handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg


Dblood
2008-02-10, 15:51
Hallå är ny är på forumet och tänkte kolla om man kan få lite feedback på ett kostupplägg.

Har alltid haft problem med min extrema undervikt, alla i min släkt är pinnsmala fö. För 2-3 år sedan vägde jag 56-57 kg ungefär, är 183cm lång vilket är lite sjukligt. Började träna då, men var väldigt slarvig och det blev oregelbundet pga av arbete. Har gått upp lite i vikt sedan dess, men dåligt på nästan 3 år. Väger idag 66kg och tränat i en månad drygt, kör 4-5 gånger i veckan. Jag vill öka mer nu och så här hade jag tänkt att följa min kost

06:00 4 mackor med kalkon/skinka, müsli eller flingor + fil
09:00 4 mackor/banan/äpple/risifrutti
12:00 måltid: Oftast kött med pasta/ris
16:30 4 mackor igen + gainer
träning
18:00 gainer+proteindrink+kreatin + lite frukt/nötter
19:00 måltid: pasta/ris/potatis med kött
22:00 mackor, pistagenötter och en mörk chokladkaka

Kan detta räcka för att ligga + på kcal, utövar fö inga kondititionskrävande aktiviteter och mitt arbete är inte fysiskt krävande.

Eddie Vedder
2008-02-10, 15:59
Kan detta räcka för att ligga + på kcal

Ja absolut, men det kan även vara ett stort underskott. Du nämner inget om mängden mat, det finns bara en sak där som vi andra kan veta hur mycket det är och det är fin risifrutti (förutsatt att du äter upp hela förstås).

Men det är åtmonstone bra mat och en hel del livsmedel som är energitätt och/eller lättätet generellt sett, nötter, gainer, mackor, ris och pasta ("vita" produkter är ofta mer lättätna än fullkornsprodukter så där får du gärna variera dig), mjölk/fil/yoghurt är bra och ju fetare mjölkprodukter desto enklare att hålla ett högt energiintag.

Finns många sätt att öka sitt energiintag, fortsätt på inslagen väg och se hur det går. Om inget händer äter du antingen större volymer eller försöker hitta energitätare livsmedel.:thumbup:

Dblood
2008-02-10, 16:18
Hej tack för svaret

Det är nog runt 3dl pasta/200g ris och sen 200 gram kött. Vägde matlådan som jag hade till jobbet en dag och det var 700 gram krubb som jag även fick i mig. Men det varierar beroende på hur god maten är också ;)

Får köra i några veckor och se vad som händer