handdator

Visa fullständig version : Snabba vegetabiliska protein?


3.1415926535
2008-02-10, 21:07
Vilka vegetabiliska protein är snabba respektive långsamma?
Jag har läst att soja ska vara långsamt, betyder det att andra baljväxters protein också är långsamma? Framförallt är det ris- och ärtprotein jag är intresserad av hur snabbt det är, eftersom jag tar ärtprotein som tillskott just nu och har en burk med risprotein hemma.

King Grub
2008-02-10, 21:20
Det är nog bara sojaisolat som är snabbt.

Fjällbrynt
2008-02-10, 21:28
lånar tråden(och frågar motsatsen:P)
hur är de med köttprotein, snabbt eller segt?

King Grub
2008-02-10, 21:33
Kött är snabbt, om det tuggas ordentligt.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/5/1286

King Grub
2008-02-10, 21:40
Kan tillägga att det gäller bara om man äter proteinlivsmedlet ensamt. Som en del av en komplett måltid, med kolhydrat, fett och fiber, blir allt mer eller mindre långsamt, även vassle.

Fjällbrynt
2008-02-10, 21:46
tackar kungen

3.1415926535
2008-02-10, 22:11
Men ärtisolat då, borde väl vara rätt likt sojaisolat?

King Grub
2008-02-10, 22:15
http://i32.tinypic.com/2e4hmhw.jpg

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52.

YTS
2008-02-10, 23:12
Vilka vegetabiliska protein är snabba respektive långsamma?
Jag har läst att soja ska vara långsamt, betyder det att andra baljväxters protein också är långsamma? Framförallt är det ris- och ärtprotein jag är intresserad av hur snabbt det är, eftersom jag tar ärtprotein som tillskott just nu och har en burk med risprotein hemma.

När jag ätit blackeye bönor efter träningen, så har det kännts som de smälts väldigt fort, men det är ju ingen vetenskaplig metod precis. Blackeye bönor har iaf högst proteinkvalité av baljväxterna.

3.1415926535
2008-02-11, 21:04
Har du någon källa på att blackeyebönor har bäst proteinkvalité av alla baljväxter?

King Grub: Vet du någon studie som gjorts på risprotein?

machine gun
2008-02-11, 21:09
När jag ätit blackeye bönor efter träningen, så har det kännts som de smälts väldigt fort, men det är ju ingen vetenskaplig metod precis. Blackeye bönor har iaf högst proteinkvalité av baljväxterna.

Jag trodde det var sojabönor som hade bäst aminosyraprofil?

3.1415926535
2008-02-11, 21:37
Jag med, det är därför jag frågar efter källa.

Kung TexMex
2008-02-11, 22:26
Jag köpte en fetingpåse black eyebönor igår så det vore ju trevligt ifall de verkligen har bäst aminosyraprofil, men är det verkligen så?

YTS
2008-02-11, 22:26
Jag med, det är därför jag frågar efter källa.

Jag får ange mig själv som källa, eftersom det är jag som räknat ut Chemical Score för olika baljväxter. Men fakta har jag fått från Näringslära för Högskolan - Aminosyraprofiler och Livsmedelverkets aminosyratabell - aminosyrernas halter i olika livsmedel.

Aminosyreprofilen är från Fao/Who och gäller 2-5 år eftersom den stämmer bäst med B.V. Sojabönor har C.S. 85 och blackeye 100. Och fall någon undrar, så har jag dubellkollat uträkningarna. Havre vill jag minnas har C.S.78 och kombinerar man havre med blackeye, kan man få ett mycket högkvalitativt protein, helt i klass med mjölkprotein, vad beträffar C.S. (111).

Dessutom känns det för mig som att blackeye är mer lättsmält än sojabönor, även i beaktande av proteinhalterna.

King Grub
2008-02-11, 22:27
King Grub: Vet du någon studie som gjorts på risprotein?

Inte snabbheten, tror jag, men kvalitet:

http://www.fao.org/inpho/content/documents/vlibrary/t0567e/T0567E0d.htm

machine gun
2008-02-11, 23:14
Jag får ange mig själv som källa, eftersom det är jag som räknat ut Chemical Score för olika baljväxter. Men fakta har jag fått från Näringslära för Högskolan - Aminosyraprofiler och Livsmedelverkets aminosyratabell - aminosyrernas halter i olika livsmedel.

Aminosyreprofilen är från Fao/Who och gäller 2-5 år eftersom den stämmer bäst med B.V. Sojabönor har C.S. 85 och blackeye 100. Och fall någon undrar, så har jag dubellkollat uträkningarna. Havre vill jag minnas har C.S.78 och kombinerar man havre med blackeye, kan man få ett mycket högkvalitativt protein, helt i klass med mjölkprotein, vad beträffar C.S. (111).

Dessutom känns det för mig som att blackeye är mer lättsmält än sojabönor, även i beaktande av proteinhalterna.

