4
30x8 + 20x4

Varannan: Drag till hakan med v-grepp och sidolyft (Nordic CC)
Drag 40x8
Sido 5x8
Drag 40x8
Sido 5x8
Sen ville inte axlarna vara med och leka längre...

Chrunch-maskin (Nordic)
50x8(+8) * 3

Passet kändes väldigt bra, speciellt avbrottet som gjordes med tricepsövningen mitt i. Har gett mig f*n på att få upp volymen på axlarna, sen att få till det i praktiken medan jag ligger på kaloriminus... jaja, jag vet :em:
Drömma går ju ;)

Har börjar ligga på lite mindre kolhydrater per dag nu, snittar mer 35/35/30 i energiintaget, vilket ger något mer än 2g prot per kg KV och ca 1g fett per kg KV, och det känns bra. Blir extremt lite rent socker med den kost jag har nu, vilket jag märker är en fördel. Har mycket lättare att hålla både hunger och sug borta :)
Borde nästan små-"dieta" jämt... känns som jag mår som bäst då :cool:

cam
2008-03-11, 13:05
Har börjar ligga på lite mindre kolhydrater per dag nu, snittar mer 35/35/30 i energiintaget, vilket ger något mer än 2g prot per kg KV och ca 1g fett per kg KV, och det känns bra. Blir extremt lite rent socker med den kost jag har nu, vilket jag märker är en fördel. Har mycket lättare att hålla både hunger och sug borta :)
Borde nästan små-"dieta" jämt... känns som jag mår som bäst då :cool:

Jag ligger nog nästan alltid på den energifördelningen numera vare sig jag går på diet eller inte, eller kanske ännu hellre 40/30/30. Jag fungerar bäst på det, är mättare, piggare och presterar bättre. Håller formen hyfsat också. Folk kan snacka sig varma om kolisar men jag är inte kompis med dem iaf :)

Går bra här ser jag och motivation verkar inte saknas :thumbup:

Endura
2008-03-11, 16:08
Jag ligger nog nästan alltid på den energifördelningen numera vare sig jag går på diet eller inte, eller kanske ännu hellre 40/30/30. Jag fungerar bäst på det, är mättare, piggare och presterar bättre. Håller formen hyfsat också. Folk kan snacka sig varma om kolisar men jag är inte kompis med dem iaf :)

Går bra här ser jag och motivation verkar inte saknas :thumbup:

Hehe, nej motivation finns det gott... i dagsläget är träningen det som förgyller dagen!
(Lät det mer tragiskt än jag själv insåg...?)

Kolisar... ja, de är ett gissel... "can't live with them, can't live without them" :)
Men jag skippar dem inte, bara de mest energilösa... Äter mest bröd och sädesslag vad gäller kolisar just nu under dieten faktiskt. Har upptäckt att gröt och lax-mackor är underbart lätt och smidigt att sno ihop på jobbet, samtidigt som det håller en bra mättnad.

Hur går det för dig annars med motivation och allt vännen? Såg i din journal att du verkar lite nere... eller är det bara en tillfällig svacka?

Endura
2008-03-11, 22:06
Hehe, de verkar hjälpa att hota med att skaffa pulsklocka...
Den här vändan visade crosstrainern i snitt 140 i puls!
Enda skillnaden jag gjort är att höja motståndet ett kugg. Brukade kännas för tungt förut för att orka 13km/h men ju bättre kondisen blir...

Blev lite över 30min iaf, skön känsla när svetten dryper över en :D

Stretchade höftböjaren ganska duktigt efteråt, samt övriga delar av ben och rygg.

Avslutade med "hjulet utan broms" för att plåga magen lite extra... har en tendens att hänga med magen, så jag får koncentrera mig på att hålla upp den för att få den rätta känslan.

Sköna med crosstrainern är hur snabbt tiden försvinner medan man löser "all världens problem"... hjärnan fungerar på helfart medan kroppen bara matar, det är underbart :cool:

Hade lite idétorka när jag kom hem och slängde ihop wraps med tonfiskröra, avokado och andra grönsaker. Blev godare än jag hade väntat...
Nu blir det för en gångs skull tidig kväller... Nattnatt med er, ryggpass väntar imorrn bitti :thumbup:

Endura
2008-03-12, 12:33
Känner av triceps sen igår, trots bara en övning!
Axlarna är sega, men det är sällan jag får nån direkt träningsvärk i dem...

Rygg

Latsdrag (LF)
Testade att höja, smått på bekostnad av tekniken, men det gick bra.
70x8
70x8
70x7 - sista var allt liiite tung

Stående hög rodd i smith (Hammer)
+35x8
+35x8
+35x8
Kändes bra, blir vinglig på högre vikter, så jag håller mig på det här läget ett tag till. Känner att tekniken måste gå före.

T-Bar (stång i ett hörn)
+40x8
+40x8
+40x8
Skön övning, funderar på att höja nästa gång...

Korsryggspress (LF)
152,5x8(+8små)
152,5x8(+8små)
Tar den i bott, men den är skön och brukar kännas av dagen efter.

Sitt låg rodd (enhands LF-multi)
Vikterna är lite annorlunda på den här, tror de ska räknas som dubbla..?
20x8(+8små)
20x8(+8små)

Lätta assist. Chins
Bara för att avrunda det hela... Hade en hyfsad hjälpvikt och körde i princip till latsen inte ville längre...


Gick ganska snabbt hela passet, bara 45 min.
Kände att jag saknade ett schysst träningssällskap idag... en tanke som kan komma över mig ibland. Alltid najs att kunna peppa sig själv, men det är ändå annorlunda med känslan att ha någon annan att jämföra med och trigga till tuffare tag :)

Endura
2008-03-12, 22:10
Uff... ikväll vare motivationen inte på topp. Strul på jobbet, kom iväg sent och tungt i huvudet... Ställde mig ändå på crosstrainer i en halvtimme, och liksom jag visste (vilket också var orsaken att jag ändå orkade dra mig till gymmet) släppte tyngden i huvudet efteråt :)

Det må kännas tungt och motigt innan, men det rensar verkligen huvudet och känns extremt befriande efteråt...
Trist om man låter den motiga känslan ta över och inte kommer iväg - det är egentligen då man oftast behöver det som mest... orkade t.o.m fixa några smågrejer (jobbmässigt) hemma sen, vilket känns bra.
Ja, jag vet... jag behöver ett liv *whistle*
Men först lite sömn ;)

Endura
2008-03-13, 09:47
Sov lite mer än 6 timmar inatt, känns riktigt najs *flex*
Dagens pass började lite motigt, men rullade på i god takt...

Bröst och Biceps

Hantelpress i snedbänk
20 x 8
20 x 5
20 x 5
Sista setet var seegt, men jag fick upp hantlarna utan hjälp alla seten :)
Tror det blir ett PB faktiskt...

Peck fly (LF)
65 x 8
65 x 7
65 x 5
Lika här också, segt på slutet, men skam den som ger sig!

Pull ups (LF-assist)
egen vikt x 4 (+1)
egen vikt x 4 (+1)
+19 x 8
+19 x 6
Orkade utan assist i början, sen fick kudden hjälpa.

Scott curl med ZE-stång
20,5 x 5
18 x 6
Jobbigt i vändningen när man arbetar hela vägen, men det lönar sig...


Som sagt, segt och jäkligt, men envetenhet ger resultat. Trött i rygg, axlar och armar sen veckans pass, så jag är ändå nöjd. Irriterar mig att jag känner mig så svag när jag utför övningarna, men sen när jag kollar historiskt inser jag att jag har ökat kontinuerligt :em: även på skittråkiga grupper som bröst och biceps! Tack o lov för anteckningar, hehe... *whistle*

Veckans styrkemässiga "måste"-pass är nu klara och kvar finns div finlir och smått-och-gott som jag känner för. Det är väldigt skönt motivationsmässigt att ha några spontana "vad-jag-känner-för-för-dagen"-dagar.

