handdator

Visa fullständig version : Fuskas det?


sajmon
2008-02-09, 17:26
Hur vet man att proteinmängden i vassleprotein är sanna? T.ex. whey 80 hur vet man att det är 80 gram protein i 100 gram o inte 40?
Det var min bror som tjatade på mig om att hans kompis som har vart bodybilder har sagt till han att alla kostillskot fuskar om mängden protein i varorna.

Rahf
2008-02-09, 17:29
Hur vet man att proteinmängden i vassleprotein är sanna? T.ex. whey 80 hur vet man att det är 80 gram protein i 100 gram o inte 40?
Det var min bror som tjatade på mig om att hans kompis som har vart bodybilder har sagt till han att alla kostillskot fuskar om mängden protein i varorna.

Är det verkligen si och så mycket kolhydrater i havregryn? Är det verkligen den mängden koffein i Coca-Cola och inte mer?

Förstår du vad jag försöker komma fram till? De måste enligt lag skriva sanningsenligt vad produkten innehåller, annars blir de inte långlivade.

EiseltUK
2008-02-09, 17:31
Hur vet man att proteinmängden i vassleprotein är sanna? T.ex. whey 80 hur vet man att det är 80 gram protein i 100 gram o inte 40?
Det var min bror som tjatade på mig om att hans kompis som har vart bodybilder har sagt till han att alla kostillskot fuskar om mängden protein i varorna.


Det sker inget utbrett fusk men visst finns det företag som fuskar, precis som inom de flesta brancher.

Det är alltid konsumenterna som sätter ribban för marknaden. Om kunderna köper vad som helst utan att vara kritiska till både innehåll och argument så flippar marknaden ut och det blir inte längre någon poäng för företagen att fortsätta arbeta med kvalitet (skräckscenario förstås).

sajmon
2008-02-09, 19:10
Det finns ju studier på att det inte inehåller olika steorider o sånt men har inte hittat nå som säger att det inehåller rätt mängd protein.

Rahf
2008-02-09, 19:17
Det finns ju studier på att det inte inehåller olika steorider o sånt men har inte hittat nå som säger att det inehåller rätt mängd protein.

Har du läst tråden? Alla fuskar inte, så länge du köper från en försäljare som har bra omdömen och inga skelett i garderoben så kan du med största sannolikhet lita på att innehållet stämmer. De måste märka sanningsenligt enligt lag, kommer det fram att någon fuskar så blir denne tillverkare inte långvarig i branschen.

Fråga din vän var hans bodybuilding-kompis fått det ifrån och om han kan bevisa sitt påstående.

Du kan ju göra egna stickprov. Ta med det till ett lab eller liknande och be dem undersöka proteinmängden.

kicki
2008-02-09, 20:18
min pojkvän jobbar på ett företag som analyserar livsmedelsprover. Dom fick ett uppdrag av en tillverkare (en av dem större) av kosttillskott att kolla deras produkter, resultatet var possetivt, förutom på någon bar, det visade sig att något under tillverkningen slog ut något bla bla bla men detta rättades till av företaget och vid senare testter stämmde även detta...

Åke
2008-02-09, 20:31
min pojkvän jobbar på ett företag som gör livsmedelsanalyser. Dom fick ett uppdrag av en tillverkare (en av dem större) av kosttillskott att kolla deras produkter, resultatet var possetivt, förutom på någon bar, det visade sig att något under tillverkningen slog ut något bla bla bla men detta rättades till av företaget och vid senare testter stämmde även detta...

:confused:

Glenn Landfill
2008-02-09, 21:41
:confused:

jag är lika förvirrad

tobbo
2008-02-09, 21:59
Det hon säger är att företagen inte ljuger, enligt hennes pojkvän iaf.

EiseltUK
2008-02-10, 00:17
min pojkvän jobbar på ett företag som gör livsmedelsanalyser. Dom fick ett uppdrag av en tillverkare (en av dem större) av kosttillskott att kolla deras produkter, resultatet var possetivt, förutom på någon bar, det visade sig att något under tillverkningen slog ut något bla bla bla men detta rättades till av företaget och vid senare testter stämmde även detta...

Det är nog inte så ovanligt. Lite av poängen till varför man gör analyser.

kicki
2008-02-10, 00:43
Det är nog inte så ovanligt. Lite av poängen till varför man gör analyser.

självklart det var ju företaget själva som beställt testerna av utomstående för kvaliteskontroll...

