handdator

Visa fullständig version : Winged scapluae, fortfarande ett problem hos mig.


newbeginning
2008-02-10, 04:41
Har alltid haft problem med detta. Har varit hos många sjukgymnaster och har fått alla möjliga träningsprogram. MEN, problemet är att träning inte verkar hjälpa speciellt mycket. Har kört allt verkligen, i långa perioder, främst inriktat på serratus anterior.

Största problemet just nu är när jag ska köra bänkpress. Av nån anledning kan jag knappt spänna pecsen utan att serratus automatiskt kopplas ur (i just det läget när man ligger på bänken med armarna uppåt), vilket i sin tur leder till att skulderbladet pekar ut och det blir helt fucked up vinklar.

Bör nog nämna att det enbart gäller ena axeln...

Är det helt enkelt så att jag har nåt nervfel eller liknande? Finns det operationer man kan genomgå? Kanske akupunktur? Måste hitta nåt annat sätt att komma åt problemet verkar det som...

Om någon kan nåt i ämnet hjälp mig gärna :D

whern
2008-02-10, 07:09
flytt till skador och rehab kanske?

Nimille
2008-02-10, 09:20
ExrxWinged ScapulaWinged Scapula

Medial border or inferior angle of scapula protrude slightly from body. A winged scapula condition may be accompanied by a protracted shoulder girdle. Risk of shoulder injury is compounded with a supraspinatus weakness or an external shoulder rotation inflexibility. Because of the forward tilt of the scapula, complete flexion or external rotation of the shoulder may be seemingly restricted. A winged scapula condition indicates a serratus anterior weakness. The rhomboids may be weak and the pectoralis minor may be short. A winged scapula is considered normal posture in young children, but not older children and adults.

* Examples of affected exercises:
o Shoulder Press
o Pullovers
o Pull-downs

* Example preventative / corrective exercises:
o Incline Shoulder Raise
o Cable Row
o Pectoralis Minor Stretch
o Wall Lat. Stretch

Hades
2008-02-10, 10:22
Har för mig att Arne har skrivit om att man kan besöka en neurolog som mäter nervbanan. Hur lätt det är att få en remiss till neurolog har jag ingen aning om.