handdator

Visa fullständig version : Fartkameror och blixtar


peak
2008-02-10, 17:39
Hejsan

Igårkväll gjorde jag en tabbe och susade förbi en fartkamera i en olovlig hastighet. Det var sent och mörkt ute, jag noterade ingen blixt.

Jag funderade på om dagens fartkameror fortfarande avger en ljusblixt, eller är det typ ir-varianter idag?

Jag är lite halvt orolig och tänkte höra om det är någon av er som har koll på detta? Detta skedde runt Sala-trakten.

Mvh Tobias

Ps. Jag vet att jag är en dum bilist och förmodligen förtjänar mitt straff om det utdelas.

shut teh face
2008-02-10, 17:41
Japp du förtjänar ditt straff.

Men, vad jag har förstått så brukar inte alla kameror där ute vara i bruk samtidigt.

Carolinew
2008-02-10, 17:46
Snart så skall de väl börja med att mäta tiden mellan kamerorna också, så att de kan räkna ut ens medelhastighet mellan dem, och på så vis förhindra att alla bilister kör på som fan och sen saktar ner innan varje kamera *whistle*

ryssen
2008-02-10, 17:46
dom har blixt så lugn för denna gången. många kameror som inte är igång. jag har laser och radar varnare och märker att många inte är igång.

Flykt
2008-02-10, 17:47
Skulle vara roligt och veta hur många som faktiskt är igång. Vi kör då för fort förbi nästan varje kamera och aldrig fått en enda böter.

Handcuff
2008-02-10, 17:48
Skulle vara roligt och veta hur många som faktiskt är igång. Vi kör då för fort förbi nästan varje kamera och aldrig fått en enda böter.

Fy fy! Har du inte lärt dig sedan polisen fångade dig på moppen:confused:

Doozer
2008-02-10, 17:52
Hade den blixtrat hade du märkt det så du kommer inte få nåt böter.

Jazen
2008-02-10, 20:44
många kör med blixt, men det jag vet är i vissa större tunnlar kör dom med ir varianter.

Hades
2008-02-10, 20:47
många kör med blixt, men det jag vet är i vissa större tunnlar kör dom med ir varianter.

Måste man inte fortfarande kunna identifiera föraren för att kunna dela ut böter?

dice
2008-02-10, 20:54
Snart så skall de väl börja med att mäta tiden mellan kamerorna också, så att de kan räkna ut ens medelhastighet mellan dem, och på så vis förhindra att alla bilister kör på som fan och sen saktar ner innan varje kamera *whistle*

De har redan börjat men fick sluta för det var inte juridiskt hållbart.

Carolinew
2008-02-10, 21:09
De har redan börjat men fick sluta för det var inte juridiskt hållbart.

jaså där ser man. Varför var det inte det då? Inte för att jag klagar direkt, men jag är nyfiken :D

RösböJunior
2008-02-12, 19:49
intressant är att Kamerans MÄTutrustning tar bilen på ett avstånd av ca 70 meter.

Dvs skulle du ändå bromsa till laglig fart innan kortet & blixten tas så är noteringen redan gjort =)

Illa men sant.

Sebbe_H
2008-02-12, 19:55
Kör man i mörker eller i tunnel så märker man det definitivt, höll på att köra in i väggen när jag blev bländad. Haha

Vad jag är förvånad över är varför dom inte har kamerorna vända åt andra hållet, då kan dom ta kort på både bilar, lastbilar, och motorcyklar.

Nitrometan
2008-02-12, 20:05
De har redan börjat men fick sluta för det var inte juridiskt hållbart.
Jahapp?

Vägverket mäter hastigheten hela tiden för att kunna mäta laglydighet, medelhastighet m.m.

Men att polisen skulle mäta mellan kameror har jag inte hört talas om. Då skulle vara tvungen att plåta alla bilar i förebyggande syfte och sen jämföra bilder och tider. Deras personal/servrar klarar inte att hantera att alla kameror är igång dygnet runt.

Vägverket hade nån siffra på att de snittade på 5%/dygn aktivering per kamera (men då prioriteras de kameror som fångar många fortkörare).