Intressant. Speciellt som jag tycker att Black eye-bönor är mkt godare än sojabönor :thumbup:

Men om detta stämmer, varifrån kommer denna sojamyt? :confused: Har alltid fått höra att sojabönan är den enda fullvärdiga vegetabiliska proteinkällan. Om jag inte missminner mig, så innebär ett CS på 100 fullvärdigt protein? Isf borde det innebära att black eye är fullvärdiga och sojabönor inte är det?

William
2008-02-12, 00:39
Jag får ange mig själv som källa, eftersom det är jag som räknat ut Chemical Score för olika baljväxter. Men fakta har jag fått från Näringslära för Högskolan - Aminosyraprofiler och Livsmedelverkets aminosyratabell - aminosyrernas halter i olika livsmedel.

Aminosyreprofilen är från Fao/Who och gäller 2-5 år eftersom den stämmer bäst med B.V. Sojabönor har C.S. 85 och blackeye 100. Och fall någon undrar, så har jag dubellkollat uträkningarna. Havre vill jag minnas har C.S.78 och kombinerar man havre med blackeye, kan man få ett mycket högkvalitativt protein, helt i klass med mjölkprotein, vad beträffar C.S. (111).

Dessutom känns det för mig som att blackeye är mer lättsmält än sojabönor, även i beaktande av proteinhalterna.

Har du lust att presentera uträkningen för chemical score som du utfört den?

Mariie
2008-02-12, 14:14
Inte snabbheten, tror jag, men kvalitet:

http://www.fao.org/inpho/content/documents/vlibrary/t0567e/T0567E0d.htm

Jag läste studien, och har jag förstått det rätt om det stod att proteinet i otillagat ris var mer lättsmält än proteinet i tillagat ris?

YTS
2008-02-12, 20:19
Har du lust att presentera uträkningen för chemical score som du utfört den?

Jodå.

Referensmönster småbarn 1-3 år (för bästa överensstämmelse med B.V.) enligt Institute of medicine Washington D.C. (Näringslära för högskolan 2006 sid 160)

Isoleucine 25mg/g protein
Leucin 55mg/g
Lysin 51mg/g
Metionin + Cystein 25mg/g
Fenylalanin + Tyrosin 47mg/g
Treonin 27mg/g
Tryptofan 8mg/g
Valin 32mg/g
Histidin 18mg/g



Mängd Essentiella aminosyror/hg och Mängd protein/hg enligt Livsmedelsverkets aminosyratabell 1996. Referensmönstret mg/g protein enl. ovan.


KOKADE BLACKEYE


Isoleucin 210/5,1/25=165%
Leucin 390/5,1/55=139%
Lysin 345/5,1/51=133%
Metionin + Cystein (72+57)/5,1/25=101%
Fenylalanin + Tyrosin (300+167)/5,1/47=195%
Treonin 195/5,1/27=142%
Tryptofan 63/5,1/8=154%
Valin 245/5,1/18=171%


KOKADE SOJABÖNOR

Isoleucin 480/11/25=175%
Leucin 790/11/55=131%
Lysin 650/11/51=116%
Metionin + Cystein (135+100)/11/25=85%
Fenylalanin+Tyrosin (490+390)/11/47=170%
Treonin 440/11/27=148%
Tryptofan 135/11/32=139%
Histidin 300/11/18=152%


Understrucket är den begränsade aminosyran i bägge bönorna metionin + Cystein med 101% resp. 85%

William
2008-02-12, 21:16
Tack!

När jag gjorde liknande beräkningar använde jag mig av aminosyrainnehåll och proteininnehåll per 100 gram okokt livsmedel samt använda det hela ägget som referens vilket jag har för mig man ska göra när man beräknar CS.

Då fick jag CS på 49 för blackeye-bönor och 64 för soja. Även jag fick de svavelhaltiga aminosyrorna som begränsande.

YTS
2008-02-12, 22:36
Tack!

När jag gjorde liknande beräkningar använde jag mig av aminosyrainnehåll och proteininnehåll per 100 gram okokt livsmedel samt använda det hela ägget som referens vilket jag har för mig man ska göra när man beräknar CS.

Då fick jag CS på 49 för blackeye-bönor och 64 för soja. Även jag fick de svavelhaltiga aminosyrorna som begränsande.

Det skiljer inte så mycket på kokt och okokt vara på baljväxter. Jag har tidigare räknat på okokt vara.
Det var på stenåldern man använde äggs aminosyraprofil - skämt åsido, det måste varit före 1985 iaf, för då kom Fao/Who med sin aminosyraprofil, vilken inte byggde på ägg. Det fanns en aminosyra profil före 85 också och den var nog inte heller grundad på ägg, kanske King Grub känner till nå't om det. Ägg har ett C.S. på 135, så det är inte särskillt rättvisande. Vilken källa använde du för aminosyrainnehåll?