Fredagen har ibland blivit en total vilodag och jag lutar på nåt liknande imorrn med, men tanken har slagit mig att dra dit imorrn bitti och norpa ena aerobicsrummet för att slå på sandsäcken tills svetten lackar...
Jobbade bl.a som KickBox-instruktör i hemstaden innan jag flyttade och lade ner det för att satsa fullt ut på styrketräningen, men nu har suget börjat komma igen... Det är en så skön känsla att få mörbulta nånting till peppande Scooter-liknande musik i öronen :hbang:

Edit: Missade att tala om vad jag vägde i måndags insåg jag... KV är numera på 62,8! Det är ca 3kg minus sen jag började journalen.

cam
2008-03-13, 12:36
Hehe, nej motivation finns det gott... i dagsläget är träningen det som förgyller dagen!
(Lät det mer tragiskt än jag själv insåg...?)

Kolisar... ja, de är ett gissel... "can't live with them, can't live without them" :)
Men jag skippar dem inte, bara de mest energilösa... Äter mest bröd och sädesslag vad gäller kolisar just nu under dieten faktiskt. Har upptäckt att gröt och lax-mackor är underbart lätt och smidigt att sno ihop på jobbet, samtidigt som det håller en bra mättnad.

Hur går det för dig annars med motivation och allt vännen? Såg i din journal att du verkar lite nere... eller är det bara en tillfällig svacka?

Jag håller mig till frukt, grönt och baljväxter mest. Gröt, bröd och i sällsynta fall pasta slinker ned oftast efter träning. Har problem med att mjöl, socker o dyl triggar igång hunger och ett sjukt missbruksbegär hos mig :Virro

Nere, ja. Måste ändra min situation som spårat ur i stress och depression och står inför ganska viktiga val. Inte kul :(

För mig är det definitivt träning som förgyller tillvaron just nu...

Endura
2008-03-13, 22:12
Jag håller mig till frukt, grönt och baljväxter mest. Gröt, bröd och i sällsynta fall pasta slinker ned oftast efter träning. Har problem med att mjöl, socker o dyl triggar igång hunger och ett sjukt missbruksbegär hos mig :Virro

Nere, ja. Måste ändra min situation som spårat ur i stress och depression och står inför ganska viktiga val. Inte kul :(

För mig är det definitivt träning som förgyller tillvaron just nu...

Viktigaste är dock att du har nåt som just förgyller den ;)

Endura
2008-03-13, 22:21
Träningsvärken i benen hade äntligen släppt, så en halvtimmes kardio på crosstrainern kändes som ingen match alls, trots höjt motstånd :)

Stretchade höftböjarna och lite annat smått och gott efter, sen gav jag mig på lite dips. Kände att jag var trött i axlar och triceps sen tidagens pass, men 3 set utan assist, varav första med 8 klockrena långsamma kändes helt ok.
Provade också att pulsa små i lägsta läget (med armbågarna pekandes rakt upp) tills axlarna skrev om nåd... Vill börja vänja lederna (eller snarare axlarna) vid det läget i tid, men ändå långsamt.

Det får bli en halv vilodag imorrn... jag bokade upp aerobicsalen för att få börja morgonen med att slå på sandsäcken, var evigheter sen jag gjorde det sist :cool:
Kardion på kvällen uteblir... en fika fick förtur, hehe :D

Endura
2008-03-14, 10:03
Hehe... blev inge av me den boxningen... får bli i helgen istället...

Tog en lång skön sovmorgon istället och låter dagen bli en total vilodag, känns riiiktigt najs :cool:
Är ofta så seg på fredagar efter veckans sena kvällar med träning och jobb att det behövs en sån här "icke-dag" för att sen vara laddad inför helgen...

Brukade ofta få nån slags ångest eller iaf rastlöshet över vilodagar förr, men särskilt sen jag började hålla koll på kaloriintaget igen har den känslan försvunnit. Jag går till träningen för att jag vill och för att det ger mig en känsla av välmående och det gör att motivationen håller i sig. Så länge kaloriintaget är kontrollerat får jag resultat ivf, kardion gör ju bara att det går lite fortare *whistle*

Ser fram emot helgen, lillasyster kommer till stan och imorrn blir de röj på favvohaket me hela gänget :hbang:

Endura
2008-03-16, 23:18
Började lördagen med att mata på sandsäcken och jisses va najs de var! Säkert ett år sen jag gjorde ett liknande pass, fattar inte varför jag låtit bli så länge, men nu fick jag blodad tand igen :devil:

Söndagen ägnades åt chins och div axel-plågande...
Rockade loss så rejält under lördagsnatten att det kändes som att kardion kunde få utebli.

Har blivit så less på att fotandet uteblivit... så jag provade att ta bilder själv med min kära "sunkmobilkamera"... och tja... ni får helt enkelt överleva den kassa kvalitéen. Inte lätt att få det bra med kasst ljus och självutlösare, men de får duga... får be om ursäkt för all bråte runt om, har inte så mycke plats :em:

Detta är iaf dagsformen. Väger runt 62-63kg på mina 162cm (vet mer imorrn efter veckans vägning).
Har isf jobbat bort ca 3 kilo "späck" sen jag började journalen. :)
Kommer nog komplettera med den höga graden av kardio ett tag till, vill ner till runt 60-61kg innan jag tar det lugnt ett tag och bara ligger på kaloribalans, ev lite minus, men utan all kardio och bara kör hårt med styrkan.
Mina föräldrar firar silverbröllop till påsk och jag räknar med en del överätande under den helgen, hehe :D

Nu blir de natter... blir tunga ben imorrn på gymmet kl 6.30 :hbang:

Isaksson
2008-03-17, 07:31
Hej!
Tycker det ser fint ut :thumbup: Du är i rätt god tid med din deff, visst? Nu har jag skummat lite igenom din log och såg där stod på ett ställe att du var osäker på om du kunde ställa upp som nybörjare till SM, men att det först ville bli DC för din del?

Endura
2008-03-17, 09:03
Hej!
Tycker det ser fint ut :thumbup: Du är i rätt god tid med din deff, visst? Nu har jag skummat lite igenom din log och såg där stod på ett ställe att du var osäker på om du kunde ställa upp som nybörjare till SM, men att det först ville bli DC för din del?

Tack tack :)
Det blir SM i Värsterås d 20/9 för min del. Jag kollade upp om man fick debutera på SM och i Athletic får man det, så jag kör med det i siktet. Vill de sig väl och motivation (läs bra form) fortfarande finns ställer jag säkert upp på DC också, känner på mig att jag kommer få blodad tand, hehe :D

Såg i din journal att du hade BB i sikte, men inte på hur lång sikt... Hur är dina planer?

Endura
2008-03-17, 09:50
Hehe, var lågt med motivationen i början i morse. Överåt grönsaker med dip (evigheter sen jag åt de) i lördags innan utgången och magen har blivit extremt grinig av alla råa grönsaker, då jag inte har kunnat gå på toa, vilket även märktes på vågen, hehe :D
Får nog vänta med en mer "korrekt" vägning till lite senare i veckan...

Med andra ord var de lite tungt med ett benpass, men de gick ändå:

Ben

Frontböj
Hehe, övningen jag älskar att hata... Det som sporrar mig är att antingen få sjukt bra kontakt eller att känna mig sjukt kass på en övning... den här känner jag mig sjukt kass på, haha! Men det går iaf bara bättre och bättre för varje gång!
20x10 - värmde upp med bara stången
50x5 - hade klarat fler, men den j**la sladden från ena hörluren hamna i kläm över nyckelbenet och gjorde ofantligt ont *grr*
50x8 - sista var tung, men nu börjar tekniken komma, känns rejält i bål och rygg
Ska prova höja nästa gång...

