handdator

Visa fullständig version : Vila.


Raschmus
2008-02-10, 13:24
Okej, jag lägger upp denna tråden åt min farsa.

Han är 43år gammal, 1.78 lång, väger 79kg hård, riktigt bra fysik för en 43åring.
Han har hängt på gymmet sen han var 15år, och nu på senare tid (låt säga 6-7år) har han blivit klokare. Äter riktigt sunt, löper milen på ~50min, stretchar som f-n etcetera.

Han tränar i regel 3gånger i veckan tung lyftning, i snitt 1.5gånger löper han 1dryg mil, sen mixar han bl a boxning, promenader och tillochmed Yoga nu det sista.

Nu har han skadat nedre delen av ryggen, svanket. Det började med att han övertränade benen, sen har han troligen överstetchat höftböjen, sätet, fästen och kanske stressat ishelsverven(?). Han får typ stickningar under foten med.(Stavarn)

Han är skit orolig över det. Vad säger ni? Vad tror ni hänt? Kommer det att gå över? Vad ska han lära sig av detta? Jag och han har kommit överens att han ska stretcha lungt, och dra ner på träningen. Han har också börjat köra 20reppare på gymmet.

Jag hoppas inte jag skrev för mycket, försökte få med alla fakta som kan vara viktiga och användbara.

:thumbup:

Raschmus
2008-02-10, 17:49
Kom igen då! *gah!* anythin'.

regus
2008-02-10, 17:57
Är det något som går att vila bort snabbt ... Så vila.
Är det något alvarliga så gå till en naprapat eller liknande.

Raschmus
2008-02-11, 14:56
Är det något som går att vila bort snabbt ... Så vila.
Är det något alvarliga så gå till en naprapat eller liknande.

Han har vilat ett tag, och han har gått till en kiropraktor. Både han, jag och alla andra har sagt; vila. Men det har inte gått över så snabbt han önskat och är orolig.

Tack att du ivarje fall gav ett svar. MER, för honoms skull.
:)

Tolkia
2008-02-11, 15:02
Han har vilat ett tag, och han har gått till en kiropraktor. Både han, jag och alla andra har sagt; vila. Men det har inte gått över så snabbt han önskat och är orolig.
Det kommer garanterat att ta längre tid än han önskar. Har man pajat ryggen är det nog lugnare aktiviteter än de du räknat upp som gäller. Sjukgymnast, naprapat etc. kan ge tips om rehabövningar etc. - och för den delen ställa diagnos lite bättre än man kan göra själv - men någon quick fix skall man inte vänta sig. Har han inte sökt sjukgymnast skulle jag rekommendera det.

King Grub
2008-02-11, 15:03
han har gått till en kiropraktor.

Skicka iväg farsgubben till en riktig läkare, ingen häxdoktor.

obesogen
2008-02-11, 15:29
Okej, jag lägger upp denna tråden åt min farsa.

Han är 43år gammal, 1.78 lång, väger 79kg hård, riktigt bra fysik för en 43åring.
Han har hängt på gymmet sen han var 15år, och nu på senare tid (låt säga 6-7år) har han blivit klokare. Äter riktigt sunt, löper milen på ~50min, stretchar som f-n etcetera.

Han tränar i regel 3gånger i veckan tung lyftning, i snitt 1.5gånger löper han 1dryg mil, sen mixar han bl a boxning, promenader och tillochmed Yoga nu det sista.

Nu har han skadat nedre delen av ryggen, svanket. Det började med att han övertränade benen, sen har han troligen överstetchat höftböjen, sätet,fästen och kanske stressat ishelsverven(?). Han får typ stickningar under foten med.(Stavarn)

Han är skit orolig över det. Vad säger ni? Vad tror ni hänt? Kommer det att gå över? Vad ska han lära sig av detta? Jag och han har kommit överens att han ska stretcha lungt, och dra ner på träningen. Han har också börjat köra 20reppare på gymmet.

Jag hoppas inte jag skrev för mycket, försökte få med alla fakta som kan vara viktiga och användbara.

:thumbup:

Din teori är nog inte helt dum. Jag tror inte att det är någon fara med tanke på din beskrivning av händelseförlopp/symptom. Han kan ha fått ischias eller falsk ischias, vilket av dessa är svårt att avgöra över internet. Jag förstår att han är orolig och rekommenderar som gruben att gå och få det undersökt för att stilla oron och för att utesluta andra diagnoser som kan behöva snabb behandling. Utstrålningar upplevs ofta som mycket obehagligt, men generellt brukar det inte vara någon fara. Om det är första gången han har ont i ryggen, eller har hög smärtpåverkan, problem att tömma blåsa/tarm, eller har blivit behandlad för cancer/benskörhet är det mer akut och då ska ni se till att skaffa en tid fortast möjligt. Skriv gärna vad han fått för diagnos efter kontakten så kan vi komma med fler råd/tips.

Raschmus
2008-03-09, 11:45
För er som undrar mår pappa bra nu. Han tränar på, men fick sig en justerande vägvisare. En över 40bast ska inte träna fler än ~4 tunga pass i veckan, stretcha mer och köra fler högreppare.

Tack för svaren iallafall, det hjälpte mot hans oro och dåliga humör! :thumbup: