handdator

Visa fullständig version : Senor som hoppar över axeln.


mickes
2008-02-09, 15:12
Hej.

Jag har under en längre tid haft problem med min högra axel. Men aldrig uppsökt en läkare. Vet inte riktigt om jag bör göra det. Vill först försöka bli av med problemet själv. Om det går.

Över axeln så går det en massa trådar, antagligen senor. Och trådarna klickar till och hoppar över axeln när jag bara rör axeln. Det känns som om det saknas "smörjmedel" i axeln. Eller att det finns något i axeln som gör så att senorna inte riktigt vill fara som dom ska, utan hoppar över på fel ställen.

Som jag kör nu så värmer jag alltid upp innan, kör övningarna utan vikter, kör med mycket småvikter en massa gånger. 3x20 t.ex. Jag vet dock inte om det är nå bra, men jag vet att det är bättre än och köra tyngre vikter för då smattrar det till bra i axeln och det känns inte alls bra.

Någon som har lite tips på övningar och stretchövningar som jag kan göra för att försöka förhindra att axeln blir värre. Och kanske så att axeln blir bra en vacker dag?

Jag arbetar som elektriker på dagarna och då har man ju armarna i luften rätt ofta. Vilket tär på axlarna en del. Sen så sitter jag ju en del vid datorn. Iaf 3-4h om dagen. Har varit mycket mer förut i yngre dar.

Har även ett annat problem som kanske hör till axeln. Mitt nyckelben sitter inte riktigt fast på plats utan det hoppar ur "fästet" och sen ploppar det tillbaka. Det känns ju inte normalt när man t.ex kör bröst att det hoppar så där. Men så länge det inte gör ont så. Men jag kanske borde kolla upp det med!?

Nå, bör jag uppsöka en läkare? Är det någon som vet vad som är fel på axeln och kan förklara lite?

All hjälp och alla tips uppskattas jättemycket.

Tack på förhand!


Jag la en tråd lite fel förut, skulle vilja att någon som är lite duktig på sånt här kika lite på den också om den har tid!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108645

Tack!

Teben
2008-02-10, 00:33
Utan att ha undersökt dig (eller att vara färdigutbildad) är min gissning att du tränar biceps en hel del. Det kan ibland leda till att den övre långa bicepssenan "hoppar ur" sin skåra som den ligger i på väg till ursprunget precis ovanför armens kulled på skulderbladet. Så vitt jag har förstått så är det inte hela världen (har detta själv, tar det väldigt lugnt med bröstövningar personligen då jag haft mycket trassel med ena axeln). Om det nu är så att du gärna vill sätta rekord i bänk eller så skulle jag nog råda dig att värma upp både biceps, frontdeltan och bröst ordentligt innan träningar och även att vara uppmärksam på om läget förändras med belastningar - om det börjar smärta så är det nog inte en dum idé att uppsöka en läkare med lite extra koll på muskler (alternativt en Naprapat (inte som att jag är partisk eller så :p ))

Lycka till Micke!

Teben
2008-02-10, 00:46
Hur gör man en edit? Anyway, läste nog inte igenom så noga först.. <skäms> Är dina axlar framåtroterade? Mina hoppande senor blev bättre av att jag tränade trapezius och romber en hel del och därmed fick betydligt bättre hållning. Börjar även få bra kraft på utåtrotationer nu när jag har bättre stöd allmänt över skuldrorna. Det som oroar mig är vad du skrev om ditt nyckelben - det skulle jag se till att få en titt på om något om jag vore du.

Lycka till återigen.

mickes
2008-02-10, 18:09
Okej tack för svaret. Jag ska nog ta och ringa en doktor och kolla om han kan göra något åt det. Annars blir det till en naprapat.

Värmer alltid upp nogrant och strecthar noggrant. Biceps tränar jag inte mer än andra muskler.

Tack än en gång!

mickes
2008-02-10, 21:47
Varför går det inte att edita? :(

Jag ska köra lite extra på med traps + romberna. Kanske löser sig. Men jag besöker en doktor ändå. Får det röntgat. Kan ju bara behövas en simpel lite operation så blir jag återställd i nyckelbenet. Gör inte ont, kan smärta ibland men axeln är värre iom att jag använder den hela tiden. Gör jag med nyckelbenet också iofs. Aja, hoppas det går att ordna på något sätt.