MrBulk
2008-02-11, 19:55
Läste i en tidigare tråd att Self fuskat med sitt EAA-pulver, vad händer där nu? Har företaget som analyserade produkten skyldighet att raportera det till myndighter eller tillverkaren och måste Self nu kalla tillbaka alla sina burkar som dom skickat ut på marknaden eller hur funkar det?

KniveN
2008-02-12, 03:36
Läste i en tidigare tråd att Self fuskat med sitt EAA-pulver, vad händer där nu? Har företaget som analyserade produkten skyldighet att raportera det till myndighter eller tillverkaren och måste Self nu kalla tillbaka alla sina burkar som dom skickat ut på marknaden eller hur funkar det?

Var ett annan företag som hade beställt testet. Tror nog att det måste vara någon myndighet som utför testen för att det över huvud taget ska kunna hända något.

Pepz
2008-02-12, 11:34
Fusket är nog tämligen utbrett. Därför köper man produkter från välrenommerade tillverkare som Eiselt och Fairing.

Går ju tex rykten på USA -forum nu om att jungle warfare är en prohormon/steroid undrar om det verkligen är så eller om det bara är illasinnade rykten..

Martin.Svensson
2008-02-12, 11:38
Finns väl en viss gräns för hur mycket det får diffa på innehåll och vad som står på.

har för mig att det är 10% i Sverige och 3% i USA, rätta mig etc.

Nitrometan
2008-02-12, 12:23
Finns väl en viss gräns för hur mycket det får diffa på innehåll och vad som står på.
Men det förusätter att nån ifrågasätter vad som står på. Om ingen anmäler till typ Livsmedelsverket eller Läkemedelsverket så kommer inget att hända rent spontant.

z_bumbi
2008-02-12, 12:30
Var ett annan företag som hade beställt testet. Tror nog att det måste vara någon myndighet som utför testen för att det över huvud taget ska kunna hända något.

Det är bara för företaget som plockat fram testerna att skicka in sitt material till livsmedelsverket så får de ett skäl att kolla närmare på det som är testat.

KniveN
2008-02-12, 15:45
Går ju tex rykten på USA -forum nu om att jungle warfare är en prohormon/steroid undrar om det verkligen är så eller om det bara är illasinnade rykten..

Dr.Nick har förklarat vad det var några gånger, finns säkert att hitta här någonstans eller på OB.

Det är bara för företaget som plockat fram testerna att skicka in sitt material till livsmedelsverket så får de ett skäl att kolla närmare på det som är testat.

Och då beställer dom kanske en egen test, för dom lär väl inte lite på en analys beställd av ett konkurrerande företag?

MrBulk
2008-02-13, 13:44
Jag tycker Eiselt kan svara på vad som händer med Self-ärendet, dom beställde analysen och har presenterat resultatet här på kollo så frågan är vad dom gjort mer typ skickat in en anmälan till SLV eller läkemedelsverket eller nåt?
Med tanke på att produkten är kraftigt konkurrerande så borde Eiselt försöka sätta stopp för mygleriet.

EiseltUK
2008-02-13, 14:43
Jag tycker Eiselt kan svara på vad som händer med Self-ärendet, dom beställde analysen och har presenterat resultatet här på kollo så frågan är vad dom gjort mer typ skickat in en anmälan till SLV eller läkemedelsverket eller nåt?
Med tanke på att produkten är kraftigt konkurrerande så borde Eiselt försöka sätta stopp för mygleriet.

Vi har inte för avsikt att göra något mer. Med analysen visade vi att det inte är en konkurrerande produkt till EsaPro och att konsumenter i Sverige bör vara mer kritiska när de köper kosttillskott.

Jag vet inte vad myndigheterna kan göra så länge det inte är något skadligt det är frågan om.

Nitrometan
2008-02-13, 15:00
Jag vet inte vad myndigheterna kan göra så länge det inte är något skadligt det är frågan om.
Det är förbjudet att ljuga i reklam eller innehållsförteckning. SLV eller Konsumentverket kan säga till dem att skärpa sig (böter om de inte följer beslutet).

z_bumbi
2008-02-13, 15:14
Och då beställer dom kanske en egen test, för dom lär väl inte lite på en analys beställd av ett konkurrerande företag?

Jo självklart men det måste ju anmälas fusk för att verket ska kunna veta om det.

MrBulk
2008-02-13, 15:54
Vi har inte för avsikt att göra något mer. Med analysen visade vi att det inte är en konkurrerande produkt till EsaPro och att konsumenter i Sverige bör vara mer kritiska när de köper kosttillskott.

