handdator

Visa fullständig version : Koppla datorn till TV:n.


Slartibartfast
2008-02-09, 19:11
Jag orkar inte ringa upp en polare och fråga. *popcorn*

Vad behöver man för att kolla filmer man har på dator på TV:n? Vilken sladd? Vilken typ av TV? Vilken upplösning ska man ha på tv-serier för att de ska se vettiga ut på en 32 tums tv?

Yankeee
2008-02-09, 19:18
Vad har du för utgångar på ditt grafikkort och vad har du för ingångar på din tv?

Elwyndaz
2008-02-09, 19:23
har du en gamm tv och en gammdator så är det S-video, om du har ny Tv så är det Dvi-vga, Dvi-Hdmi eller vga till vga.

Slartibartfast
2008-02-09, 19:26
Vad har du för utgångar på ditt grafikkort och vad har du för ingångar på din tv?

På tv:n (gammal skit som jag hoppas pajar snart) har jag två scart, en S/L en R/C, ett antennuttag och nåt som ser ut som ett dsl-uttag.

Laptopen har jag på jobbet, så den kan jag inte kolla. Jag återkommer med uppgifter om den.

Elwyndaz
2008-02-09, 19:34
yes du måste ju veta vilka portar du har från laptopen, om du ens har några.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=89320
Är det en crt du har? Dom är ganska bra med dåliga bildkällor, ju större Tv och ju bättre den är på att förmedla bildkällan så ser det ju sämre ut om du har dålig bildkälla.
Skit in skit ut, men en liten crt är ju skonsam där.


Köp ny dator som orkar spela upp HD-material, och en ny tv så du kan se på alla dina semestervideosar i 720p (Hd-upplösning, kanonbild)

Slartibartfast
2008-02-09, 19:38
Ok, jag kommer med en fullständig rapport över laptopens portar på måndag.

Det är iaf en sprillans ny laptop med Core2, widescreen och allt vad det nu heter, så den borde ju ha vettiga portar också, kan man tycka.

Ondskapelsen
2008-02-09, 19:48
Har du tur så sitter du på en S-video utgång, o då kör du den antingen i ett s-video uttag eller i en scart (med adapter), sen kör jag 2 rca kontakter från den adaptern in i mitt ljudkort på datorn, magnifikt bra.
Men smo sagt, svårt o säga utan att veta vad du kan använda från laptopen =/

Scratch89
2008-02-09, 19:52
Jag har en sån som Elwyndas länkade till. Fungerar klockrent. Blir bättre bild på TVn än vad det blir på datorn, känns det som. Jag hade även en kabel som man kopplar till ljudkortet så att även ljudet kommer från TVn.

jakke
2008-02-09, 19:53
Ok, jag kommer med en fullständig rapport över laptopens portar på måndag.

Det är iaf en sprillans ny laptop med Core2, widescreen och allt vad det nu heter, så den borde ju ha vettiga portar också, kan man tycka.

Min erfarenhet är att Business modeller sällan har s-video utgång.

Slartibartfast
2008-02-09, 19:54
Min erfarenhet är att Business modeller sällan har s-video utgång.

Damn.

Men den har DVD-spelare. :)

jakke
2008-02-09, 19:56
Damn.

Men den har DVD-spelare. :)

Det har alla datorer sen 2000 också.

Slartibartfast
2008-02-11, 08:31
Ok, såhär ser det ut. Bilden är bajs, men säkert känner de som förstår sig på sånthär igen hålen ändå. Vilken sladd ska jag använda?

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/uttag.jpg

Slartibartfast
2008-02-11, 09:02
Jag hade även en kabel som man kopplar till ljudkortet så att även ljudet kommer från TVn.

Hur ser en sån ut? Man måste ju ha en sån om man inte vill att ljudet ska komma från laptopen.

I övrigt antar jag att jag ska använda en sån som Elwyndas länkade till.

bengdoktor
2008-02-11, 09:29
Ska ljudet komma från tv:n eller har du en stereo du vill ha ljudet ut ifrån?

