handdator

Visa fullständig version : Att jogga med vikter på fötterna.


camarade
2008-02-09, 16:32
Är det här någon vettig övning att prova på eller bara viktväktar-trams?

Ni vet sådana där band man strappar på vristerna. Vad är det för muskler som aktiveras egentligen? Hela kroppen?

Rahf
2008-02-09, 16:36
Lederna tar stryk. Hellre en viktväst för att få en jämn fördelning och då i syfte att öka marschuthållighet. Man ska nog inte löpa längre sträckor med vikt.

Är man motionär på amatörnivå så är det förmodligen en riktigt dålig idè.

camarade
2008-02-09, 18:39
Verkligen så illa alltså? Annars kan man ju tycka att extra tyngd på kroppen enbart är positivt, men.

Rahf
2008-02-09, 18:45
Det är positivt om man tränar rätt, men löpning är inte rätt aktivitet. Kroppen tar helt enkelt onödigt mycket stryk motför vad man får tillbaka.

Tälje-Mikael
2008-02-09, 18:59
Jag sprang med 2 kg manchetter runt vristerna för många år sedan.
Visst är det bra mycket tyngre och det ger en del effekt. Men jag skulle inte rekommendera det. Jag löpte inte riktigt stilrent och satte ned foten lite snett tror jag och vikten förstärkte det och det ledde till en del skador.

Viktväst har jag också tränat en del med för något år sedan och jag tycker inte att man blev en bättre löpare av den träningen, mer stark än snabb och det är väl kanske därför som viktväst är ganska vanlig bland hockeyspelare under barmarksträningen.

Jag tycker att det är bättre att springa i långa backar istället för viktväst och viktmanchetter.

Totte på slottet
2008-02-09, 21:13
Jag tycker att det är bättre att springa i långa backar istället för viktväst och viktmanchetter.

+1

Matsa
2008-02-09, 22:17
Löpning rent allmänt är en slitsam aktivitet för kroppen såvida man inte har låg vikt och ett bra löpsteg. Har man det så är löpning en utmärkt aktivitet.

Nu menar jag inte att folk ska undvika att springa, bara att det kanske är en bra idé att komma i någorlunda form innan man gör det. Jag minns inte vem som sade det, men jag hörde ett bra uttryck: "Don't run to get fit, get fit to run". Släpar man runt på massa extravikt och har ett löpsteg som lämnar en hel del att önska, då kommer skadorna väldigt lätt.

Nu är du säkert i god form eftersom du funderar på metoder att göra löpning mer utmanande. Men med vikter på fötterna så får du ungefär samma problem som en överviktig. Högre belastning på lederna och viktmanschetterna kan sabba ditt löpsteg så att du skadar dig.

The Striker
2008-02-10, 00:44
Är manchetter effektiv vid nån annan form av träning? Tänker på om man kan ha 1kg på varje fot när man hoppar lite hopprep eller kör lite snabba fötter?

bear.flowertwig
2008-02-10, 01:18
Är manchetter effektiv vid nån annan form av träning? Tänker på om man kan ha 1kg på varje fot när man hoppar lite hopprep eller kör lite snabba fötter?

För Formel 1-förare :D


OnT: det låter inte som att viktmanschetter är någon vidare bra idé vid löpning. Men som tidigare påpekats, det finns ju andra alternativ för att göra löpningen mer varierad/utmanande. Testa olika långa intervaller och/eller backträning. Lovar att det ger otroliga resultat jämfört med att köra "samma gamla löprunda" utan variation.