Vertikal benpress - aka v.squats (Hammer)
Ny favvo-maskin!! Svår att få till, både med startläge och vikter, men jäsiken vad det tog i framsida lår! Optimalt hade varit att få passning vid starten, då hade jag troligen orkat 20 kg till :)
75x8 - kändes först tungt och bökigt, fattade inte hur jag skulle börja...
75x10 - alldeles för lätt
85x10 - nu hade jag börjat fatta och fortf för lätt
95x10 - här började det ta, svårt att starta, men väl igång känns det kanon
95x8 - pulsa lite på slutet, sen var låren riiiktigt trötta

Knästående legcurl (Hammer)
40x8 - lite taskig teknik, trött i vaderna sen helgens dansande
35x8 - mycke bättre...
35x8

Små pulserande benspark (Hammer)
Mest för att suga ur det sista ur låren, var ganska lite tid kvar.
105x15-20 - räkna inte helt
105x15-20
105x15 - ajaj...

Lite annorlunda benpass, men det känns rejält i framsida lår nu, så jag är nöjd!
Tiden sprang iväg med frontböj och strulet med den nya benpressen, men nu vet jag iaf hur jag ska göra, så nästa gång kommer det rulla på.

Känner mig inte helt nöjd med uppdelningen av muskelgrupperna längre, tycker benen får för lite fokus och vill lägga mer ork på dem samt rygg och axlar, så vi får se hur jag klurar ut det. Ingen idé ivf att börja ändra nåt innan påsken, men jag finner nog på nåt :cool:

Tror att lite av min dalande motivation kommer av att jag börjat känna att jag skulle kunna klara mycket mer om jag hade hjälp med passning. Får snoka reda på en morgonpigg träningskompis helt enkelt :)

Får se om jag pallar kardio i eftermiddag med de här värkande låren, men jag kommer troligen gå dit ändå, så får vi se... finns alltid nåt kul man kan hitta på!

Isaksson
2008-03-17, 09:54
Tack tack :)
Det blir SM i Värsterås d 20/9 för min del. Jag kollade upp om man fick debutera på SM och i Athletic får man det, så jag kör med det i siktet. Vill de sig väl och motivation (läs bra form) fortfarande finns ställer jag säkert upp på DC också, känner på mig att jag kommer få blodad tand, hehe :D

Såg i din journal att du hade BB i sikte, men inte på hur lång sikt... Hur är dina planer?

Mina planer är DM i September - menar att datumet är exakt samma som SM :) Jag är dock lite osäker på om jag hinner bli tillräckligt hackad för BB redan i september, eftersom det är min första diet efter lång tid. Så märker jag att jag får svårt att hinna, blir det BF i september och BB til DC i december. Så kan det hända vi springer på varandra, ju ;)

Endura
2008-03-17, 10:14
Mina planer är DM i September - menar att datumet är exakt samma som SM :) Jag är dock lite osäker på om jag hinner bli tillräckligt hackad för BB redan i september, eftersom det är min första diet efter lång tid. Så märker jag att jag får svårt att hinna, blir det BF i september och BB til DC i december. Så kan det hända vi springer på varandra, ju ;)

Najs :)
Dessvärre är ju inte BF och AF på samma ställen/tävlingar, men DC kan ju annars bli ett tillfälle, vi får hålla koll på varann helt enkelt :D

Vad är orsaken till att du är i Köpenhamn btw? Är själv dansk, så det var en liten kul detalj att lägga märke till :D

Isaksson
2008-03-17, 12:00
Najs :)
Dessvärre är ju inte BF och AF på samma ställen/tävlingar, men DC kan ju annars bli ett tillfälle, vi får hålla koll på varann helt enkelt :D

Vad är orsaken till att du är i Köpenhamn btw? Är själv dansk, så det var en liten kul detalj att lägga märke till :D

Er det rigtigt? Det var sgu meget pudsigt ;) Hvor længe har du så boet i Sverige?

Jag flyttade till Odense för ganska precis tre år sedan nu som utbytesstudent på läkarstudiet. Jag var lite trött på att plugga i Sverige och ville se något annat ett tag. Så tyckte jag helt enkelt att det var bättre i Danmark på studiet, så därför valde jag att flytta över helt.

Till Kbh flyttade jag i juli 2007, för att jobba. Har använt allt mitt CSN, så läser nu det sista året lite på halvfart, samtidigt som jag jobbar. Så det är så det hänger ihop :)

Hur kommer det sig att du flyttat till Sverige?

Endura
2008-03-17, 14:35
Er det rigtigt? Det var sgu meget pudsigt ;) Hvor længe har du så boet i Sverige?

Jag flyttade till Odense för ganska precis tre år sedan nu som utbytesstudent på läkarstudiet. Jag var lite trött på att plugga i Sverige och ville se något annat ett tag. Så tyckte jag helt enkelt att det var bättre i Danmark på studiet, så därför valde jag att flytta över helt.

Till Kbh flyttade jag i juli 2007, för att jobba. Har använt allt mitt CSN, så läser nu det sista året lite på halvfart, samtidigt som jag jobbar. Så det är så det hänger ihop :)

Hur kommer det sig att du flyttat till Sverige?

Hehe, jag är född och uppväxt i Sverige, men har valt att behålla det danska medborgarskapet (ligger lite princip i det). Av släkten finns bara min mors närmsta familj i Dalarna, alla andra bor i Danmark. Som barn blev det långa perioder hos släkten (främst på Själland och vissa på Jylland), men med åren har det blivit mer och mer sällan, dessvärre, och jag märker också att mitt ordförråd har sinat, tråkigt nog.

Iom mina föräldrars silverbröllop i påsk kommer jag dock få umgås en helg med en stor del av släkten, vilket ska bli riktigt kul :)

Låter som du trivs där nere eftersom du är kvar, kul! Jag hade själv funderingar på att flytta ner för att plugga, men utbildningen jag valde fanns ändå i Dalarna och vid det laget var jag "låst" som sambo, så det var väl enklare att välja det närmaste antar jag...
Hur är egentligen synen runt styrketräning där nuförtiden? Jag är rätt ensam i hela min släkt om att lägga så här mycket tid på mitt välmående och de danska släktingarna har inte sett sina fötter på eeevigheter, om man ska uttrycka det fint ;)

Isaksson
2008-03-17, 14:59
Hehe, jag är född och uppväxt i Sverige, men har valt att behålla det danska medborgarskapet (ligger lite princip i det). Av släkten finns bara min mors närmsta familj i Dalarna, alla andra bor i Danmark. Som barn blev det långa perioder hos släkten (främst på Själland och vissa på Jylland), men med åren har det blivit mer och mer sällan, dessvärre, och jag märker också att mitt ordförråd har sinat, tråkigt nog.

Iom mina föräldrars silverbröllop i påsk kommer jag dock få umgås en helg med en stor del av släkten, vilket ska bli riktigt kul :)

Låter som du trivs där nere eftersom du är kvar, kul! Jag hade själv funderingar på att flytta ner för att plugga, men utbildningen jag valde fanns ändå i Dalarna och vid det laget var jag "låst" som sambo, så det var väl enklare att välja det närmaste antar jag...
Hur är egentligen synen runt styrketräning där nuförtiden? Jag är rätt ensam i hela min släkt om att lägga så här mycket tid på mitt välmående och de danska släktingarna har inte sett sina fötter på eeevigheter, om man ska uttrycka det fint ;)

Jo, jag har det fint här. Men ibland saknar jag att man måste på apoteket för att få tag på saker som jag själv tycker er basmatvaror (som psyllium och kruska, f eks ;) ) och att danskar kan vara lite VÄL principfasta ibland... (det känner du inte alls igen, väl? ;) )

Inställningen till träning är klart annan här - man märker att danskar inte riktigt "motionerar" lika naturligt, liksom. Herr och Fru Flæskesteg dominerar gymmen och det är ont om folk som tränar igenom.

Till gengäld är de som är passionerade, RIKTIGT passionerade... De är bara inte så många.

Hälsokostbutikerna blomstrar upp överallt, men det är mer som om man hör till en viss slags folk, om man äter sunt - det är inte något "normala" människor gör.

Endura
2008-03-17, 22:15
Jo, jag har det fint här. Men ibland saknar jag att man måste på apoteket för att få tag på saker som jag själv tycker er basmatvaror (som psyllium och kruska, f eks ;) ) och att danskar kan vara lite VÄL principfasta ibland... (det känner du inte alls igen, väl? ;) )

Inställningen till träning är klart annan här - man märker att danskar inte riktigt "motionerar" lika naturligt, liksom. Herr och Fru Flæskesteg dominerar gymmen och det är ont om folk som tränar igenom.