Om ljudet ska komma ur TV:n behöver du en sån här;
http://clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/326661_X_2007-03-09_075520_621.jpg

Granatgiraffen
2008-02-11, 09:36
Grabben, kolla vad företaget säger om att lägga in dina tvserier på jobbdatorn också. Jag vill inte att min bästa vän ska hamna i klistret!

Slartibartfast
2008-02-11, 09:40
Grabben, kolla vad företaget säger om att lägga in dina tvserier på jobbdatorn också. Jag vill inte att min bästa vän ska hamna i klistret!

Det är lugnt. Alla gör det.

Slartibartfast
2008-02-11, 09:41
Ska ljudet komma från tv:n eller har du en stereo du vill ha ljudet ut ifrån?

Om ljudet ska komma ur TV:n behöver du en sån här;
http://clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/326661_X_2007-03-09_075520_621.jpg

Jag har inget hål i datorn för den smalare pluggen.

Hur får man ljudet via stereon?

hio
2008-02-11, 09:52
Den svarta ska in i ljudutgången (hörlurar).

Slartibartfast
2008-02-11, 09:59
Den svarta ska in i ljudutgången (hörlurar).

AH! Såklart! :em:

Scratch89
2008-02-11, 11:06
Det var en sån jag hade, så där har du lösningen. Jag betalade typ 200 spänn för den, bästa köpet jag nånsin gjort.

Slartibartfast
2008-02-11, 11:22
Det var en sån jag hade, så där har du lösningen. Jag betalade typ 200 spänn för den, bästa köpet jag nånsin gjort.

Perfekt! Finns för 10€ på ClasOhlson. :thumbup:

Slartibartfast
2008-02-11, 11:25
Vilket är förövrigt det lättaste sättet att föra över stora filer (serier/filmer) från den stationära datorn till laptopen?

Har tänkt mig ett USB-minne på 4 GB. Eller finns det någon kabel man kan köpa för en tia och tanka över från stationära till laptopen?

KniveN
2008-02-11, 11:58
Vilket är förövrigt det lättaste sättet att föra över stora filer (serier/filmer) från den stationära datorn till laptopen?

Har tänkt mig ett USB-minne på 4 GB. Eller finns det någon kabel man kan köpa för en tia och tanka över från stationära till laptopen?

Köp en tvistad nätverkskabel.

Hardrocker
2008-02-11, 12:02
Enklast är du att du delar ut filmmappen på stationära datorn och tankar via nätverket. Du skriver helt enkelt \\stationäradatornsnamn i utforskaren.
Detta förutsätter att din laptop är inkopplad på samma nätverk (trådat eller trådlöst) som din stationära dator.

Snafu
2008-02-11, 12:17
Nu blev jag inspirerad att plugga in TVn till datorn också. Bara för att, liksom.

Slartibartfast
2008-02-11, 12:31
Köp en tvistad nätverkskabel.

Allrajt. Finns för 4,5€ på Classes. :thumbup:

Om det mot förmodan fanns ett virus i filen man ska kolla, så är riskerna väl princip samma att infektera laptopen ifall man har filen på ett USB-minne som man sätter i laptopen, som om man förde över filen till laptopen med nätverkskabeln?

wza
2008-02-11, 12:41
Köp en Tvix, bästa köpet jag gjort i mitt liv. Finns på webhallen

KniveN
2008-02-11, 18:05
Allrajt. Finns för 4,5€ på Classes. :thumbup:

Om det mot förmodan fanns ett virus i filen man ska kolla, så är riskerna väl princip samma att infektera laptopen ifall man har filen på ett USB-minne som man sätter i laptopen, som om man förde över filen till laptopen med nätverkskabeln?

Borde vara samma risk. Men är väl inte så vanligt med virus i filmer? någon hacker här? :)

tntballe
2008-02-11, 21:22
Har du en Dell så används kanske dom 3 mittersta pinnarna. Då kan det vara så att ljudet kommer därifrån.

Slartibartfast
2008-02-12, 20:14
Faen också! Det funka inte. TV:n är för gammal. Bilden i tvn blir svartvit och väldigt dålig, precis som min polare varnade mig för. *gah!*

Ok, nästa problem:

Nu har jag köpt en tvistad nätverkskabel. Hur får jag över en film från datorn till laptopen? Båda datorerna är uppkoppalde till samma anslutning via en sånhär mackapär:

http://shiftdelete.net/site/images/stories/2006/11/SpeedStream_5450.jpg

PowPow
2008-02-12, 20:18
Faen också! Det funka inte. TV:n är för gammal. Bilden i tvn blir svartvit och väldigt dålig, precis som min polare varnade mig för. *gah!*

Ok, nästa problem:

Nu har jag köpt en tvistad nätverkskabel. Hur får jag över en film från datorn till laptopen? Båda datorerna är uppkoppalde till samma anslutning via en sånhär mackapär:

http://shiftdelete.net/site/images/stories/2006/11/SpeedStream_5450.jpg

Det är inte så att du skickar NTSC till din TV (som antagligen vill ha PAL)? Kolla under avancerat i grafikinställningarna. Det går att ändra där. Dålig blir ju bilden alltid när man kör s-video. Om du jämför med bilden du får på din datorskärm alltså.

Sen hajjar jag inte. Är båda datorerna redan kopplade till samma nätverk? Då behöver du ju inte någon tvistad kabel (kan iofs gå snabbare om du kör trådlöst nu)

Du får väl aktivera fildelning och dela ut de filer du vill komma åt. Sen ska du komma åt filerna via "nätvärk" i "den här datorn"

Bönne
2008-02-12, 20:30
Att bilden blir svartvit är på grund av att din TV inte stödjer S-video.
S-video går på två trådpar, ett par för punkterna och ett för färgen, det som händer är din tv bara tar emot signalerna för punkterna.

Det finns ett annat gränssnitt kallat komposit, som endast utnyttjar ett trådpar. Naturligtvis blir kvaliten ännu sämre då (redan vid s-video lösningen är bilden väldigt dålig), men du får åtminstonde färg då också.

Så en S-video till komposit adapter är det du vill komplettera din uppsättning med...

Slartibartfast
2008-02-12, 20:33
Det är inte så att du skickar NTSC till din TV (som antagligen vill ha PAL)? Kolla under avancerat i grafikinställningarna. Det går att ändra där.


Var?


Sen hajjar jag inte. Är båda datorerna redan kopplade till samma nätverk?

Jag har den stationära datorn kopplad till min vanliga anslutning via Speedstreamen. Så tog jag en den tvistade nätverkskabel (som jag köpt i onödan?) och kopplade laptopen till samma speedstream. Finns rum för två kablar i mackapären ännu.


Du får väl aktivera fildelning och dela ut de filer du vill komma åt.

Hur?


Sen ska du komma åt filerna via "nätvärk" i "den här datorn"

Nope. där finns ingenting.

Slartibartfast
2008-02-12, 20:34
Det finns ett annat gränssnitt kallat komposit, som endast utnyttjar ett trådpar. Naturligtvis blir kvaliten ännu sämre då (redan vid s-video lösningen är bilden väldigt dålig), men du får åtminstonde färg då också.

Så en S-video till komposit adapter är det du vill komplettera din uppsättning med...

Nä, jag tror jag skippar allting tills jag köpt ny tv.

Men filerna vill jag kunna föra över.

Bönne
2008-02-12, 20:39
Tillägg ang. nätverket.

Alla nätverkskablar är twistade, "twisted pair" (TP), det betyder bara att trådparen är lindade runt varandra (för att motverka störningar).

Ska du koppla samman två datorer, direktkopplat med endast en kabel mellan dem, så är det en korsad nätverkskabel som gäller.

Kopplar du samman dem via en router/hub/switch så är det en rak kabel, den vanliga, du ska använda dig av.

Slartibartfast
2008-02-12, 20:47
Ska du koppla samman två datorer, direktkopplat med endast en kabel mellan dem, så är det en korsad nätverkskabel som gäller.