William
2008-02-12, 22:52
Det skiljer inte så mycket på kokt och okokt vara på baljväxter. Jag har tidigare räknat på okokt vara.
Det var på stenåldern man använde äggs aminosyraprofil - skämt åsido, det måste varit före 1985 iaf, för då kom Fao/Who med sin aminosyraprofil, vilken inte byggde på ägg. Det fanns en aminosyra profil före 85 också och den var nog inte heller grundad på ägg, kanske King Grub känner till nå't om det. Ägg har ett C.S. på 135, så det är inte särskillt rättvisande. Vilken källa använde du för aminosyrainnehåll?

Jag kollade i mina läroböcker från 99 och 04 och där angavs ägg som referensprotein. Vid en närmare anblick var även andra aminosyraprofiler angivna. My bad :em:.

Fast det illusterar ju väldigt tydligt att referensproteinet är avgörande för vilket CS man får. Ägg har ju ett CS på 100 om det även är referensproteinet.

Det kom en ny aa-profil redan 73 som inte byggde på ägg eller mjölk. Det är kanske den du tänker på?

När jag gjorde mina beräkningar använde jag mig av värden från den amerikanska databasen.

Mega_man1000
2008-02-12, 23:49
nu kanske jag är helt borta men har hört att sojabönor ökar kroppens produktion av östrogen? stämmer det :S

YTS
2008-02-13, 16:34
Jag kollade i mina läroböcker från 99 och 04 och där angavs ägg som referensprotein. Vid en närmare anblick var även andra aminosyraprofiler angivna. My bad :em:.

Fast det illusterar ju väldigt tydligt att referensproteinet är avgörande för vilket CS man får. Ägg har ju ett CS på 100 om det även är referensproteinet.

Det är så att referensmönstret någorlunda skall spegla kroppens behov av aminosyror och det gör inte äggs aminosyramönster. Varför man inte bör använda äggs aminosyramönster.


Det kom en ny aa-profil redan 73 som inte byggde på ägg eller mjölk. Det är kanske den du tänker på?


Ja det var nog från 1973, men helt säker är jag inte eftersom jag gett bort mina gamla näringslära för högskolan.



När jag gjorde mina beräkningar använde jag mig av värden från den amerikanska databasen.

Hur gammal var din utgåva?

Sverker
2008-02-13, 18:28
nu kanske jag är helt borta men har hört att sojabönor ökar kroppens produktion av östrogen? stämmer det :S

Stämmer nog inte. Du får söka på isoflavoner, jag fick 24 träffar.


Min bild av isoflavonerna är att de gör mer nytta än skada;)

3.1415926535
2008-02-14, 22:10
Soja innehåller fytoöstrogener ja, och ganska mycket. Hurvida de är skadliga eller inte är forskarna oense om, en del påstår att det minskar testosteronnivåerna och andra menar på att det är positivt eftersom ökade östrogennivåer skyddar mot prostatacancer etc.

Inget är bra att äta i stora mängder.

Eddie Vedder
2008-02-15, 06:02
Background
Evidence suggests an inverse relationship between soy protein intake and serum concentrations of male sex hormones. Anecdotal evidence indicates that these alterations in serum sex hormones may attenuate changes in lean body mass following resistance training. However, little empirical data exists regarding the effects of soy and milk-based proteins on circulating androgens and exercise induced body composition changes.


Methods
For 12 weeks 20 subjects were supplemented with 50 g per day of one of four different protein sources (Soy concentrate; Soy isolate; Soy isolate and whey blend, and Whey blend only) in combination with a resistance-training program. Body composition, testosterone, estradiol and sex hormone binding globulin (SHBG) were measured at baseline and week 12.


Results
Protein supplementation resulted in a significant increase in lean body mass independent of protein source (0.5 ± 1.1 and 0.9 ± 1.4 kg, p = 0.006, p = 0.007). No significant differences were observed between groups for total and free testosterone, SHBG, percentage body fat, BMI or body weight. The Testosterone/Estradiol ratio increased across all groups (+13.4, p = 0.005) and estradiol decreased (p = 0.002). Within group analysis showed significant increases in the Testosterone/Estradiol ratio in soy isolate + whey blend group (+16.3, p = 0.030). Estradiol was significantly lower in the whey blend group (-9.1 ± 8.7 pg/ml, p = 0.033).


Conclusion
This investigation shows that 12 week supplementation with soy protein does not decrease serum testosterone or inhibit lean body mass changes in subjects engaged in a resistance exercise program.

Effect of protein source and resistance training on body composition and sex hormones. J Int Soc Sports Nutr. 2007; 4: 4

Den här studien finns det dessutom en tråd om någonstans, kunde inte hitta den dock. Fullängdaren för den intresserade:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1997115&blobtype=pdf

Finns för övrigt väldigt mycket studier med positiva resultat på människors blodvärden, resultat som tyder på cancerpreventiva fördelar samt förbättrad insulinkänslighet/minskad risk för insulinresistens vid regelbundet intag av soja i kosten.
Så jag håller med Sverker till 100% att isoflavonernas fördelar med största sannolikhet överväger eventuella nackdelar.:thumbup: