handdator

Visa fullständig version : efedrin bieffekter


Baha
2003-05-14, 13:47
kopierade detta från ett annat forum

finns dte nån sanning i det?

"Jag hoppas du är medveten om att när du tagit efedrin ett längre tag(längre än tre månader per år) och sedan slutar så är risken väldigt stor att du drabbas av lättare eller svårare depressioner, eftersom efedrin binder till samma receptorer i hjärnan som tex amfetamin och andra droger och som påverkar produktionen av vissa signalsubstanser i hjärnan. när du eftr en längre tids bruk slutar så är produktionen av dessa signalsubstanser mycket lägre än tidigare och detta är det som orsakar depressionerna..."

Hermes
2003-05-14, 14:04
Det finns många trådor om efedrin och biverkningar...och depression verkar vara återkommande i alla trådar

Pez
2003-05-14, 14:28
Originally posted by Baha
kopierade detta från ett annat forum

finns dte nån sanning i det?

"Jag hoppas du är medveten om att när du tagit efedrin ett längre tag(längre än tre månader per år) och sedan slutar så är risken väldigt stor att du drabbas av lättare eller svårare depressioner, eftersom efedrin binder till samma receptorer i hjärnan som tex amfetamin och andra droger och som påverkar produktionen av vissa signalsubstanser i hjärnan. när du eftr en längre tids bruk slutar så är produktionen av dessa signalsubstanser mycket lägre än tidigare och detta är det som orsakar depressionerna..."

Ja att ta efedrin regelbundet(/dagligen?) under 3 månaders tid kan vara en dålig idé... :rolleyes:

Vad tänker en del med. :smash:

/pez

Baha
2003-05-14, 15:00
verkar ju inte vara ovanligt att folk kör månad ut och månad in med det iaf tycker jag

Pez
2003-05-14, 15:01
Originally posted by Baha
verkar ju inte vara ovanligt att folk kör månad ut och månad in med det iaf tycker jag

Skulle tro att de flesta tar det då och då, inte regelbundet...

/pez

dude
2003-05-14, 15:25
tar det bara när man vill ha extra ork eller ska öka eller så... tror verkligen inte det är så bra att käka det för länge.. sen så tappar man matlusten av skiten med.

200sx
2003-05-16, 06:24
Japp! Risken att få en depresion efter så lång envänding är överhängande.. hände mig:nono:

Magnus
2003-05-16, 10:09
hände inte mig ;)

Joachim B
2003-05-16, 10:48
Jepp, långvarit bruk av efedrin kan bidra till denna bieffekt, dock är det knappast något som händer alla. Depression inte är något som man bara råkar ut för. Man "får" inte depression! Man skapar den genom specifika mentala och fysiska handlingar. För att kunna bli deprimerad måste man betrakta tillvaron på ett speciellt sätt. Man måste säga saker till sig själv i just det rätta tonläget. Man måste lägga sig till med en speciell kroppshållning och andningsrytm. Om man strävar efter att vara deprimerad hjälper det exempelvis i hög grad om man låter axlarna sjunka ihop och går och tittar i marken. Det är också till god hjälp om man talar med en sorgsen röst och ständigt går och föreställer sig det värsta som skulle kunna hända en. Om man skapar tumult i sin biokemi genom dålig kost, få måltider eller bruk av alkohol, tobak eller droger så hjälper man kroppen att åstadkomma låg blodsockerhalt, vilket nästan är en bergsäker garanti för att man skall bli deprimerad.

Vad jag menar är att det helt enkelt krävs ansträngning för att bli deprimerad. Det innebär hårt arbete och förutsättningen är att man tilltar vissa åtgärder. En del människor har emellertid frammanat detta tillstånd så ofta att det går lätt för dem att åstadkomma det. De har dessutom ofta kopplat samman detta mönster för inre kommunikation med allehanda yttre händelser. Somliga får så stora sekundära vinster - uppmärksamhet från andra, medkänsla, kärlek och så vidare - att de tar detta kommunikationssätt som sitt naturliga sätt att vara. Andra har levt med det så länga att det faktiskt upplevs som behagligt. De identifierar sig med sitt sinnestillstånd.

Nåja, detta är vad jag tror och tycker - och så fick jag möjligheten att sväva ut lite. :D Men jag kan ha fel, det har hänt förr men det var i alla fall kul att skriva.

Lellan
2003-05-16, 11:02
-> Bartoll

Mycket kanske stämmer, samtidigt så är hjärnan mer komplex än så. Precis som att man kan födas med missbildade armar och ben, kan man födas med obalans i signalsugstanser etc.