Jag vet inte vad myndigheterna kan göra så länge det inte är något skadligt det är frågan om.

Jag förstår att du inte ser det som en konkurrerande produkt men alla dina kunder ser det som så och produkten är betydligt billigare och imo smakar den betydligt bättre oxå så jag tycker detär konstigt att du inte använt analysen i en anmälan mot falsk marknadsföring och vad mer sådant fusk kan anmälas som.

FyllSkalle
2008-02-15, 10:07
Jag förstår att du inte ser det som en konkurrerande produkt men alla dina kunder ser det som så och produkten är betydligt billigare och imo smakar den betydligt bättre oxå så jag tycker detär konstigt att du inte använt analysen i en anmälan mot falsk marknadsföring och vad mer sådant fusk kan anmälas som.

Håller fullständigt med.
Man ställer sig även den självklara frågan:är detta det enda de fuskat med?

Endura
2008-02-15, 10:16
Jag har å andra hand uppfattat Self som ett lika trovärdigt företag som de flesta andra. Deras produkter säljs ju ändå av kedjor som Budo Fitness mfl...
Så jag börjar snarare undra om det verkligen är så mycket fusk med deras produkter? Hade man inte bråkat mer om så var fallet?

EiseltUK
2008-02-15, 13:40
Jag har å andra hand uppfattat Self som ett lika trovärdigt företag som de flesta andra. Deras produkter säljs ju ändå av kedjor som Budo Fitness mfl...
Så jag börjar snarare undra om det verkligen är så mycket fusk med deras produkter? Hade man inte bråkat mer om så var fallet?

Det är stor skillnad på en uppfattning baserad på vad man tror och laboratorieanalyser. ;) Hur skulle en butik kunna ha koll på kvalitén? Inte ens hälsokostbranschens produktkontroll är en kvalitetsgaranti.

Vi har ingen anledning att "bråka" om vad en konkurrent gör då vi inte säljer deras produkter och rekommenderar dem heller. Vi lever inte på andras olycka utan på att ta fram produkter för "våra" kunder.

sajmon
2008-02-15, 17:40
Har du läst tråden? Alla fuskar inte, så länge du köper från en försäljare som har bra omdömen och inga skelett i garderoben så kan du med största sannolikhet lita på att innehållet stämmer. De måste märka sanningsenligt enligt lag, kommer det fram att någon fuskar så blir denne tillverkare inte långvarig i branschen.

Fråga din vän var hans bodybuilding-kompis fått det ifrån och om han kan bevisa sitt påstående.

Du kan ju göra egna stickprov. Ta med det till ett lab eller liknande och be dem undersöka proteinmängden.
Tänkte mest på typ whey 80 o pro fx för att det är dom jag har. Så snackade han skit om att det är massa fusk och med det för att hans kompis hade berättat det för han. Men han hade inga direkt bra argument för att det skulle vara som han sagt. Var mest: Jo för han har sagt det och han var så jävla stor o biffig!

Fairing
2008-02-15, 18:42
Värsta fusket jag har hört talas om var ett Engelskt märke som sålde 87% proteinpulver enbart sötat med fruktos och helt fritt från syntetiska sötningsmedel.

Vi som jobbar med detta vet att man kan inte få 87% protein att smaka bra med enbart fruktos som källa till sötma.

Vid analysen visade sig vara 67% protein. Sötat med ASPARTAM och maltodextrin som utfyllnad.

Ni kan vara lugna , det säljs ej i Sverige:cool:

EiseltUK
2008-02-15, 20:00
Tänkte mest på typ whey 80 o pro fx för att det är dom jag har. Så snackade han skit om att det är massa fusk och med det för att hans kompis hade berättat det för han. Men han hade inga direkt bra argument för att det skulle vara som han sagt. Var mest: Jo för han har sagt det och han var så jävla stor o biffig!

En bra grundregel är att man ska kräva någon form av dokumentation för påståenden som görs, vare sig de är positiv eller negativa.

biccetop
2008-02-15, 20:41
hmmmm..........enligt lag?????????

EiseltUK
2008-02-15, 22:52
Det är förbjudet att ljuga i reklam eller innehållsförteckning. SLV eller Konsumentverket kan säga till dem att skärpa sig (böter om de inte följer beslutet).

Det är kommunen som har hand om kvalitetskontrollen. Livsmedelsverket verkar inte bry sig om sånt.