Till gengäld är de som är passionerade, RIKTIGT passionerade... De är bara inte så många.

Hälsokostbutikerna blomstrar upp överallt, men det är mer som om man hör till en viss slags folk, om man äter sunt - det är inte något "normala" människor gör.

Hehe.. låter som de förutfattade meningar jag fått pga mina släktingar varit väl befogade då, illa illa :D

Nåja, det är ju alltid lättare att tala om för mig att jag är 'mager' än att inse att de själva är.... hrm... övergödda... ;)

Kul iaf att du har hittat andra 'frälsta' att umgås med, det kan betyda stor skillnad i längden!

Endura
2008-03-17, 22:22
Det blev ett ganska blandat pass efter jobbet idag.
Fick så bra kontakt av benpasset i morse (v.squat ftw!) att det kändes dumt att ens försöka blåsa på för hårt med kardion, så det blev 20 min på ett lite lättare motstånd istället.

Dock kände jag mig inte helt 'tillfredställd' efter det (kan man skriva så? :em: ), så jag gick ut i gymmet och blandade med lite mer v.squat, chins och dips.

Väl hemma blev det en oväntat god middag bestående av bandpasta, lax och vit sås med grönsaker! Den kommer jag slänga ihop fler gånger *drool*

Carolinew
2008-03-17, 22:36
Styrketränar du två gånger om dagen? :confused:

Endura
2008-03-18, 09:23
Styrketränar du två gånger om dagen? :confused:

Nja, i grunden är det upplagt för styrka på morgonen och kardio på kvällen :)

Men jag vill komplettera med lätta chins och dips lite då och då inför tävlandet och det känns schysst att lägga in efter kardion medan jag "svalnar av".
Just nu har jag mest lite abstinens för att jag känner att jag vill ändra mitt schema, men drar på det till efter påsk och då blir det lite som jag känner för :cool:


Såg förresten i din journal att du bara blir starkare, superkul! :thumbup:

Endura
2008-03-18, 09:43
Snöade på vägen till gymmet! Bara jag som tycker det är härligt?
Ser fram emot påsken i Dalarna, hoppas snön ligger kvar där över helgen :)

Axlar och Triceps
Körde i princip det vanliga passet, men har fått inspiration till att ändra om en del övningar till nästa vecka...

Militärpress i smith, på knä, framför ansiktet
35x7
35x5+8små
35x5+8små
Trodde inte jag skulle orka så pass efter extraövningarna igår, men de gick vägen...

Militärpress i smith, på knä, bakom nacken
25x6+8små
25x4+8små
25x4+8små

Dropset: Sidolyft med hantlar i sned bänk
7x8 + 5x8 (3 set)

Dropset: Sittande french (Nordic)
45x5 + 35x5
40x5 + 30x4
35x4 + 25x5
30x6 + 20x5 - ajaj...

Varannan: Drag till hakan och kabeldrag till sidan
H 45x8 (3 set)
K 5x8 (3set)

Stående sidolyft med hantlar
6x8 (3 set)

Hehe, lyckades verkligen skapa en totalt "död" känsla i axeln den här gången. Har gett mig f*n på att jag ska få fart på dem nu och de här dragövningarna är guld värda :D
Känner att jag börjar dra mig mer och mer mot de fria vikterna igen, så det blir nog mycket det jag kommer basera det kommande upplägget på...

cam
2008-03-18, 11:33
Well, det snöar här (Borlänge) igen nu och är kallt, så din önskan kan gå i uppfyllelse ;)

jaaaaag
2008-03-18, 13:40
Vad fin kropp du har! Var stolt (:

Endura
2008-03-18, 16:04
Well, det snöar här (Borlänge) igen nu och är kallt, så din önskan kan gå i uppfyllelse ;)

Yezz, Ich bien very pleased :D
Dock råkar det vara rent snökaos här just nu och du kan ju bara tänka dig hur väl stockholmarna hanterar det... ;)

Vad fin kropp du har! Var stolt (:

Tack hjärtat, det är jag också! :)
Sen att "bekräftelseslampan" i mig alltid kommer se "detaljer i behov av förbättring" gynnar ju bara faktumet att jag aldrig kommer sluta träna :D

LadyInsane
2008-03-18, 16:35
Wow vilken grym fysik du har! Drömmer själv om AF och skulle gärna tävla där någon dag. :)

Endura
2008-03-18, 22:41
Wow vilken grym fysik du har! Drömmer själv om AF och skulle gärna tävla där någon dag. :)

Vi kan träna ihop nåra gånger, så kan vi peppa varann :D
Skulle va superkul om man i framtiden kunde vara en hel drös kolo-deltagare uppe på scen och tävla ihop :hbang:

Tack för komplimangen förresten! Du har ju själv impat otroligt med din utveckling, både i styrka och form :)

Endura
2008-03-18, 22:52
Hade en sån extrem adrenalintopp i kroppen när jag väl kom till gymmet.
Dagen har varit riktigt produktiv på jobbet och dessutom har jag beställt en resa till Egypten ihop med 3 polare!! :D
Fick ett specialerbjudande... 10 dagars all-inclusive (mat på flyg o transfer inräknat) för fjuttiga 4700kr, som hittat!! :thumbup:
Att jag sen troligen var den enda i hela Sthlm som log åt att se snökaoset var bara bonus, hehe ;)

Det blev ett effektivt intervallpass på crosstrainern på ca 30min.
Därefter provade jag lite fler sidolyft med hantlarna, kunde inte låta bli :)

Har haft träningsvärk i benen och i latsen, axlarna är ganska trötta nu... provade att hålla något bredare på chins sist och det gav känningar i efterhand i både lats och biceps efteråt, så de ska jag nog fortsätta med!

Imorrn vankas rygg... känns som det ska bli lite marklyft av, dock utan remmar, så de får bli ganska lätta... :cool:

Endura
2008-03-19, 10:13
Vaknade helt svettig när klockan ringde... ingen aning om det bara varit varmt eller om jag drömt något. En av mina totala styrkor är att jag sover väldigt tungt och har i alla år t.o.m varit övertygad om att jag inte drömmer. Nätterna är becksvarta och försvinner som ingenting, dessutom somnar jag också väldigt snabbt...

Rygg och lite mage
Har fortfarande känningar i lats sen chinsen i måndags, men de var bara latsdragen som kändes lite tyngre än vanligt...

Latsdrag i maskin (LF)
75x8 (3 set)
Sista setet var lite segt på slutet...

Stående hög rodd i smith (Hammer)
Vet som tidigare nämnt inte vad stången kan räknas som viktmässigt, så jag skriver det jag lägger på.
+35x8 (3 set)
En av de bästa ryggövningar jag vet för övre delen av ryggen :)

T-Bar (stång med v-grepp)
+40x8 - gick lite för lätt, så jag öka...
+45x8
+45x8

Marklyft, utan remmar
80x4 - vikten var lätt som en plätt, men stången gled helt ur mina händer *grr*
Blev bara förbannad och gick vidare... ska köpa remmar... *suck*

Korsryggspress (LF)
152,5x8+8små (2set)
Tar maskinen i bott, men den är skön och ger bra kontakt och tillräckligt motstånd ändå... får duga tills jag kommit ihåg att köpa remmar...

Bålrotation (LF)
75x8 (3 set)
Väldigt speciell maskin, överkroppen är still och istället vrids underkroppen - riktigt skön, även för ryggen!


Tiden tog tyvärr slut, men så här i efterhand känner jag att jag hade velat hinna med nån mer rodd-övning för sidan av ryggen, tex enhands kabel- eller hantelrodd... kommer troligen komplettera med det efter kardion ikväll...