Ok, så då kopplar jag ihop dessa tv datorer direkt. Var hittar jag den stationära datorns filer från laptopen?

PowPow
2008-02-12, 21:05
Var?


Högerklicka på skrivbordet -> properties -> settings -> advanced
Sen ser det lite olika ut beroende på dit grafikkort. Jag har ett nvidia, och då finns det en flik där man kan köra igång nvidias egen kontrollpanel.

Men det kan också vara så att din TV inte klarar s-video, som nämndes.


Jag har den stationära datorn kopplad till min vanliga anslutning via Speedstreamen. Så tog jag en den tvistade nätverkskabel (som jag köpt i onödan?) och kopplade laptopen till samma speedstream. Finns rum för två kablar i mackapären ännu.


Jag blandade ihop ordet korsad och tvistad. Men jag antar att det är en korsad du har köpt. En korsad kabel använder man för att koppla ihop två datorer utan att ha en hub mellan dem. Direkt från nätverkskort till nätverkskort (nu för tiden tror jag de flesta nätverkskort klarar detta även med raka kablar iofs).

Hur speadstreamern fungerar vet jag inte. Det är väl något slags modem. Men om det går att koppla in flera datorer till den så borde de vara ihopkopplade (men jag vet som sagt inte vad en speedstreamern fungerar - så jag är inte säker).


Hur?
Nope. där finns ingenting.

KOntrollera så att de båda ligger i samma workgroup (arbetsgrupp på svenska). Högerklicka på "my computer" och välj "computer name" (antar att det är "den här datorn" och "datornamn" på svenska. Stor det olika under workgroup så får du ändra så det står samma på båda datorerna (tipset är att inte ändra på din jobbdator).

Gå in i kontrollpanelen (start -> kontrollpanelen (typ. beroende på operativsystem). Välja "nätverk" och högerklicka på det nätverket du använder och välj "egenskaper". Se till så att det finns något som heter fil och skrivardelning och att detta är ikryssat. Sen högerklicka på den mapp du vill dela ut och välj "egenskaper". Där ska vara en flik som heter "delning" (eller "sharing"). Därunder ska du kunna se hur du delar ut det.

Slartibartfast
2008-02-12, 21:30
Äh, det funkar inte. Man måste ha administratorrättigheter för att kolla networked devices på laptopen.

Typiskt. Nu har man slösat bort hela kvällen på dethär. *rolleyes*

Tack för råden ändå! :thumbup:

Bönne
2008-02-12, 21:55
Installera BP FTP server på en av datorerna...

Slartibartfast
2008-08-14, 18:59
Ok, nytt problem.

Jag har en skitgammal stereo som ser ut såhär baktill:

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/stereo.jpg

Kan man koppla denna till laptopen på nåt sätt?

Granatgiraffen
2008-08-14, 19:18
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/382423_X_2007-10-16_155233_70.jpg

Slartibartfast
2008-08-14, 19:25
Granatgiraffen, är detdär till stereon, eller svarar du på originalfrågan?

Bönne
2008-08-14, 19:34
Du gillar ju Clas Oholson, så gå dit och säg att du vill ha en kabel med två rca-hanar i ena ändan och 3.5plugg i andra så får du rätt.

Granatgiraffen
2008-08-14, 19:35
Granatgiraffen, är detdär till stereon, eller svarar du på originalfrågan?

Till stereon ja, från hörlursutgången på datorn. röd prick in i rött hål

Slartibartfast
2008-08-14, 21:03
Thanks, guys! :thumbup:

jompa
2008-08-14, 21:11
Köp ny dator som orkar spela upp HD-material, och en ny tv så du kan se på alla dina semestervideosar i 720p (Hd-upplösning, kanonbild)

Materialet du ska se på bör vara i hd-format för bästa bild :)

Själv så har jag köpt en 22" widescreen flatron skärm från LG som jag är riktigt nöjd med. Duger gott och väl till filmer om man inte har allt för stort rum.