handdator

Visa fullständig version : Träna 2 dagar i rad?


Sorry12
2008-02-09, 21:13
Det är dåligt va? Om jag tränar imon igen? helkroppspass dvs..

Nimille
2008-02-09, 21:14
Ja det är mindre bra att träna samma muskel med såpass kort vila emellan.

Sorry12
2008-02-09, 21:16
Ja det är mindre bra att träna samma muskel med såpass kort vila emellan.

Okej då skiter jag i det!

Nimille
2008-02-09, 21:19
Okej då skiter jag i det!
Smart val :)

King Grub
2008-02-09, 21:20
Handlar det om ett enstaka tillfälle kan du göra som du vill, men det är inget man bör sysselsätta sig med regelbundet om man vill öka styrka och muskelmassa, inte om det är samma muskler som skall tränas igen.

ceejay
2008-02-09, 21:43
helkroppspass, som sagt inte helt rekommenderat

Ondskapelsen
2008-02-09, 21:49
Som grub säger, är det en dag du inte har något att göra så go for it. Men lägg inte upp det i ett schema.

Nimille
2008-02-09, 21:57
Handlar det om ett enstaka tillfälle kan du göra som du vill, men det är inget man bör sysselsätta sig med regelbundet om man vill öka styrka och muskelmassa, inte om det är samma muskler som skall tränas igen.
Som grub säger, är det en dag du inte har något att göra så go for it. Men lägg inte upp det i ett schema.
Varför? Kommer det ge personen ifråga något överhuvudtaget jämfört med om han inte tränade den dagen?

Bönne
2008-02-09, 22:37
Jag brukar träna helkroppspass, där jag kör en övning á 3 set för varje stor muskelgrupp (ben/bröst/rygg).

Ibland har det blivit:

Söndag:
Dips
Frontböj
Hantelrodd
+ övning för genomblödning.

Måndag:
Bänkpress
Chins
Benspark
+ övning för genomblödning.


Inget jag gjort på ett tag nu förvisso. Tycker det funkar när man väl gjort det, mycket kraft dag 2 också, dock medveten om att det förmodligen stjäler mer än det hjälper styrkan, träna är ju dock kul :)

ChrisDEFC
2008-02-09, 22:43
Mitt förslag är att om du vill träna dagen efter så välj ut övningar du inte körde dagen innan samt det du inte tyckte att du körde dig slut på, eller välj lite komplemnterande övningar, ska du ofta träna dagar efter varandra så välj ett halvkropps upplägg istället.

pragmatist
2008-02-09, 22:53
Jag skulle säga att det helt beror på hur hårt du tränar, vilka övningar du väljer etc. Jag har som mest kört fem helkroppspass per vecka, måndag till fredag, med bra resultat och utan antydan till överträning (även om jag blev en smula uttråkad till slut).