handdator

Visa fullständig version : Svensk present till engelsman


Carolinew
2008-02-10, 21:12
Jaha i nästa vecka åker jag till England och eftersom en snäll engelsman betalar mitt boende så tänkte jag att jag skulle ta med mig en present från Sverige till honom, som är väldigt "svensk"... Nån föreslog en svensk ost... men vafasen, något roligare måste det väl finnas? Och inga förslag på dalahästar eller älgskyltar tack ;)

Tabbe
2008-02-10, 21:14
Lite svenskt godis, ahlgrens bilar brukar vara uppskattat.
Kanske lite knäckebröd och kaviar, låt han testa lite svensk matkultur.

Cilia
2008-02-10, 21:14
Jag tycker designtorget har en del bra presenter.
Där brukar jag försöka botanisera

Yankeee
2008-02-10, 21:15
Avundsjuka.

Tabbe
2008-02-10, 21:15
en snygg osthyvel är as ballt, har märkt att dom är riktigt ovanliga utanför sverige.

Cilia
2008-02-10, 21:16
en snygg osthyvel är as ballt, har märkt att dom är riktigt ovanliga utanför sverige.
inte längre men dom var det

Motorbreath
2008-02-10, 21:26
En bild på kungen. Engelsmän är väldigt fascinerade av kungar.

Albatross
2008-02-10, 21:27
I Austin Powers använder de sig av en svensk vakuumpump, det kanske kunde vara nåt?

Carolinew
2008-02-10, 21:29
Lite svenskt godis, ahlgrens bilar brukar vara uppskattat.
Kanske lite knäckebröd och kaviar, låt han testa lite svensk matkultur.

Hmm är knäckebröd så typiskt svenskt? Vad skulle det då vara för sort? Wasa Sport++ är kanske lite väl och ta i :laugh:

Jag tycker designtorget har en del bra presenter.
Där brukar jag försöka botanisera

Finns ingen sån affär i min stad :(

Avundsjuka.

Ah, typiskt svenskt. *whistle*

en snygg osthyvel är as ballt, har märkt att dom är riktigt ovanliga utanför sverige.

inte längre men dom var det

inte det då nä...

Cilia
2008-02-10, 21:30
http://www.designtorget.se/

Carolinew
2008-02-10, 21:31
En bild på kungen. Engelsmän är väldigt fascinerade av kungar.

:thumbup:

I Austin Powers använder de sig av en svensk vakuumpump, det kanske kunde vara nåt?

naaaaah...

Carolinew
2008-02-10, 21:34
http://www.designtorget.se/

Som sagt, 10 mil till närmaste butik

Tabbe
2008-02-10, 21:36
Bodde i USA 1 år, INGEN hade osthyvel vet iofs inte hur det ser ut i england.

Cilia
2008-02-10, 21:36
Som sagt, 10 mil till närmaste butik

du kan väl beställa online?
det kunde man tidigare iaf men dom kanske har slutat med det

Semiramis
2008-02-10, 21:38
Svenskt glas brukar vara uppskattat och finns på större flygplatser.

z_bumbi
2008-02-10, 21:52
En hultafors eller gränsfors, ha den bara inte i handbagaget. Stål är mycket mer svenskt än glas och de uppskattas väldigt mycket utomlands.

Jazzman
2008-02-10, 21:54
Surströmming är ju det roligaste, har själv gett bort till en spanjorska en gång. Ta det inte i handbagaget bara.
/Jazz

Carolinew
2008-02-10, 22:39
du kan väl beställa online?
det kunde man tidigare iaf men dom kanske har slutat med det

Verkar inte som man kan göra det...

Svenskt glas brukar vara uppskattat och finns på större flygplatser.

Ja kanske det, fast det är rätt dyrt...

En hultafors eller gränsfors, ha den bara inte i handbagaget. Stål är mycket mer svenskt än glas och de uppskattas väldigt mycket utomlands.

haha ja, jag tar med mig en yxa :D

Surströmming är ju det roligaste, har själv gett bort till en spanjorska en gång. Ta det inte i handbagaget bara.
/Jazz

Ehh tror jag avstår ;)

egge
2008-02-10, 22:40
En dalahäst!

donpedro
2008-02-10, 23:36
bott i england i 2 år nu och det jag saknat mest är:

osthyvel + smörknivar i trä

finns en hel del ostar som inte är färdigskivade men då verkar det vara kniv eller riva som gäller .. och efter att ha försökt balansera metallknivar på smörkpaketet i kylen en längre tid så har jag importerat svenska trämodeller som inte rasar i golvet när man är morgontrött och ska bre sin toast :)

ohh och köp ett paket bearnaise sås som finns i pulver.. tror det är knorr som har typ ett halv kilos paket som man kan ta med sked ur ! gjort succe hos mina engelska polare.. köper man bea där smakar den traditionsenligt vinäger som det mesta ;)

Snafu
2008-02-11, 10:56
bott i england i 2 år nu och det jag saknat mest är:

osthyvel + smörknivar i trä

finns en hel del ostar som inte är färdigskivade men då verkar det vara kniv eller riva som gäller .. och efter att ha försökt balansera metallknivar på smörkpaketet i kylen en längre tid så har jag importerat svenska trämodeller som inte rasar i golvet när man är morgontrött och ska bre sin toast :)

ohh och köp ett paket bearnaise sås som finns i pulver.. tror det är knorr som har typ ett halv kilos paket som man kan ta med sked ur ! gjort succe hos mina engelska polare.. köper man bea där smakar den traditionsenligt vinäger som det mesta ;)


Pedro has some good points like! Jag har inte tänkt på smörknivar i trä alls faktiskt. I Sverige hade jag en sån där med "vinkel" på i metall så man kunde ha locket stängt på paketet samtidigt som handtaget var utanför,och kniveggen inuti så att säga.

Angående bea stämmer det också, den smakar alldeles för mycket senap/vinäger.

Annars så tycker jag att en svensk tjej som kommer på besök är gåva nog.

Rahf
2008-02-11, 11:00
Marabou mjölkchoklad om han tycker om choklad. Anekdotiska bevis tyder på att ALLA tycker den är svingod. Testad på cirka 20-30 personer från varierande europeiska länder (samt någon från Kanada).