Men när det gäller depressioner som inte beror på biologi eller upprepade försvagande yttre omständigheter så är jag också övertygad om att gemene man med ett preventivt levnadssätt kan undvika depressioner.

Tycker ditt synsätt är lite väl "hårt" - ungefär som att säga till en deprimerad att "det bara är att rycka upp sig". Men det är en bra poäng att poängtera att man kan göra sitt bästa genom att sköta kost osv och undvika att ändra i biokemin genom droger etc.

Joachim B
2003-05-16, 11:09
Jepp, jag är jävligt hård. :angel:

Jag syftar dock mest på "vardagsdepressioner". Det har blivit lite av en innefluga nu förtiden att vara deprimerad för minsta lilla. Att vara riktigt sjukligt deprimerad är en annan sak.

Muskelsmurfen
2003-05-16, 12:50
Jocke>Har bara en sak att säga...
Kvalificerat skitsnack :booty:
Visst kan näring, kroppshållning, m.m. påverka humöret men depression är en sjukdom, inte att jämställa med nedstämdhet.

obbe
2003-05-16, 13:29
En vanlig orsak till depressioner är att man har brist på ett ämne i hjärnan som heter Seratonin (kanske felstavat). vad detta beror på vet ingen med säkerhet! Att långvarig konsumtion kan påverka t.ex Seratonin kan väl vara mycket möjligt!

Det är den kunskap jag har om depressioner// obbe

Wilson
2003-05-16, 14:13
men shit.. låt bli skiten då ifall ni nu inte vill riskera bieffekterna!! förstår inte varför folk vill ta det eftersom det bara bränner lite mer fett?? det är ju inte muskeluppbyggande lr så....

:smash:

obbe
2003-05-16, 14:37
Wilson, jag delar din uppfattning till 100% :thumbup:

Man kan fan få grymma resultat ändå!:kickass:

dude
2003-05-16, 14:37
käkar det inte som fettförbrännade utan för att höja prestationsförmågan

Wilson
2003-05-17, 15:56
Jaha? och du tror inte det finns andra betyldigt mildare medel för att höja prestationsförmågan?
Ginseng, KCG, kreatin, koffein.. ja finns rätt mycket därute.

köttaren
2003-05-17, 17:22
QUOTE]Originally posted by stefan82
vet inte du att efedrin förstör receptorerna som skickar ut hoormoner som reglerar serotonin nivån...och gissa vad det växer inte ut nya!
Serotonin är en signalsubstans som håller dej vaken och skärpt, genom att efedrinet förstör receptorerna så hjälper inget efedrin i världen att hålla dej pigg i längden.

men jag ska inte säga att du inte ska ta det men nu kanske du är mera medveten om riskerna förutom risken för högt blodtryck ökad puls risk för hjärtattack mm.
:nono: [/QUOTE]

Stämmer inte riktigt... Receptorer skickar inte ut någonting, de mottager..

Dessutom blir man inte vaken och skärpt av serotonin.

Vad som däremot stämmer är att efedrin genom att fästa på alfa och beta adrenerga receptorer kan nedreglera ditt adrenerga system, som i sin tur kan ha efterverkningar på andra signalsubstanser i hjärnan, t.ex Dopamin och Serotonin..

Det stämmer att efedrinmolekylen är lik amfetamin som ju verkligen inte är att leka med. Amfetamin kan ge depressioner genom ovan nämda väg..
Dock passerar efedrin ej blod-hjärnbarrären i alls så stor utsträckning som amfetamin. Efedrin verkar alltså främst i det perifera nervsystemet (muskler etc), amfetamin verkar både i Centrala nervsystemet (hjärnan) och det perifera..

Därför borde risken för efedrinorsakad depression vid låga doser och moderat användande ej vara överhängande.

Dock anser jag att man kan få minst lika bra intensitet vid sina pass utan efedrin som ju trots allt har andra negativa effekter såsom minskad insulinkänslighet (inte vad du vill ha efter passet).


/köttaren

kahkonen
2003-05-17, 19:06
Är det någon som vet om det är någon skillnad på de produkterna som påstås innehålla naturliga ingredienser med samma verkan som efedrin och rent efedrin. T.ex Stackers ?

Nitrometan
2003-05-18, 10:39
Det är samma aktiva molekyl. Fast i det ena fallet kommer den från en växt och i det andra från ett laboratorium. Men som sagt, samma molekyl.