RTB
2008-02-23, 20:03
Har du pratat med en läkare/naprapat? Intresserad av vad dom sa, har nämligen exakt samma problem, nyckelbenet hoppar och har nu fått ont i axeln så jag inte kan träna bröst/axlar alls. Höger axel för mig är det också, knäpper en hel del i axeln om jag gör "rotatorkuffsrörelsen"

Fesoj
2008-02-24, 21:55
Jag skulle tro att jag har samma problem.. knäpper när jag gör "rotatorcuffsrörelsen". Har inte kunnat träna axlar/bröst vettigt på ett år till följd av detta. Har tid med en kiropraktor på torsdag.. kanske blir visare då.

mickes
2008-03-01, 15:42
Har du pratat med en läkare/naprapat? Intresserad av vad dom sa, har nämligen exakt samma problem, nyckelbenet hoppar och har nu fått ont i axeln så jag inte kan träna bröst/axlar alls. Höger axel för mig är det också, knäpper en hel del i axeln om jag gör "rotatorkuffsrörelsen"

Näj det har jag ju inte gjort. Jag vet inte varför. Det blir bara aldrig av.

Det har dock blivit en aning bättre. Jag har slutat köra axelpress.
Tränat lats, traps och romberna hårdare och oftare.

Axleln knakar inte alls lika mycket och jag tror ta mig fan att nyckelbenet hoppar ur mer sällan också.

Tack för det teben, det verkar ju fungera!

Skriv gärna ni som verkar ha samma problem. Vad eran naprapat, doktor eller sjukgymnast sa!

mickes
2008-03-01, 15:46
Min axel knakar och brakar som fan när jag gör rotatorcuffsrörelsen. Jag kan inte ens utföra hela rörelsen. Man kanske borde hälsa på en doktor trots allt.

Teben
2008-03-02, 13:58
Det viktiga vid "rotatorkuffsrörelsen" är inte att ta i så man spyr, utan att göra många reps - allra minst 25, helst 30, för att verkligen hitta in till de små musklerna som stabiliserar axelleden. Försök att inte koppla in de stora mycket starkare musklerna som kan hjälpa till vid denna rörelse. Fan vad jag skulle vilja ta en titt på din axel där Micke. Fast det vore kanske mer kuriosa än att jag skulle kunna "bota" dig :p Går fortfarande bara det första året på nph så det finns definitivt folk här som kan betydligt mer än mig. När du säger "hela rörelsen" - hur långt tycker du att du ska komma? Om man håller in armbågen vid sidan så är det normal att komma ut till ca 70grader. Har personligen inte vågat föra hantelpress annat än rakt framåt på åratal, fast vem vet - det är kanske det jag borde börja med lite lätt? Gör allt som känns bra, om det smärtar så testa att sänka belastningen och/eller att inte pressa på i slutläget. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar gott folk ;)

Fesoj
2008-03-08, 12:01
Min kiropraktor sa att mina problem (knäpper i axeln vid "rotatorcuff-rörelsen", smärta i många bröst/axelövningar) kommer ur en dålig hållning och obalanserad träning. Kort sagt, jag tränar rygg för lite. Tränar man endast framsida så blir axlarna framåtroterade, vilket får till följd att a) en sena (den som knakar) inte ligger där den ska och knakar in och ut ur sin fåra och b) att somliga muskler, ex. baksida axlar inte arbetar.

Jag fick som tips att träna mera skuldror och rhombs (ex. riktigt brett grepp på en stångroddsmaskin) och lägga ner framsida axlar/bröst i en månad för att balansera upp hållningen på det sättet. Planen är att axlarna ska bli mindre framåtroterade, så att senan åker tillbaka till sitt läge (detta sker automatiskt när axlarna är i rätt läge) och så att alla muskler runt axlarna kan aktiveras till fullo. Kiropraktorn menade att jag avhjälper de problem som jag har på det här sättet. Tydligen så har jag full rörlighet i axlarna, problemet kommer bara av detta.

Jag har kört nu i 10 dagar eller så, och jag märker att knäppljudet kommer mycket sällan när jag gör rotatorcuffsrörelsen. Förut kom ljudet hela tiden, varje gång. Är dock lite skeptisk till att detta ska göra mig helt fri från mina problem (som jag har haft i ett år), men den som lever får se. Kiropraktorn lät väldigt hoppfull och var inte det minsta bekymrad.

