handdator

Visa fullständig version : spruckna fingertoppar


Patrik Cutler
2008-02-10, 13:51
varför får jag spruckna fingertoppar? vilket näringsämne är det jag SAKNAR? det spricker inta bara vid nageln, utan hela översta delen av fingrarna. förvärras när jag duschar varmt, och hinner inte läka till nästa gång.

shut teh face
2008-02-10, 13:53
Är det värre på vintern när det är kallt ute?

Scratch89
2008-02-10, 13:55
Arbetar du i drag? En vän till mig sitter i kassan på ICA, och sitter väldigt nära dörrarna som öppnas och stängs. Hans händer såg ut som brysselkål innan han skaffade sig ett par vantar.

shut teh face
2008-02-10, 13:57
Precis. Jag fixade handskar när jag gick till jobbet 10 min. Det blev bra.

Innan så blev händerna torra och de sprack överallt och man skar sig på allt möjligt.

Patrik Cutler
2008-02-10, 13:58
nej, är nästan aldrig i drag, förutom när jag vädrar hemma : )

om det blir värre på vintern? vet faktiskt inte. problemet började nog i vintras tror jag.

shut teh face
2008-02-10, 13:59
Det kan räcka att du går till ica 10-15 min. Det är olika för alla men händerna kan bli väldigt torra.

Patrik Cutler
2008-02-10, 14:06
ok men finnst det nåt bot för redan spruckna fingisar?

Sleigh
2008-02-10, 14:14
Jag jobbade på en frys innan. -25C och spruckna fingertoppar var väldigt vanligt. De som gick till syster fick rekommendationen att använda mycket handsalva, speciellt efter att de utsats efter fukt som svett, diskning, dusch, etc.

Tolkia
2008-02-10, 14:25
ok men finnst det nåt bot för redan spruckna fingisar?
Använda vantar/handskar utomhus, använd gummihandskar när du diskar/skurar. Duscha inte ihjäl dig och inte i skållhett vatten. Använd fet handkräm, t.ex. Helosansalva eller Repair (finns på apoteket, är extremt fet och används lämpligen bara på fingertopparna så att inte händerna blir brutalkladdiga). Sätt på handkräm/handsalva innan sänggående varje dag.

Är du mycket i vatten/tvättar händerna väldigt ofta? Vanligt med irritationseksem av olika typer om man blötlägger händerna mycket (t.ex. hos vårdpersonal).

Patrik Cutler
2008-02-10, 14:30
är inte i kontakt med vatten mer än nån annan tror jag. men vi har en rätt stark tvål på jobbet som är rätt bra mot djup olja/smuts. låter ju rätt sannolikt att det är den, men å andra sidan så har jag jobbat där 6 år utan några problem innan. ska testa salva.

Mirre
2008-02-10, 19:15
Zinktillskott kan fungera. Funkar på mig när jag har torra händer och när knogarna spricker. Även olivolja fungerar.

YTS
2008-02-10, 23:24
Jag har krom allergi, så fort jag är på ett gym och tränar, så spricker fingertopparna. Numera tränar jag med kettlebells, vilka inte har nåt krom.
Dock tror jag inte det är det, du har, då det även spricker vid naglarna, det gör inte mina fingertoppar.