handdator

Visa fullständig version : Konditionsminne?


cakmak
2008-02-09, 12:26
Begreppet muskelminne känner de flesta till och även om jag inte sett en studie på fenomenet så känns det glasklart att man får en hel del muskler och styrka väldigt enkelt när man börjar träna efter längre vila.

Hur fungerar det här när det gäller kondition?

Är det lättare att få bra kondition om man haft det tidigare, säg innan ett skadeuppehåll.
Nu talar vi endast om den fysiska faktorn eller egna erfarenheter.

MasterChief
2008-02-09, 14:39
Ja, det är min erfarenhet att jag väldigt lätt hämtar upp det jag tappat. Det har jag erfarit många gånger under 15 år eftersom jag är lite av periodare mellan styrketräning och konditionsträning.

Tälje-Mikael
2008-02-09, 14:48
Det är också min erfarenhet att det är lättare att komma tillbaka i någorlunda form efter ett långt uppehåll om man har haft bra kondition tidigare.
När jag började från noll för kanske 15 år sedan så tog det betydligt längre tid att komma i form jämfört med nu på senare år när jag har haft uppehåll på flera år.

Eddie Vedder
2008-02-09, 16:45
Har man en gång varit bra på någon form av uthållighetsaktivitet så har man bra förutsättningar rent tekniskt att komma tillbaka till samma form igen. En gång bra löpare så kan man definitivt tappa konditionen, om man sedan försöker börja om från noll tillsammans med en träningskompis som har lika dålig kondition men som aldrig sprungit före heller så beror förutsättsningarna mer på löparvanan än något fysiologiskt är min gissning.

Att hjärt-och lungkapaciteten skulle "ligga latent" tror jag inte. Men det är bara min gissning, att jag snabbt fick tillbaka en bra kondition tror jag mer har att göra med att jag visste hur man springer redan innan och således är ju det ett hinder mindre.

kavalen
2008-02-09, 16:50
Det där känner jag igen. Tränade i unga år tennis och löpning, ingen styrketräning eller golf varpå jag sedan i princip la av helt med konditionsträning och började styrketräna. Det har gått lite i perioder men nu både styrketränar jag och springer på löpband, det går kanon och känner att jag på rätt kort tid fått riktigt bra kondition. Iof definitionsfråga, jag har inte lika bra kondition som då jag sprang runt 1 mil per dag men tar man i beräkning att jag i dagsläget är betydligt tyngre och styrketränar så har jag fått bra resultat och detta på ungefär 1 - 1,5 månad. I början, efter långt uppehåll fick jag ont i knän och vader varpå farsan sa att jag skulle vila. Orkade dock inte vila så jag har körde på till det släppte :)

myling
2008-02-09, 17:19
Har man en gång varit bra på någon form av uthållighetsaktivitet så har man bra förutsättningar rent tekniskt att komma tillbaka till samma form igen. En gång bra löpare så kan man definitivt tappa konditionen, om man sedan försöker börja om från noll tillsammans med en träningskompis som har lika dålig kondition men som aldrig sprungit före heller så beror förutsättsningarna mer på löparvanan än något fysiologiskt är min gissning.

Att hjärt-och lungkapaciteten skulle "ligga latent" tror jag inte. Men det är bara min gissning, att jag snabbt fick tillbaka en bra kondition tror jag mer har att göra med att jag visste hur man springer redan innan och således är ju det ett hinder mindre.

Men får man inte nån sorts kapillär och mitokondrie ökning i ansträngda muskler (lår, vader) när man löper? Vid träning ökar ju detta och gör att man inte "dör" i låren på samma tempo och sträcka vecka 4 som vecka 1.

Vid uppehåll tror jag mig läst att mitokondrierna försvinner men kanske inte kapillärerna (gissar nu). Kanske därför det är lättare att "komma tillbaka"?

Eddie Vedder
2008-02-09, 17:30
Vid uppehåll tror jag mig läst att mitokondrierna försvinner men kanske inte kapillärerna (gissar nu). Kanske därför det är lättare att "komma tillbaka"?

Du kan ha rätt, jag känner inte till det faktiskt.

Men oavsett om du har rätt så tror jag fortfarande det enkla faktum att person A som vet hur man springer, har rörelsemönstret och löptekniken "i ryggmärgen" jämfört med person B som aldrig tagit ett löpsteg är det som avgör absolut mest.

Men jag utesluter absolut inte att det kanske kan finnas någon liten fysioologisk skillnad också, inget jag själv läst någonstans dock.:)

myling
2008-02-09, 18:13
Men oavsett om du har rätt så tror jag fortfarande det enkla faktum att person A som vet hur man springer, har rörelsemönstret och löptekniken "i ryggmärgen" jämfört med person B som aldrig tagit ett löpsteg är det som avgör absolut mest.


Tror jag inte på:D

Antar att man får vänta på the Grub*popcorn*

Tolkia
2008-02-09, 18:28
Jag håller på Eddie. Den absolut största skillnaden torde vara att man har gjort det tidigare och därför vet hur man gör. Det gäller både teknik inom konditionsidrotten (t.ex. löpsteg) och sådant som kroppskännedom (man vet hur det känns att anstränga sig, man vet hur tärningsvärk är och när den försvinner, man vet hur lång tid det tar tills konditionsträningen blir ett nöje och inte bara en plåga osv.) och tjurskallighet, d.v.s. förmåga att pressa sig att göra sådant som är rätt jobbigt och därför inte alltför behagligt.

Mr. Athletic
2008-02-09, 18:35
Jag är utan skolning ganska säker på att kroppen har visst minne, mer eller mindre, för allting. Styrkeminnet är betydligt större än konditionsminnet men i ett scenario som Vedder beskrev (med två usla löpare varav den ena en gång varit bra) tror jag absolut att den som varit bra kan träna upp konditionen mycket snabbare.

Chris-Dawg
2008-02-09, 18:50
Vid uppehåll tror jag mig läst att mitokondrierna försvinner men kanske inte kapillärerna (gissar nu). Kanske därför det är lättare att "komma tillbaka"?

Om jag inte minns helt fel så tillbaka bildas kapillärer vid inaktivitet, kroppen gör av med allt som inte är "mer eller mindre nödvändigt" efter ett tag.

machine gun
2008-02-11, 15:13
Jag är utan skolning ganska säker på att kroppen har visst minne, mer eller mindre, för allting. Styrkeminnet är betydligt större än konditionsminnet men i ett scenario som Vedder beskrev (med två usla löpare varav den ena en gång varit bra) tror jag absolut att den som varit bra kan träna upp konditionen mycket snabbare.

Det är nog ingen som ifrågasätter att så är fallet. Troligtvis beror det dock snarare på bättre teknik och mer erfarenhet (man vet hur man tränar, hur det ska kännas osv) än någon fysiologisk orsak.