Endura
2008-03-19, 22:40
Var inte så jättesugen efter en lång arbetsdag, men efter bara 5 min på Crosstrainer flöt det bara på och självklart var humör och ork många ggr bättre efteråt :)
Blev ca 20 min i ett ganska ordentligt tempo iaf...

Efteråt testade jag en gammal goding som jag för allt i världen inte kan fatta varför jag haft uppehåll ifrån!? :smash:

Enhands hantelrodd
Var lite osäker på vilken vikt jag skulle välja först, var säkert ett år sen jag körde övningen sist, men jag tog de jag hade i minnet att jag körde då...
30x8
30x8
30x8 - lite segt för vänstern på slutet, annars var hela övningen pörfekt!
Det här blir det mer av *cupid*

Känns som jag håller på att glida tillbaka på mycket fria vikter igen, så det passar nog perffa med en off-helg i Dalarna och sen ett nytt upplägg! *flex*

Blev en rejäl portion lax med bandpasta o vit grönsakssås ikväll igen, den är då för gooo *drool*

Nu blir de iaf kväller, bröst och biceps väntar imorrn!
Natti med er!

Endura
2008-03-20, 09:59
Var pigg och alert imorse, supernöjd över träningsvärken i mitten/sidan av ryggen!

Bröst och biceps
Jag må klaga över att Bröst och Biceps är tråkiga muskelgrupper, men jag ökar likväl, hehe *flex*

Hantelpress i snedbänk
20x8
20x6
20x5
Riktigt nöjd med det resultatet, lyckades få upp hantlarna till startposition själv alla gånger, de e nytt på 20kg!

Peck fly (LF)
67,5x8 (ökning)
67,5x6
65x7
Hehe, de går bara bättre!

Pull ups (ej assist)
5+10 små
4+10 små
4+8 små
Lite trött i biceps sen veckans chins, men de var iaf strikta och fina...

Scot curl med ZE-stång
20,5x8
20,5x6
20,5x7
Även här, till utsträckt läge och fina... jag är nöjd :cool:

Det här blev ett ovanligt bra pass för att vara den kombinationen, kul med ökningar!

Fick lite små-hybris framför speglarna (med det mer gynsamma ljuset...), skåran i ryggen börjar bli fint tydlig nu liksom formerna på armarna... Smygtog nån bild med mobilen, men det såg ut som det blev ganska mörka bilder. Har ingen möjlighet att lägga upp dem nu på jobbet, så ni får vänta tills i kväll :D

cam
2008-03-20, 10:37
Fasen vad du ligger i :Virro
Glömde ju säga att det såg mycket snyggt ut på bilderna, fina markeringar på ryggen!!!

Det som i Stockholm är snökaos, är det typ några cm? Eller var det snökaos på riktigt, enligt oss vikingar? :D

Endura
2008-03-20, 14:49
Fasen vad du ligger i :Virro
Glömde ju säga att det såg mycket snyggt ut på bilderna, fina markeringar på ryggen!!!

Det som i Stockholm är snökaos, är det typ några cm? Eller var det snökaos på riktigt, enligt oss vikingar? :D

Tack hjärtat och det blir bättre! *flex*

Hehe... Stockholmarna har ingen som helst aning om vad riktigt snökaos är... nån vit cm på backen och de kör av vägarna direkt! Och varje år står de med lång näsa och kan inte begripa hur snön kunde överraska dem... *suck* *slap*

Snart över för dagen! Kommer till Dalarna imorrn, spara lite snö till mig ;)

Endura
2008-03-20, 21:32
Fick ett proppfullt påskägg på jobbet idag... åt kanske ett hekto, hällde sen över resten till de andra mer sockerberoende kollegorna...
Chokladmousse-tårtan som serverades senare på eftermiddagen lockade desto mer *drool*

Så jag hann iväg till gymmet innan det stängde och brände av 40 mins intervall på Crosstrainern :)

Ikväll blir det dessutom stampa av med Thrillseekers live på scen :hbang:
Får hoppas det faller mig i smaken, annars ska det finnas ett hardstylegolv på övervåningen som alternativ...

Har ganska rejäl träningsvärk i ryggen än (love hantelrodd! *cupid*) så vi får se hur aktiv jag pallar att vara... ska ju orka kånka väskor till tåget imorrn också... *flex*

Får passa på att önska er alla en Glad Påsk!!!

Endura
2008-03-25, 09:27
4 dagars total vila har gjort sitt må jag säga, motivationen var på topp i morse! Den blev inte ens rubbad av att tunnelbanan var inställd och jag kom en kvart senare än vanligt och fick stressa igenom passet för att hinna med, de ni! *flex*

Ben
Var lite orolig inför benpasset. Muskeln på höger insida lår känns ansträngd och jag var orolig att det skulle påverka, men det gick hur bra som helst! Tror jag sträckte den när jag rocka loss med min 80-åriga släkting i lördags på päronens silverbröllop ;)

Frontböj
20x8 - bara stången som uppvärmning
50x8
50x8
Gick riktigt bra, nog dags att höja nu. Tror jag går upp fel, känns som jag lyfter rumpan för tidigt, men det kanske finns nån jag kan fråga...

Vertical Squat (Hammer)
Mördarmaskin, men skönt tung på framsida lår!
95x8+4små (3 set)
Grym maskin, dock skulle jag orka mer om jag fick passning till startpositionen.

Knästående legcurl (Hammer)
Seperata viktrack!
40x8
35x8
35x8

Gående utfall med hantlar
16x10 steg fram och tillbaka (3 vändor)
18-hantlarna var upptagna, hade nog orkat dem annars...

Benspark (Hammer)
Seperata viktrack!
45x4+8små (3 set, varannan ben)

Hade ett ganska högt tempo på passet iom den avkortade tiden, tog runt 45 min max. Hade troligen valt utfall i smith på övervåningen annars samt fler set i v-squat, men de här gick fint :)

Har klurat lite på ett nytt upplägg och största skillnaden blir mer fria vikter (har saknat det) samt att schemat ska få rulla mer, istället för de "lallande" helgdagarna, så det blir ben, rygg och axlar två ggr i veckan istället.

Trots massa påskmat och total vila (inte ens konditionsträning!) i helgen infann sig vikten på 62,6kg i morse, så jag känner mig nöjd, har nu sänkt kaloriintaget till 1500kcal/dag.
Nu kör vi på fullt ös igen, är ni med!? :hbang:

Endura
2008-03-25, 22:17
Damn(!) de gick lätt på crosstrainern idag... Brände av en halvtimme och de härliga är att jag ökat både motstånd och hastighet sen jag började journalen, verkar som kondisen tar sig i en rasande fart, najsnajs :)
Kompletterade med chins och stretch, främst av höftböjaren.

Fick journalen flyttad idag till Tävlande/Aktiva-delen. Känns som det är rätt säkert att jag står på scenen den 20 september... mina föräldrar har babblat till hela släkten, så många av frågorna jag bombarderades med under deras silverbröllop hade fokus på mitt tävlingsmål... mao kan jag inte smita längre, hehe ;)

Finns ingen i min tjocka (i dubbel bemärkelse), matglada, ölpimplande, danska släkt som har nån direkt merit gällande träning/sport, frånsett högljutt hejande i tv-soffan, så jag är något av en pionjär om man ska uttrycka det snällt...
Skulle nästan kunna tro att teorin om att jag ska vara "brevbärarens unge" inte är så osann ändå :D

Endura
2008-03-26, 09:18
Har träningsvärk i benen, men främst glutes idag... ska bli intressant att se hur orken blir till kardion ikväll...

Axlar och triceps
Testade lite andra övningar idag, mest för att känna mig fram...

Frivändningar
20x8
30x4 + 4 Push pressar

Push press
30x8 (3 set)
Känns bra, mest i framsidan av axeln.

Drag till bröst
35x8 (3 set)
Ganska segt på sista setet, men den sista kom upp ändå.

Sitt. French (Nordic)
Favorit i repris, hittar ingen triceps-övning som aktiverar hela triceps lika bra.
40x7 + 25x8
40x5 + 25x5
40x4 + 25x5 - Ajaj...

