handdator

Visa fullständig version : En veckas träningsuppehåll - bra?


stilet
2008-02-09, 00:04
Kan det vara så att man blir svagare efter att inte ha tränat på en vecka, eller kanske inte orkar lika mycket?

forslund
2008-02-09, 00:06
Jag mår personligen dåligt av en veckas uppehåll. Är inne i en förkylning just nu, så vilar upp mig. Dock skulle jag gissa att det är mer psykiskt än fysiskt, fast jag brukar ha problem att prestera på topp de första 1-3 träningspassen, men det kommer snabbt tillbaka. Huruvida om det beror på att jag kanske drar igång för tidigt vet jag inte.

ChrisDEFC
2008-02-09, 00:26
beror väl på hur pass mycket man kört innan viloveckan, har man legat väldigt nära överträning så är det ju nästintill ett måste med några dagars vila för att inte bli just övertränad, då kan det tom göra att man presterar bättre efter en veckas uppehåll. tror även (som det i princip varit i alla sporter jag hållt på med) att det psykiska kan göra att man blir bättre och kan träna smartare för är man extremt engagerad i träningen kommer man fortsätta att tänka träning och analysera i huvudet och även komma på nya vägar samt intresset kan leda till att man söker upp information som kan vara bra att ha framöver osv.

däremot så tycker jag inte man ska ta en vecka off om man inte känner sig riktigt sliten i kroppen, har blivit lite väl mycket snack om just vilovecka, tycker snarare man ska tänka några vilodagar emellanåt men sålänge man inte är rejält slut så tycker jag inte man behöver drämma till med en hel vecka. jag fick det dock denna vecka pga förkylning och visst är jag mer laddad att börja träna igen för jag har tagit del av mycket info här på forumet men åxå för att jag tänk igenom hur jag tränat innan och vad jag kan förbättra samt att jag inte gillar att inte träna.

Mr. Athletic
2008-02-09, 00:47
Jag skulle säga minst en veckas vila under sommaren och en under vintern. Detta pga att många stora elitidrottare vilar lite längre ett par gånger under året. Men då ska man, som ChrisDEFC nämnde, fanimej förtjäna vilan, genom att nästan överträna sig strax innan uppehållet.

pragmatist
2008-02-09, 00:48
Beror nog på hur hårt man kört innan viloveckan, om man är helt utpumpad så blir man sannolikt starkare (man vilar sig i form, en sorts formtoppning ungefär som t.ex. friidrottare brukar göra). Om man fistränar så lär man inte tjäna något på det. Men att förlora styrka på en veckas vila? Väldigt osannolikt skulle jag säga, om man inte gör något råpuckat som att fasta.

Åke
2008-02-09, 01:22
Normalt sett är jag starkare efter en veckas vila, om jag tidigare veckor kämpat hårt såklart. Men det får helst inte gå över 1,5-2 veckor då blir jag svagare

JohnRick
2008-02-09, 08:12
Innan gjorde jag ingenting på tre veckor och blev markant starkare vid återgång. Just nu har jag dock haft träningsuppehåll på fem veckor p g a förkylning.

Men som sagt - på en vecka händer inte mycket.

Chris-Dawg
2008-02-09, 09:09
jag lägger in en veckas vila varje gång min utveckling stannar eller ännu värre går tillbaka :( Kroppen behöver en veckas semester då o då från att lyfta tunga grejer dagarna i enda :D

Rex
2008-02-09, 09:32
Har tagit en veckas uppehåll p.g.a skada.. känns kasst men vafan ska man göra?
Tror inte att det gör mycke skillnad när jag börjar träna igen.

z_bumbi
2008-02-09, 12:16
jag lägger in en veckas vila varje gång min utveckling stannar eller ännu värre går tillbaka :( Kroppen behöver en veckas semester då o då från att lyfta tunga grejer dagarna i enda :D

Är det inte bättre att vila eller i alla fall ta det lite lugnare innan du märker att du börjar tappa? Det finns ju flera varianter av "vila" och det behöver inte betyda uppehåll från träningen utan det kan funka att att man kör lite lugnare/färre pass/lättare vikter/gör något annat.

En förkylning är självklart ingen viloperiod men märker man att man blir starkare efter en veckas förkylning så kanske man bör fundera på vad som skulle hända om man verkligen vilade.

Kräket
2008-02-09, 13:55
En bekant till mig påstod att styrkan mycket snabbt kan "tappas" i och med förändrad sammansättning i transmittorsubstanserna i synapserna. Att detta snabbt "tränas" tillbaka dock. Någon som vet något mer om detta eller om det är humbug?

Själv tar jag sällan viloveckor. Typ aldrig medvetet, men händer någon gång då jag är skadad/sjuk. Under mina 4 år av träning kan jag nog räkna dem på fingrarna på ena handen.

Passar mig bra. Träning är viktig för mig främst utifrån mitt psykiska välmående, och att avstå ger mig snudd på abstinensbeteende.

Åse Columbus
2008-02-09, 16:44
mindree skador o mer sällan sjuk o tacksamma muskler....om man tar 1 veckas vila ca var 10 vecka.....det är nyttigt för kroppen att få total vila lite då o då......

Chris-Dawg
2008-02-09, 18:25
Är det inte bättre att vila eller i alla fall ta det lite lugnare innan du märker att du börjar tappa? .

Jag tycker det är svårt o veta snabbare än jag redan gör, något dåligt pass här o var har man ju ibland, men först när jag är kass flera pass på raken då vet jag att det inte är en tillfällighet. Sen om andra har bättre kroppskännedom än jag så grattis till dem! ;)