handdator

Visa fullständig version : sned överkropp?


Oktay
2008-02-09, 17:24
inget som är så jättestort men något som stör mig så mycket *cry*
såhär är det,
- vänster bröst större än högra
de nåt konstigt med min bröstkorg det är som om den vore sned? eller kanske är nåt annat men när jag lutar mig framåt med böjda ben(framåtlutande hantellyft) så lutar ena sidan av kroppen mer neråt, det är vänstra sidan som "går ner djupare"

- känns som att vänstersida av ryggen(känns mest på korsrygg och traps) får mer stryk än högra sidan när jag kör marklyft

- på knäböj äre högra benet som får mer stryk än vänster?

Okej dom två första kan vara så att jag har framåtlutande/roterande axlar, och jag känner skillnad när jag drar bak axlarna att vänstra kan jag dra mer bakåt än högra..
När jag ska testa ibland köra most muscular posen så får jag inte fram högra trapsen men vänstra kommer fram bra,
det där med benen jag vettefan kanske bara står konstigt, har testat flera gånger stå så rakt och jämnt som jag kan men blir så fortfarande

senaste månaderna har jag börjat stretcha iaf ordentligt och kör och har alltid kört full rörelsebana(knäböjen dock inte helt perfekt)
en till sak jag märkt är att vid tex bänkpress så kommer jag ned mycket djupare med vänstra bröstet därav kanske att den är större än högra

så, vad kan jag göra för att få "symmetri" på kroppen?
träna rotatorcuffar och köra ordentligt baksid axlar samt stretcha ordentligt är något jag gör nu iaf

eller finns det tips från anatomiproffsen som finns här? skulle vara jätteskjysst om nån kunde hjälpa till då det här stör mig som faaan *gah!*
om nån ens orkar läsa :banned

AFanatic
2008-02-09, 19:20
Stretcha på, kolla upp så att du inte har någon låsning i bäckenet, kolla benlängdsskillnad, dra ner på vikterna så att du pressar, böjer och drar jämt i rörelsen. Ingen sida får "ligga före" den andra i rörelsen. Ex i böj: så ska du kunna hålla kroppen längs en vertikal linje, och du får inte "tappa ut" någon sida åt något håll.

Jag har själv problem med en låsning + benlängdsskillnad och hela min högersida har större muskelvolym än den vänstra pga att den högra har fått kompensera för tidigare nämnda problem.

Kolla upp dina problem innan du börjar slita på leder och får "riktiga" problem.

Oktay
2008-02-09, 19:30
hmm, jaa, jag tycker det är jämnt när jag utför tex knäböj, kanske en mental grej att jag med flit egentligen kör lite extra med höger för att få upp skiten när det blir riktigt tungt, men borde iaf jämna ut sig då med längde, får se med tiden,
tack för svaret =)