Hantellyft till sidan och framåt
S 7x8 F 7x8 (3 set)

Extra sidolyft med hantel
8x8 (2 set)

Bra pass egentligen, men jag känner mig ändå inte helt nöjd... hade velat känna mer i yttre delen av axlarna...

Har klurat på att f.o.m nästa vecka börja dela upp strykan i 3 dagar som rullar mån-ons och tor-lör, där sön får bli en total vilodag alt. "det jag känner för"-dag...

Frukost svald, lunch på stan planerad... dags för möte :)

Endura
2008-03-26, 15:07
För er som hade velat få en bild från technokryssningen jag nämnde att jag åkte på i början på mars... hitta en på nätet.

Galen, men nykter :D

bushwakko
2008-03-26, 19:52
Såg en bild på dig från thrillseekers också!
Kan du nog leta upp på Tranceclubber om du inte gjort det.

Kul att ses! Får höras av här framöver :)

cam
2008-03-26, 20:46
Finns ingen i min tjocka (i dubbel bemärkelse), matglada, ölpimplande, danska släkt som har nån direkt merit gällande träning/sport, frånsett högljutt hejande i tv-soffan, så jag är något av en pionjär om man ska uttrycka det snällt...
Skulle nästan kunna tro att teorin om att jag ska vara "brevbärarens unge" inte är så osann ändå :D

Hahaha, oh vad jag känner igen mig :) Hoppas de är positivt inställda iaf, det har typ ingen i min omgivning varit..

Och välkommen till tävlingsforumet!!!

Endura
2008-03-26, 22:44
Såg en bild på dig från thrillseekers också!
Kan du nog leta upp på Tranceclubber om du inte gjort det.

Kul att ses! Får höras av här framöver :)

Den måste jag hitta :)

Indead, alltid lika najs! Technostate i helgen kanske? :D

Endura
2008-03-26, 22:48
Hahaha, oh vad jag känner igen mig :) Hoppas de är positivt inställda iaf, det har typ ingen i min omgivning varit..

Och välkommen till tävlingsforumet!!!

Hehe, svårt att svara på i dagsläget... tror faktiskt inte de fattat vad jag pysslar med helt... Jag hörde långväga kommentarer som vissa släktingar sagt bakom ryggen om mig - att jag hade börjat bli mager. Det var när jag vägde ca 59kg och såg ut som på avataren... jaja... ska bli intressant att höra vad som sägs närmare tävlingen, haha :naughty:

Tackitack :D

Endura
2008-03-26, 22:55
Tunga ben, men kondisen/orken börjar bli riktigt schysst...
Högre motstånd och högre hastighet än när journalen påbörjades och dessutom utan nån tv-serie, hehe! :D
Kompletterade med en del mage i två olika crunch-maskiner.

Sen blev jag inte av med den där "ofullständiga känslan" som kom efter axel-passet i morse, så jag styrde stegen in på gymmet och kände mig fram... och mycket riktigt... jag var inte klar...

Stående sidolyft och press med hantel
lyft 7x10 + press 7x10 (4 set)

Sen kändes mina axlar äntligen (o)nöjda och klara, hihi *flex*

Endura
2008-03-27, 10:57
Var lite seg i morse, blev dessvärre för lite sömn då jag hade en del ärenden efter träningen...

Rygg
Bytte ut lite övningar idag, vilket kändes både bra och dåligt... har fortfarande inte fått skaffat remmar, så marklyft uteblev...

Latsdrag (LF Multi - Kabel)
Har lite udda vikter, tror man ska dubbla dem för att det ska bli rätt vikt?
31 x 8
31 x 6
31 x 6 - sista var allt seg

Stående hög rodd i smith (Hammer)
Anger endast vikt lagd på stången...
+35 x 8 (3 set)
Klar favoritövning!

Hantelrodd
Gammal favorit tillbaka!
30 x 8 (3 set)
Segt på sista setet, men de gick

Korsryggspress (LF)
Fick bli ist för marklyft, men den är skön
152,5 (max) x 8 + 8 små (3 set)

Tunga små latsdrag (LF Multi - Kabel)
38,5 x 8 + 8 små (3 set)

Lätta latsdrag (LF Multi - Kabel)
23,5 x 6 (2 set)
Inte mycke ork kvar i vingarna på slutet...


Hade lite tid på slutet, därav de extra seten med latsdrag. Känner att jag trivs bra med rodd-övningarna, så dem kommer jag hålla fast vid.

Åt långt över "kaloriplanen" igår, frossa i mörk choklad *drool* men det var väl behövligt antar jag... Just därför känns det så skönt att vara så pass tidigt ute med dieten, nåt rejält snesteg då och då skapar ingen panik, utan jag fortsätter bara som vanligt igen :cool:

Men gott var de, hehe! :D

Endura
2008-03-27, 22:28
Uff... idag var de segt...

Den dåliga sömnen gjorde sig avkall på jobbet, som i sin tur var ganska ansträngande idag. Hade egentligen ingen lust att gå till gymmet, men förmådde mig ändå att ta mig dit. Väl på crosstrainern var det visserligen tungt i benen (som alltid andra dagen efter ben-passet), men med lite lägre motstånd och rejält peppande musik i öronen, lyckades det iaf bli 30 min!

Det som får mig att orka är vetskapen om den sköna känslan efteråt... huvudet blir helt klart och kroppen känns så mycket lättare. Vet inte hur det är för er andra, men för mig är träningen terapi... spelar nästan ingen roll hur jag mår innan, efter (och särskilt efter nån form av kardio) har allt runnit av mig och jag kliver av som en ny människa - helt underbart! :cool:
Dock kände jag inte för att komplettera med något annat...

Sista matbiten är strax svald, nu hägrar sängen! Imorrn ser jag fram emot bio, vi ska se Jumper och innan blir det mina efterlängtade kycklingfajitas *drool*

Nattinatt!

Endura
2008-03-28, 09:25
Ahh... 6 timmars sömn gör underverk! Vakna t.o.m strax innan klockan ringde, känns som det här kan bli en skön dag :)

Bröst och Biceps
Veckans sista styrkepass avklarat och det gick hyfsat bra, nån ökning blev det iaf...

Sned hantelpress
20 x 8
20 x 6
20 x 6 (2 mer än förra gången)
Sista var sååå seg, men den skulle bara upp! Känns gött att få upp hantlarna till startposition själv alla 3 seten - bara det är en förbättring! Kanske ska våga prova höja snart... passning någon?

Peck fly (LF-maskin)
67,5 x 8
67,5 x 8 - sista krävde en liten paus
67,5 x 6
Även här har jag blivit starkare, najs!

Pull ups (ej assist)
4 hela + 8 puls (3 set)
Uss, va tung i gumpen man är då...

Scot curl (EZ-stång 8kg?)
20,5 x 8 (3 set)
Tungt på slutet, men de gick fint... kan vara dags att prova höja även här...

Kort men ändå effektivt pass, känner inte jag behöver mer på bröst och armarna...
Oerhört motiverande att börja se konturerna på kroppen nu! Märker att magmusklerna fått mer volym efter bulken, lika vingarna och det är kul *flex*
Hade kanske önskat lite mer av axlarna också, men jag tror jag kom på hur jag skulle köra lite för sent. Vi får se om/när det kommer så småningom... Känner mig mycket hårdare på en högre vikt nu än innan bulken och det är verkligen en härlig känsla! Tacka fan om vinterns bulk hade varit till spillo! :D

Ikväll blir de kardio innan fajitas och bio... till helgen räknar jag med lite diverse, iaf kardio. På måndag planerar jag att börja mitt nya schema. Jag har knåpat ihop ett 3dgrs schema som ska få rulla 2 ggr per vecka, typ 1+2+3+1+2+3+div och sen ny vecka. Vi får se om jag trivs med det eller (som vanligt) glider över på det gamla upplägget igen...

Hoppas ni får en skön dag! :thumbup:

Cilia
2008-03-28, 20:18
För er som hade velat få en bild från technokryssningen jag nämnde att jag åkte på i början på mars... hitta en på nätet.