Alltså: bättra på ryggträningen avsevärt. Också magträning hjälper för hållningen. Hoppas att det hjälper någon.

mickes
2008-03-21, 22:18
Japp! Precis som teben sa där uppe så verkar det fungera om man tränar ryggen hårdare och oftare.
Jag kör rygg oftare och hårdare än bröst t.ex

Brösten slackar efter lite nu men det får det vara värt. Det är lite bättre men det knakar fortfarande.

och det där att senan åker ur sin så där det känenr jag om jag känner på axeln och gör rörelsen. den hoppar till, och sen tillbaka.

Teben
2008-03-22, 10:21
\o/ gött att höra! Du, glömde fråga - gick du till doktorn förut angående nyckelbenet som hoppade?

Martin Löwgren
2008-03-23, 15:58
Varför går det inte att edita? :(

Jag ska köra lite extra på med traps + romberna. Kanske löser sig. Men jag besöker en doktor ändå. Får det röntgat. Kan ju bara behövas en simpel lite operation så blir jag återställd i nyckelbenet. Gör inte ont, kan smärta ibland men axeln är värre iom att jag använder den hela tiden. Gör jag med nyckelbenet också iofs. Aja, hoppas det går att ordna på något sätt.

Du kan glömma en röntgen (du har ju inte ens några symptom) för att några senor som du tror är något fel på. Har du ingen smärta eller rörelseinskränk talar vi mer om en axelinstabilitet och då är det träning som gäller. Se till att ha balans mellan fram och baksida också, genrellt då för mycket bröstträning varken är snyggt eller hälsosamt om ryggen är svag.

mickes
2008-04-15, 19:52
\o/ gött att höra! Du, glömde fråga - gick du till doktorn förut angående nyckelbenet som hoppade?

Näpp det har jag inte gjort, bör väl görat. Men jag kör på ett litet tag till. Knäpper och ploppar rätt vilt i vissa övningar. Men det gör ju inte ont.

Imorrn är det rygg! Blir till att köra mycket tungt och hårt imorrn! Taggad som fan redan nu!

Förresten. Jag borde helt lägga ner att träna axlar? Förutom kanske baksida axlar då?

mickes
2008-04-15, 19:55
Du kan glömma en röntgen (du har ju inte ens några symptom) för att några senor som du tror är något fel på. Har du ingen smärta eller rörelseinskränk talar vi mer om en axelinstabilitet och då är det träning som gäller. Se till att ha balans mellan fram och baksida också, genrellt då för mycket bröstträning varken är snyggt eller hälsosamt om ryggen är svag.

Tänkte mest på nyckelbenet. Det hoppar ju ur led. Sen så är det väl inte helt ovanligt att magnetröntga axlar?

Martin Löwgren
2008-04-15, 22:10
Tänkte mest på nyckelbenet. Det hoppar ju ur led. Sen så är det väl inte helt ovanligt att magnetröntga axlar?

Hoppar nyckelbenet ur led är det en annan femma då ska du uppsöka en ortoped tycker jag.

Magnetkamera används rätt sparsamt (väldigt dyrt) om man inte finner stor indikation på att det behövs göras.

mickes
2008-04-17, 18:15
Hoppar nyckelbenet ur led är det en annan femma då ska du uppsöka en ortoped tycker jag.

Magnetkamera används rätt sparsamt (väldigt dyrt) om man inte finner stor indikation på att det behövs göras.


Nyckelbenet hoppar väl inte ur led för då skulle det göra väldigt väldigt ont men den hoppar ur sin plats och sen tillbaka. Lite irriterande när man gör vissa övningar. Men det gör inte ont, känns bara obehagligt och fel.

Du har säkert rätt angående röntgen. Fast dom röntgar ju folk som har stukat fingret t.ex? Är det inte mer vettigt om hela axelpartiet är helt kaputt? Att röntga då dvs. :D

Martin Löwgren
2008-04-17, 21:55
Nyckelbenet hoppar väl inte ur led för då skulle det göra väldigt väldigt ont men den hoppar ur sin plats och sen tillbaka. Lite irriterande när man gör vissa övningar. Men det gör inte ont, känns bara obehagligt och fel.

Du har säkert rätt angående röntgen. Fast dom röntgar ju folk som har stukat fingret t.ex? Är det inte mer vettigt om hela axelpartiet är helt kaputt? Att röntga då dvs. :D

Jo men de flesta skador kan man testa genom manuell undersökning och då är MR onödig (i ditt fall).

Nej nyckelbenet hoppar ej ur led hur lätt som helst, då krävs det ett trauma men jag skulle uppsöka en ortoped om jag var du.