Srednq
2008-02-12, 20:12
Kör man i mörker eller i tunnel så märker man det definitivt, höll på att köra in i väggen när jag blev bländad. Haha

Vad jag är förvånad över är varför dom inte har kamerorna vända åt andra hållet, då kan dom ta kort på både bilar, lastbilar, och motorcyklar.

då får dom ingen bild på föraren. men det är kanske ändrat så dom inte behöver det utan bötfäller ägaren

Sebbe_H
2008-02-12, 20:13
då får dom ingen bild på föraren. men det är kanske ändrat så dom inte behöver det utan bötfäller ägaren

Tänkte på det med, men dom har ju sagt att ägaren åker på det. Det var på förslag, vet ej om det har genomförts. Då hade man ju kunnat ta alla motorcyklister med. (inkl mig :D)

Fat tony
2008-02-12, 20:43
to set the record straight. jag har praktiserat med dem som utvecklar fartkamerorna, ja dem har blixt. det syns vid dem oranga området
http://www.bilsport.se/bildarkiv/78/44634363e34d1.jpg

de är inte helt officelt än, men de ska kunna mäta medelhastigheten på en viss sträcka med varsin kamera vid slut punkterna. de har också skotsäkert glas, bilderna skickas direkt till kiruna. kan vara kul att veta att varje kamera kosta drygt 500000kr och bara en blå kåpa kostar ca 20000kr

Hades
2008-02-12, 20:47
Efter lite googling har jag inte hittat något som säger att ägaren skulle kunna bli ansvarig om någon annan kör bilen. Det är föraren som bötfälls, och därför behövs en bra bild.

Hastigheten mäts med radar vid ca 100 meters avstånd, och bilden tas vid ca 15 meter, alltid med blixt.

Att mäta medelhastigheten mellan två av dagens kameror är nog snarare ett tekniskt problem än ett juridiskt.

dice
2008-02-12, 21:09
Det är ju inget juridiskt problem att bara mäta medelhastighet, utan att bötfälla. Som du skrev behövs det ett foto på föraren när brottet begås, men när begås brottet för hög medelhastighet egentligen. Du kör lagligt förbi mätare 1, plockar upp din polare som kör som en idiot till 150m framför mätare 2, stannar och byter plats igen. Kör förbi mätare 2 i laglig hastighet, men din medelhastighet var för hög och du ska bötfällas?

Sebbe_H
2008-02-12, 21:11
Det är ju inget juridiskt problem att bara mäta medelhastighet, utan att bötfälla. Som du skrev behövs det ett foto på föraren när brottet begås, men när begås brottet för hög medelhastighet egentligen. Du kör lagligt förbi mätare 1, plockar upp din polare som kör som en idiot till 150m framför mätare 2, stannar och byter plats igen. Kör förbi mätare 2 i laglig hastighet, men din medelhastighet var för hög och du ska bötfällas?

Hoppar polaren på i farten då eller?

Hades
2008-02-12, 21:20
Jag formulerade mig lite illa. Juridiken har ju som du säger inte med hastighetsmätningen att göra. Bevisfrågan är däremot inte heller särskilt svår. Precis som med dagens mätningar får man fria när man inte vet vem som är skyldig till överträdelsen.

Granatgiraffen
2008-02-12, 21:34
Det är ju inget juridiskt problem att bara mäta medelhastighet, utan att bötfälla. Som du skrev behövs det ett foto på föraren när brottet begås, men när begås brottet för hög medelhastighet egentligen. Du kör lagligt förbi mätare 1, plockar upp din polare som kör som en idiot till 150m framför mätare 2, stannar och byter plats igen. Kör förbi mätare 2 i laglig hastighet, men din medelhastighet var för hög och du ska bötfällas?

haha

nelson24
2008-02-12, 22:11
kan vara kul att veta att varje kamera kosta drygt 500000kr och bara en blå kåpa kostar ca 20000kr

Låter otroligt dyrt men det är väl ett lyckosamt bolag som lyckas skinna staten så mycket det bara går.

KlopFer
2008-02-12, 22:19
Sitt bara högt upp när ni kör :) kanske vinkla solskyddet lite.