Galen, men nykter :D
jag tror eleni på forumet var på samma kryssning.

Endura
2008-03-29, 01:22
jag tror eleni på forumet var på samma kryssning.

Åh fan, fler med god musiksmak, najsnajs :)

Kolla i hennes journal, men kände dessvärre inte igen henne... nästa vända blir i maj och den är en tvånätters till Tallin, det ser jag fram emot :thumbup:

Endura
2008-03-29, 01:34
Lite sent att skriva kanske, är också ganska trött, men har varit på sen bio och det tar lite tid att komma till ro, käka osv...

Kardion sket sig dock ganska måttligt... typ
Var väldigt tung i benen, så efter 10min kändes det helt idiotiskt att i princip plåga sig mer, så jag klev av och satte mig i roddmaskinen istället, vilket kändes mycket bättre! Kompletterade med dips utan assist efteråt...

Det blev ett ganska kort pass, men så är det ibland.
Ska ligga å dra mig tills tvättiden börjar imorrn och sen får vi se vad som händer... fick köpt biljett till ett tranceevent imorrn, så det vore nog dumt att göra av med för mycket energi i förväg... eller kanske inte... *rolleyes*


Nattinatt!

bushwakko
2008-03-29, 15:21
Hurru, vadå för event?! Technostate?

Endura
2008-03-30, 18:36
Hurru, vadå för event?! Technostate?

Hehe, det var grymt!! Fet lokal i industriområde (= öppet till 7 på morgonen - orka!) superbt ljud, massa laser och en extremt oväntat bra musik! Så går de när man samlar dj's från Israel och Tyskland, Hujaboy var kanon, me like :thumbup:

Dock pajja korsryggen långt tidigare än den brukar... har fått lov att slänga de utnötta dansskorna, och inte införskaffat ett par nya, så de som blev var alldeles för platta och odämpade för ett betonggolv, ajaj :cryout:

Lyckligtvis hade jag tid bokad hos naprapaten idag och har skippat all gymvistelse under helgen, så om jag bara kommer i säng hyfsat tidigt, ska jag nog palla ett ordentligt benpass imorrn :D

Endura
2008-03-31, 09:05
Nu börjar jag med en 3-split som kommer få rulla 2 ggr per vecka. Med andra ord kommer samma muskelgrupp få jobba två ggr i veckan nu.

Upplägget blir som följer
Dag 1: Ben+Biceps
Dag 2: Axlar+Triceps
Dag 3: Rygg+Bröst
Dag 4: Ben+Biceps
Dag 5: Axlar+Triceps
Dag 6: Rygg+Bröst
Dag 7: Vila eller "Finslip" beroende på vad jag känner för.

Kardio kommer fortfarande gälla på eftermiddagen, och kompletteras med mage, chins och dips.

Ska bli kul att se hur det känns efter den här veckan... funkar det håller jag nog i det tills semesterresan till Egypten i mittan på maj, så ca 1½ månad tänker jag ge det :)

Nog om det, dags att redovisa dagens pass!
Ben och biceps

Frontböj ATG
bara stång x 8 - skönt som uppvärmning, testade att höja sen förut sen:
55 x 8
55 x 8
Känner mig lite ostabil och märker att jag "glömmer andas" när jag koncentrerar mig. Vill gärna peta upp rumpan vid uppgången och då vill stången gärna glida fram lite, men jag ska lära mig!

V. Squat (Hammer)
Min nya grymma favvo-maskin! Det suger verkligen till i framsida lår.
95 x 8 + 4 små puls
95 x 8 + 4 små puls
95 x 8 + 4 små puls
95 x 8 + pulsa 4 små och fick i princip kravla ur maskinen sen...

Utfall i smith (Hammer)
Vikten är den som lagts på stången
+50 x 8
+50 x 8
+50 x 8

Scot curl med EZ-stång
23 x 8
23 x 8 - sista var tung
23 x 5
Kan inte minnas att jag har tagit den vikten på scot curl förut, men å andra hand var det första gången jag hade det som första övning...

Dubbel biceps curl (Nordic CC)
22,5 x 8
22,5 x 8
22,5 x 8
Riktigt najs övning att köra med spegel framför sig nu...

Hehe, lustigt hur mycket roligare biceps blir att träna när formerna börjat krypa fram igen, idag kröp några ådror upp till ytan oxå, me like! :D
Benen känns tunga nu i efterhand, v. squaten är verkligen grym! Hoppas kunna höja på den nästa gång...
Det blir iaf mage i eftermiddag, får se hur benen känns för kardion! :cool:

Endura
2008-03-31, 21:26
Ja, vad gör man inte för sina vänner? :)
En tjejkompis har legat magsjuk hela helgen och bad mig lite i sista stunden att hålla ett kickbox-pass istället för henne...
Instruerade i bland annat kickbox och bodytoning hemma i Borlänge innan jag flytta till Sthlm, så det var ju ett tag sen, men det gick riktigt bra!
Jag körde skiten ur dem rent ut sagt, hehe! :devil:

Adrenalinet gick i taket, men nån träning blev det inte direkt för min egen del, körde lite mage efteråt bara...

Fick lite blodad tand faktiskt, så jag kommer nog ställa upp fler ggr... dvs om de vill ha mig tillbaka... de såg ganska möra ut efteråt... hehehe :D

Endura
2008-04-01, 09:32
Axlar och Triceps
Dagens pass började lite kasst, ville prova börja med hantelpressar istället för militärpressarna, men det gör jag inte om...

Hantelpressar, sittande med fri rygg
18x6
18x6
18x5
Svankar för mycket och blir inte lika "utsuget" trött i axlarna som av millitärpressarna... blä!

Drag till hakan (EZ-stång)
30,5x8
30,5x8
30,5x8 - seeegt på sista två
Nu började det kännas där det skulle iaf!

Dropset: Sitt. French (Nordic)
40x8 + 25x8
40x5 + 25x5
35x5 + 20x5
Alltid lika skön!

Sido- och frontlyft, stående med hantel
S 8x8 + F 8x8 - lite för lätt
S 9x8 + F 9x8
S 9x8 + F 9x8
S 8x8 + F 8x8 + Press 8x8
S 7x8 + F 7x8
Hehe, gillar de här lyften... Får ett extremt bra pump och blodet får axlarna att svälla, ser så najs ut i speglarna :D

Egentligen var passet bra, kommer bara börja med militärpressar i fortsättningen igen... man lär sig :)

Ligger på ca 1500kcal/dag nu, ibland lite mer. Har fått det snabba resultatet som jag ville på vikten, huden kring magen börjar kännas ganska lös och konturer har börjat krypa fram här och var, på armarna har t.o.m ådror börjat synas! "Överflödet" från bulken är i princip borta...
I och med det väljer jag att skära ner på intensiteten på kardion en del. Främst för att få lite mer fritid på kvällarna, men också för att låta det gå sakta ner nu, det är ändå nästan ett halvår kvar till tävlingen. Med tiden kommer jag troligen också sänka mängden kolhydrater ju lägre jag går i kaloriintag, till fördel för fett och protein, och då kommer det troligen tryta mer på orken...
Det känns hoppfullt !*flex*

Endura
2008-04-01, 21:34
Hehe... var inte svårt att hitta motivation till kardion idag... det bjöds på mängder av gräddglass á la Carte D´or på eftermiddagen på jobbet *drool*
En annan var ju inte sen att frossa lite... äter så sällan glass iom laktosen, men jag har tabletter att ta till om det... hrm... "krisar sig", hehe :D

Så... med den intagna energin gick 40 min på crosstrainern som en dans. Dock körde jag med lite tyngre motstånd och med lite lägre hastighet, mot tidigare intervaller...

Kände mig inte helt färdig för kvällen efter, utan kompletterade lite kort med djupa dips utan assist, lite mer axlar i form av sido- och frontlyft (just can't stop loving that feeling!) och några vändor mage med 'hjulet'.

Inhandlade dragremmar och nya handskar idag under lunchen, som ska nyttjas imorrn - äntligen marklyft igen!
På tal om det... som alternativ till dragremmarna fanns det "hookar". Typ krokar som fästs runt handleden och används för att få grepp om stänger och dylikt... Jag lockades av tanken, men struntade i att köpa dem - min fundering var mest kring hur mycket de i längden försvagar handleden, iom att den inte behöver jobba själv alls?
Nån som har nån erfarenhet av såna? Bra eller anus? :MrT:

bushwakko
2008-04-02, 05:26
Fan va du kämpar...
Är riktigt impad.
Kom precis hem från en promenad här!

Att man missade technostate... ! *screwy*
Men du, har du sätt lineupen för B&W-cruisen?
Q-dance golvet... jag har verkligen inga ord, seriöst.
Blir nog att inte sova någe denna resa, ehm. Försöka duger.

HAr ju hängt med här ett tag nu - du kör väldigt ofta morgon o kväll(?)
Aldrig kännt att det börjar ta emot från kroppen? Överträning?
Det där är så himla olika. Måste fråga :)

*flex*

Endura
2008-04-02, 08:34
Fan va du kämpar...
Är riktigt impad.
Kom precis hem från en promenad här!

Att man missade technostate... !
Men du, har du sätt lineupen för B&W-cruisen?
Q-dance golvet... jag har verkligen inga ord, seriöst.
Blir nog att inte sova någe denna resa, ehm. Försöka duger.

Har ju hängt med här ett tag nu - du kör väldigt ofta morgon o kväll(?)
Aldrig kännt att det börjar ta emot från kroppen? Överträning?
Det där är så himla olika. Måste fråga :)

Tack vännen, alltid lika kul med respons! :)

Hehe, jodå, jag vet att kommande B&W har potential att komma upp i samma kaliber som första, och det vore grymt! Längtar verkligen till den kryssen, särskilt som förra blev så kass för min del - måste ta lärdom och få mer sömn nätterna innan... :em:

Hehe, det är nog fler än du som undrat det...
Ärligt talat är det väldigt sällan jag märkt av nån "svacka" eller ovilja till träningen, och särskilt den senaste tiden. Jag är så sjukt motiverad, nu när jag äntligen har klara mål att gå efter, och är som person väldigt disciplinerad - har lätt för att peppa mig själv och hitta viljan (särskilt när jag ser resultat så snabbt...).
Jag snittar kanske 5-6 timmars sömn under vardagarna, vilket kanske kunde förbättras, men min sömn är å andra hand väldigt tung och kvalitativ.
Maten är nog det jag sköter bäst (förutom själva träningen) och där tror jag att jag har mycket att tacka för.

Det senaste året har lärt mig så otroligt mycket och jag fashineras verkligen av hur lätt det faktiskt är att påverka kroppen med rätt kunskap och en smula tålamod!

Sen är det väl andra bitar som spelar in också... jag lever ensam, har en schysst ekonomi, ett vettigt och lagomt krävande jobb och otroligt bra vänner!
Att kunna fokusera helt på mig själv och mina mål, kunna köpa den mat och unna mig de nöjen jag vill, att träningen och jobbet är helt skillt från varandra, samt ett väldigt rikt, socialt umgänge (när jag tar mig tid till det vill säga) är nog de viktiga bitarna som gör att jag kan hålla det "tempo" som jag gör. Jag mår bra helt enkelt :D

Endura
2008-04-02, 08:58
Var ganska seg i axlarna sen gårdagens pass, rejäl träningsvärk i biceps(!) och nån övning verkar ha påverkat mitten på ryggen också, vilket märktes under dagens pass...

Har dessutom (äntligen) skaffat dragremmar, samt nya handskar, då de förra var ganska slitna... dessvärre försämrar de nya handskarna mitt grepp, de är för grova. Passar perffa för pressövningar, men till dragövningar lär jag nog skaffa något mer liknande cykelhandskar igen...

Rygg och Bröst
Var lite osäker på hur de här muskelgrupperna skulle gå att kombinera, men det kan nog funka i längden...

Latsdrag (LF-maskin)
70x8 - uff, segt
65x8
65x8
Greppet höll inte helt med nya handskarna, men det var bara att bita i...

Stående hög rodd (Hammer-smith)
+35x8 (3 set)
Sista setet var segt och sved fint mellan skuldrorna, underbar övning!

Marklyft (äntligen)
90x6
90x5
90x4
Fyyy va svag jag känner mig i marken! PB ligger på 110x6, men det var några år sen... bara att truga på då...

Sned hantelpress
20x7
20x4 - jisses va illa!
18x6
Hehe, här ville tydligen inte axlarna hjälpa till...

Peck fly (LF-maskin)
67,5x6
67,5x5
Uff, lika här med... iddes inte med ett sista set, det kändes bra ändå och tiden blev knapp...

Hehe, summa summarum kan jag konstatera att gårdagens axelpass var effektivt, och det är ett välkommet konstaterande! Kommer troligen komplettera med hantelrodd efter kardion ikväll om jag hinner, kanske... har känningar i mitten av ryggen just nu, så det kan bli onödigt.
Ska se "No country for old men" på bio ikväll (självklart med kycklingfajitas innan *drool* ), så vi får se vad som känns bäst och vad jag hinner...

Vikten ligger just nu på strax runt 63kg, vilket först var lite förvånande tills jag insåg att jag dricker mer vatten om dagarna nu, har småfuskat med lite extra kolhydrater (glass, annat bröd, choklad mm), ätit ganska sent vissa kvällar och inte hunnit på toa innan vägning, så det kvittar...
Resultatet i speglarna säger desto mer :thumbup:

Endura
2008-04-02, 23:27
De fanns ork för både hantelrodd och lite latsdrag efter kardion idag...
Men benen kändes lite tunga på crosstrainern, så där sänktes både motstånd och hastighet.

"No country for old men" visade sig vara inte helt vad jag hade väntat mig... den är speciell och jag vill se den igen! Om inte annat för att få några bitar på plats, men mest för att få njuta av den lågmälda råheten som den bjuder på i kombination med riktigt bra skådespeleri, me like! :D

Precis slängt i mig ett litet kvällsmål och ska nu hoppa raskt i säng, ben+biceps-pass väntar imorrn bitti...

Kram på er!

Endura
2008-04-03, 09:40
Veckans andra omgång av 3-spliten, känns bra att få köra igenom alla muskelgrupper så här ofta :)
Blev dock lite väl lite sömn iom gårdagens biobesök, men de störde inte dagens pass... det var snarare träningsvärken i ryggen som påverkade...
I och med rejäla känningar i ryggen valde jag att ta det lugnt med diverse böjar och koncentera mig på maskin-övningar.

Ben och Biceps

Uppvärmning: Frontböj, enbart stång
20x10
20x10
20x10
Kändes i ryggen, men skönt för stabilitet och lite stretchande effekt i låren.

Varannan: Sitt. Legcurl och Benspark (Nordic)
LC 50x8 o BS 80x8(+10puls)
LC 50x8 o BS 80x6(+10puls)
LC 50x8 o BS 80x6(+10puls)
Sista benspark-setet sved fint i framsida lår...

Scot curl
23x8
23x6
23x6
Lite trött i biceps sen gårdagens rygg.

Utfall i smith (Nordic)
55x8
55x8

Dubbel biceps curl i CC (Nordic)
25x8
25x8 - segt på sista
22,5x8

Bra pass generellt, kommer troligen känna i eftermiddag att det blev få timmar i natt, så vi får se vad jag känner för att göra då... Tidig hemmakväll me film o mys känns som ett möjligt alternativ, men vi får se som sagt :)

Att köra en 3-split 2 varv på en vecka kräver helt klart mer av kroppen, då träningsvärk kan bli mer påtaglig och påverka. Dock ger det spelrum för mer variation av övningar och jag känner att jag håller igång kroppen mer, ingen muskelgrupp får vila för länge, som det förut kunde kännas...
Jag gillar upplägget än så länge.. på nåt sätt måste saker och ting vara svåra eller krävande för att motivera/tilltala mig, hehe :D